Gå til innhold

SISTE: Sykehusene har bestemt seg for å outsource for milliardbeløp


Anbefalte innlegg

Som nordmann som studere it. Blir framtiden slik at folk som har lyst og jobbe som programmer må flytte til utlandet? Virker litt sånn etter eg har vært på diverse meetups i norge og det ser ut som mange er redde for nedbemanninger. Mens når man snakker med folk i meetups i london, berlin og etc virker som dei får ny jobb tilbud kver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når skal Norge våkne. Snakk med folk som jobber i firmaer som nå driftes av slike firmaer fra utlandet. Ps.... IKKE snakk med ansvarlige som får bonus fordi de sparer penger på budsjettet til IKT. Det at man må jobbe litt mere overtid for å få jobben gjort er et annet budsjett.....

De fleste 'ansatte" er misfornøyde. Saker blir ofte satt til løst uten at problemet ER løst. De gjør kun akkurat det som står i kontrakten. Når India hadde oversvømmelse i fjor var helpdesken mot noen Norske firmaer nede i flere dager. Det hadde ikke skjedd i Norge. Har også snakket med folk som har dratt hjem fra jobb grunnet frustrasjon over å ikke få utført jobben.

Ja. Alt er så mye bedre med de utenlandske firmaene. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til sammenligning:

Tenker tilbake på når jeg var nyetablert. Hus og barn. Stram økonomi... Kjøpte sykler, kjelker og andre leker. Måtte da kjøpe det som var billig. Det gikk fort i stykker. Fungerte dårlig o.s.v. Når økonomien ble bedre betalte jeg litt mere for å få bedre kvalitet. Det var verd pengene. I dag kjøper vel ikke folk med god økonomi ting som er billig og som har dårlig kvalitet. Tenker på biler, PC, sykler o.s.v.

Her er det selskaper med god økonomi, men hva er det de gjør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vår hovedoppgave er pasientbehandling. Vi forvalter store ressurser på vegne av samfunnet, og det er vår plikt tå bruke disse ressursene best mulig."

 

Ja...

 

Tidligere var IKT noe som man kunne betrakte som en støttefunksjon. Et slags verktøy som man brukte på siden.

 

Nå har dette endret seg. I dag er IKT i større og større grad å se på som en kjernefunksjon i styringen og driften av virksomheten.

 

Støttefunksjoner kan outsources, det er jeg enig med Lofthus i. Problemet er at IKT ikke lenger er å se på som en støttefunksjon i Helse Sør Øst. Det er en kjernefunksjon.

 

Problemet med en ledelse og et styre som i prinsippet er IKT-faglige analfabeter er ikke bare at de overser den viktige og sentrale rollen som IKT vil spille i fremtiden, men at de også bevisst underspiller det. De vet at det er noe som de selv ikke kan noe om, og som de selv ikke har kontrollen på. De vil dermed søke å gjøre det til en liten problemstilling i det totale strategibildet for styringen av foretaket. De gjør det til en mye mindre problemstilling enn det i virkeligheten burde være. Ved å underspille størrelsen til problemstillingen kan de også tillate seg å outsource den, slik de her har gjort...

 

Det man trenger er tung IKT-kompetanse også i ledelsen og styret hos foretak av denne typen, så man unngår at styret kan synke hen eller lulle seg inn i en forestilling om at god IKT-strategi er noe man kan kjøpe seg til eller outsource. Man må ta IKT på alvor som fag. Og man må ta IKT-faglig kompetanse inn i de teamene som styrer strategien for foretaket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

IT analfabeter i ledelse og styre er en ting, verre er det med generell forretnings- og innkjøpskompetanse. Når ledelsen i Helse Sørøst nå gir fra seg kontrollen og nøkkelen til datarommet til indere og amerikanere, er det i beste fall naiv sløsing med skattepengene.

 

De som har fulgt med på denne saken vet også at det ikke har vært en reell konkurranse, ettersom ingen norske outsourcing-aktører har vært kvalifisert på grunn av størrelsen. Selv aktører som Evry og Atea ble vurdert for små, for ikke glemme mangfoldet av små og mellomstore lokale leverandører til helseregionen.

 

HP/CSC får nå en reell monopolsituasjon i mange år fremover. Amerikanerne er ikke kjent for å gi ved dørene og vil bruke enhver anledning til å suge skattepengene ut av lommene til naive forvaltere.

 

Jeg er tilhenger av tjenesteutsetting men da forutsatt at det er frie konkurransevilkår og at man bruker hodet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nuvel. Når du skal "fortelle alle oss dumme, uopplyste folk hvordan ting egentlig er" ville det kanskje vært en fordel å ikke være like overforenklet som de du mener tar feil.

 

Telefonsystemet du snakker om regner jeg med er systemet på Ullevål, som fortsatt er analogt, lappet sammen med et par digitale systemer med mer eller mindre manuelle "overganger" etc. Det er såvidt jeg vet det eneste, så dette gjelder jo ikke de andre sykehusene. Årsaken til at det fortsatt er slik har ingenting med verken HSØ eller SP å gjøre, men 100% å gjøre med de som styrer Ullevål sykehus. Og det er heller ikke vond vilje som har holdt igjen så lenge, men reelle bekymringer som er direkte relatert til driften og folks liv og helse.

 

Prosjektet med å legge hele OUS om fra XP til Windows 7 (OOUS-prosjektet) var ferdig i våres (2016). Det var veldig sent sammenliknet med resten av landet, men SP betalte MS for sikkerhetsoppdateringer hele veien, så noen betydelig sikkerhetsrisiko var det neppe. Men ja, helt klart altfor sent. Men, som en som var innvolvert i akkurat det prosjektet, så kan jeg fortelle deg at det var på ingen måte kun SP sin feil at det ble utsatt så lenge.

 

Og siden du - forutsigbart nok - tar frem fysisk flytting av sensitive data som et argument på hvor mange idioter det er i helsevesenet, så er det kanskje på sin plass å påpeke at HELFO fortsatt mottar floppydisker. Også der hvor verken HSØ eller SP er inne i bildet. Litt perspektiv er ikke alltid så dumt.

 

Det er mange problemer knyttet til både styringen av helse-Norge, SP og sykehusene generelt. Men å tro at en outsourcing av denne typen vil hjelpe på noe som helst er på grensen til galskap. I beste fall ufattelig uklokt, hvis man tar noe som helst av relevant empiri med i bildet. Når man tar i betraktning at det er gjort grundige vurderinger som viser at dette kan legges om og effektiviseres lokalt til en billigere penge enn oursoursingen - i motsetning til "beregningen" som styret i HSØ har gjort, og som ingen får se innholdet av - så blir det hele nesten parodisk. (Alternative løsninger er analysert og vurdert av en av verdens mest anerkjente eksperter på akkurat denne typen planlegging. Dette er ikke gjort med planene som "viser" at denne outsourcingen er beste løsning. Her lar vi altså styret i HSØ bestemme noe som de ikke behøver å dokumentere, selv om andre dokumenterer det motsatte. Alle politiske rop og skrik er intet annet enn spill for galleriet.)

 

Arkitekten bak denne planen er samme person som i sin tid gjorde det samme i Orcla/Elkem. Det er lenge siden de begynte med å gjøre om alt sammen, fordi de så - i likhet med alle andre som har forsøkt det samme - at det ikke var noe besparende i det hele tatt. Men det er mange år siden, og slike folk får sine 8-siffrede lønninger basert på at de "får ting til å skje". At det viser seg etterpå at det ikke hjalp noe som helst - kanksje til og med gjorde ting verre - er tydeligvis irrelevant idet de hankes inn til å gjøre nøyaktig det samme igjen og igjen og igjen. Hadde vi snakket om folk man kunne brukt ord og begreper som "normal anstendighet og moral" om, så kunne man stilt spørsmålet om hvordan disse menneskene sover om natten. Erfaring og historie viser imidlertid at det har liten relevans for slike.

 

Så nei; Denne "utregningen" som viser at dette kommer til å være besparende og moderniserende har jeg særdeles liten tiltro til. Hvorfor? Fordi de ikke klarer å bevise det, og fordi all empiri viser at slike omlegginger aldri er lønnsomme eller kvalitetetshevende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei Frank, du virker smart men så kommer ord som "empiri" ,, du bor i Norge Frank .. :D Kan du ikke navngi arkitekten bak planen ? Har drevet med IT noen år å ser politikere ødelegge mer enn di ordner. La oss slutte å gå i fella di si å "debatere saken ferdig" i chat forum, gjør noe heller. Formuler et brev til arkitekten som høres ut som det kommer med en fagman med dekning for hva han sier og jeg sender det gladlig. Er ikke best med statlige formuleringer men sender gjerne et velformulert brev om du er sjenert selv !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

 

Det skal bli gøy å følge med på takstameteret, skattebetalerenes penger og se hvor mye bedre dette blir.. Bra noen tror på julenissen!

 

Det kan ikke bli verre enn det supperådet helse-IT er i Norge!

Da blir det ikke bedre av at et av disse "supperådene" som du kaller det nå har gjort enda et dårlig valg, denne gangen styrt og beordret politisk. I et par år har SP blitt beordret til å forsøke grave opp argumenter for privatisering, men allerede i 2014 presenterte Gartner en rapport som viste at SP (Sykehuspartner altså, ikke Senterpartiet :-) ) var billigere, sikrere, bedre og brukte færre folk en tilsvarende helseforetak i inn- og utland. Rapporten var nok bestilt for å få argumenter for å starte et løp mot privatisering, men ble isteden forsøkt begravet og gjemt.

 

Men ballen rullet videre, og argumentene som prosjektet spadde opp ble gang på gang fullstendig skutt ned og motbevist av samtlige involvert på den fagtekniske, økonomiske, historiske og praktiske. Prosjektet tar utgangspunkt i en beskrevet tilstand og situasjon fjernt fra virkelighetens verden, med løsninger som blir dyrere og mindre sikre en hva SP gjør selv. Men ledelsen har insistert og tviholdt på sin versjon av virkeligheten, fjernet personer og sjefer som har argumentert imot og innsatt ja-mennesker, resten av ledelsen og fagpersoner er truet til taushet.

 

Organer som NSM (som har advart imot) og Datailsynet har ikke blitt bedt uttale seg eller gi råd, til tross for at nettopp datasikkerheten har vært et av hovedargumentene, og NSM tilbyr nettopp slike tjenester.

 

Kort fortalt, dette er en politisk styrt prosess hvor avgjørelsen ble tatt før prosjektet startet, argumentene for outsourcing er stikk i strid med virkelighetens verden og ønskede resultater, og som vil koste skattebetalerne milliarder av kroner.

 

Når det er sagt, ikke glem at IT-sektoren i helsenorge er ekstremt avansert og ligger på et svært høyt teknisk nivå, i en størrelsesorden og kompleksitet få kan sammenligne seg med. Tjenestene vi har tilgjengelig her til lands er tross alt helt i verdenstoppen.Vi har absolutt våre utfordringer, men de ligger primært på menneskelig nivå (avgjørelser tatt), sjeldent teknologisk.

 

Og det til tross for at mange medisinske systemer er kjøpt inn og ment for å vare over flere tiår, bygget for en teknologi vi forlengst har forlatt. Ekspertisen som skal til for å holde disse systemene igang, OG videreføre disse inn i neste generasjon er unik og består av en lang rekke mennesker og fagområder. SP har utviklet en arbeidskultur hvor disse fagområdene arbeider svært godt sammen og løser disse oppgavene, utfordringer til tross, nå skal dette rives i stykker fordi noen har funnet ut at SP (dvs skattebetalernes penger) er en fenomenal melkeku for privat næringsliv. Utenlandsk næringsliv til og med.

 

Det at disse to selskapene i tillegg på bakrommet har forhandlet om sammenslåing gjør jo hele anbudsrunden fiktiv og tilbudene invalide. Det ene av disse selskapene har i tillegg blitt dømt i retten for massiv økonomisk svindel i en identisk avtale med det britiske helsevesenet, med påfølgende fengselsstraffer. Det andre har vridd hele forretningskonseptet til drift fra lavkostland.

 

Det hele har vært et spill for galleriet fra begynnelse til slutt.

Lenke til kommentar

Som nordmann som studere it. Blir framtiden slik at folk som har lyst og jobbe som programmer må flytte til utlandet? Virker litt sånn etter eg har vært på diverse meetups i norge og det ser ut som mange er redde for nedbemanninger. Mens når man snakker med folk i meetups i london, berlin og etc virker som dei får ny jobb tilbud kver dag.

 

Så lenge du aksepterer lønnen i rupee, så ser jeg ikke noe problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir altså på anbud som mange andre ting her til lands? Det er desverre få (ingen) som klarer å lage X til prisen de har sagt, vi godtar jo alt av ekstrakostnader som kommer pga dårlig beregnet anbud... At servere og opplysninger skal ligge i andre land enn Norge og at vi ikke har 100% kontroll gjør at varselslampene mine lyser litt. Det kan jo hende det blir billigere i kroner betalt, men det er mange andre faktorer som bestemmer prisen. Hvis vi får inn så mye mindre skatt enn vi hadde fått inn med et norsk selskap så er jo det et tap man må regne med. Hvis arbeidsplasser forsvinner så er det et tap. Jeg er redd for at dette kommer til å koste mye mer enn det de har tenkt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som nordmann som studere it. Blir framtiden slik at folk som har lyst og jobbe som programmer må flytte til utlandet? Virker litt sånn etter eg har vært på diverse meetups i norge og det ser ut som mange er redde for nedbemanninger. Mens når man snakker med folk i meetups i london, berlin og etc virker som dei får ny jobb tilbud kver dag.

 

Så lenge du aksepterer lønnen i rupee, så ser jeg ikke noe problem?

Hehe, kanskje det ja. Men for være helt seriøs i stor byene i Europa så blir man bombadert med jobb tilbud visst man programmer. Til og med eit liten kode bootcamp på 9 veker holder med og få seg jobb i utlandet. I Norge virker så minste krav begynner og nærme seg en master i data ingeniør pluss 3 års erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
– 2,8 millioner journaler kan komme på avveie

«Noen bør kanskje forklare Lofthus at det hun kaller «grunnmuren» i IKT systemene også innbefatter SQL-servere som inneholder potensielt 2,8 millioner pasientjournaler? Disse skal basis-driftes av det eksterne selskapet. Dette gjelder jo også lagringsskap og annen infrastruktur som inneholder svært sensitive data.» uttrykker en Sykehuspartner-ansatt som er påvirket av tjenesteutsettingen.

 

Jeg vil gå så langt som å si at når dette går galt, skal noen i fengsel. Det er ikke som om det mangler på advarsler.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Og siden du - forutsigbart nok - tar frem fysisk flytting av sensitive data som et argument på hvor mange idioter det er i helsevesenet, så er det kanskje på sin plass å påpeke at HELFO fortsatt mottar floppydisker. 

 

Jeg ville bli svært overrasket om ikke dette er på grunnlag juridiske årsaker. En rekke typer opplysninger skal etter lover og forskrifter, nåværende revisjon eller tidligere, ikke være tilknyttet nett, og det har nødvendigvis blitt til en faktor i anbud til berørte løsninger. Disse systemene må også holdes oppdatert. 

 

Vi har selv vurdert hvordan vi skulle distribuert oppdatert kode til et miljø vi ikke har tilgang til, og da kanskje CD vært vår valgte løsning. Men jeg vil tro det er flere eldre servere der ute med floppy enn optisk drev.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer også på at det velges å outsource helt i stede for å kjøre prosjekt hvor man tar inn eksterne for å rydde opp for så å ta over driften selv igjen, de må da være store nok til å kunne drifte dette billigere selv.

 

Det er nok billigere inntil konsulentarmadaen starter stoppeklokka på de delene som ikke er definert i tilbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare glem datasikkerheten, den er brutt allerede. Alle NAV-vedtakene er på avveie for leeeeenge siden.

 

I andre systemer jeg har arbeidet på, har man vasket data eller generert eksempeldata slik at man som utvikler ikke arbeider på reelle data. I NAV-systemene så arbeider i utvikling og test man direkte på data som er importert fra produksjonssystemene.

 

Det vil si at med Accenture i spissen, så har alle utviklerne som har arbeidet på NAVs systemer hatt tilgang til:

- Ekskoner

- Egne journaler

- Foreldrenes journaler

- Naboens journaler

 

Egentlig alle som har vært innom NAV.

Og ja: Disse dataene er ved to anledninger som jeg vet om, også eksportert til India.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...