Gå til innhold

Er fremtidens forbrenningsmotor klekket ut i Tvedestrand?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kommer også til å slite med store utfordringer som wankelmotoren også sliter med og aldri knekte, og da tenker jeg spesielt på hyppige store servicer for å skifte tetninger mellom roterende deler i forbrenningskammeret. En wankel må skrus ned i enkeltatomer for å skifte disse tetningene dobbelt så ofte som en stempelmotor må ha oljeskift (15 000 km vs 30 000 km). Jeg ser ingen vei utenom den samme utfordringen på denne motoren, som også har roterende deler i forbrenningskammeret.

Som med wankel, så er det too little too late.

Stempelmotoren har alt for stort forsprang. Hadde denne ideen kommet for 80 år siden, og kunne fulgt et så langt utviklingsforløp som stempelmotoren har dradd nytte av, så kunne det sannsynligvis blitt noe stort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne patenten er sikkert en veldig god pumpe, men som motor kommer den mest sannsynlig til kort. Det har vært veldig mange av denne typen patent, og felles har de alle at de krever enormt mye mer service enn en stempelmotor. Sylindriske forbrenningskammer og stempelringer er rett og slett veldig slitesterke, noe man ikke kan si om alle disse andre finurlige formene folk prøver ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har vel vært gjort tidligere?

Mighty Yet Tiny (MYT) engine:

https://m.youtube.com/watch?v=H4R1yw6yWzM

 

Jepp, i mange forskjellig varianter.

F.eks. Hüttlin Kugelmotor:

 

• https://www.youtube.com/watch?v=DZ_yTGwOyQs

 

Der var også en tilsvarende motor fra en Caltech eller MIT professor med en umiskjennelig tysk aksent, som jeg ikke greier finne tilbake til akkurat nå. 

 

Uansett så er "Betteridge's law of headlines" igjen kommet til sin rett - svaret er et ubetinget NEI. Mest sannsynlig kommer mangel på fungerende tetting til å bli også denne semi-roterende motoren sin bane. Man greier bare ikke konkurrere med stempelringenes enkle eleganse. Det, og og de elliptiske girene. Sa en som har måttet overhale en konvensjonell girkasse med runde kranser som antatt skulle holdt bilens levetid. Blir litt som Nautilus gir - spennende å se på, men ikke prøv å bruke det i praksis.

 

• http://www.thingiverse.com/thing:27233

 

Men strengt tatt burde jeg holde kjeft og ikke alltid Nix'e slike ærlige forsøk. Applauderer innsatsen, og det faktum at de har greid skaffe finansiering. Kanskje klarer de det ingen har klart før dem.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stempelmotoren har alt for stort forsprang. Hadde denne ideen kommet for 80 år siden, og kunne fulgt et så langt utviklingsforløp som stempelmotoren har dradd nytte av, så kunne det sannsynligvis blitt noe stort.

 

Sannsynligvis ikke i det hele tatt. Her roterer både forbrenningskammeret og innmaten, så vannkjøling kan man egentlig glemme. Det sies ikke noe om smøring, så jeg regner med at den vil være like komplisert og vanskelig å gjennomføre som på Wankel-motoren. Samme gjelder tetningene mellom de bevegelige delen.

Pluss å blir det ca 3-5% energitap i hvert tannhjul, og den har mange.

Ang forsprang vs otto-motor - den kan lages på den mest primitive dreiebenken. Glem det: den enkleste otto-motoren kan lages med baufil og skiftenøkkel av komponenter man får kjøpt på nærmeste VVS butikk. Denne motoren er så komplisert de kunne ikke få tak i tannhjulene, og de andre delene er ikke akkurat simple heller.

 

Det jeg stusser veldig på er at det nevnes gang på gang at den skal kunne tåle høy temperatur. Tror av alle argumentene i artikkelen så er denne aller fjernest fra virkeligheten. Men - som før, som etter, hver gang en eller annen "ny" forbrenningsmotor kom på banen - og hittil har det vært hundrevis, kanskje tusenvis - så har de alle sammen lovet å danke ut Otto-motoren. I praksis har Wankel-motoren hatt lite suksess, og Otto med sleeve-ventiler er noe man kan kun lese om i historiebøkene. That's it! Fordi at i praksis så har de alle tapt på effektivitet, pris, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

disse gutta har kopiert velkjente prinsipper andre har utforsket før... skryter på seg "interesse fra stor bilaktør og kompressorprodusent" for å fiske etter investorer. vel vel, vi får se. patenten dems ligner nok veldig på andre patenter men dem har kanskje endret noe smått for å få den til å gå gjennom. så ideen er ikke demmers, men en ide er bare 20% av jobben for å lykkes, kanskje har dem det som skal til for å få det realisert.

Lenke til kommentar

Enig med andre her. I en stempelmotor gnis tetningsringene loddrett på stempelretningen. På wankel og denne, glir de langs, og de får ekstra slitasje pga sentrifugal effekten. Hadde man fått lagt tetningen i ytterkammeret, kunne det kanskje blitt andre boller. Det kan man kanskje få til her om man bygger et sylinderkammer til og reduserer eller flytter noe av slagvolumet.

Lenke til kommentar

Mer om Satellite engine:

Satellite Engine – Granted Patented GB 2 295 857 In November 1996 a USA electric power company paid Michael $50,000 partly covering cost of first working 5 litre Prototype Sat engine - a fuel efficient, quiet, pollution free, 4-stroke rotating piston internal combustion engine.

 

20 år gammel...

Lenke til kommentar

Er utrolig glad for at vi har mennesker som har driv til å komme med slike ideer. Men dessverre er det ingen motorer som slår elektromotoren på virkningsgrad og den leverer 100% dreiemoment fra første omdreining. Forbrenningsmotorer er en hårsbredd fra døden. Når batteriteknologien når neste mål blir forbrenningsmotorer kun en kuriositet på veteranbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...