Gå til innhold

Hijab og Hodne


  

108 stemmer

  1. 1. Hvem støtter du?

    • Hodne
      73
    • Bayan
      35
  2. 2. Bør hijab forbys for barn under 18 år?

    • Ja
      66
    • Nei
      42


Anbefalte innlegg

  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nei.

Konflikten lyder som følger:

Motstandere av hijab: "Det er galt å tvinge folk å gå med klær de ikke ønsker å gå med!"

Totalt liberale: "Vesten tvinger folk til å gå med klær allerede; du har ikke lov til å være naken, hvorfor er håret mer riktig å dekke til enn puppene?"

Tilhengere av relativ frihet: "Det er galt å tvinge folk til å IKKE gå med plaggene de ønsker å bruke!"

...og SÅ har du alt-right...

...og så har du liberalistene, som mener dette er et eksempel på hvordan liberalisme er bedre enn alle andre styreformer.

...og så har du autoritære mannlige muslimer, som mener at jenter MÅ gå med hijab eller burka, og mener at norske jenter er horer.

...og så har du autoritære kvinnelige muslimer, som mener at jenter MÅ gå med hijab eller burka, og mener at norske jenter er horer.

...og så har du autoritære jente-muslimer, som mener at de MÅ gå med hijab eller burka, men synes at norske jenter for det meste er greie (selv om de er horer).

...og så har du liberale muslimer som går med hijab bare for å slippe kommentarer fra miljøet.

...

...

Og derfor kommer ingen noen gang til enighet, fordi det er fundamental uenighet i rett og galt, anstendighet og uanstendighet, i tillegg til uenighet om hva som er frihet og hva som er ufrihet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg har ikke fulgt med på denne saken, men det er etter min mening feil å nekte noen adgang fordi de har på seg hijab eller et annet plagg. Og å forby hijab for alle under 18, er bare å be om problemer. Er det noe jeg har misforstått?

Jeg er vanligvis enig i mye av det du skriver Camelon, men bør ikke frisører selv få velge hvem de vil betjene i sin egen salong?

 

Dessuten så kunne jo denne "Malika Bayan" (a.k.a. Charlotte Antonsen) jo gått et annet sted, men hun valgte altså Hodne sin salong kun for å provosere... i tillegg til at hun i ettertid valgte å kastet hijaben, så det sier vel sitt om henne?

 

Dog denne Hodne-damen virker jo også noe spesielll, og jeg ville ikke gått til en frisør som utviser sånne holdninger; men om man ikke liker Hodne sine holdinger så trenger man heller ikke gå til henne.

 

Sagt på en annen måte: Charlotte Andersen sa vel at hun fortjener respekt selv om hun gikk med hijab, men bør hun da selv ikke respektere at Hodne ikke liker hijab? Hvor er Charlotte sin respekt for Hodne sin rett til å selv være sjef i sin egen frisørsalong?

 

Bør ikke det være noe å tenke på før man begynner å hakke på Hodne?

 

Just my two cents.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg er vanligvis enig i mye av det du skriver Camelon, men bør ikke frisører selv få velge hvem de vil betjene i sin egen salong?

 

Jeg er ikke helt enig i dette, fordi det vil føre til konflikt. Tenk deg, noen muslimer voldtar en jente på et svømmehall, noe som provoserer majoriteten. Svømmehallene svarer med å forby alle med brun hud å gå til svømmehaller, noe som fører til store voldelige demonstrasjoner i Oslo og mer kriminalitet.

 

Jeg føler at vi får et mer rettferdig samfunn om vi har visse regler for handel. En regel jeg vil ha, er at selger skal fokusere på varen eller tjenesten de selger og ikke på hvem kjøperen er. 

 

Dessuten så kunne jo denne "Malika Bayan" (a.k.a. Charlotte Antonsen) jo gått et annet sted, men hun valgte altså Hodne sin salong kun for å provosere... i tillegg til at hun i ettertid valgte å kastet hijaben, så det sier vel sitt om henne?

