Gå til innhold

Reiseadapter/converter til EU produkter i bruk i Canada?


Anbefalte innlegg

Hei! Beklager om denne ikke passer seg inn i denne kategorien, men jeg føler det er nærmere å be råd fra mennesker som kan strøm enn de som kan reise ;)

Jeg skal reise til Canada om noen måneder, og så har jeg forsøkt å lese meg litt opp på hva jeg trenger for å lade mine duppedingser. Jeg ser jeg trenger en slags reiseadapter, og muligens en converter?

Jeg skal kun ha med meg laptop og mobiltelefon. Adapterne til begge laderne står det 100-240V og 50/60 Hz på. Betyr dette at jeg ikke trenger en converter?

 

I tillegg: Jeg har lest at det ikke er glupt å bruke reiseadapter over lengre tid (les: flere mnd). Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nord-Amerika har type A og B

https://www.skyscanner.no/nyheter/alt-du-trenger-vite-om-internasjonale-stikkontakter-og-reiseadaptere

 

Hvor B er med jord. Kjøper du en adapter type B, og stikkontakten du kommer til ikke har jord vil den ikke passe. Det er krav om jord på stikkontaktene, men tipper du kommer over litt av hvert .. Kjøp en adapter på clas ohlson - eller bare på flyplassen når du reiser.

 

Har du mest "duppeditter" som mobil, nettbrett osv som kan lades via USB kan det vel kanskje lønne seg å bare kjøpe 1 adapter, og så lade via en USB ladestasjon. Det finnes en haug med disse med ulikt antall utganger osv. 1A er veldig vanlig på utgangene, men kanskje ta en med f.eks 2.5A på enkelte utganger for hurtigere lading.

 

Det du også skal passe på et at enhetene du skal lade er 100-240V. Nord-Amerika er 120V, så hvis enheten bare er merket med 240V (altså ikke 100 - 240V) så vil den ikke fungere i Canada. Hårføner f.eks er gjerne merket med kun 240V i Norge. En USB hub som jeg nevnte er gjerne 100-240V så da er det greit.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg tar kun med laptop, mobil og muligens nettbrett! mobilen kan jo lade via laptop USB, men uansett har alle laderne 100-240v merker på seg, så det er jo veldig kjekt da.
 

 

Nord-Amerika har type A og B

https://www.skyscanner.no/nyheter/alt-du-trenger-vite-om-internasjonale-stikkontakter-og-reiseadaptere

 

Hvor B er med jord. Kjøper du en adapter type B, og stikkontakten du kommer til ikke har jord vil den ikke passe. Det er krav om jord på stikkontaktene, men tipper du kommer over litt av hvert .. Kjøp en adapter på clas ohlson - eller bare på flyplassen når du reiser.

 

Anbefaler du da at jeg kjøper adapter type A? Kan jeg bruke denne da uansett i stikkontakt som egentlig er jordet?

Lenke til kommentar

Man må jo eeeeegentlig anbefale med jording.

Men ja, den uten jording er vel "safest bet" selv om det ikke er "safest" :p

 Wæææ, hva kan gå galt? Er jeg ikke trygg bare i en helt vanlig stue/soverom? Jeg antar disse adapterne koster en del, så har liksom ikke lyst å drasse på to stykker.. eller, jeg kan forsåvidt bare spørre hva de har der jeg skal.. *facepalm* :D

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du venter til du kommer fram, så kjøper du deg en Canadisk kabel som passer rett i strømforsyninga til lapptoppen din. Telefonen kan du lade via PC'ens USB-porter, eller så kjøper du bare en USB-lader når du har kommet fram. Tipper dem bruker USB-Micro på telefonene der å. Eller du kan ta med deg USB-kabelen din og bare skaffe et lokalt USB-adapter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...