Anatman Skrevet 9. september 2016 Forfatter Del Skrevet 9. september 2016 (endret) Så da ligger ansvaret på Posten, men de fraskriver seg alt ansvar nesten uansett så da er vi tilbake på avsender Faktisk sier inkassolovgivningen at ansvaret ligger hos skyldner. Det er det som er problemet. Hvis skyldner skal komme seg unna å betale må han bevise at inkassator ikke har sendt brevene. Det sier seg selv at det er umulig. Det betyr at det er utrolig lett for en uærlig inkassator å jukse. Han er garantert å komme unna med det. Derfor mener jeg det vil være nativt å tro at det ikke skjer Endret 9. september 2016 av Anatman Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Derfor pålegges inkassatorer å ha internkontroll, og er underlagt tilsyn fra Finanstilsynet. Inkassatorer opererer ikke i et vakuum alene med skyldner. De inndriver penger på vegne av en fordringshaver, og hvis de blåser i å sende ut brevene får ikke fordringshaver penger. Fordringshaver tjener ikke penger på gebyrer, han vil ha hovedstol innbetalt. Tar det lang tid i mange saker vil han skifte inkassator. I tillegg fører bransjen statistikk på når utestående krav blir betalt - etter purring, etter inkassovarsel, etter betalingsoppfordring, etc. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Inkassoselskaper kan godt blåse i å sende ut brevene. Som det framgår av denne tråden: det holder at de HEVDER å ha sendt brevene. Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 Derfor pålegges inkassatorer å ha internkontroll, og er underlagt tilsyn fra Finanstilsynet. Inkassatorer opererer ikke i et vakuum alene med skyldner. De inndriver penger på vegne av en fordringshaver, og hvis de blåser i å sende ut brevene får ikke fordringshaver penger. Fordringshaver tjener ikke penger på gebyrer, han vil ha hovedstol innbetalt. Tar det lang tid i mange saker vil han skifte inkassator. I tillegg fører bransjen statistikk på når utestående krav blir betalt - etter purring, etter inkassovarsel, etter betalingsoppfordring, etc. Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Tar det lang tid i mange saker vil han skifte inkassator. Enda en grunn til å utnytte dette. Har man mye å gjøre er det bare å drite i å sende purring og varsler på noen av sakene og så sende de direkte til namsmannen. Så får de klapp på skulderen for å være effektive. På tide å løfte nisselua opp fra øynene og se hva som skjer kanskje? Jeg tror det er veldig naivt å tro at dette ikke utnyttes når det er så lett Endret 10. september 2016 av Anatman Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Skripis: Hvem er det som spekulerer i påminnelse før inkassovarsel? Skyldneren eller kreditoren? Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Viss det er slik at de faktisk har sendt disse brevene og de har blitt borte i posten, så vil jeg påstå ut fra engen erfaring, at det å sende med vanlig post overhodet ikke er kvalifisert som en sikker måte å sende disse brevene på. Hva med en strekkodeløsning likt som for pakkesporing? Skulle med den største glede betale hva det kostet. En billig forsikring mot krav på flerfoldige tusen spør du meg. Egentlig burde staten dekket mine ekstrautgifter her, siden de har bestemt at vanlig post er en sikker måte å sende på. Uansett jævlig kjipt å måtte punge ut med en 5-6000 kr bare fordi en glemte å betale et par regninger. Overraskende at det finnes lovsystemer som er så ræva Endret 10. september 2016 av Anatman Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Det koster 84 eller 89 kroner å sende rekommandert brev såvidt jeg husker. Inkasso er for ungdommer som ikke har lært å betale regninger i tide... sånt vokser man fra. Vel, de fleste vokser fra det. Noen blir aldri ansvarlige voksne. Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 Nå må dere ikke glemme at faktura som oftest gjelder en levert tjeneste. Bør det ikke da være litt i skyldners interesse å gjøre opp for seg? Du har fått en tjeneste eller ett produkt overlevert, det må vel kunne forventes at du er nogenlunde aktiv ift. oppgjør? Når det er sagt, jeg ville nok ikke gjort dette selv. Å ringe 09000 for å etterlyse en faktura er ikke noe jeg ønsker å bruke tid på, men til gjengjeld så kan jeg selv hente fakturakopi fra Telenor. Hadde jeg leid inn en lokal håndverker og ikke sett noen faktura, ville jeg nok ringt og etterlyst etter en tid da jeg har ett ønske om å gjøre opp og få ting unna. Renta i dag er så lav at det har liten hensikt å sitte på pengene. Selvfølgelig vil jeg gjøre opp for meg, men det må jo være lov å glemme uten å bli staffet med flerfoldige tusen. Har alltid trodd på å være en ærlig og pliktoppfyllende borger. Nå begynner jeg å lure på hvorfor, når jeg opplever at de største kjeltringen er de lovgivende myndighetene Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 Det koster 84 eller 89 kroner å sende rekommandert brev såvidt jeg husker. Inkasso er for ungdommer som ikke har lært å betale regninger i tide... sånt vokser man fra. Vel, de fleste vokser fra det. Noen blir aldri ansvarlige voksne. Tror nok de fleste voksne har glemt en regning i ny og ne. Visst det er så billig å sende rekomandert så skjønner jeg ikke helt hva som er problemet Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Det koster 84 eller 89 kroner å sende rekommandert brev såvidt jeg husker. I stedet for å stole på husken brukte jeg 6 sek på å slå det opp: 148 kr. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 vox: Ok Anatman: Jeg bruker efaktura og avtalegiro (begge deler) på alle mine regninger. Ikke en eneste glemt regning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Det koster 84 eller 89 kroner å sende rekommandert brev såvidt jeg husker. Inkasso er for ungdommer som ikke har lært å betale regninger i tide... sånt vokser man fra. Vel, de fleste vokser fra det. Noen blir aldri ansvarlige voksne. Det koster 148. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/brev-og-frimerker/rekommandert-brev Endret 10. september 2016 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Det koster 84 eller 89 kroner å sende rekommandert brev såvidt jeg husker. Inkasso er for ungdommer som ikke har lært å betale regninger i tide... sånt vokser man fra. Vel, de fleste vokser fra det. Noen blir aldri ansvarlige voksne. Tror nok de fleste voksne har glemt en regning i ny og ne. Visst det er så billig å sende rekomandert så skjønner jeg ikke helt hva som er problemet Er du morsom? Så billig? Selv om det faktisk hadde kostet 80-90 kroner så er det fortsatt en tidobling av kostnadene. Du skjønner ikke problemet med det? 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 vox: Ok Anatman: Jeg bruker efaktura og avtalegiro (begge deler) på alle mine regninger. Ikke en eneste glemt regning. Det gjør jeg/vi også så langt det går an, for det er jo ikke alle som tilbyr det. Prøver så langt det går an å gjøre opp der og da fremfor å be om regning. Bruker heller kredittkort hvis jeg/vi må. Gjør alltid opp for meg. Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Det koster 84 eller 89 kroner å sende rekommandert brev såvidt jeg husker. Inkasso er for ungdommer som ikke har lært å betale regninger i tide... sånt vokser man fra. Vel, de fleste vokser fra det. Noen blir aldri ansvarlige voksne. Tror nok de fleste voksne har glemt en regning i ny og ne. Visst det er så billig å sende rekomandert så skjønner jeg ikke helt hva som er problemet Er du morsom? Så billig? Selv om det faktisk hadde kostet 80-90 kroner så er det fortsatt en tidobling av kostnadene. Du skjønner ikke problemet med det? Nei, jeg står farst ved at det er billig. Det hadde kanskje du også gjort viss du hadde erfart det samme som meg. Hadde betalt det dobbelte med den største glede. Hvordan kan du men at dette er dyrt? Hva koster det i året med en forsikring med supedekning på noe har en prislapp på si 3000 nok Endret 10. september 2016 av Anatman Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Hvis det ble krav om at inkassovarselet må sendes i rekommandert brev, måtte naturligvis purregebyret endres. Det er nå 67,- og måtte da forhøyes til 67-11+148= 204 kr. Ingen ting å hisse seg opp for, det, vel? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Hva med å si opp tjenesten, eller slutte å bruke de som sender inkasso uten først å ha sendt tidligere krav? De fleste bedrifter er mer opptatt av kundeservice enn gebyrer, og i omvendt tilfelle er de ofte ikke noe å samle på. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Hva med å si opp tjenesten, eller slutte å bruke de som sender inkasso uten først å ha sendt tidligere krav? De fleste bedrifter er mer opptatt av kundeservice enn gebyrer, og i omvendt tilfelle er de ofte ikke noe å samle på. Jeg skal huske på ditt tips neste gang renovasjonsselskapet tar skritt for å tvangsselge huset mitt. Jeg mener å ha hørt at den tjenesten ikke kan sies opp, så dette var gode nyheter. Jeg får spørre litt rundt om hvor mange alternativer det fins i markedet. 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 Her er et forslag til et sikrere system: En kan registrere mobilnr og email i et felles register. 1. Purring sendes pr mail og sms. En kan velge om en ønsker pr post i tillegg. For de som ikke registrerer seg her vil den første purringen bli send med vanlig post. 2. identiske kopier med et par dagers mellomrom. Inkassovarsel vil bli sendt rekomandert. En kan selv logge seg inn i registrert for å velge om en eventuelt vil ta risikoen med vanlig post. Tror dette vil bli veldig kostnadsbesparende på sikt. Kan jo i stor grad automatiseres. Jo enklere du som forbruker gjør det for fordringshaver/inkassator å nå deg jo billiger blir det for deg å bli påminnet. Kunne jo i tilleg hat et systemet hvor du får en slags bonus jo fortere du betaler regningene etter påminnelse som trekkes fra neste gang du får purregebyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå