Odd R. Valmot Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Norskutviklet roterende altmuligmaskin.Er fremtidens forbrenningsmotor klekket ut i Tvedestrand? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Støy og virkningsgrad? Lenke til kommentar
Siving Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Dette har vel vært gjort tidligere? Mighty Yet Tiny (MYT) engine: https://m.youtube.com/watch?v=H4R1yw6yWzM 1 Lenke til kommentar
Terje Henriksen Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Løsningen på forurensningfri motorer er stavmagneter, jernskiver og elektroner. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Den kommer også til å slite med store utfordringer som wankelmotoren også sliter med og aldri knekte, og da tenker jeg spesielt på hyppige store servicer for å skifte tetninger mellom roterende deler i forbrenningskammeret. En wankel må skrus ned i enkeltatomer for å skifte disse tetningene dobbelt så ofte som en stempelmotor må ha oljeskift (15 000 km vs 30 000 km). Jeg ser ingen vei utenom den samme utfordringen på denne motoren, som også har roterende deler i forbrenningskammeret. Som med wankel, så er det too little too late. Stempelmotoren har alt for stort forsprang. Hadde denne ideen kommet for 80 år siden, og kunne fulgt et så langt utviklingsforløp som stempelmotoren har dradd nytte av, så kunne det sannsynligvis blitt noe stort. 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Dette har vel vært gjort tidligere? Mighty Yet Tiny (MYT) engine: https://m.youtube.com/watch?v=H4R1yw6yWzM Denne motoren har jeg mere tro på. Prinsipielt lik, men utformingen ser ut til å tillate mer tradisjonelle stempelringer som gasstettinger, og 100 års utvikling av stempelringer har gjort dem til svært pålitelige og vedlikeholdsfrie tetninger. 1 Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Denne patenten er sikkert en veldig god pumpe, men som motor kommer den mest sannsynlig til kort. Det har vært veldig mange av denne typen patent, og felles har de alle at de krever enormt mye mer service enn en stempelmotor. Sylindriske forbrenningskammer og stempelringer er rett og slett veldig slitesterke, noe man ikke kan si om alle disse andre finurlige formene folk prøver ut. 3 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Dette har vel vært gjort tidligere? Mighty Yet Tiny (MYT) engine: https://m.youtube.com/watch?v=H4R1yw6yWzM Jepp, i mange forskjellig varianter. F.eks. Hüttlin Kugelmotor: • https://www.youtube.com/watch?v=DZ_yTGwOyQs Der var også en tilsvarende motor fra en Caltech eller MIT professor med en umiskjennelig tysk aksent, som jeg ikke greier finne tilbake til akkurat nå. Uansett så er "Betteridge's law of headlines" igjen kommet til sin rett - svaret er et ubetinget NEI. Mest sannsynlig kommer mangel på fungerende tetting til å bli også denne semi-roterende motoren sin bane. Man greier bare ikke konkurrere med stempelringenes enkle eleganse. Det, og og de elliptiske girene. Sa en som har måttet overhale en konvensjonell girkasse med runde kranser som antatt skulle holdt bilens levetid. Blir litt som Nautilus gir - spennende å se på, men ikke prøv å bruke det i praksis. • http://www.thingiverse.com/thing:27233 Men strengt tatt burde jeg holde kjeft og ikke alltid Nix'e slike ærlige forsøk. Applauderer innsatsen, og det faktum at de har greid skaffe finansiering. Kanskje klarer de det ingen har klart før dem. Endret 10. september 2016 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Stempelmotoren har alt for stort forsprang. Hadde denne ideen kommet for 80 år siden, og kunne fulgt et så langt utviklingsforløp som stempelmotoren har dradd nytte av, så kunne det sannsynligvis blitt noe stort. Sannsynligvis ikke i det hele tatt. Her roterer både forbrenningskammeret og innmaten, så vannkjøling kan man egentlig glemme. Det sies ikke noe om smøring, så jeg regner med at den vil være like komplisert og vanskelig å gjennomføre som på Wankel-motoren. Samme gjelder tetningene mellom de bevegelige delen. Pluss å blir det ca 3-5% energitap i hvert tannhjul, og den har mange. Ang forsprang vs otto-motor - den kan lages på den mest primitive dreiebenken. Glem det: den enkleste otto-motoren kan lages med baufil og skiftenøkkel av komponenter man får kjøpt på nærmeste VVS butikk. Denne motoren er så komplisert de kunne ikke få tak i tannhjulene, og de andre delene er ikke akkurat simple heller. Det jeg stusser veldig på er at det nevnes gang på gang at den skal kunne tåle høy temperatur. Tror av alle argumentene i artikkelen så er denne aller fjernest fra virkeligheten. Men - som før, som etter, hver gang en eller annen "ny" forbrenningsmotor kom på banen - og hittil har det vært hundrevis, kanskje tusenvis - så har de alle sammen lovet å danke ut Otto-motoren. I praksis har Wankel-motoren hatt lite suksess, og Otto med sleeve-ventiler er noe man kan kun lese om i historiebøkene. That's it! Fordi at i praksis så har de alle tapt på effektivitet, pris, etc. 1 Lenke til kommentar
Hans Borge Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Men den må vel ha litt de samme utfordringene som Wankelmotoren - eller... Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 disse gutta har kopiert velkjente prinsipper andre har utforsket før... skryter på seg "interesse fra stor bilaktør og kompressorprodusent" for å fiske etter investorer. vel vel, vi får se. patenten dems ligner nok veldig på andre patenter men dem har kanskje endret noe smått for å få den til å gå gjennom. så ideen er ikke demmers, men en ide er bare 20% av jobben for å lykkes, kanskje har dem det som skal til for å få det realisert. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 En tilleggsmotor til elktriske / Hybrid-biler , som kan benyttes til varmeproduksjon og/eller rekkvidde-forlenger som kan gå på forskjellige typer drivstoff. Med en vekt på 50 kg (?). Ikke så galt dette. Alternativet er jo Hydrogen- elektrisk. Men den er jo døfødt siden det ikke er nok sol, vind og Hydrogen i verden. Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Ligner litt på "satellite engine".. http://www.satellite-engine.com/SateliteEngine.html Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Dette har vel vært gjort tidligere? Mighty Yet Tiny (MYT) engine: https://m.youtube.com/watch?v=H4R1yw6yWzM Jeg er sikker på at denne kommer til å knekke stemplene av rotasjonsmekanismen på kort tid. Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Enig med andre her. I en stempelmotor gnis tetningsringene loddrett på stempelretningen. På wankel og denne, glir de langs, og de får ekstra slitasje pga sentrifugal effekten. Hadde man fått lagt tetningen i ytterkammeret, kunne det kanskje blitt andre boller. Det kan man kanskje få til her om man bygger et sylinderkammer til og reduserer eller flytter noe av slagvolumet. Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Jeg savner forresten tetningsringer mot endestykkene. "prototypen" virker ikke så troverdig. Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Mer om Satellite engine: Satellite Engine – Granted Patented GB 2 295 857 In November 1996 a USA electric power company paid Michael $50,000 partly covering cost of first working 5 litre Prototype Sat engine - a fuel efficient, quiet, pollution free, 4-stroke rotating piston internal combustion engine. 20 år gammel... Lenke til kommentar
Tordens Rebell Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Er utrolig glad for at vi har mennesker som har driv til å komme med slike ideer. Men dessverre er det ingen motorer som slår elektromotoren på virkningsgrad og den leverer 100% dreiemoment fra første omdreining. Forbrenningsmotorer er en hårsbredd fra døden. Når batteriteknologien når neste mål blir forbrenningsmotorer kun en kuriositet på veteranbiler. 1 Lenke til kommentar
Dunkin Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Interessant det, men ikke like rent og effektivt som el-motorer og maglev. Endret 10. september 2016 av Dunkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå