Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skrue rustet fast

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skruen som holder bremseskiven på plass har rustet fast og den er så bløt i toppen, så når jeg vrir litt med en skrutrekker i den så ødelegger den sporet.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få ut denne?

Normalt ville jeg borret en slik skrue ut. Finn et bor som er litt mindre enn skruens diameter slik at du ikke ødelegger gjengene i godset.

Ole

Lenke til kommentar

Jeg har 2 metoder.

Først sprayes den inn med rustløser, så slår jeg på den med riktig skrutrekker eller aller helst slagtrekker stilt inn til å løsne.

Hjelper ikke det, napper jeg i bremseskiven evt slår med slager fra baksiden på bremseskiven til skruen/bolten ryker. Slag på baksiden forutsetter at bremseskiven skal skiftes ut.

I alle tilfeller har resten av skruen/bolten vært løs så den kan skrus med fingrene.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å prøve å redde skruen, slagtrekker er nevnt ovenfor, det er det jeg har hatt mest hell med. Som også nevnt ovenfor er du ikke nødt til å ha skruen, men den er med å å redusere faren for å få dritt bak bremseskiva ved hjulbytte, som igjen gir kast i bremsene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har 2 metoder.

Først sprayes den inn med rustløser, så slår jeg på den med riktig skrutrekker eller aller helst slagtrekker stilt inn til å løsne.

Hjelper ikke det, napper jeg i bremseskiven evt slår med slager fra baksiden på bremseskiven til skruen/bolten ryker. Slag på baksiden forutsetter at bremseskiven skal skiftes ut.

I alle tilfeller har resten av skruen/bolten vært løs så den kan skrus med fingrene.

Å slå på baksiden av bremseskivene til boltene ryker høres ut som en dårlig ide. Du må hvertfall regne med at hjullagrene ryker også.

Lenke til kommentar

Slagtrekkar og evt. det diamantstoffet som gjev betre kontakt. Agro... Argo... A eit eller anna grip. Ei liten flaske med noko flytande stoff med diamant oppi som gjev betre grep på skrua.

Edit: Astro Grip. Flotte saker.

Skralle med bits på er òg noko som kan fungere dersom det går dårleg med skrujern sidan det er lettare å legge vekt på samtidig som ein skrur.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...