sth Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Trenger en kjappere systemdisk til pc'en min , tenkte først på en WD Raptor disk , men kom på at jeg har en spare disk fra en SGI O2 som jeg ikke bruker . Disk'en er en Seagate Wide Ultra3 SCSI med 80 pins SCA kontakt (hotplug?) Kan denne brukes på en litt gammel Adaptec 2940-UW kontroller ? og er det noen som vet circa hvor rask denne disken er målt opp mot en Raptor ? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Gå for SCSI løsningen... Ikke at jeg har særlig erfaring med S-ATA, men foreløpig er jeg overbevist om at SCSI er bedre... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Da må du først sjekke ut reell overføringshastighet på Roptor'en og Seagate'en. Dette fordi interface/busshastigheten (f.eks. U-ATA/133 og Ultra 3) ikke forteller noe om hva resten av disken yter. Men en 2940UW vil i denne sammenheng være en flaskehals for Seagate'n, siden en 2940UW yter max. 40 MB/s og Ultra 3 yter opptil 160 MB/s. Men fysisk går det å koble disse to sammen, selv om ytelsen ikke er noe å rope hurra for. Lenke til kommentar
sth Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 Men en 2940UW vil i denne sammenheng være en flaskehals for Seagate'n, siden en 2940UW yter max. 40 MB/s og Ultra 3 yter opptil 160 MB/s. Men fysisk går det å koble disse to sammen, selv om ytelsen ikke er noe å rope hurra for. Ok.. da tror jeg går for en Raptor (SATA er vel 150MB/s ??), for en ny SCSI kontroller som takler 160 MB/s koster jo sinnsykt mye (1500++) Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Om prisen teller, ville jeg også gått for s-ata.... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Var ikke litt av poenget at den skulle brukes som systemdisk og dermed gi bedre ytelse? I så fall har overføringshastigheten på både kabelen og selve disken minimalt å si for ytelsen. Det som er langt viktigere er aksesstid (og dermed omdreiningshastighet som er en del av aksesstiden), firmware og bufferstørrelse. Hva heter SCSI-disken din (helt nøyaktig?) Da kan vi sjekke benchmarks og spesifikasjoner. Hvor gammel er den? (hørtes litt gammel ut) Jeg vil uansett tippe at Raptor'en er raskere. (og så slipper du å bruke et stort strøm- og plass-krevende adapter-kort.) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Eller du kan holde øye med bruktmarkedet eller auksjonene. Du kan f.eks. sjekke om denne fortsatt er til salgs. Lenke til kommentar
sth Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 Det er en Seagate disk med Compaq label Compaq p/n 176496-B22 Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 (endret) Hmm, har faktisk to slike disker, splitter nye i forseglingen som bare venter på et nytt system jeg planlegger. Siden jeg ikke har fått testet de, kan jeg ikke si noe om ytelsen. Men diskene er en av diskene HP tilbyr til bl.a. et fiber cannel lagringssystem. Kan ikke være så ille da skulle en tro. Siden disse diskene har 80-pin SCA-interface, så trenger du et adapter som dette om du ikke har dette fra før. LVD-kabel og LVD-terminator er også nødvendig hvis du ikke har dette fra før. Noen LVD-kabler kommer med terminator integrert, ellers kommer terminatoren som noe du fester på en diskkontakt. Grunnen til at du trenger terminator, er at LVD-disker ikke har terminator integrert, som du kan koble fra/til. Når jeg leser spesifikasjonene til Raptor-diskene, så er de tilsvarende nyere SCSI-disker med samme RPM. Men når jeg leser denne testen, så blir jeg ikke imponert over ytelsen sammenlignet med andre S-ATA-disker. Spesielt når man ser på pris/ytelse/størrelse. En test av 10.000 RPM SCSI-disker finner du på denne linken. Denne testen er av Ultra320-disker, men siden ingen av de kommer opp i Ultra160-hastighet på SCSI-bussen, så spiller dette ingen rolle. Eneste forbeholdet er om din disk yter noe tilsvarende de i testen. I denne testen vises Raptor'ens ytelse i sammenlignet med en Atlas 10K. Om du ikke har tenkt å ha andre SCSI-enheter i systemet, så tror jeg faktisk at det vil være bedre for deg å satse på Raptor'en. For andre, slik som meg, som har bygget opp et system der alle kritiske lagringsenheter er SCSI, så vil nok vurderingen være noe forskjellig. SCSI støtter også mange flere enheter per kontroller en noe annet system. Edit: typo + presisering. Endret 27. november 2003 av sofTest Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Det er en Seagate disk med Compaq label Compaq p/n 176496-B22 Begge er 10000 rpm og begge har ca samme søke og accesstid. Dermed vil jeg tro de yter omentrent likt. Om du allerede har adapter + SCSI-disk er det jo billigst (faktisk gratis) å bare kjøre i vei med den SCSI-disken. Om du ikke har kontroller, kan det kanskje lønne seg å kjøpe Raptor'en. (Den er jo også langt mer kompatibel ved en oppgradering siden S-ATA er mye mer utbredt enn SCSI) PS. Kanskje du har lyst på Raptor 2 som er rett rundt hjørnet? Den skal være en god del raskere (dvs. lavere accesstider) og mer stillegående. (FDB-motor uten den høyfrekvente vininga som de fleste WD-disker er så kjent for å ha) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå