Gå til innhold

SISTE: Sykehusene har bestemt seg for å outsource for milliardbeløp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg skremt, Data på avveie og indiske IT folk som er like lojale som retningen vinden blåser. Det mest skremmende er at det offentlig Norge setter ut disse jobbene til lavkostland med andre arbeidstidsregler og lover enn i Norge for å spare penger. I tillegg ender vel de Norske arbeidstagere på NAV. Hvordan dette er samfunnsmessig økonomisk er meg en gåte. Alle politikere snakker om IT som den nye oljen når det er slutt på oljen i Nordsjøen. I praksis setter de bort kompetanse og jobb og bruk av norske skattepenger på å bygge ned det norske IT miljøet. Jeg har et ord for dette - Skammelig

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Her blir det viktig med tydelige kontrakter og så fullstendig som mulig kravspesifikasjon. Leverandøren har ansvar for det som står i kontrakten, endringer må bestilles ekstra, klager på leveransen bør ikke være muntlige og leveres via kundens kontaktpunkt med leverandøren. Hvis man er uenig om kontrakten må det løses i møter og samtaler.

Hyllevarene gir IKKE fullgod løsning - skreddersøm må til. Det bør ende opp med så like IKT løsninger som mulig innen samme helseregion. Da kan informasjonen flyttes lettere og fritt valg av sykehus kan bli enklere.

Forskjellige leverandører på de enkelte sykehus skal ikke bety uoverstigelige grensesnitt problemer - så lenge man holder seg til vedtatte standarder.

Samsnakking innen helseregionene på hvilke standarder man SKAL holde seg til er vesentlig.

Lenke til kommentar

Helse Sør-Øst velger å tjenesteutsette IKT til utlandet. Da må vi vel kunne tjenesteutsette helsetjenestene til utlandet også?

 

Hvorfor skal det offentlige helse-Norge ha monopol på sine tjenester, når det finnes både billigere og mer spesialiserte sykehus og leger i utlandet?

 

Dette er samfunnspolitikk og beslutninger som dette burde være forbeholdt de folkevalgte..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her leses tydeligvis ikke artikkelen så nøye.

 

 

Med IKT-infrastruktur menes områder som PC-er, telefoni, nettverk og datasentre. Avtalen vil ikke omfatte sykehusnære løsninger som pasientjournalsystemer og røntgensystemer. 

 

Så journaler og pasientinfo er like trygt med som uten outsourcingen, dette gjelder en modernisering av systemer som pr.idag det er et enormt etterslep på. At ledelsen endelig har innsett at Sykehuspartner ikke alene klarer denne utfordringen er til det beste for ansatte som til daglig jobber på utdaterte og dårlige systemer, og vil igjen komme pasientene til gode.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Her leses tydeligvis ikke artikkelen så nøye.

 

 

Med IKT-infrastruktur menes områder som PC-er, telefoni, nettverk og datasentre. Avtalen vil ikke omfatte sykehusnære løsninger som pasientjournalsystemer og røntgensystemer. 

 

Så journaler og pasientinfo er like trygt med som uten outsourcingen, dette gjelder en modernisering av systemer som pr.idag det er et enormt etterslep på. At ledelsen endelig har innsett at Sykehuspartner ikke alene klarer denne utfordringen er til det beste for ansatte som til daglig jobber på utdaterte og dårlige systemer, og vil igjen komme pasientene til gode.

 

Datasentret har sql-servere som lagrer all data til fagsystemene. Skal man drifte systemer på en god måte blir det vanskelig å ikke få tilgang til all data i en eller annen form...

Lenke til kommentar

Her leses tydeligvis ikke artikkelen så nøye.

 

 

Med IKT-infrastruktur menes områder som PC-er, telefoni, nettverk og datasentre. Avtalen vil ikke omfatte sykehusnære løsninger som pasientjournalsystemer og røntgensystemer. 

 

Så journaler og pasientinfo er like trygt med som uten outsourcingen, dette gjelder en modernisering av systemer som pr.idag det er et enormt etterslep på. At ledelsen endelig har innsett at Sykehuspartner ikke alene klarer denne utfordringen er til det beste for ansatte som til daglig jobber på utdaterte og dårlige systemer, og vil igjen komme pasientene til gode.

Som en kollega bruker å si; "hva vil du det skal stå i loggen?" Skal du gjemme unna data fra infrastruktur administratorer så må du kryptere de. Alt annet er bare å stikke hue i sand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovverket er klart når det gjelder håndtering av disse dataene, og det vil ikke havne på noen indisk server slik enkelte virker å tro.  Nå har Sykehuspartner bevist over mange år at de ikke klarer å håndtere etterslepet og kun laget dette større, og at det da kommer inn eksterne for å bidra ved siden av SP er om så et nødvendig onde. Moderniseringen må gå langt raskere enn i dag, uansett hvem som står for den.

 

At ansatte sitter på XP maskiner med fellesbruker og full tilgang til journalsystemene, nettverk som er så ustabile at de knapt kan brukes, ingen samkjøring mellom kritiske systemer, og en telefoni løsning som var utdatert på tidlig 90 tallet er bare noe av det som er hverdagen på sykehusene. For ikke å snakke om all sensitiv pasient info som sendes i taxi rundt mellom sykehusene fordi systemene ikke prater med hverandre.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

De som har innsatt styret i Helse Sør-Øst bør holdes ansvarlig når dette rakner.

 

Det er jo det som er poenget med opprettelsen av helseforetakene; Å lage en buffer for politikerene slik at de kan slippe ansvaret.

Helse Sør-Øst er jo bare "et firma" som noen blåruss bytter på å være leder og styremedlemmer for. Ingen har egentlig noe politisk ansvar for at jobbene oursources til indere som skal jobbe 16 timer i døgnet for luselønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lovverket er klart når det gjelder håndtering av disse dataene, og det vil ikke havne på noen indisk server slik enkelte virker å tro.  

 

Det er nok helt korrekt, at det ikke havner på en indisk server. Men hva med at dataene er fysisk lagret i Norge, mens indere i India drifter infrastrukturen? Det er jo det de høye herrene og damene er selve business casen, og fryd og lykke. Problemet er bare at det tilfredsstiller ikke lovens krav, da de som drifter infrastrukturen i teorien kan aksessere personvernsensitive data.

 

En annen variant, er at inderere (må jo huske på at de er rasende billige i drift) flyes inn til Bulgaria/Romania/lavkost EU-land, som så drifter infrastrukturen som fysisk befinner seg i Norge. Og muligens et par indere som lokalt løper rundt i datasenteret i Norge og fikser kabling og disker og sånt. Men det blir ikke mer enn maks 3-4 stk.

 

Og så kan man jo tenke litt på hvordan man skal få til alle integrasjonene mellom fagapplikasjonene, tenk bare på DIPS og mail/sms. Så slenger man på PACS/TRIS, Swisslab og alle de andre gøye småapplikasjonene i spesialisthelsetjenesten, hvordan skal du teknisk unngå at noen som fjerndrifter infrastrukturen ikke kan aksessere dataene da? Hvis du har noen som helst teknisk kjennskap til hvordan de store leverandørene driver pr i dag, så vet du det at verden er ikke så grønn og fin som det står i avtaler og regelverk. Du kan bruke noen tusen timer på forrettningsadvokater som lager fine avtaler som i teorien lager vantette skott, men som er helt ubrukelig i det virkelige liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker klart at Sykehuspartner ikke klarer å gi fornuftig support for PCer og lignende.

 

Men samtidig burde det være mulig å konkurranseutsette dette på en mer lokal måte. Det er selvfølgelig uakseptabelt at man kjører på XP-maskiner og lignende som det nevnes i kommentarene.

 

Så Sykehuspartner er nok ikke riktig partner for dette, men det betyr ikke at indiske selskap nødvendigvis er løsningen. Man tar en del ekstra risiko ved å ta outsourcingen så langt vekk.

Lenke til kommentar

Lovverket er klart når det gjelder håndtering av disse dataene, og det vil ikke havne på noen indisk server slik enkelte virker å tro.  Nå har Sykehuspartner bevist over mange år at de ikke klarer å håndtere etterslepet og kun laget dette større, og at det da kommer inn eksterne for å bidra ved siden av SP er om så et nødvendig onde. Moderniseringen må gå langt raskere enn i dag, uansett hvem som står for den.

 

At ansatte sitter på XP maskiner med fellesbruker og full tilgang til journalsystemene, nettverk som er så ustabile at de knapt kan brukes, ingen samkjøring mellom kritiske systemer, og en telefoni løsning som var utdatert på tidlig 90 tallet er bare noe av det som er hverdagen på sykehusene. For ikke å snakke om all sensitiv pasient info som sendes i taxi rundt mellom sykehusene fordi systemene ikke prater med hverandre.

 

Klienter og telefoner tror jeg ingen har noe imot at outsources.

Nettverk ustabilitet tviler jeg har med konfigurasjon å gjøre men heller mangel på investering, hvis dette outsources tviler jeg sterkt på at det endrer seg.

Kommunikasjon mellom systemene på sykehusene skal ikke bli påvirket av avtalen(?), da den går på drift og ikke utvikling av systemer.

 

Hovedproblemet er datarommet, for å drifte det må nødvendigvis den eksterne leverandøren ha tilgang til systemet og alt innhold derhen. Det er ikke snakk om å flytte data men gå gi tilgang til den.

 

Jeg reagerer også på at det velges å outsource helt i stede for å kjøre prosjekt hvor man tar inn eksterne for å rydde opp for så å ta over driften selv igjen, de må da være store nok til å kunne drifte dette billigere selv.

Lenke til kommentar

Lovverket er klart når det gjelder håndtering av disse dataene, og det vil ikke havne på noen indisk server slik enkelte virker å tro.  Nå har Sykehuspartner bevist over mange år at de ikke klarer å håndtere etterslepet og kun laget dette større, og at det da kommer inn eksterne for å bidra ved siden av SP er om så et nødvendig onde. Moderniseringen må gå langt raskere enn i dag, uansett hvem som står for den.

 

At ansatte sitter på XP maskiner med fellesbruker og full tilgang til journalsystemene, nettverk som er så ustabile at de knapt kan brukes, ingen samkjøring mellom kritiske systemer, og en telefoni løsning som var utdatert på tidlig 90 tallet er bare noe av det som er hverdagen på sykehusene. For ikke å snakke om all sensitiv pasient info som sendes i taxi rundt mellom sykehusene fordi systemene ikke prater med hverandre.

 

Selvfølgelig har ikke SP klart å redusere teknisk gjeld. Det første de gjorde etter å samle alle 8 IT avdelingene rundt ca 2010 var å skremme folka som kjente systemene ut døra ved å tilby "sluttpakke" dvs. 3 mnd etterlønn, og true med oppsigelser.

 

Det verste er at om SP får aldri så ny infrastruktur og klientenheter så hjelper det fint lite. Slik jeg kjente det var teknisk gjeld på systemnivå mye større enn på infrastruktur nivå og er i mye større grad et resultat av inkompetent eierskap enn inkompetent drift i SP. "Organissasjonsslakterne" Arild Gjerdset og Cato Rindal må muligens unntas siste karakteristikk, men de hadde vel også sine føringer fra HSØ.

 

Poenget er; Problemet er HSØ sitt eierskap ikke SP. Sist HSØ tok grep lagde de wastefull kunde-leverandør modell mellom SP og sykehusene. Hvem skal du klage til i 2022 når det viste seg at det ble enda verre med nok et wastefull kunde-leverandør forhold mellom SP og Infrastruktur eier? Er det ikke på tide å innse at problemet er mye større enn SP? Det er HSØ og kanskje også nivået over som er roten til denne elendigheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett fra en brukers ståsted så er outsourcing til India døfødt... Hva enn du sparer i den ene enden taper du i andre. Leger/sykepleiere må bruke laaaang tid med supporten for å lande et problem.

 

Tro meg, egen erfaring viser at man kvier seg for å ringe supporten for det tar minst 2 timer uansett problem. "Here is you ticketnumber, sir". Gang det opp med antall norske lønninger som tikker så er man kjapt i minus.

 

Outsorcing er ikke løsningen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...