Gå til innhold

Hijab og Hodne

108 stemmer

1. 1. Hvem støtter du?

• Hodne
      73
    • Bayan
      35
  2. 2. Bør hijab forbys for barn under 18 år?

• Ja
      66
    • Nei
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen føler seg tvunget like mye som en liberalist! :wee:

Under ellers like omstendigheter, selvsagt. En liberalist i Norge er utsatt for mindre faktisk tvang enn en borger i Nord-Korea.

Og derfor nevnte jeg Norge, og ikke verden. Klart det er mange som blir tvunget mye mer enn meg rundt om kring. Dessverre.

Lenke til kommentar

Hadde jeg levet med amerikansk politikk så hadde jeg nok sagt det samme som ham. Der er "liberalisme" ofte et synonym for konservative politikere som redder storkapitalen med småfolks penger.

Geir :)

Nå kommer jeg med en "well actually":

Det amerikanerne kaller liberalisme er det vi her i Norge kaller sosialdemokrati.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Modern_liberalism_in_the_United_States

Lenke til kommentar

Men det å være den drittsekken som tvinger fredelige butikkeiere til å måtte ekspedere kunder en ikke liker, og som straffer de butikkeierne som motsetter seg, det er tydeligvis helt innafor?

Du er faenmeg uhelbredelig, såpass at jeg tror du gjør deg til. At ett menneske er født ett annet sted og ser litt annereldes ut får de altså bare skylde seg selv når de møter på en rasist i kassa som ber dem komme seg bort (evnt hjem dit de kom fra) når de på lik linje med alle oss andre bare skulle ha melk og brød. Dette for å beskytte rasistens rettigheter..

Jeg er tom for ord, reinspikka fascisme dette. Skam deg.

Mener du at man skal bli tvunget til å få besøk hjemme av hvem som helst? Eller at hvem som helst skal kunne sette seg inn i bilen din? Hva om man jobber som prostituert, skal du tvinge dem til å ha sex eller bli arbeidsløs? Alle eller ingen? Hvor går grensen for tvang?

Lenke til kommentar

Hadde jeg levet med amerikansk politikk så hadde jeg nok sagt det samme som ham. Der er "liberalisme" ofte et synonym for konservative politikere som redder storkapitalen med småfolks penger.

Det amerikanerne kaller liberalisme er det vi her i Norge kaller sosialdemokrati.

Man må holde tunga rett i munn her, den amerikanske definisjonen av "liberal" og "libertarian" innehar to veldig forskjellige politisk og ideologiske standpunkt, der den første er på venstresiden av politikken er den siste all over the place ;) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du er faenmeg uhelbredelig, såpass at jeg tror du gjør deg til. 

En glede å kunne skuffe deg.

At ett menneske er født ett annet sted og ser litt annereldes ut får de altså bare skylde seg selv når de møter på en rasist i kassa som ber dem komme seg bort (evnt hjem dit de kom fra) når de på lik linje med alle oss andre bare skulle ha melk og brød. Dette for å beskytte rasistens rettigheter..

Men om kunden er rasist så skal selvsagt ikke kassearbeideren/butikkeieren kunne nekte kunden adgang?

Jeg er tom for ord, reinspikka fascisme dette. Skam deg.

Fascisme er den ideologien der staten har full kontroll på deg, du vet den der ideologien du er tilhenger av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tror du blander fascisme og autokrati.

Begge deler er vel ideologier der noen mener de har en suveren rett til å fortelle deg hva du skal og ikke skal kunne gjøre... og mene.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Sant nok. Jeg mente liberalisme i den norske betydningen av ordet.

Edit: Og da blir spørsmålet: Hvilken betydning er det brukt i sitatet? Eller er sitatet ikke ordrett?

Edit 2: Det korrekte sitatet bruker "libertarianism":

It's high time Libertarianism is treated for what it truly is: a childish, sociopathic ideology invented in the halls of academia that has virtually nothing to do with actual human societies.

Kilde

Så da står min kommentar, med høyde for begrepsforvirringen mellom norsk og engelsk. Jeg skal oppdatere innlegget mitt.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Og nå postet en av mine kanadiske venner denne på fjesboka:

attachicon.gif16114983_1158904874227678_6020825258650173115_n.jpg

Det er libertarianisme for meg. Ikke den konservative avarten jeg nevnte i innlegget mitt. Men nå gikk jeg vel rimelig langt off topic...

Hadde de ikke på desvanligvis måtte ødelegge alt ved å blande inn drapsvåpen her, så kunne jo dette nesten vært moralsk innenfor og en god tanke.

Men som alltid spenner de bein på seg selv midtveis... Hva er denne forherligheten for en rett på å skade og drepe andre mennesker man ikke liker og/eller ønsker, evnt som befinner seg på "feil" sted? Dette er ikke annet enn destruktiv galskap som har fått fotfeste i mange leir, spesielt denne gun-nut bevegelsen har vokst seg store i takt med denne kyniske populismen vi ser om dagen. Heldigvis står de særdeles svakt her i Norge hvor menneskeverd fortsatt står høyere enn enkeltes særinteresser for drapsvåpen.

Lenke til kommentar

Du er faenmeg uhelbredelig, såpass at jeg tror du gjør deg til. 

En glede å kunne skuffe deg.

Skjønner det da du gjør det daglig som en lesbisk kone, evnt som en liberalistisk politiker.

At ett menneske er født ett annet sted og ser litt annereldes ut får de altså bare skylde seg selv når de møter på en rasist i kassa som ber dem komme seg bort (evnt hjem dit de kom fra) når de på lik linje med alle oss andre bare skulle ha melk og brød. Dette for å beskytte rasistens rettigheter..

Men om kunden er rasist så skal selvsagt ikke kassearbeideren/butikkeieren kunne nekte kunden adgang?

Her er litt lektyre til deg og geita_, håper dere tar det til dere og blir litt mindre hatefulle når dere får den andre siden av historien, den er nemlig minst like trist som deres:

"En bok er ikke nødvendigvis dårlig selv om bokomslaget er lite attraktivt. Dessverre er det nok en gang slik at mennesker tiltrekkes av omslaget før innholdet, både når det gjelder medmennesker og bøker."

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Hvordan-kan-ett-sete-vare-ledig-pa-den-stappfulle-bussen-Jo_-fordi-jeg-sitter-ved-siden-av-det--Renuka-Mohanalingam-21-613177b.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Nok et innlegg fullstendig uten substans eller mening, og attpåtil pepret med litt Ad Hominem. Gratulerer.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

...

Nok et innlegg fullstendig uten substans eller mening, og attpåtil pepret med litt Ad Hominem. Gratulerer.

Det sier litt når du mener en kronikk som belyser hveragsrasisme er uten substans og heller velger å igjen  fokusere på den evige "ad-hominem" floskelen. Kondolerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det sier litt når du mener en kronikk som belyser hveragsrasisme er uten substans og heller velger å igjen  fokusere på den evige "ad-hominem" floskelen. Kondolerer.

Kronikken har substans, det du skriver minner mer om et vakum. Kondolerer.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Hadde de ikke på desvanligvis måtte ødelegge alt ved å blande inn drapsvåpen her, så kunne jo dette nesten vært moralsk innenfor og en god tanke.

Det er vel en amerikansk greie det der med å fokusere på retten til våpen.

Om vi glemmer våpnene: Hvorfor er det bare nesten innenfor moralsk?

"En bok er ikke nødvendigvis dårlig selv om bokomslaget er lite attraktivt. Dessverre er det nok en gang slik at mennesker tiltrekkes av omslaget før innholdet, både når det gjelder medmennesker og bøker."

Det sitatet stoppet jeg også ved når jeg leste avisen i morges. Så sant!

Jeg har endog sett folk reise seg når de fikk en mørkhudet sidemann. Da tar jeg gjerne plassen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...