 

Absolutt, det sier en del om henne. Det hun kunne ha gjort var å klippe håret hennes og så gått ut i media og kritisert henne. Det er heller ingen som tvinger henne til å gjøre hennes beste, og jeg tror Charlotte ville vært svært lite fornøyd om hun måtte betale masse penger for en hårklipp som ikke så bra ut. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg er ikke helt enig i dette, fordi det vil føre til konflikt. 

Fører det ikke til mer konflikt når en gruppe føler at de blir overkjørt av en annen gruppe? For eksempel i denne saken så blir hvite hijab-motstandere sinte fordi de føler at de ikke får lov til å protestere mot hijab på sin måte... som igjen fostrer mer sinne... ja du skjønner tegningen kanskje?

 

Tenk deg, noen muslimer voldtar en jente på et svømmehall, noe som provoserer majoriteten. Svømmehallene svarer med å forby alle med brun hud å gå til svømmehaller, noe som fører til store voldelige demonstrasjoner i Oslo og mer kriminalitet.

Eller at mange vil boikotte svømmehallen i protest mot et latterlig forbud?

 

Jeg føler at vi får et mer rettferdig samfunn om vi har visse regler for handel. En regel jeg vil ha, er at handel skal fokusere på tingen man kjøper og selger og ikke på personen.

En ærlig nok regel, men hva med den enkelte butikkeiers rett til å selv bestemme over sin egen butikk... bør ikke det også være en regel for?

 

Absolutt, det sier en del om henne. Det hun kunne ha gjort var å klippe håret hennes og så gått ut i media og kritisert henne.

Men det gjorde hun ikke... og så var sirkuset i gang. :)

 

Ellers virker dekningen av denne saken rimelig ensidig, og at det liksom ikke er måte på hva Hodne må finne seg i (bli kalt nazifrisør og liknende).

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Fører det ikke til mer konflikt når en gruppe føler at de blir overkjørt av en annen gruppe? For eksempel i denne saken så blir hvite hijab-motstandere sinte fordi de føler at de ikke får lov til å protestere mot hijab på sin måte... som igjen fostrer mer sinne... ja du skjønner tegningen kanskje?

 

Krenket kan de være for seg selv. Det er prinsippløst å drive på med kompromisser for en krenket minoritet, noe du kanskje hadde sett deg enig i om vi vender på flisa.

Lenke til kommentar

bør ikke frisører selv få velge hvem de vil betjene i sin egen salong?

 

Da bør man vel ikke ha plakat med "Vi klipper alle" i vinduet ....

 

Og jeg er ganske sikker på at kunden ville ha tatt av seg hijaben etter kort tid dersom hun kom for å bli frisert på håret, så Hodne ville i det minste ha sluppet å se en dame med hijab mens hun betjente denne kunden.

Lenke til kommentar

Fører det ikke til mer konflikt når en gruppe føler at de blir overkjørt av en annen gruppe? For eksempel i denne saken så blir hvite hijab-motstandere sinte fordi de føler at de ikke får lov til å protestere mot hijab på sin måte... som igjen fostrer mer sinne... ja du skjønner tegningen kanskje?

 

Jeg tror ikke Hijabmostandere ble veldig sur på grunn av dette.

 

Men jeg tror absolutt minoritetbefolkningen ville blitt veldig irritert om noen butikker skrev "ingen innvandre" i butikkvinduet. Det er fordi mange av dem føler seg allerede undertrykt og slike skilt vil bekrefte deres tankegang at rasister holder dem nede.

 

Eller at mange vil boikotte svømmehallen i protest mot et latterlig forbud?

 

De som vil boikotte svømmehallene er som oftest de samme som ikke går til svømmehall i det hele tatt. For majoritetsbefolkningen så fortsetter de som vanlig akkurat som nordmenn gjorde under andre verdenskrig.

 

Jeg forventet et litt mer rasistisk samfunn enn Norge, f.eks. et samfunn som Japan. Da vil svømmehallene tjene mer penger på å forby alle med brun hud enn å risikere enn voldtekt til. Men det er fordi de tar ikke regningen for konflikten det fører til.

 

En ærlig nok regel, men hva med den enkelte butikkeiers rett til å selv bestemme over sin egen butikk... bør ikke det også være en regel for?

 

 
Jeg føler ikke at butikkene skal fritt kunne gjøre hva de vil. F.eks. vi har lover mot å lure folk til å kjøpe ting de ikke vil ha, og det er jeg glad for.
Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Krenket kan de være for seg selv. Det er prinsippløst å drive på med kompromisser for en krenket minoritet, noe du kanskje hadde sett deg enig i om vi vender på flisa.

Dette skjønte jeg ikke helt, kan du utbrodere så jeg ikke misforstår?

 

 

Da bør man vel ikke ha plakat med "Vi klipper alle" i vinduet ....

Neppe lurt nei.

 

Og jeg er ganske sikker på at kunden ville ha tatt av seg hijaben etter kort tid dersom hun kom for å bli frisert på håret, så Hodne ville i det minste ha sluppet å se en dame med hijab mens hun betjente denne kunden.

Det er vel ikke det saken handler om fra Hodne sin side.

 

Disclaimer : jeg synes personlig veldig lite om både denne Malika Bayan (aka Charlotte) og Hodne, jeg synes de virker som noen skrotinger begge to.

 

Når det er sagt: jeg forsvarer begge to her. Jeg forsvarer Charlotte sin rett til å gå med det klesplagget hun vil, men jeg forsvarer også Hodne sin rett til å selv velge sine kunder.

 

Om man velger å gå med hijab så får det være ens egen sak, men man kan ikke da forlange å bli tatt varmt i mot overalt.

 

Samme med frisører: om man velger å ikke klippe de med hijab så får det være den enkelte frisør sin sak, men man må nesten da bare finne seg i karakteristikker som "nazifrisør" og liknende. Eller at kundene kanskje vil boikotte en pga ens holdninger.

Lenke til kommentar

 

Krenket kan de være for seg selv. Det er prinsippløst å drive på med kompromisser for en krenket minoritet, noe du kanskje hadde sett deg enig i om vi vender på flisa.

Dette skjønte jeg ikke helt, kan du utbrodere så jeg ikke misforstår?

 

Det ville vært uten mening at vi skal endre samfunnet etter en minoritet som er krenket, og drive på med formynderi. Hverken staten eller individer har noe med andre mennesker sine liv. Å gå til en frisør er ikke et privilegium, det er folk som lever sitt vanlige liv, og er derfor en undertrykkelse av individets harmløse frihet.

 

Det samme prinsippet kan brukes om tilpasning av norsk kultur for fremmedkulturelle. Vi skal ikke innføre bikiniforbud fordi noen dypt religiøse blir krenket.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+2534

Ikke overraskende. Men gjelder dette da kun ordet "nazi", eller gjelder det også andre skjellsord? Er det greit å ty til verbale angrep mot hvem man vil så lenge man kaller det satire?

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på. Retten har lagt vekt på at ordet er brukt i revysammenheng.

 

"– Den satiriske form kjennetegnes blant annet ved bruk av ironi, grove overdrivelser og karikaturer. Den alminnelige seer vil derfor normalt ikke tolke eller forstå utsagn fremsatt i et satirisk nummer bokstavelig, skriver retten."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det tviler jeg på. Retten har lagt vekt på at ordet er brukt i revysammenheng.

 

"– Den satiriske form kjennetegnes blant annet ved bruk av ironi, grove overdrivelser og karikaturer. Den alminnelige seer vil derfor normalt ikke tolke eller forstå utsagn fremsatt i et satirisk nummer bokstavelig, skriver retten."

Personlig synes jeg at dette var en riktig beslutning av retten... så lenge man er konsekvent når det også kommer til andre skjellsord brukt i revysammenheng... det bør man da heller ikke kunne straffes for.... tror jeg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Enig. Når en leser litt om hvilke skjellsord Hodne selv har brukt, uten at det på noen som helst måte har vært i revysammenheng, kan en jo undres på hvorfor hun i det hele tatt orket å ta kampen med å saksøke Løgnaslaget. Virket jo som en tapt kamp helt fra starten syns nå jeg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...