Gå til innhold

Er fremtidens forbrenningsmotor klekket ut i Tvedestrand?


Anbefalte innlegg

Det vil ta lang tid! Hvor lenge må man lade for å få 1000km rekkevidde med en vanlig elbil i dag? 12 timer? Et døgn? Det er langt igjen før batterier kan konkurrere med energitetthet og "ladetid" i forhold til flytende drivstoff. Jeg har til og med min tvil til at det blir mulig å forby nysalg drivstoffbiler i 2025, noe som nå er planen.

 

Edit: Ser ut som jeg hadde litt for stor tro på lading. 11 mil pér time lading ser ut til å være maks på Tesla Model S. En vanlig bensinbil har til sammenligning rundt 50 mil pér minutt "lading".

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil ta lang tid! Hvor lenge må man lade for å få 1000km rekkevidde med en vanlig elbil i dag? 12 timer? Et døgn? Det er langt igjen før batterier kan konkurrere med energitetthet og "ladetid" i forhold til flytende drivstoff. Jeg har til og med min tvil til at det blir mulig å forby nysalg drivstoffbiler i 2025, noe som nå er planen.

 

Edit: Ser ut som jeg hadde litt for stor tro på lading. 11 mil pér time lading ser ut til å være maks på Tesla Model S. En vanlig bensinbil har til sammenligning rundt 50 mil pér minutt "lading".

Riktig det, el-biler har elendig rekkevidde i forhold til bensinbiler. Det er før det faktum at batterier får lavere

og lavere kapasitet etter hver eneste ladesyklus, i tillegg til svært høye priser på nye batterier. Og deretter

vinterkulda og frosten som sliter ut batteriene ytterligere. El-biler er derimot ganske nytt, vi får se hva som 

vil skje med dem videre. Ja er enig med at MDG & Co ikke er egnet til å styre landet med disse "forslagene" sine.

Endret av Dunkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vil ta lang tid! Hvor lenge må man lade for å få 1000km rekkevidde med en vanlig elbil i dag? 12 timer? Et døgn? Det er langt igjen før batterier kan konkurrere med energitetthet og "ladetid" i forhold til flytende drivstoff. Jeg har til og med min tvil til at det blir mulig å forby nysalg drivstoffbiler i 2025, noe som nå er planen.

 

Edit: Ser ut som jeg hadde litt for stor tro på lading. 11 mil pér time lading ser ut til å være maks på Tesla Model S. En vanlig bensinbil har til sammenligning rundt 50 mil pér minutt "lading".

Riktig det, el-biler har elendig rekkevidde i forhold til bensinbiler. Det er før det faktum at batterier får lavere

og lavere kapasitet etter hver eneste ladesyklus, i tillegg til svært høye priser på nye batterier. Og deretter

vinterkulda og frosten som sliter ut batteriene ytterligere. El-biler er derimot ganske nytt, vi får se hva som 

vil skje med dem videre. Ja er enig med at MDG & Co ikke er egnet til å styre landet med disse "forslagene" sine.

Jeg må si jeg er imponert over dere som orker å kjøre 100 mil med kun ett minutts pause før dere gyver løs på nye 100 mil. Jeg er også veldig takknemlig for at dere iherdig velger å sponse våre felles velferdsgoder med 10kr/mil når resten etterhvert kjører rundt i biler ladet opp av eget hustak helt gratis, og attpåtil slapper av hjemme 10-15 timer i døgnet med bilen på lading mens dere kjører rundt og rundt. Selv mens de er på jobben lader mange bilene sine gratis, fordi det kun koster arbeidsgiver noen få kroner å fullade bilene. Selv kaffebudsjettet er mer kostbart en disse frynsegodene.

 

På vegne av det norske folk; tusen takk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det vil ta lang tid! Hvor lenge må man lade for å få 1000km rekkevidde med en vanlig elbil i dag? 12 timer? Et døgn? Det er langt igjen før batterier kan konkurrere med energitetthet og "ladetid" i forhold til flytende drivstoff. Jeg har til og med min tvil til at det blir mulig å forby nysalg drivstoffbiler i 2025, noe som nå er planen.

 

Edit: Ser ut som jeg hadde litt for stor tro på lading. 11 mil pér time lading ser ut til å være maks på Tesla Model S. En vanlig bensinbil har til sammenligning rundt 50 mil pér minutt "lading".

Med Model S P100DL starter man med ca 450 km rekkevidde, og for å komme seg 1000 km må man så ta tre pauser på 20 minutter for å superlade. Kjører man i 80 km/t tar turen 13,5 timer i stedet for 12,5 timer om man skulle kjørt med en dieselbil uten stopp. Men de færreste ville kjørt 12,5 timer uten å stoppe.

 

Jeg gleder meg til Tesla Model 3. Med ~85 kWh batteri vil den kunne ha rundt 500 km realistisk rekkevidde. Den vil altså være bedre på langtur enn beste Model S i dag, men koste under en tredjedel. (Forvent rundt ~400k for Model 3 med største batteri.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enklere en denne revolver motoren kan det knapt gjøres: https://youtu.be/uJSLDq7MkhQ

 

Elegant den der! Tenker at svakheten er "veivakselens" kontaktbane mot stemplene, flaten som rullene ligger på. Blir ganske stor rullehastighet pga. av diameteren, og vil kreve ekstremt nøyaktig maskinering/sliping for at det ikke skal bli slark. Blir det slark her, vil stempelet smelle mot overflaten x antall ganger i minuttet og skape stor slitasje.

 

(Glemte "quote", poster på nytt!)

Lenke til kommentar

 

 

Det vil ta lang tid! Hvor lenge må man lade for å få 1000km rekkevidde med en vanlig elbil i dag? 12 timer? Et døgn? Det er langt igjen før batterier kan konkurrere med energitetthet og "ladetid" i forhold til flytende drivstoff. Jeg har til og med min tvil til at det blir mulig å forby nysalg drivstoffbiler i 2025, noe som nå er planen.

 

Edit: Ser ut som jeg hadde litt for stor tro på lading. 11 mil pér time lading ser ut til å være maks på Tesla Model S. En vanlig bensinbil har til sammenligning rundt 50 mil pér minutt "lading".

Riktig det, el-biler har elendig rekkevidde i forhold til bensinbiler. Det er før det faktum at batterier får lavere

og lavere kapasitet etter hver eneste ladesyklus, i tillegg til svært høye priser på nye batterier. Og deretter

vinterkulda og frosten som sliter ut batteriene ytterligere. El-biler er derimot ganske nytt, vi får se hva som 

vil skje med dem videre. Ja er enig med at MDG & Co ikke er egnet til å styre landet med disse "forslagene" sine.

Jeg må si jeg er imponert over dere som orker å kjøre 100 mil med kun ett minutts pause før dere gyver løs på nye 100 mil. Jeg er også veldig takknemlig for at dere iherdig velger å sponse våre felles velferdsgoder med 10kr/mil når resten etterhvert kjører rundt i biler ladet opp av eget hustak helt gratis, og attpåtil slapper av hjemme 10-15 timer i døgnet med bilen på lading mens dere kjører rundt og rundt. Selv mens de er på jobben lader mange bilene sine gratis, fordi det kun koster arbeidsgiver noen få kroner å fullade bilene. Selv kaffebudsjettet er mer kostbart en disse frynsegodene.

 

På vegne av det norske folk; tusen takk!

 

Problemet er at man støtt og stadig må stoppe for å lade. Har man først kjørt seg tom må man stå i timesvis. Det er bortkasta tid. Med drivstoffbil fyller man i et par minutter for så å slippe å fylle resten av måneden.

 

Det er ikke alle som er så heldige at de kan fylle hjemme og/eller på jobb. Elbilene vil ikke ta fullstendig over før ladeproblemet er løst.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

En tilleggsmotor  til elktriske / Hybrid-biler , som kan benyttes til varmeproduksjon og/eller rekkvidde-forlenger som kan gå på forskjellige typer drivstoff. Med en vekt på 50 kg (?).

Ikke så galt dette.

Alternativet er jo Hydrogen- elektrisk. Men den er jo døfødt siden det ikke er nok sol, vind og Hydrogen i verden.

 

Man må rekne totalvekt, stempel, sylinder og intern kraftoverførin utgjør ikke 30% av vekten.

 

Var det ikke en ide å kikke litt på 2CV motoren ? Om man får den til å ikke svette kan kjøleluften brukes direkte til kupe varme, et spjeld og overflatetemperatur er under kontroll

Lenke til kommentar

 

En annen versjon av en liten og kompakt motor er http://www.dukeengines.com

Men det er utrolig spennende at noen luringer har laget denne her hjemme. Håper virkelig at de får det til.

Dette virker da som en bra motor hvis man vil ha Hybrid-bil der en forbrenningsmotor lader batteriet. (?)

For at en hybrid-bil skal kunne gå i det uendlige i miljøfart (snitt ca 70 km/t) vil alt over 1 sylinder på 6 kW nominell avgitt elektrisitet vere en overdrivelse. Høgkomprimert, og moderat turtall ved gunstigste ytelse.

 

At hybridprodusenter frem til nu har vert intresert i å selle in noke anna får vere deira sin sak.

Likeledes må en ha forståelse for at lastebilprodusenter presser på med sine lastebilforslag når det er tog med 200 km/t gjennomsnitsfart som er fremtiden, med levering på et fåtalls stasjoner til lokal trafikk og distubusjon. Tog er mer en politisk sak, og kina ligg noen hestehoder forran.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Her i kommentarfeltet var det mange bedrevitere som tilsynelatende vet mye mer enn dem som utvikler denne teknologien.

 

Disse trollene kan sikkert en gang få gleden av å stå på siden og applaudere når noe går galt og si "hva var det vi sa?". Eller de vil stå igjen der de hører hjemme, på sidelinjen som tilskuere, når andre lykkes med å skape noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de har fått med seg ulempene både fra stempelmotoren og wenkelmotoren....
Problemet fra stempelmotoren med å akselerere en masse opp og ned hele tiden, og problemet fra wankelmotoren med tetning mellom rotor og hus og "døde" soner i kammeret hvor det ikke blir fullstendig forbrenning.

 

Pluss at med roterende både hus og "stempel/rotor" så vil de også måtte ha noe avansert tettesystem for kjøling og smøring av stempel og hus.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Her i kommentarfeltet var det mange bedrevitere som tilsynelatende vet mye mer enn dem som utvikler denne teknologien.

 

Disse trollene kan sikkert en gang få gleden av å stå på siden og applaudere når noe går galt og si "hva var det vi sa?". Eller de vil stå igjen der de hører hjemme, på sidelinjen som tilskuere, når andre lykkes med å skape noe nytt.

 

Det har vært en helt haug med slike nye motorkonsepter gjennom årene, alle sammen har feilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det, og og de elliptiske girene. Sa en som har måttet overhale en konvensjonell girkasse med runde kranser som antatt skulle holdt bilens levetid. Blir litt som Nautilus gir - spennende å se på, men ikke prøv å bruke det i praksis.

 

Selve produksjonen av girene tror jeg ikke vil være noe problem. Det meste av gir i motorer i dag blir vel brosjet, sintret eller støpt uansett, ikke maskinert. Så da skal ikke den uvanlige formen være noe stort problem.

Lenke til kommentar

Mye BS i artikkelen, "måtte til USA for å få spesiallaget de elliptiske girene".... tydelig at disse gutta ikke har peiling på hvilke produksjonsmetoder som finnes bredt tilgjengelig. Dette er to gamle gråhårete gubber som har kopiert en ide og tror gir fremdeles må smis.... lykke til

Lenke til kommentar

 

Det har vært en helt haug med slike nye motorkonsepter gjennom årene, alle sammen har feilet.

I 2005 var Martin Schanche i nyhetene med Sinus motor - og siden har man ikke hørt noe fra den kanten heller.

https://www.nrk.no/viten/ein-motor-for-framtida-1.1852785

Slik eg ser det er det sinus skivens manglendes evne til stress og last. Flere motorer beskevet/linket over nytter "råder" til å ta last. Selv dei med sin kontinuerlige store flate ryker.

 

Hva med å tenke nytt, verken råder eller tanhjul trenges i et mer dynamisk internal combustion. Tross alt.!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uasett om denne motoren skulle fungere som de ønsker, er en ny forbrenningsmotor det siste vi trenger i det 21.århundre. Elmotoren og batteri er løsningen. Hvis de klarer å lage en motor som kan slå elmotor og batteri på virkningsgrad, støy, vibrasjon og utslipp, da har de virkelig gjort noe bra. De kan aldri lage en forbrenningsmotor som kan gå timevis inne i en lukket garasje uten et en dør av å være der.

Lenke til kommentar

Selv om mange mener at alt av ladeproblemer nå er løst med hurtiglading og superlading så er den harde realiteten fremdeles at elmotorer med batteri er kraftig begrenset av patetiske ladetider. Og med mindre noen finner opp noe helt revolusjonerende så kommer ikke dette til å være i nærheten av forbrenningsmotorer på en veldig god stund enda. Så mer effektive og miljøvennlige forbrenningsmotorer er absolutt verdt å forske på. Elmotorer vil ta over til slutt, men ikke enda.

 

Dog ser jeg for meg at de heller bør brukes i forbindelse med generatorer og batterier. Da kan motorene optimaliseres for et bestemt turtall og belastningsområde. Det vil også bli mindre tap ifbm. girkasser, overføringer, differ etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...