Gå til innhold

Enda en ny pc tråd

Anbefalte innlegg

Hallais! Da får jeg prøve meg på en slik tråd jeg og...

Har nettopp fått solgt unna motorsykkeln og har litt penger til gode jeg tenkte å putte i maskina. Har jo alt fra før, så trenger ikke kjøpe alt nytt.

Per dags dato er det dette som sitter under skrivebordet:

- Fractal Design Define XL

- MSI P67A

- i5-2500K

- Corsair H100i

- 8GB Cruical 1333MHz

- 2x Geforce GTX780

- Corsair 128GB og Samsung 840EVO 250GB SSD. 1TB og 3TB HDD

- Silver Power 850W (er usikker på kvaliteten på denne, bør denne byttes ut eller holder den noen år til?)

Av dette så hadde jeg værtfall sett for meg å beholde kabinettet, harddiskene og ssdene. Mulig jeg beholder psuen og hvis denne ikke er i faresonen. Den ble kjøpt ny i september 2012 og har vel gått et par tusen timer siden da.

Store spørsmålet mitt er om dere kunne ha sett over det her og kommet med tips, innspill eller andre alternativer som vil passe bedre.

- Har lest litt her på forumet og kommet frem til at jeg vil ha 16GB ram (G.Skill TridentZ??)

- Er usikker på valget av skjermkort. Usikker på hvor stor ytelsesboost et 1070 vil gi meg, og om jeg skal tørre å ta meg råd til 1080. Evt overleve med mine 780er og vente til 1080ti eller neste generasjon.

- EVGA SuperNOVA 850 G2 (om det er nødvendig å bytte ut psuen)

- Noctua NH-D15. Her kan dere gjerne komme med andre forslag til luftkjølere. Jeg ønsker en kjøler som er stille, men som samtidig kan kjøle ned en noe overklokket cpu. Vil den her passe sammens med minnebrikkene jeg har valgt?

- Når det kommer til cpu og hovedkort er jeg usikker. Valget står mellom Asus ROG og i7-6700k eller ASUS ROG Strix X99 og i7-6800K / 6850K. Den tyngste oppgaven maskinen min kommer til å møte er vel spilling og opptak og lett leking i photoshop (merk: lett)

Hva mener dere? Lagt sammen ser vi på en del forskjellige priser

Skylake m/ MSI GTX 1070 - 14.594,-

Skylake m/ MSI GTX 1080 - 16.994,-

Broadwell-E m/ 6800k og 1070 - 16.883,-

Broadwell-E m/ 6800k og 1080 - 19.283,-

Broadwell-E m/ 6850k og 1070 - 18.592,-

Broadwell-E m/ 6850k og 1080 - 20.992,-

Eller en av de over uten skjermkort, så får jeg vente han av til 1080Ti kommer.

Tenker at Skylake er det mest fornuftige valget, pga pris og mitt eget bruksområde. Men Broadwell vil kanskje vare lengre? Tenker at denne maskina bør holde like lenge som den jeg har hatt nå. Sandy Bridge ble vel lansert en gang i 2011?

Takker på forhånd om dere tar dere bryet til å komme med innspill, og beklager for wall-of-text..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er lei av SLI, og er sikker på at du ikke vil ha det igjen, så er Skylake et greit alternativ. Det eneste er hvor mye antall kjerner kommer til å ha å si fremover, som ikke er så lett å forutse. Personlig synes jeg det virker som silisium har truffet veggen i effektbruk vs ytelse. Slik at med dagens arkitektur så er det bare å øke antall kjerner som kan gi bedre ytelse. Men utbredelsen av DX12 kan også lette trykket på CPU i spillsammenheng. Så kanskje trenger ikke CPU'ene bli så mye kraftigere med det aller første, for å holde følge i spill ihvertfall.

Jeg kjøpte selv for lenge siden en X58 basert datamaskin med i7 920 CPU overklokket til 4GHz. På den tiden var 3 minnekanaler med 1600MHz DDR3 brikker "overkill". Men mot slutten av eiertiden min, så var jeg jo veldig glad for at jeg hadde valgt noe som ga meg samme minnebåndbredde som man måtte hatt 2400MHz brikker i 2 kanaler for å oppnå. På den "vanlige" forbruker platformen var jo ikke det en gang tilgjengelig før med "Ivy Bridge". I dag må man ha dobbelt så raske brikker på Skylake, for å få samme minnebåndbredde som med X99. Men man ser at i enkelte spill, så kan man allerede ha nytte av opp mot 4000MHz brikker på Skylake om skjermkortet er raskt nok.

Slike ting, og i et fremtidsperspektiv så tenker jeg at Broadwell-E er det "trygge" alternativet, ihvertfall sett i lys av hvor lenge du satt på ditt nåværende oppsett.

Om du går for BW-E, så kan du vurdere å teste med å beholde dine nåværende GPU'er først. Du har jo fryktelig tregt minne på nåværende oppsett. Så det kan tenkes at det lager flaskehalser i en del spill i dag. Og at uten disse flaskehalsene på en X99 plattform, så vil du få merkbart bedre ytelse selv med dine gamle GPU'er. I spill som støtter SLI, tviler jeg på at GTX1070 vil gi så mye bedre ytelse på lavere oppløsning.

Dersom du ser for deg at SLI er en mulighet i fremtiden med raskere GPU'er, så kan det være greit å ta med seg denne videoen. Der ser vi at det allerede i dag er enkelte spill som trenger mer enn x8 PCIe3.0 linjer per skjermkort i SLI. Og det selv med GTX980Ti..

PSU'en din ville jeg byttet når du oppgraderer. Den er egentlig grei nok (men ikke kjempekvalitet om jeg ikke blander), og så lenge du har reklamasjonsrett, så er den "trygg" å bruke. Men om den ryker utenfor reklamasjonsretten på 5 år, så får du ikke dekket skadene den kan påføre resten av maskinen. Med reklamasjonsrett intakt, så har du rett på å få dekket skadene PSU'en eventuelt gjør på resten av maskinen når den ryker.

Om du skal oppgradere i dag, og vil beholde maskinen så lenge som mulig. Så tenker jeg altså at en X99 med minst 6800K (Kanskje til og med 6850K eller 6900K om SLI) er et godt alternativ.

• Liker 1
Lenke til kommentar
snipp snipp

SLI er ikke akkurat uaktuelt i fremtiden. Hadde en tanke om at jeg kunne heller kjøpe ny gpu litt oftere istedenfor å kjøre et slioppsett. Så da heller det litt mot et Broadwellopsett, da jeg heller ønsker å spøle vekk litt ekstra penger nå, så kan pcen vare litt lengre før jeg blir nødt å bytte ut hk/cpu/ram neste gang.

Så da tror jeg handlelisten blir å se ut som dette. Tenker at jeg venter med å kjøpe ny gpu.

Hovedkort

ASUS ROG Strix X99

Denne har et godt lydkort med dac og forsterker, og mulighet for en M.2brikke til en fremtidig oppgradering. Og som jeg forstår er det 4x PCIe x16spor?

Prosessor

i7-6850K

Når jeg først skal kjøpe så kan jeg like gjerne slå på stortromma.

CPUkjøler

Noctua NH-D15

Har hørt mye godt om denne kjøleren, samtidig er den en oppgradering fra min Corsair AIO både på støy- og kjølefronten. Eneste bekymringen jeg har er om minnebrikkene vil komme i veien for den?

RAM

16GB G.Skill TridentZ 3600

Med mindre noen har noen innspill her så blir det dette brikkesettet.

PSU

EVGA SuperNOVA 850 G2

Med mindre noen kan anbefale en annen støysvak psu går jeg nok for denne.

Totalt: 13.319,-

Tanker om dette?

Endret av Legendaryyyyy
Lenke til kommentar

Dine GTX780 vil gå fra x8 + x8 PCIe2.0 båndbredde, til x16 + x16 PCIe3.0 båndbredde med det nye oppsettet. Da snakker vi spurver og kanoner. 4x høyere båndbredde per GPU er ikke noe som GTX780 har bruk for i det hele tatt. Og om du er sikker på at du ikke skal kjøre i SLI i fremtiden så er det ikke noen vits i 6850K. Det er jo ikke så mye ekstra for en 6850K over 6800K. Men mye eller lite, så er det uansett penger rett i dass om du ikke har tenkt å sette de ekstra PCIe linjene i arbeid.

x8 + x8 på PCIe3.0 bus (Eller x16 + x8 som er en mulighet med 6800K) er dobbelt av båndbredden til x8 + x8 på PCIe2.0. Så dine GTX780 får mer enn nok luft under vingene uansett..

Angående HK, igjen, om du ikke skal bruke PCIe linjene, så trenger du ikke 4stk PCIe x16 tilkoplede porter. Med bare et skjermkort, så er det bare å sørge for at porten du vil bruke har x16. Og som sagt 2* x8 til GTX780'ene vil holde fint..

Jeg lurer på om jeg har hørt at X99 brikkesett ikke er glad i RAM raskere enn 3200MHz. Det bør du nesten sjekke opp i før du går for 3600MHz..

Lenke til kommentar

Det har jo allerede hendt tidligere at jeg kjøpte et ekstra kort. Så det er vel ikke usansynlig at det blir å skje igjen iløpet av årene fremover. Er heller ikke usansynlig at jeg går til innkjøp på en M.2 ssd i fremtiden heller.

Ifølge hovedkortets liste over minne/enhetsstøtte, så kan man ha ram med busshastighet opptil 3400MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...