Eirik Helland Urke / TU Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Derfor tror Odd Richard at det blir forbudt å kjøre bilen selv.– Du kan ikke ha kjøtt og blod i en datastrøm Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Jeg tror ikke at det er riktig å si at man i fremtiden vil bli nektet å kjøre bilen. Men bilen vil i større grad gripe inn og hindre deg i å gjøre farlige valg. Jeg tviler sterkt på at man vil klare å gjøre bilen i stand til å velge riktige løsninger under alle tenkelige forhold uten at man i tillegg trenger en person til å operere bilen. Man vil få tilfeller der sensorer feiler og systemer faller ut. Man vil ha tilfeller med manuell dirigering, der man må ha kommunikasjon med andre mennesker og kjøre utenfor kartet. Jeg tror at man ganske raskt kan få implementert de enkleste autonome funksjonene, men biler som kan gjøre alle valg selvstendig under alle tenkelige forhold ligger nok langt frem i tid. Lenke til kommentar
Sissel Halmøy Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Kjøtt og blod er vel i veien på de fleste områder i denne teknologiske fremtiden? For at kjøretøyene skal ha nok informasjon både til omgivelser og seg imellom, må det mye signaler og med det mye elektromagnetisk stråling i lufta. Vil passasjerer med kjøtt og blod tåle det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Jeg tror ikke at det er riktig å si at man i fremtiden vil bli nektet å kjøre bilen. Men bilen vil i større grad gripe inn og hindre deg i å gjøre farlige valg.Det er jo det som har skjedd i økende grad det siste tiåret og vil fortsette i nærmeste fremtid. Fremtiden er mer enn 2005-2025. Jeg tviler sterkt på at man vil klare å gjøre bilen i stand til å velge riktige løsninger under alle tenkelige forhold uten at man i tillegg trenger en person til å operere bilen. Man vil få tilfeller der sensorer feiler og systemer faller ut. Man vil ha tilfeller med manuell dirigering, der man må ha kommunikasjon med andre mennesker og kjøre utenfor kartet.Systemene vil garantert ha så høy oppetid og redundans at det ikke blir noe reelt problem. Med all skepsisen som regjerer så må systemene kjøre langt sikrere enn gode sjåfører før de blir salgsklare. Folk må kunne stole veldig på systemet. Manuell dirigering må selvsagt takles av systemene, men det er uansett bare i en startfase frem til manuelle biler blir forbudt, på samme måte som det å betale regninger med mynter og sedler i en skranke i banken er i dag (altså ikke forbudt, men utilgjengelig). Senere blir det kun automatisk dirigering. Raser for eksempel veien ut så oppdager bilene på begge sider av raset det og omdirigerer automatisk alle andre bilister som har kjørerute den veien. Bilistene vil ikke behøve å løfte en øyebryn for å få med seg omdirigeringen. De setter seg bare inn og blir varslet/vekket når det er på tide å stige ut fremme ved destinasjonen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Kjøtt og blod er vel i veien på de fleste områder i denne teknologiske fremtiden? For at kjøretøyene skal ha nok informasjon både til omgivelser og seg imellom, må det mye signaler og med det mye elektromagnetisk stråling i lufta. Vil passasjerer med kjøtt og blod tåle det? Nå leste jeg for kort tid siden om en mann som hadde blitt kjørt til akutten av sin autonome bil og ble reddet der. Vi skal ikke se bort i fra at folk som plages av eloverfølsomhet i framtiden kan kjøres rett til psykologen for behandling. Link Endret 10. september 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Jeg lurer veldig på hvordan selvkjørende biler skal takle vinterføre, som trolig er det som krever mest av sjåførene. Da må man være på hugget og se etter snøfonner, glatte partier, hjulspor, glinsing i asfalten osv. Jeg er helt sikker på at det er svært lenge til vi får forbud mot å kjøre bil! Ellers er det helt usaklig å blande elfølsomhet inn i debatten. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Jeg tror ikke at det er riktig å si at man i fremtiden vil bli nektet å kjøre bilen. Men bilen vil i større grad gripe inn og hindre deg i å gjøre farlige valg.Det er jo det som har skjedd i økende grad det siste tiåret og vil fortsette i nærmeste fremtid. Fremtiden er mer enn 2005-2025. Jeg tviler sterkt på at man vil klare å gjøre bilen i stand til å velge riktige løsninger under alle tenkelige forhold uten at man i tillegg trenger en person til å operere bilen. Man vil få tilfeller der sensorer feiler og systemer faller ut. Man vil ha tilfeller med manuell dirigering, der man må ha kommunikasjon med andre mennesker og kjøre utenfor kartet.Systemene vil garantert ha så høy oppetid og redundans at det ikke blir noe reelt problem. Med all skepsisen som regjerer så må systemene kjøre langt sikrere enn gode sjåfører før de blir salgsklare. Folk må kunne stole veldig på systemet. Manuell dirigering må selvsagt takles av systemene, men det er uansett bare i en startfase frem til manuelle biler blir forbudt, på samme måte som det å betale regninger med mynter og sedler i en skranke i banken er i dag (altså ikke forbudt, men utilgjengelig). Senere blir det kun automatisk dirigering. Raser for eksempel veien ut så oppdager bilene på begge sider av raset det og omdirigerer automatisk alle andre bilister som har kjørerute den veien. Bilistene vil ikke behøve å løfte en øyebryn for å få med seg omdirigeringen. De setter seg bare inn og blir varslet/vekket når det er på tide å stige ut fremme ved destinasjonen. Jeg tviler ikke på at det er mulig å lage et autonomt system. Men jeg tviler derimot på at man kan klare å lage det billig nok. Vi snakker her om at man skal lage et system med tilstrekkelig kvalitet på sensorer og tilstrekkelig redundans til at bilen har tilfredsstillende pålitelighet. Og systemet må kunne gjøre intelligente valg som vil kreve en form for virtuell intelligens. Og det må ikke koste mer enn 25-30k å produsere hele pakka. Dagens biler har både avstandsradar, stereokamera og akkustiske sensorer. Alle disse systemene har begrensninger. Jeg opplever stadig vekk at systemet for skiltgjennkjenning feiler, at akkustiske sensorer feiler og at line assist kobler seg inn og ut avhengig av forholdene. Så etter min mening holder ikke disse sensorene mål hvis bilen skulle kjøre selv utelukkende basert på data fra sensorene. Vi trenger med andre ord bedre og mer pålitelige sensorer, og de får ikke koste noe mer enn de vi har i dag. Det holder ikke å lage systemer som kun fungerer på motorveien eller i bygater. Man må også kunne navigere trygt og pålitelig på landevei under alle tenkelige forhold. Og det må ikke være slik at en liten snøskavl på 10cm kan stoppe bilen midt på vidda på en vinterdag, fordi systemet ser en hindring på veien som en sjåfør av kjøtt og blod vet at man trygt kan kjøre gjennom. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå