Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Inkasso og brev som forsvinner i posten

Anatman

Anbefalte innlegg

Hva med å si opp tjenesten, eller slutte å bruke de som sender inkasso uten først å ha sendt tidligere krav? De fleste bedrifter er mer opptatt av kundeservice enn gebyrer, og i omvendt tilfelle er de ofte ikke noe å samle på.

Jeg skal huske på ditt tips neste gang renovasjonsselskapet tar skritt for å tvangsselge huset mitt. Jeg mener å ha hørt at den tjenesten ikke kan sies opp, så dette var gode nyheter. Jeg får spørre litt rundt om hvor mange alternativer det fins i markedet.

Statlige og kommunale tjenester kan selvfølgelig ikke sies opp. Don't get me started.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår egentlig ikke hvordan det kan være så forbanna vanskelig for en inkassator/ fordringshaver i fukkings 2016 å kontakte meg å gi meg beskjed at jeg har glemt å betale en helvetes regning. Bare en sms så hadde jeg overført pengen på dagen. Men neida...

Jo, det forstår du godt. Selskapet er der for å tjene penger, og de tjener enda mer hvis de kan lure deg til å måtte betale enda større gebyrer. Derfor ingen SMS.

Gjengs forretningsmoral er at kan en ikke avsløres, er det fritt fram for svindel. Og loven legger opp til at det er prinsipielt umulig for skyldneren å bevise at selskapet IKKE har sendt inkassovarsel. Idiotsikkert system.

Lenke til kommentar

En kunne jo kjørt sin egen lille aksjon..ringt rundt til alle inkassoselskaper og lag frem saken, og deretter spurt: Og da lurte jeg på, du som jobber med dette og sikkert har mer peiling enn meg, hva ville du gjort viss dette hadde skjedd med deg? Kunne jo sikkert vært litt underholdende?

Lenke til kommentar

Det som er litt festlig her er at det inkassoselskapene måles på hos de som betyr noe - kundene deres - er hvor raskt kundene får pengene sine. Dette vet alle som har vært i en posisjon hvor man skal skaffe inkassotjenester. Kunden får ikke penger før inkassoselskapet får betalt fra skyldner. Å bruke lang tid og drøye opp masse salærer betyr at du gjør en dårlig jobb for kunden din. Det betyr at kunden din går til et annet selskap som lover kortere oppdragsgjennomføring. 

Så å makulere brev i stedet for å sende dem ut er å skyte seg selv i foten markedsmessig. De større inkassoselskapene printer ikke sine egne brev en gang, de bruker Nets eller en annen printtjeneste (delvis fordi folk kommer med dette "de sender sikkert aldri brevene"). 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er litt festlig her er at det inkassoselskapene måles på hos de som betyr noe - kundene deres - er hvor raskt kundene får pengene sine. Dette vet alle som har vært i en posisjon hvor man skal skaffe inkassotjenester. Kunden får ikke penger før inkassoselskapet får betalt fra skyldner. Å bruke lang tid og drøye opp masse salærer betyr at du gjør en dårlig jobb for kunden din. Det betyr at kunden din går til et annet selskap som lover kortere oppdragsgjennomføring.

Så å makulere brev i stedet for å sende dem ut er å skyte seg selv i foten markedsmessig. De større inkassoselskapene printer ikke sine egne brev en gang, de bruker Nets eller en annen printtjeneste (delvis fordi folk kommer med dette "de sender sikkert aldri brevene").

Nemlig, det burde jo være i alles intresse å nå ut til skyldner så raskt, effektivt og sikkert som mulig. Hvorfor har vi ikke kommet lenger i 2016? Apati kanskje?

En annen ting, viss jeg som skyldner skal ta risikoen når det gjelder kommunikasjonen, så er det ikke mer enn rett og rimlig at jeg da bestemmer selv hvor stor risiko jeg vil ta. Et felles systemet for dette burde ikke vær noe problem å få på plass.

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Fordi rammeverket - inkassoloven og inkassoforskriften - krever brevs form. Myndighetene mente ved forrige revisjon at folk ikke tar elektroniske henvendelser så alvorlig som papirhenvendelser, og at inkassorelatert kommunikasjon derfor bør skje per post. 

Når lovverket forutsetter papir vil det gå ut over bunnlinja å legge opp til elektroniske henvendelser i tillegg. 

Lenke til kommentar

Konklusjonen på denne tråden blir altså at inkassoselskapene tjener ikke penger og de er fanatisk ærlige, Posten roter aldri vekk brev og ingen stjeler brev. Lovgivningen er i høyeste grad en rettstat verdig.

Bare én gruppe lyver så det renner (nei, ikke advokater denne gangen): de som hevder at de ikke har fått inkassovarsel og er så frekke at de skriver om sine opplevelser her i tråden. Løgn fra ende til annen! Godt vi fikk slått fast det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi rammeverket - inkassoloven og inkassoforskriften - krever brevs form. Myndighetene mente ved forrige revisjon at folk ikke tar elektroniske henvendelser så alvorlig som papirhenvendelser, og at inkassorelatert kommunikasjon derfor bør skje per post.

Når lovverket forutsetter papir vil det gå ut over bunnlinja å legge opp til elektroniske henvendelser i tillegg.

Det er jeg som tar risikoen. Da er det jeg som bestemmer hvordan de kontakter meg. Hva jeg tar alvorlig eller ikke har de null grunnlag for å mene noe om. Makan til synsing og følerier. De burde heller få fingen ut og få på plass et skikkelig system som fungerer for alle. Apatiske og udugelige kontorrotter Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Konklusjonen på denne tråden blir altså at inkassoselskapene tjener ikke penger og de er fanatisk ærlige, Posten roter aldri vekk brev og ingen stjeler brev. Lovgivningen er i høyeste grad en rettstat verdig.

Bare én gruppe lyver så det renner (nei, ikke advokater denne gangen): de som hevder at de ikke har fått inkassovarsel og er så frekke at de skriver om sine opplevelser her i tråden. Løgn fra ende til annen! Godt vi fikk slått fast det.

Får du betalt for slike innlegg? 

Dersom du ikke klarer å holde et høyere nivå enn dette vil innleggene dine magisk forsvinne. 

Det er jeg som tar risikoen. Da er det jeg som bestemmer hvordan de kontakter meg. Hva jeg tar alvorlig eller ikke har de null grunnlag for å mene noe om. Makan til synsing og følerier. De burde heller få fingen ut og få på plass et skikkelig system som fungerer for alle. Apatiske og udugelige kontorrotter

Vel, nei, utgangspunktet i praktisk talt alle standardavtaleverk er at det er kreditor som bestemmer hvordan du skal kontaktes (det er også hovedregelen i avtaleretten, avsender bestemmer forsendelsesmåte). Alternativet til lovforankring er ikke at du bestemmer, men at kreditor gjør det. Mulig det er en bedre løsning for deg, men det er ikke en bedre løsning for f.eks. ganske mange av mine klienter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...