seler Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Kjøpte en vare på finn. Den kostet 350 kr og det er en sur sum å tape for meg. Jeg førte over penger på konto til selger, og selger skulle sende varen. Jeg bruker som regel finn betalingsgaranti, men gjorde uheldigvis ikke det denne gangen. Varen er ikke kommet frem, og brukeren jeg kjøpte av på finn er slettet. Det eneste jeg har er kontonummeret jeg satte over pengene til. Jeg ser i grunn pengene mine som tapt, men er det noe man kan gjøre for å stoppe de fra å gjøre slik til andre kunder? Kan man anmelde? Når man har kontonummer så må det jo være et navn tilknyttet til den kontoen så det bør jo gå an å finne ut hvem som eier kontoen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Ja, du kan anmelde, men politiet gjør ingenting. I beste fall får du tak i navnet på ham. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Pengene er tapt. Politiet vil ikke bry seg om dette, så lenge beløpet er så lite. Bruk finn betalingsgaranti neste gang, det er det sikreste for begge parter. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Her bør vel Finn.no kunne hjelpe med å fremskaffe navn og telefonnummer? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Her bør vel Finn.no kunne hjelpe med å fremskaffe navn og telefonnummer? Til hvilken nytte? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Her bør vel Finn.no kunne hjelpe med å fremskaffe navn og telefonnummer? Til hvilken nytte? Tja, skulle vel tro at det er ganske viktig å ha kontaktinformasjon for å kunne gå i dialog og ta opp kampen med en som har svindlet deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 All energi du velger å legge i dette er bortkastet. Pengene er tapt. Aksepter og move on. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Finn.no vil ikke gi ut den informasjonen til noen andre enn myndighetene. De er nødt til å beskytte sine kunder, også de som svindler. Finn kan ikke være sikker på hva du bruker informasjonen til, og de vil ikke risikere å bli delaktig i forbrytelser ved å gi fra seg informasjon som de ikke må gi fra seg. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 TS Imorgen går du i dialog med Finn.no og diskuterer hvordan du kan ta saken videre. Selv om beløpet er lite er det viktig å ta opp kampen mot disse kjeltringene. 4 Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Svindel er svindel, men å bruka masse tid og energi på dette gjev nok ikkje den heilt store timelønna, også om du skulle vera så heldig å få pengane tilbake til slutt, når det er snakk om 350 kr. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Å inndrive dette vil ikke nødvendigvis være så vanskelig, problemet ligger i å få banken til å hoste opp kundens identitet. Dette er vanskelig når man henvender seg som privatperson. Når man først har den sender man kravbrev. Deretter blir det forliksråd eller namsmann. Totalkostnader vil imidlertid fort kunne bli rundt 2000 kr. Disse kan kreves dekket av skyldner, forutsatt at skyldner har noe å betale med. Det kan være et poeng å prøve å få en vennligsinnet advokat til å ta henvendelsen til banken, men det kan fort koste mer enn det smaker. 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Får politiet mange anmeldelser på samme personen kan det hende de gjør noe. Det er trolig flere enn deg som er blitt svindlet av dette individet.Var nylig en som hadde svindlet flere og ble tatt ifølge forumet.Her er tråden Var nettopp i rettsak mot han (halvt år etter jeg gikk til politiet).Resultatet var: Han har scammet 42 stykker for sammenlagt 140 000kr over ett år.Dom: 7 måneder fengsel og pliktig å betale tilbake beløpet innen 2 uker. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Var på politistasjonen nylig og overhørte snakk om svindel. Ei som hadde blitt svindlet for 11000 kroner, hun ville anmelde, han som satt i skranken sa rett ut at de ikke kom til å gjøre noe men hvis hun absolutt ville kunne hun få anmelde. Hun var opptatt av at det ikke skulle skje med andre, hun hadde også navnet, sånn er det altså blitt i dag. Etter hva jeg forstod hadde hun fått dekt tapet. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Svindel er svindel, men å bruka masse tid og energi på dette gjev nok ikkje den heilt store timelønna, også om du skulle vera så heldig å få pengane tilbake til slutt, når det er snakk om 350 kr. Penger er ikke alt her her i livet. Hadde jeg selv blitt svindlet slik trådstarter beskriver så hadde jeg garantert brukt mye energi og eventuelt penger på å spore opp kjeltringen. Slik jeg forstår situasjonen så har all kommunikasjon mellom kjøper og selger gått via meldingsystemet til Finn.no og dermed har ikke kjøper fått navn og mobilnr til selger. Selv om selger har slettet annonsen så har kundebehandlerne hos Finn.no garantert mulighet til å finne den frem og kan se at det har foregått en handel mellom partene. Derfor kan jeg ikke skjønne at de ikke skal kunne utlevere selgers personalia til kjøper? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Slik jeg forstår situasjonen så har all kommunikasjon mellom kjøper og selger gått via meldingsystemet til Finn.no og dermed har ikke kjøper fått navn og mobilnr til selger.Selv om selger har slettet annonsen så har kundebehandlerne hos Finn.no garantert mulighet til å finne den frem og kan se at det har foregått en handel mellom partene. Derfor kan jeg ikke skjønne at de ikke skal kunne utlevere selgers personalia til kjøper? Hva med identitet tyveri? tror når folk er kriminelle er ikke identitettyveri uvanlig. Men ja skal litt til å både ha pass\mobil til en annen person. Selv tror jeg normalsett ikke finn.no gir ut navn\adresse til hvem som helst, kun til politiet normalsett. Godt mulig politet må samle inn informasjon i dette tilfellet, men ofte står det navn\adresse på selgeren når det selges. Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Svindel er svindel, men å bruka masse tid og energi på dette gjev nok ikkje den heilt store timelønna, også om du skulle vera så heldig å få pengane tilbake til slutt, når det er snakk om 350 kr. Penger er ikke alt her her i livet. Hadde jeg selv blitt svindlet slik trådstarter beskriver så hadde jeg garantert brukt mye energi og eventuelt penger på å spore opp kjeltringen. Deg om det. Me må alle prioritera kva me vil bruka tid på her i livet, og me har åpenbart ulike meiningar om det. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Jeg gikk på samme blemme i fjor. Det siste jeg skrev til ham var "man får vel stole litt på folk", før jeg overførte 1000,- til kontoen hans for et par konsertbilletter som aldri kom. Gjennom Facebook kom jeg over en advarsel mot å kjøpe ting fra en som kalte seg ____ på finn, og at han egentlig het ----- og tidligere hadde sonet for svindel. Det var en link til en dagbladet-artikkel der han stod frem som et nytt og bedre menneske, med fullt navn og bilde. Siden jeg hadde kontonummeret og dermed IBAN-nummeret, fant jeg ut at han var kunde i Nordea. Jeg ringte deres kundeservice, og sa at jeg var klar over at de sikkert ikke kunne utgi personopplysninger om sine kunder, men forklarte situasjonen og spurte om han kunne bekrefte med ja eller nei på om han het -----. Dette kunne kundebehandleren bekrefte, og jeg visste dermed at det var snakk om samme fyr som akkurat nå drev og svindlet folk for billettpenger på finn. Vi ble flere enige om å sende det vi hadde til politiet og anmelde ham, i håp om at nettopp det at han drev med dette i en viss skala skulle hjelpe på å få dem til å ta ham. Fikk et brev etter et par uker om at saken var henlagt. Det stod at lovbruddet mot meg kun var av så liten alvorlighetsgrad i forhold til annet de hadde på ham at de valgte å ikke behandle det videre. Synes det er litt kjipt. Ikke først og fremst for tusenlappen jeg aldri så igjen, men for at de ikke gjør skikkelige eksempler når folk med vilje og viten sitter og lurer penger ut av folk. Det har frem til dette gått helt fint å legge sin lit til at selgende part er ærlig på finn.no, men da av har jeg ikke akseptert forhåndsbetaling. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Konsertbilletter er jo klassisk svindel. Dette er det veldig skjelden er ekte, på grunn av denne loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-06-29-86 (Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer.) Det er altså ikke mulig å tjene penger på uten å bryte loven Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Konsertbilletter er jo klassisk svindel. Dette er det veldig skjelden er ekte, på grunn av denne loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-06-29-86 (Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer.) Det er altså ikke mulig å tjene penger på uten å bryte loven Tja, jeg har både solgt og kjøpt billetter brukt en rekke ganger. De fleste selger ikke fordi de vil tjene penger på det, men fordi de må gjøre om en illikvid eiendel som er verd 0 om man ikke får brukt den til cash. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 1) Send over én krone til samme konto 2) I "Melding til mottaker"-feltet skriver du noe sånt som "Hei. Vennligst betale beløpet på kr 350,- tilbake til konto XXX, eller forvent en politianmeldelse" så venter du. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå