Eirik+ Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Jeg er i en situasjon hvor jeg har måtte kontaktet kommunen for å søke om startlån og tilskudd gjennom Husbanken. Konsulenten i kommunen mente jeg måtte få en million i tilskudd for å kunne betjene huslånet mitt. Hun mente også at jeg var innenfor alle kriterier for å kunne søke tilskudd. Har noen her erfaring med startlån og spesielt tilskuddsordninger for vanskligstilte som ønsker å overta/kjøpe bolig? Personlig syntes jeg en million hørtes fryktelig mye ut. Er det vanlig at kommunen/husbanken deler ut tilskudd i denne størrelsesorden? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Jeg er i en situasjon hvor jeg har måtte kontaktet kommunen for å søke om startlån og tilskudd gjennom Husbanken. Konsulenten i kommunen mente jeg måtte få en million i tilskudd for å kunne betjene huslånet mitt. Hun mente også at jeg var innenfor alle kriterier for å kunne søke tilskudd. Har noen her erfaring med startlån og spesielt tilskuddsordninger for vanskligstilte som ønsker å overta/kjøpe bolig? Personlig syntes jeg en million hørtes fryktelig mye ut. Er det vanlig at kommunen/husbanken deler ut tilskudd i denne størrelsesorden? Dersom kommunens konsulent anbefaler deg å søke om tilskudd på en million så synes jeg du bør gjøre det. Det blir jo som en ren gavepakke dersom du får det innvilget. Husk det er kommunen som eier Husbanken, så dem burde jo vite. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Tilskudd på en million er mye, men innafor det som trengs hvis boligprisene er høye. Har du for eksempel utbetalt 18.000,- i trygd så kan du ikke betale et større lån enn et lite et og da er det brått ingen boliger som er fornuftige å flytte inn i som er innafor. http://www.husbanken.no/tilskudd/etablering-i-egen-bolig/ "Tilskudd til etablering skal bidra til å skaffe egnede boliger for vanskeligstilte på boligmarkedet" "Hvor mye tilskudd som blir gitt, avhenger av husstandens økonomi og hvor stort startlån husstanden kan betjene." Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hun mente også at jeg var innenfor alle kriterier for å kunne søke tilskudd. Kan jeg spørre om hva kriteriene er? Ble nysgjerrig på denne ordningen med tilskudd når jeg så tråden, men finner ikke annet enn "økonomisk vanskeligstilte" (som antagelig er f.eks. trygd eller annen grunn til lav inntekt og at man trenger en stabil egnet bolig) og "sterkt behovsprøvd". Jeg vet at det er forskjellig fra kommune til kommune, men jeg regner med at det er en del kriterier som er felles. Lenke til kommentar
Eirik+ Skrevet 14. september 2016 Forfatter Del Skrevet 14. september 2016 Hei. Vil ikke legge ut for mye, men kan sette opp noen stikkord. -arbeidsledig. -400000,- i inntekt. -2,3 mill i huslån. -Hovedansvar for 2 små barn. Når vi gikk igjennom min økonomi, fant vi ut at jeg ikke kunne betjene mer enn 1,3 mill i huslån. (Har ingen andre lån). Derfor kunne vi søke om tilskudd og refinansiering (startlån) gjennom husbanken. Nå kan jeg ikke annet enn å krysse fingrene! Håper dette var svaret du var ute etter!? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå