Gå til innhold

Eskimotåken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg tenker komposisjon ville jeg antagelig plassert

den grønne "klovnen" litt lenger til venstre i det gyldne snitt. Men slik komposisjon som har sitt opphav i maleriet er kanskje ikke noe som hører hjemme i astronomien?

Tipper at det er teleskopene som virkelig teller her og ikke kamerahuset da jeg ser du bruker et kamera som vel regnes å være OK til husbruk kan vi vel si om Canon 550D. Jeg ville kanskje ha tippet at du brukte et fullformat kamera som en av Canon 5D utgavene framfor 550. Men det er kanskje i enda mer grad her enn ved vanlig fotografering at det står og faller med optikken?

Roar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding!

Jo, enig i at rammingen kunne (burde) vært andeledes. Grunnen til at komposisjonen ble som den ble her, er pga. jeg ikke hadde så mye å gå på, og til høyre i bilde var det noen kraftigere stjerner som jeg følte ville ført fokus bort fra hovedmotivet.

Teleskopet er kanskje overaskende nok ikke det som er mest kritisk når det kommer til astrofotografering. Selve teleskopet jeg bruker koster kun ~6-7000,-.

Stativet er det som hovedsaklig har noe å si, for om dette er upresist vil det ikke hjelpe uansett hva slags kamera eller teleskop du benytter. Er derimot stativet støtt og presist kan du stort sett ta bilder med hva som helst da det eneste som kreves er lengre eksponeringstid. 

Stativet i mitt tilfelle er et HEQ5-Pro Synscan stativ til ca 10-12'000, og anses som et minimum for astrofotografering med teleskop opp til 10-12KG. 

Det er klart kameraet og teleskopet også har mye å si med tanke på skarphet, støy og dynamikk, men man kan komme overraskende langt med et eldre økonomi-kamera som for eks. 550D bare stativet er bra.

Fullformat kan være ønskelig for å få videre vinkel, men selve sensorstørrelsen i astrofotografering avhenger primært av ønsket "field of view". Det som derimot har mye å si er hvor effektiv sensoren er, og her er variasjonene enorme.

Når det er sagt, skulle virkelig ønske jeg hadde et bedre kamera å bruke ja, som for eks 5D eller 6D. Har bare ikke rå... :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...