Bruker-308643 Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Hei, som dere kanskje sikkert skjønner så trenger jeg litt yrke og utdanningsveiledning. For øyeblikket går jeg vg2 og har tatt realfag, altså R1, Fysikk1 og Kjemi1 og kommer til å ta R2 og F2 til neste år. Jeg har nokså ganske grei snitt og jeg er vært motivert når det gjelder skole og utdanning. Det jeg trenger hjelp til er litt veiledning innafor utdanning og hvilket yrker jeg burde se på som kunne vært gode alternativer for meg i fremtiden. Det som er viktig for meg er at jobben/yrken må ha bra snitt lønn og ha stor lønnsvekst(altså muligheten for at lønnet skal øke). Selvsagt komme jeg ikke velge jobb bare på grunn av høy snitt lønn, og ville ha jobb innenfor noe jeg synes er interessant. Jeg har googlet en del og har funnet ut at Adm. dir. innen finans og forsikring, Adm. dir i bank- og forsikring har høy snittlønn (her er siden jeg har hentet dette i fra: http://trd.by/livsst...ge-12235689.ece . Så hvilke utdanning må man ta for disse yrkene? Hvis dere nevne andre yrker som jeg har ikke nevnt. Kom gjerne med hvordan utdanner man seg til det. I tillegg hvilket yrker kan være aktuelle i fremtiden som er kanskje ikke så aktuelle nå? Så lønn er svært viktig for meg, men ikke nødvendigvis bra startlønn, men ha heller stort potensiale i lønns vekst. Noe jeg har utelukket er utdanning innafor medisin blant annet kirurg. Takler ikke blod osv. Jeg har selv sett på arkitektur. Hvordan er arbeidsmarked for øyeblikket og hvordan ser det ut for fremtiden? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Mitt tips, ikke tenk på lønn. Det er svært få som ikke klarer seg bra på lønnen de hever her til lands, spessielt med høyere utdannelse. Om du fokuserer på noe du virkelig liker kommer god lønn av seg selv. Admin.dir har allslags utdannelser, da det bare er en stilling. Men forståelse innenfor fagfeltet en skal styre og økonomi/finans m.m. er jo gode egenskaper og ha. Ang arkitektur tror jeg det blir en snever bransje i fremtiden, folk ønsker lette løsninger og modul bygg blir mer og mer populært pga det er gunstig prismessig osv. Men det vill jo alltid være ett behov for større bygg osv. Men tror nok det blir mindre behov med årene og ikke økt. Prøv å tenk litt på fagene dine, hva er det du finner mest spennende? Har du noen hobbyer som du kan se for deg som jobb mulighet osv. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Man trenger ikke utdanning for å bli administrerende direktør Adm.Dir. er sjefen sjøl og den høyeste stillingen du kan nå. Adm.Dir i bank, forsikring og finans er nok ikke de høyest lønnede hvis man ser på dette som yrker. For å komme dit så må du gjøre mye mer enn bare jobbe for å si det slik. Du må hevde deg på en måte så du blir sett og får jobbet deg litt opp. Når du har kommet et hakk eller to videre etter at du ble "oppdaget" så må du igjen gjøre de riktige valgene og dra bedriften fremover så du blir sett av de som sitter et hakk opp. For å komme til direktørstolen så må du være i en posisjon der du tar meget store og viktige avgjørelser og du må ta de riktige avgjørelsene. Da vil styret kanskje sette deg inn som direktør. Å satse på å bli direktør er som å si at man skal bli president. Ro deg ned 14 hakk og bli ferdig på skolen. Økonomi er noe du virker som du brenner for(?) så kjør på i den retningen. Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 (endret) Kanskje en eller annen ingeniørutdanning? Innen byggbransjen er det fortsatt stort behov for ingeniører, og du har mange forskjellige muligheter å peile deg inn på i den utdanningen. For eksempel kan du jobbe i kommunen som "saksbehandler", planlegge veier, skoler, være på byggeplassen, gjøre konstruksjonsberegninger, jobbe med vann og avløp, og mye annet. Eller kanskje elektro eller maskin? Har du en master innen bygg tror jeg du får en startlønn på rundt 550 000 i året, 450 000 for bachelor. Dersom du liker realfag tror jeg en ingeniørutdanning hadde vært interessant for deg. Endret 9. september 2016 av bruker-343576 Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 9. september 2016 Forfatter Del Skrevet 9. september 2016 Mitt tips, ikke tenk på lønn. Det er svært få som ikke klarer seg bra på lønnen de hever her til lands, spessielt med høyere utdannelse. Om du fokuserer på noe du virkelig liker kommer god lønn av seg selv. Admin.dir har allslags utdannelser, da det bare er en stilling. Men forståelse innenfor fagfeltet en skal styre og økonomi/finans m.m. er jo gode egenskaper og ha. Ang arkitektur tror jeg det blir en snever bransje i fremtiden, folk ønsker lette løsninger og modul bygg blir mer og mer populært pga det er gunstig prismessig osv. Men det vill jo alltid være ett behov for større bygg osv. Men tror nok det blir mindre behov med årene og ikke økt. Prøv å tenk litt på fagene dine, hva er det du finner mest spennende? Har du noen hobbyer som du kan se for deg som jobb mulighet osv. Jeg har ikke noe spesielle hobbyer. Det er kanskje litt av den grunn jeg har startet denne tråden. Det jeg er kanskje flink på er å jobbe. Altså gå 110% innenfor et felt. F.eks fysikk. Jeg kan godt sitte med boken og studere det til langt ut på kvelden etter skolen, men det betyr ikke at jeg har noe spesielt interesse for det. Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 9. september 2016 Forfatter Del Skrevet 9. september 2016 Man trenger ikke utdanning for å bli administrerende direktør Adm.Dir. er sjefen sjøl og den høyeste stillingen du kan nå. Adm.Dir i bank, forsikring og finans er nok ikke de høyest lønnede hvis man ser på dette som yrker. For å komme dit så må du gjøre mye mer enn bare jobbe for å si det slik. Du må hevde deg på en måte så du blir sett og får jobbet deg litt opp. Når du har kommet et hakk eller to videre etter at du ble "oppdaget" så må du igjen gjøre de riktige valgene og dra bedriften fremover så du blir sett av de som sitter et hakk opp. For å komme til direktørstolen så må du være i en posisjon der du tar meget store og viktige avgjørelser og du må ta de riktige avgjørelsene. Da vil styret kanskje sette deg inn som direktør. Å satse på å bli direktør er som å si at man skal bli president. Ro deg ned 14 hakk og bli ferdig på skolen. Økonomi er noe du virker som du brenner for(?) så kjør på i den retningen. Jeg har ikke sagt jeg ønsker å bli adm.dir, men jeg har sett på det som et alternativ for meg i fremtiden. Jeg ser bare etter flere alternativer, fordi det er så mye å velge mellom at du kan nesten bli gal Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Jeg har ikke noe spesielle hobbyer. Det er kanskje litt av den grunn jeg har startet denne tråden. Det jeg er kanskje flink på er å jobbe. Altså gå 110% innenfor et felt. F.eks fysikk. Jeg kan godt sitte med boken og studere det til langt ut på kvelden etter skolen, men det betyr ikke at jeg har noe spesielt interesse for det. Å være dyktig til å sette seg inn i ting er en viktig egenskap, men ting faller ofte lettere og mer naturlig når en virkelig brenner for noe. Jeg vill anbefale deg å tenke godt igjennom hvilke deler av dine fag du finner interessant som du ønsker å lære mer om. Ikke bare velge noe og lære det. En skal tilbringe ekstremt mye av sin tid på jobb, da er det greit å ha det kjekt og ikke bare tjene masse penger på noe en ikke bryr seg om Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 9. september 2016 Forfatter Del Skrevet 9. september 2016 Jeg har ikke noe spesielle hobbyer. Det er kanskje litt av den grunn jeg har startet denne tråden. Det jeg er kanskje flink på er å jobbe. Altså gå 110% innenfor et felt. F.eks fysikk. Jeg kan godt sitte med boken og studere det til langt ut på kvelden etter skolen, men det betyr ikke at jeg har noe spesielt interesse for det. Å være dyktig til å sette seg inn i ting er en viktig egenskap, men ting faller ofte lettere og mer naturlig når en virkelig brenner for noe. Jeg vill anbefale deg å tenke godt igjennom hvilke deler av dine fag du finner interessant som du ønsker å lære mer om. Ikke bare velge noe og lære det. En skal tilbringe ekstremt mye av sin tid på jobb, da er det greit å ha det kjekt og ikke bare tjene masse penger på noe en ikke bryr seg om Ja, jeg er enig! Men jeg føler at lønn burde spille en veldig stor rolle når man velger utdanning. Du kan ikke bare velge noe du liker, men ikke tenke øve lønn og om det er behov for slike yrker i fremtiden. Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 9. september 2016 Forfatter Del Skrevet 9. september 2016 Hvilket yrker er det stor behov for i dag? Og hvilket yrker kommer det kanskje være stor behov for i fremtiden om ca.5-8år? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Ja, jeg er enig! Men jeg føler at lønn burde spille en veldig stor rolle når man velger utdanning. Du kan ikke bare velge noe du liker, men ikke tenke øve lønn og om det er behov for slike yrker i fremtiden. Nei men en kombinasjon er alltid bra. Dette med lønn er som sagt ikke ett problem, de fleste utdanninger har god lønn i Norge og om man blir virkelig flink til noe så blir en lønnet der etter. Dette med fremtiden er også viktig, det er jo vanskelig å se for seg hva som blir viktig i fremtiden, men noen ting vill jo "aldri" forsvinne. Jeg er jo en forkjemper for teknologene og vill alltid anbefale en teknisk utdannelse, men kun om det er innenfor interessefeltet til personen. Lenke til kommentar
1234554321 Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 sykepleier hjelpepleier pleieassistent hjemmehjelp Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Gå for en eller annen ingeniørutdanning du. Tonnevis av muligheter. Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Hvis du faktisk er flink i fysikk burde du kanskje prøve det. Så kan du velge blant ulike retninger når du har tenkt litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå