Jakke Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Hei! Trenger et mailskjema med nedtrekksmenyer (flervalg), et par bokser for fritekst, og det finner jeg med Google. Men jeg trenger også at det blir regnet sammen hva prisen per ting i hver nedtrekksmeny er, så man får en total under alle nedtrekksmenyene. Dette er til å sette opp bursdagsfeiringer for barn på jobben, så man må ha foreldernavn, antall unger, alder, og nedtrekksmenyer for mat og drikke, og en nedtrekksmeny for antall runder bowling. Og for å få en total per barn og total pris så man vet hva man må betale, så burde det bli regnet sammen tenker jeg, også for vår del som jobber i hallen. Noen som har en ide på hvordan dette kan løses? Lenke til kommentar
Vego Media Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Hei! Trenger et mailskjema med nedtrekksmenyer (flervalg), et par bokser for fritekst, og det finner jeg med Google. Men jeg trenger også at det blir regnet sammen hva prisen per ting i hver nedtrekksmeny er, så man får en total under alle nedtrekksmenyene. Dette er til å sette opp bursdagsfeiringer for barn på jobben, så man må ha foreldernavn, antall unger, alder, og nedtrekksmenyer for mat og drikke, og en nedtrekksmeny for antall runder bowling. Og for å få en total per barn og total pris så man vet hva man må betale, så burde det bli regnet sammen tenker jeg, også for vår del som jobber i hallen. Noen som har en ide på hvordan dette kan løses? Høres ut som du trenger et webskjema med litt ekstra funksjonalitet (les:programmering) for utregning og e-postinnsending. Hvis jeg forstår deg rett, ønsker du noe som dette: 1) Skjema for innsending med ulike felter (slik du beskriver) 2) Når man velger fra de ulike nedtrekksmenyene, blir prisen regnet ut og vist direkte til brukeren for det som er valgt. Dette endres hver gang det blir gjort noen nye valg. 3) Både bruker som sender inn, og dere som mottar det, trenger en oversikt over prisen for hvert barn + totalt for hele innsendingen. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 Fant et for å lage kake som jeg endra en del. Men sliter litt med å kunne legge til felt som f.eks antall unger, så man får se pris per unge og total. Pluss at koden lukter kake (alt heter cake***)... Men jeg vet ikke hva jeg gjør, se, så da blir det vanskelig Lenke til kommentar
Vego Media Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Fant et for å lage kake som jeg endra en del. Men sliter litt med å kunne legge til felt som f.eks antall unger, så man får se pris per unge og total. Pluss at koden lukter kake (alt heter cake***)... Men jeg vet ikke hva jeg gjør, se, så da blir det vanskelig Aha! Ja, det er ofte en utfordring å justere andres kode (spesielt når den egentlig er laget til noe annet), for å passe til ditt eget formål. Vanskelig å si så mye uten å se selve koden Selve feltene er vel bare vanlig HTML-input elementer, hvis dette var et webskjema. Men det må uansett være noe i bakgrunn som gjør selve utregningen, samt viser resultatet der du ønsker. Lykke til! Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 14. september 2016 Forfatter Del Skrevet 14. september 2016 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"/> <title>Cake Form</title> <script type="text/javascript" src="js/formcalculations.js"></script> <link href="styles/cakeform.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> </head> <body onload='hideTotal()'> <div id="wrap"> <form action="" id="cakeform" onsubmit="return false;"> <div> <div class="cont_order"> <fieldset> <legend>Sett opp bowlingbursdag!</legend> <label >Antall serier bowling</label> <label class='radiolabel'><input type="radio" name="selectedcake" value="En" onclick="calculateTotal()" />En serie bowling (100,-)</label><br/> <label class='radiolabel'><input type="radio" name="selectedcake" value="To" onclick="calculateTotal()" />To serier bowling (120,-)</label><br/> <br/> <label >Velg mat</label> <select id="mat" name='mat' onchange="calculateTotal()"> <option value="None">Ingen mat</option> <option value="Polse">Pølse med brød (25,-)</option> <option value="Pizza">Pizza (35,-)</option> <option value="Hamburger">Hamburger med pommes frites (45,-)</option> </select> <br/> <label >Velg drikke</label> <select id="drikke" name='drikke' onchange="calculateTotal()"> <option value="NoneDrikke">Ingen drikke</option> <option value="3slush">0,3l Slush - Liten (15,-)</option> <option value="5slush">0,5l Slush - Stor (25,-)</option> <option value="storflaske">Brus, store flasker (25,-)</option> <option value="litenflaske">0,5l Brus, små flasker (30,-)</option> </select> <br/> <div id="totalPrice"></div> </fieldset> </div> <div class="cont_details"> <fieldset> <legend>Kontaktinformasjon</legend> <label for='name'>Navn</label> <input type="text" id="name" name='name' /> <br/> <label for='address'>E-post</label> <input type="text" id="address" name='address' /> <br/> <label for='phonenumber'>Telefonnummer</label> <input type="text" id="phonenumber" name='phonenumber'/> <br/> </fieldset> </div> <input type='submit' id='submit' value='Submit' onclick="calculateTotal()" /> </div> </form> </div><!--End of wrap--> </body> </html> /* This source is shared under the terms of LGPL 3 www.gnu.org/licenses/lgpl.html You are free to use the code in Commercial or non-commercial projects */ //Set up an associative array //The keys represent the size of the cake //The values represent the cost of the cake i.e A 10" cake cost's $35 var antserier = new Array(); antserier["En"]=100; antserier["To"]=120; //Set up an associative array //The keys represent the filling type //The value represents the cost of the filling i.e. Lemon filling is $5,Dobash filling is $9 //We use this this array when the user selects a filling from the form var mat_prices= new Array(); mat_prices["None"]=0; mat_prices["Polse"]=25; mat_prices["Pizza"]=35; mat_prices["Hamburger"]=45; var drikke_prices= new Array(); drikke_prices["NoneDrikke"]=0; drikke_prices["3slush"]=15; drikke_prices["5slush"]=25; drikke_prices["storflaske"]=25; drikke_prices["litenflaske"]=30; // getCakeSizePrice() finds the price based on the size of the cake. // Here, we need to take user's the selection from radio button selection function getCakeSizePrice() { var cakeSizePrice=0; //Get a reference to the form id="cakeform" var theForm = document.forms["cakeform"]; //Get a reference to the cake the user Chooses name=selectedCake": var selectedCake = theForm.elements["selectedcake"]; //Here since there are 4 radio buttons selectedCake.length = 4 //We loop through each radio buttons for(var i = 0; i < selectedCake.length; i++) { //if the radio button is checked if(selectedCake[i].checked) { //we set cakeSizePrice to the value of the selected radio button //i.e. if the user choose the 8" cake we set it to 25 //by using the cake_prices array //We get the selected Items value //For example cake_prices["Round8".value]" cakeSizePrice = antserier[selectedCake[i].value]; //If we get a match then we break out of this loop //No reason to continue if we get a match break; } } //We return the cakeSizePrice return cakeSizePrice; } //This function finds the filling price based on the //drop down selection function getMatPrice() { var cakeMatPrice=0; //Get a reference to the form id="cakeform" var theForm = document.forms["cakeform"]; //Get a reference to the select id="filling" var selectedMat = theForm.elements["mat"]; //set cakeFilling Price equal to value user chose //For example filling_prices["Lemon".value] would be equal to 5 cakeMatPrice = mat_prices[selectedMat.value]; //finally we return cakeFillingPrice return cakeMatPrice; } function getDrikkePrice() { var cakeDrikkePrice=0; //Get a reference to the form id="cakeform" var theForm = document.forms["cakeform"]; //Get a reference to the select id="filling" var selectedDrikke = theForm.elements["drikke"]; //set cakeFilling Price equal to value user chose //For example filling_prices["Lemon".value] would be equal to 5 cakeDrikkePrice = drikke_prices[selectedDrikke.value]; //finally we return cakeFillingPrice return cakeDrikkePrice; } function calculateTotal() { //Here we get the total price by calling our function //Each function returns a number so by calling them we add the values they return together var cakePrice = getCakeSizePrice() + getMatPrice() + getDrikkePrice(); //display the result var divobj = document.getElementById('totalPrice'); divobj.style.display='block'; divobj.innerHTML = "Pris per person:"+cakePrice+",-"; } function hideTotal() { var divobj = document.getElementById('totalPrice'); divobj.style.display='none'; } Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 14. september 2016 Forfatter Del Skrevet 14. september 2016 www.svolvarbowlingsenter.no/bursdag/cakeform.html er en fungerende testutgave. Hva jeg mangler er en som du kan velge antall barn på, og en linje med total pris for hele greia, samt en 5-linjers tekstboks for evn.t kommentarer (veganer, halal, ikke okse osv) Og muligheten til å faktisk sende greia inn da... Kan jo være kjekt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå