Gå til innhold

Airbus jakter storkontrakter på helikopter med flyforbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne ikke dette vært løst ganske enkelt med bruddpinner mellom aksling og drev? Så hvis et drev ryker og brastopper så vil disse pinnene brekke og frikoble akslingen fra drevet og akslingen vil dermed ikke brekke av sjokket og bare frihjule ned i hastighet. Også kan piloten autorotere ned.

Ikke at jeg kan teknikken, men vil ikke dette bety at de innrømmer at de har et problem? Da kan du bare glemme at de gjør noe sånt. :p
Lenke til kommentar

Kunne ikke dette vært løst ganske enkelt med bruddpinner mellom aksling og drev? Så hvis et drev ryker og brastopper så vil disse pinnene brekke og frikoble akslingen fra drevet og akslingen vil dermed ikke brekke av sjokket og bare frihjule ned i hastighet. Også kan piloten autorotere ned.

 

Det vil vel ikke fungere på planethjulene i en planetgirboks.

Lenke til kommentar

 

Kunne ikke dette vært løst ganske enkelt med bruddpinner mellom aksling og drev? Så hvis et drev ryker og brastopper så vil disse pinnene brekke og frikoble akslingen fra drevet og akslingen vil dermed ikke brekke av sjokket og bare frihjule ned i hastighet. Også kan piloten autorotere ned.

 

Det vil vel ikke fungere på planethjulene i en planetgirboks.
Det er vel uansett bare solhjulet eller ringhjulet som må frikobles, ikke planethjulene. Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

 

Kunne ikke dette vært løst ganske enkelt med bruddpinner mellom aksling og drev? Så hvis et drev ryker og brastopper så vil disse pinnene brekke og frikoble akslingen fra drevet og akslingen vil dermed ikke brekke av sjokket og bare frihjule ned i hastighet. Også kan piloten autorotere ned.

 

Det vil vel ikke fungere på planethjulene i en planetgirboks.
Det er vel uansett bare solhjulet eller ringhjulet som må frikobles, ikke planethjulene.

Eller rett og slett lag akselen så tykk at den ikke kan rives av ved brudd i mgb. En skulle tro det ikke er noe i veien for å lage en hul aksel med større diameter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kunne ikke dette vært løst ganske enkelt med bruddpinner mellom aksling og drev? Så hvis et drev ryker og brastopper så vil disse pinnene brekke og frikoble akslingen fra drevet og akslingen vil dermed ikke brekke av sjokket og bare frihjule ned i hastighet. Også kan piloten autorotere ned.

Det vil vel ikke fungere på planethjulene i en planetgirboks.
Det er vel uansett bare solhjulet eller ringhjulet som må frikobles, ikke planethjulene.

Eller rett og slett lag akselen så tykk at den ikke kan rives av ved brudd i mgb. En skulle tro det ikke er noe i veien for å lage en hul aksel med større diameter.

 

 

Kan du tenke deg dreiemomentet en 16 meters rotor som roterer i en del hundre rpm som plutselig skal bråstoppe lager?. Nei jeg tror ikke det er mulig å lage en så kraftig aksel. Dessuten så vil du jo ikke løse problemet hvis det hadde gått an. Hvis rotoren stopper så vil jo helikopteret fremdeles dette rett i bakken. Mens hvis rotoren frikobles til å spinne fritt uavhengig av girkassa med bruddpinner ved et havari kan man fremdeles autorotere ned (bortset fra at man da vel ikke lenger vil ha halerotoren i gang).

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kunne ikke dette vært løst ganske enkelt med bruddpinner mellom aksling og drev? Så hvis et drev ryker og brastopper så vil disse pinnene brekke og frikoble akslingen fra drevet og akslingen vil dermed ikke brekke av sjokket og bare frihjule ned i hastighet. Også kan piloten autorotere ned.

Det vil vel ikke fungere på planethjulene i en planetgirboks.
Det er vel uansett bare solhjulet eller ringhjulet som må frikobles, ikke planethjulene.

Eller rett og slett lag akselen så tykk at den ikke kan rives av ved brudd i mgb. En skulle tro det ikke er noe i veien for å lage en hul aksel med større diameter.

 

 

Kan du tenke deg dreiemomentet en 16 meters rotor som roterer i en del hundre rpm som plutselig skal bråstoppe lager?. Nei jeg tror ikke det er mulig å lage en så kraftig aksel. Dessuten så vil du jo ikke løse problemet hvis det hadde gått an. Hvis rotoren stopper så vil jo helikopteret fremdeles dette rett i bakken. Mens hvis rotoren frikobles til å spinne fritt uavhengig av girkassa med bruddpinner ved et havari kan man fremdeles autorotere ned (bortset fra at man da vel ikke lenger vil ha halerotoren i gang).

 

Den skal ikke stoppe noe, bare være sterk nok til at det ikke blir den som bryter av om det skjer noe i MGB. Akselen og rotoren fortsetter og whatever som er svakeste ledd innenfor bryter av. Det er egentlig samme sak som å ha en spline, men de splinene blir jo et svakt ledd i seg selv da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...