Escanath Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 (endret) Jeg har et problem som startet for ca 2-3 uker siden. Pc'n restarter uten noe forvarsel ved spilling. Er ikke noe med temperaturene siden jeg kan kjøre stresstester som øker temperaturene langt over det jeg har i spill. (Var plaget med for høye temperaturer på cpu i begynnelsen av sommeren men da hadde jeg på ny kjølepasta så var det i orden. Temperaturen da var over 70 mens nå ligger den såvidt på 60) Har kjørt tester på ram, og der finner jeg ingen feil. Enkelte dager skjer det ingenting og jeg kan spille helt fint. Mens andre dager blir det helt klikk og den kan restarte seg etter å ha spilt i 15 sekunder. Har formatert pcn og kjørt stresstester med både prime95 og aida64 extreme. Men det kan stå å gå uten at den restarter.. Noen som har vært borti noe lignende? CPU - AMD FX8350 GPU - Geforce GTX770PSU - Corsair CX750M HK - Gigabyte GA-990FXA-UD3 Endret 25. september 2016 av Escanath Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 (endret) Test med annet skjermkort kanskje? Eller noe andre rambrikker? Prøv å resett bios om du har overklokket. 60 grader er litt høyt hvis det ikke er under belasting. Får 50 grader her med ligdene cpu. Endret 9. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Kjører du Prime og Aida med CPU test? Prøv Valley eller heaven benchmark for GPU. Lenke til kommentar
Kolvrick Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Amd har en max temp på 60 så vil tro det er cpu temp som er problemet. Prøv med nedklokking under volting av cpu. Alt over 55 ved normal rom temp betyr trøbbel med amd. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Strømforsyning kan ha ulik virknings grad basert på omgivelses temperatur. Blir den over 40° internt bare synker effektiviteten. (eller noen har 50° som spec) Endret 10. september 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Escanath Skrevet 12. september 2016 Forfatter Del Skrevet 12. september 2016 Test med annet skjermkort kanskje? Eller noe andre rambrikker? Prøv å resett bios om du har overklokket. 60 grader er litt høyt hvis det ikke er under belasting. Får 50 grader her med ligdene cpu. Har ikke annet skjermkort liggende, å har kjørt tester på rammen uten at noen feiler ble registrert. Har heller ikke drevet med noe overklokking. Får 30-50 grader når prossessoren ikke belastes. (32 grader i skrivende stund) Kjører du Prime og Aida med CPU test? Prøv Valley eller heaven benchmark for GPU. Ja kjørte alt som gikk ann på de testene, sto opptil flere minutt om gangen, med cpu temperatur på 70+, men ingen restart. Har også kjørt flere sykluser på heaven benchmark uten at det skjer noe. Amd har en max temp på 60 så vil tro det er cpu temp som er problemet. Prøv med nedklokking under volting av cpu. Alt over 55 ved normal rom temp betyr trøbbel med amd. Ja kan jo høres ut som det er problemet da, men hvorfor restarter den ikke under all annen belastning som feks stresstest/benchmark o.l? Der går jo temperaturen oppimot/over 70. Lenke til kommentar
Escanath Skrevet 12. september 2016 Forfatter Del Skrevet 12. september 2016 Strømforsyning kan ha ulik virknings grad basert på omgivelses temperatur. Blir den over 40° internt bare synker effektiviteten. (eller noen har 50° som spec) Har åpent kabinett å generelt kald romtemperatur. Lenke til kommentar
Kolvrick Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Min 9560 liker ikke 60 + da bluescreener maskinen så kan vel være en kombo du provoserer fram.med jevn belastning av flere ting som ram gpu å hk under spilling. Testes enklest ved undervolting og underklokking. Lenke til kommentar
Escanath Skrevet 12. september 2016 Forfatter Del Skrevet 12. september 2016 Min 9560 liker ikke 60 + da bluescreener maskinen så kan vel være en kombo du provoserer fram.med jevn belastning av flere ting som ram gpu å hk under spilling. Testes enklest ved undervolting og underklokking. Ja det hørtes jo logisk ut. Skal også prøve å sette på ny kjølepasta ikveld. Hvor mye foreslår du at jeg nedklokker? Vil ikke viftene også gå saktere ved nedklokking? Lenke til kommentar
Kolvrick Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 klokk ned til du ser temp holder seg under 55 c i prime så burde du være safe. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Hvilket hovedkort har du?Hadde et Asus Crosshair Formula Z og FX-6300 (@ 4,8ghz ved 1.45v om jeg husker riktig) som gjorde litt slik du beskriver.Problemet oppstod etter at jeg skiftet kabinett. Til et som ikke hadde vifte i døren som blåste ned på hovedkortet.Problemet var at northbridge ble for varm og skapte ustabilitet.Det hjalp ikke å klokke ned/redusere NB volt.Har du ei bordvifte kan du prøve å sette den opp til å blåse rett på hovedkortet og se om det blir bedre. Lenke til kommentar
Escanath Skrevet 13. september 2016 Forfatter Del Skrevet 13. september 2016 qwe Hvilket hovedkort har du?Hadde et Asus Crosshair Formula Z og FX-6300 (@ 4,8ghz ved 1.45v om jeg husker riktig) som gjorde litt slik du beskriver.Problemet oppstod etter at jeg skiftet kabinett. Til et som ikke hadde vifte i døren som blåste ned på hovedkortet.Problemet var at northbridge ble for varm og skapte ustabilitet.Det hjalp ikke å klokke ned/redusere NB volt.Har du ei bordvifte kan du prøve å sette den opp til å blåse rett på hovedkortet og se om det blir bedre. Har et Gigabyte GA-990FXA-UD3 Har nå hatt ute de fleste komponentene i pc'n å blåst bort støv o.l. Har nå hatt 2 hele dager uten restart under belasting, Cpu ligger fortsatt på de samme temperaturene som tidligere. Men jeg skjønner fortsatt ikke så mye. Kunne dæ vært noen ledninger med koblingsfeil pga støv? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 (endret) Hadde lignende problem på en litt eldre gaming rigg jeg hadde.. Etter mye feilsøking var det en av 4 minnebrikker som skapte problemet.. Bytta like gjerne ut alle 4 i samme slengen den gangen.. Selv om du har stresstesta PCn er de fleste av de programmene fokusert på CPU/GPU og overklokking og sjekker stabilitet ved overklokking over en liten periode.. men ikke om noen av enhetene er defekt.. Edit: Lest litt mer i kommentarfelte og ser at det kan selvsagt være CPU og at du allerde har testet Minnet.. 61Grader er maksimal anbefalt tempratur for denne CPUn, selv om den vil kanskje tåle opp til 90+ grader før det skaper problemer.. Under stresstestt så er det vel slik at de stresstester hver enkelt komponent hver for seg og det øker vel ikke tempraturen som i spill hvor alle enheter avgir varme og det blir vanskeligere å kjøle ned CPU... Endret 14. september 2016 av Krozmar Lenke til kommentar
Escanath Skrevet 21. september 2016 Forfatter Del Skrevet 21. september 2016 Har en egen bordvifte som står å blåser inn i ett åpent kabinett. Har nå en temperatur på 50-54 grader under belastning. Pc'n restarter fortsatt. Er jo helt fantastisk at hovedproblemet ligger i å finne ut hvor problemet ligger. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Da spørs det om du bare må prøve å én og én minnebrikke og andre komponenter.Reset bios. Lenke til kommentar
Crouser Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Ta en en titt i hendelsesloggen/event viewer. Utifra disse loggene skal du kunne tyde fram til hva som forårsaker at PCen restarter, dersom det fremdeles er et probem. Lenke til kommentar
Escanath Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Har prøvd å byttet ut begge rambrikkene, men restarter fortsatt.I Event Viewer kommer jo bare Kernel-Power Event ID 41 som bare sier meg at det er en uventet shutdown::"The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."Ikke mer informasjon å få derfra ettersom pc'n restarter før pcn vet hvorfor? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Har prøvd å byttet ut begge rambrikkene, men restarter fortsatt. I Event Viewer kommer jo bare Kernel-Power Event ID 41 som bare sier meg at det er en uventet shutdown:: "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly." Ikke mer informasjon å få derfra ettersom pc'n restarter før pcn vet hvorfor? Error 41 kan ha mange årsaker, en av dem er strømforsyning eller andre elektriske problemer på hovedkortet. Har du en annen psu du kan teste med? Lenke til kommentar
Escanath Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Har ikke noe liggende nei. Er jo litt kjedelig å bestille ny psu, for så i ettertid å finne ut at det ikke var den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå