Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Inkasso og brev som forsvinner i posten


Anatman

Anbefalte innlegg

http://klagenemnda.inkasso.no/pdf/avgjorelser/Vedtak%20i%20sak%20104%202004.pdf

 

Se saken over fra inkassoklagenemda. Har vært ute for det samme selv. To ganger. Har ikke betalingsproblemer, men får jo ikke sjans til å stoppe det når man ikke får brevene. Betalte forrige gang. Må nok betale denne gangen også for en har jo null rettssikkerhet her. Kjipt å bruke flerfoldige tusen av sparepengene på slikt. Ser ikke ut som om det hjelper å klage ref. sak over

 

Hvorfor blir ikke dette ordnet opp i?

 

Misstenker at de aldri har sendt noe brev, men at de sender saken direkte til namsmannen og produserer brevene etterpå hvis skyldner klager

Endret av Anatman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fått inkasso jeg også fordi jeg ikke hadde fått regning, ikke noen purring heller. Faens idiotisk. Ringte selskapet og sa jeg ikke hadde fått brevet og det sa de at var min skyld(?), jeg forklarte at det kan ha skjedd hva som helst og at jeg har fått alle de andre regningene. Forklarte at jeg heller ikke hadde fått purring. Det var fortsatt min skyld.... Sa at posten kan ha mistet det i sorteringssystemet sitt eller at det har har blitt mistet der de printer dem ut, men det var tydeligvis mitt ansvar det også.

 

Du har nok ingen sak siden du ikke kan bevise noe, men du bør ikke gi deg heller synes jeg :hm:

Lenke til kommentar

Siden det er skyldners risiko at faktura og inkassovarsel kan forsvinne i postgang, kanskje man burde holde litt bedre orden på hva man har mottatt av faktura, og ikke bare sitte passiv og tro man har 2-3 måneder ekstra kreditt?

Når vi i dag har efaktura og avtalegiro?

 

Hele "loven" er idiotisk da det vanligvis er selger som må komme med bevis 

Lenke til kommentar

Siden det er skyldners risiko at faktura og inkassovarsel kan forsvinne i postgang, kanskje man burde holde litt bedre orden på hva man har mottatt av faktura, og ikke bare sitte passiv og tro man har 2-3 måneder ekstra kreditt?

Når vi i dag har efaktura og avtalegiro?

 

Å skylde på skyldneren hele tiden er ikke riktig det heller og noen sender inkasso uten å ha sendt purring virker det som. Å sitte passivt i 2-3 måneder er teit, men i min situasjon så var det snakk om rett under en måned og jeg fikk inkassoen ca da jeg begynte å lure. Det er ikke alle som holder styr på ukene/ månedene like mye og jeg kaster hvertfall regning med en gang den er betalt, noe som kanskje er dumt :p

 

Som Dubious skriver så er det fint med e-faktura og jeg har ikke tatt papirfaktura de siste årene pga sikkerheten. Ingenting som kan bli borte i postgangen, noe som har skjedd meg mer enn en gang.

Lenke til kommentar

 

Helt horribel ordning at det skal være fritt fram for svindlere. Det burde selvfølgelig vært  et krav at inkassovarselet er sendt rekommandert.

 

Det ville jo bare gjort de fleste av sakene uinndrivbare, fordi da hadde mottaker selvsagt bare latt være å hente brevet.

 

Problemet er at slik loven behandler et sendt brev som fremkommet mottaker. Dersom det er sendt rekommandert er det ikke noe tvil. Senderen har bevis på at det er sendt og mottaker har valgt å ikke motta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at rekommanderte brev er ~20 ganger dyrere enn vanlige brev. Rettssystemet har lang tradisjon for å behandle brevpost som mottatt, evt. mottatt etter et visst antall dager. Dette fordi det stort sett fungerer helt fint. De sakene hvor det slår urimelig ut er såpass få at de ikke er verd å mangedoble transaksjonskostnadene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finner det noe under ligg flere brev som gjelder samme sak tilfeldigvis skal forsvinne i poste. Attpåtil to ganger for samme person...

 

Flere brev om samme sak er veldig usannsynlig og heller imot løgn. Men et par i familien har opplevd at ny adresse ikke har blitt registrert selv om adresseendring har blitt meldt fra. Var heldigvis bare bomgreier så det ble ikke noe særlig ekstra der og så var det Viasat som fortsatte å sende regninger til gammel adresse på et abonnement som var oppsagt. Viasat er litt kjent for å sende masse regninger selv om man har sagt opp :D

Lenke til kommentar

Problemet er at rekommanderte brev er ~20 ganger dyrere enn vanlige brev. Rettssystemet har lang tradisjon for å behandle brevpost som mottatt, evt. mottatt etter et visst antall dager. Dette fordi det stort sett fungerer helt fint. De sakene hvor det slår urimelig ut er såpass få at de ikke er verd å mangedoble transaksjonskostnadene. 

Men poenget er jo at bevisbyrden burde ikke ligge 100% på mottaker så lenge sender ikke kan bevise at de faktisk har sendt fakturaen

En kopi av faktura er ikke bevis på at den er sendt, det er faktisk helt umlugi å bevise det, med mindre de filmer alt

Lenke til kommentar

 

Finner det noe under ligg flere brev som gjelder samme sak tilfeldigvis skal forsvinne i poste. Attpåtil to ganger for samme person...

 

Flere brev om samme sak er veldig usannsynlig og heller imot løgn. Men et par i familien har opplevd at ny adresse ikke har blitt registrert selv om adresseendring har blitt meldt fra. Var heldigvis bare bomgreier så det ble ikke noe særlig ekstra der og så var det Viasat som fortsatte å sende regninger til gammel adresse på et abonnement som var oppsagt. Viasat er litt kjent for å sende masse regninger selv om man har sagt opp :D

 

Hvis du kan bevise at du har meldt fra om adresseendring på en tilfredsstillende måte (og om ikke annet er avtalt er et brev tilfredsstillende), så holder det ikke at de har postlagt faktura til din gamle adresse. 

Lenke til kommentar

 

Problemet er at rekommanderte brev er ~20 ganger dyrere enn vanlige brev. Rettssystemet har lang tradisjon for å behandle brevpost som mottatt, evt. mottatt etter et visst antall dager. Dette fordi det stort sett fungerer helt fint. De sakene hvor det slår urimelig ut er såpass få at de ikke er verd å mangedoble transaksjonskostnadene. 

Men poenget er jo at bevisbyrden burde ikke ligge 100% på mottaker så lenge sender ikke kan bevise at de faktisk har sendt fakturaen

En kopi av faktura er ikke bevis på at den er sendt, det er faktisk helt umlugi å bevise det, med mindre de filmer alt

 

Men det er plausibelt at de faktisk har sendt den, og det kreves ikke 100% bevisbyrde verken den ene retningen eller den andre. 

Lenke til kommentar

Flere brev om samme sak er veldig usannsynlig og heller imot løgn. Men et par i familien har opplevd at ny adresse ikke har blitt registrert selv om adresseendring har blitt meldt fra. Var heldigvis bare bomgreier så det ble ikke noe særlig ekstra der og så var det Viasat som fortsatte å sende regninger til gammel adresse på et abonnement som var oppsagt. Viasat er litt kjent for å sende masse regninger selv om man har sagt opp :D

 

Hvis du kan bevise at du har meldt fra om adresseendring på en tilfredsstillende måte (og om ikke annet er avtalt er et brev tilfredsstillende), så holder det ikke at de har postlagt faktura til din gamle adresse. 

 

Det er sant, men hvordan gjør man det? Det er lett å si "vi har ikke fått det" og man får vel ikke kvittering på adresseendringslapper man sender ut til firmaene? Da må man vel nesten lage en liten "dokumentar" fra man skriver lappen frem til det er mottatt i postluka posten og man må bevise at dette ikke er en forfalskning :p Ringer man så har man jo bevis på at man har ringt, men hvis ikke samtalen tas opp på bånd så er man like langt der også.

 

Bankene, NAV og inkassoselskaper sjekker opp mot folkeregisteret så det er greit.

 

Edit; Situasjoner som de vi diskuterer her tilhører jo sjeldenhetene, men det er kjipt å betale opptil mange tusen kroner pga kommunikasjonssvikt for de det skjer med.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

Flere brev om samme sak er veldig usannsynlig og heller imot løgn. Men et par i familien har opplevd at ny adresse ikke har blitt registrert selv om adresseendring har blitt meldt fra. Var heldigvis bare bomgreier så det ble ikke noe særlig ekstra der og så var det Viasat som fortsatte å sende regninger til gammel adresse på et abonnement som var oppsagt. Viasat er litt kjent for å sende masse regninger selv om man har sagt opp :D

 

Hvis du kan bevise at du har meldt fra om adresseendring på en tilfredsstillende måte (og om ikke annet er avtalt er et brev tilfredsstillende), så holder det ikke at de har postlagt faktura til din gamle adresse. 

 

Det er sant, men hvordan gjør man det? Det er lett å si "vi har ikke fått det" og man får vel ikke kvittering på adresseendringslapper man sender ut til firmaene? Da må man vel nesten lage en liten "dokumentar" fra man skriver lappen frem til det er mottatt i postluka posten og man må bevise at dette ikke er en forfalskning :p Ringer man så har man jo bevis på at man har ringt, men hvis ikke samtalen tas opp på bånd så er man like langt der også.

 

Bankene, NAV og inkassoselskaper sjekker opp mot folkeregisteret så det er greit.

 

Du sender på mail, eller tar kopi av brevet du sender. 

Lenke til kommentar

 

Siden det er skyldners risiko at faktura og inkassovarsel kan forsvinne i postgang, kanskje man burde holde litt bedre orden på hva man har mottatt av faktura, og ikke bare sitte passiv og tro man har 2-3 måneder ekstra kreditt?

Når vi i dag har efaktura og avtalegiro?

 

Å skylde på skyldneren hele tiden er ikke riktig det heller og noen sender inkasso uten å ha sendt purring virker det som. Å sitte passivt i 2-3 måneder er teit, men i min situasjon så var det snakk om rett under en måned og jeg fikk inkassoen ca da jeg begynte å lure. Det er ikke alle som holder styr på ukene/ månedene like mye og jeg kaster hvertfall regning med en gang den er betalt, noe som kanskje er dumt :p

 

Som Dubious skriver så er det fint med e-faktura og jeg har ikke tatt papirfaktura de siste årene pga sikkerheten. Ingenting som kan bli borte i postgangen, noe som har skjedd meg mer enn en gang.

 

De fleste velger å ikke sende betalingspåminnelse før inkassovarsel fordi en del spekulerer i dette...

 

Sitter på andre siden i bedrift, og det er ikke rent lite arbeid det går med på å følge opp privatkunder som "glemmer" å betale, ikke bruker KID, "ikke har mottatt posten" osv. I tillegg til de som - jeg antar med overlegg - oppgir feil adresse eller postnummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...