FrihetensRegn Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Mange vil nok si at det å holde noen i fengsel i livstid uten noen form for rettssak, spesielt i isolasjon, er klare brudd på menneskerettighetene. Norge har faktisk fått kritikk for bruken av varetektsfengsling før. Hvem er det som sitter i fengsel på livstid, og hvordan havnet vedkommende der? Jeg foreslår du leser igjennom tråden før du kommenterer på noe du tydeligvis ikke er oppdatert på. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Orientering om saken her: https://www.facebook.com/mr.hillclimb/posts/10153939481671696?hc_location=ufi Saken, slik den fremstilles i avisen, langt fra sannheten om hva det dreier seg om. Omfattende tiltale mot mann i 40-åra http://www.avisa-st.no/nyheter/2016/09/07/Omfattende-tiltale-mot-mann-i-40-%C3%A5ra-13292435.ece Pga denne saken holder Orkdal Lensmannskontor stengt faktisk. http://www.avisa-st.no/nyheter/2016/09/06/Stengt-p%C3%A5-torsdag-13291193.ece Dette er en spesiell sak. Den som gidder vil forstå hva som ligger bak. Dette ser ut til å være en figur i samme nettverk som Ingunn Røiseland (Sigurdsdatter). De mener staten ikke har noen autoritet over noen og at de er fri til å gjøre nøyaktig hva de vil. Når de ikke får det er det overgrep fra staten. De er spik spenna gærne, hele gjengen. Det er tilsvarende grupperinger i USA, og de anses for å være terrorister. De tyr gjerne til våpen. Også de norske personene bør overvåkes da de også utgjør en risiko. Når noen er såpass fjernt fra virkeligheten er det ikke godt å si hva de kan finne på. Du bør overvåkes du også, helst kastes på glattcelle for å ha andre meninger enn staten. Aller helst burde vi hatt det slik som i gode gamle DDR, med total statlig kontroll over all kommunikasjon og uten noen form for frihet. Da hadde vi alle kunne stolt på staten og hatt det best. Eller? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Ikke en eneste menneskerettighet brytes om fyren begår gjentatte lovbrudd og fengsles for disse gjentatte ganger. Tvert imot er det (om noe) brudd på menneskerettigheten å IKKE gjøre nettopp dette. Men han fengsles ikke for dette gjentatte ganger, han fengsles en gang i april for fare for gjentakelse, mens han fortsatt venter på rettssak uten fastsatt dato. Hvor lenge mener du det er greit å varetektsfengsle folk uten rettssak? Hvor mener du at kritikken mot Norges brudd på menneskerettigheter ihh til fengslingspraksis ikke er berettiget? Hvor lenge hadde du synes det var greit å sitte fengslet på grunnlag av misstanke og fare for gjentakelse, uten en rettssak i sikte? Det er godt mulig at det finnes berettiget kritikk av Norge, men denne saken er ikke noe grunnlag for det. Han sitter sannsynligvis i varetekt fordi etterforskningen fortsatt pågår, og i mellomtiden er det ikke trygt å slippe ham ut. Det virker åpenbart på meg at alle kriteriene her er oppfylt: http://www.kriminalomsorgen.no/varetekt.237838.no.html Når etterforskningen er ferdig vil saken føres for retten. Han vil da få straffefradrag basert på antall døgn i varetekt. Kort oppsummert: Hadde han ikke vært en komplett idiot, hadde han ikke sittet inne nå. 3 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Mange vil nok si at det å holde noen i fengsel i livstid uten noen form for rettssak, spesielt i isolasjon, er klare brudd på menneskerettighetene. Norge har faktisk fått kritikk for bruken av varetektsfengsling før. Hvem er det som sitter i fengsel på livstid, og hvordan havnet vedkommende der? Jeg foreslår du leser igjennom tråden før du kommenterer på noe du tydeligvis ikke er oppdatert på. Eller du kunne svare. Langt enklere. Ingen. Ingen sitter i fengsel på livstid. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Kan ikke si jeg stoler helt på mange av de kommentarene folk skriver på Facebook, men det er ganske ubehagelig å se de videoene der politi og andre instanser kommer mannsterke og tar seg inn i hjemmet og kaller mannen for en rekke usaklige ting mens de med makt bryter kontakt mellom familien. Uansett lover og dommer så er det nok ganske skremmende for enhver familie å oppleve. Hvilke videoer kanner politiet mannen en rekke usaklige ting? Hva er grunnen til at de bryter kontakt mellom familien med makt? Gjør de det helt uten grunn? Det er sikkert skremmende for en drapsmann å bli pågrepet av politiet også, men hans subjektive opplevelse betyr ikke at politiet ikke skal pågripe ham. Ser du ikke selv hvor svak argumentasjonen din er? Du sammenligner en som har økonomiske problemer og som har fått besøk av politiet pga bankens makt, med en drapsmann... og du mener MIN argumentasjon er svak? lol 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Mange vil nok si at det å holde noen i fengsel i livstid uten noen form for rettssak, spesielt i isolasjon, er klare brudd på menneskerettighetene. Norge har faktisk fått kritikk for bruken av varetektsfengsling før. Hvem er det som sitter i fengsel på livstid, og hvordan havnet vedkommende der? Jeg foreslår du leser igjennom tråden før du kommenterer på noe du tydeligvis ikke er oppdatert på. Eller du kunne svare. Langt enklere. Ingen. Ingen sitter i fengsel på livstid. Les tråden. Det var du som tok opp fengsel på livstid. Og jo, mange sitter i fengsel på livstid, både i Norge og resten av verden. I Norge kalles det forvaring. Ikke snakk om noe du ikke kan noe om. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Mange vil nok si at det å holde noen i fengsel i livstid uten noen form for rettssak, spesielt i isolasjon, er klare brudd på menneskerettighetene. Norge har faktisk fått kritikk for bruken av varetektsfengsling før. Hvem er det som sitter i fengsel på livstid, og hvordan havnet vedkommende der? Jeg foreslår du leser igjennom tråden før du kommenterer på noe du tydeligvis ikke er oppdatert på. Eller du kunne svare. Langt enklere. Ingen. Ingen sitter i fengsel på livstid. Les tråden. Det var du som tok opp fengsel på livstid. Og jo, mange sitter i fengsel på livstid, både i Norge og resten av verden. I Norge kalles det forvaring. Ikke snakk om noe du ikke kan noe om. 21 års forvaring er maks man kan dømmes til, vi snakker om Norge. Og slutt å bruk stråmenn og gjennomsiktige hersketeknikker! 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Mange vil nok si at det å holde noen i fengsel i livstid uten noen form for rettssak, spesielt i isolasjon, er klare brudd på menneskerettighetene. Norge har faktisk fått kritikk for bruken av varetektsfengsling før. Hvem er det som sitter i fengsel på livstid, og hvordan havnet vedkommende der? Jeg foreslår du leser igjennom tråden før du kommenterer på noe du tydeligvis ikke er oppdatert på. Eller du kunne svare. Langt enklere. Ingen. Ingen sitter i fengsel på livstid. Les tråden. Det var du som tok opp fengsel på livstid. Og jo, mange sitter i fengsel på livstid, både i Norge og resten av verden. I Norge kalles det forvaring. Ikke snakk om noe du ikke kan noe om. 21 års forvaring er maks man kan dømmes til, vi snakker om Norge. Og slutt å bruk stråmenn og gjennomsiktige hersketeknikker! Slutt å bruke stråmann som unnskyldning når du ikke vet hva det betyr engang. I Norge kan man med forvaring sone livet ut, jo. Ett eksempel er Norges største forbryter, AAB, som mest sannsynlig aldri slipper ut. Mange har også sitte lengre enn 21 år. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Mange interessante meninger i den streamen, jeg liker folk som ikke tenker likt som alle andre. Balnt annet dette med å melde seg ut av staten og samfunnet. Det er en ting å ikke tenke likt som alle andre. Det er noe annet å fornekte virkeligheten og basere livet sitt på fri fantasi. Mennesker med alvorlige psykiske sykdommer tenker også annerledes. Og det kan sikkert være interessant. Men er det noe i det de sier? Neppe. Og når man tenker seg om så er det liten tvil om at flere personer i dette miljøet nettopp er psykisk syke. De lider åpenbart av vrangforestillinger. Mange vil nok si at det å holde noen i fengsel i livstid uten noen form for rettssak, spesielt i isolasjon, er klare brudd på menneskerettighetene. Norge har faktisk fått kritikk for bruken av varetektsfengsling før. Hvem er det som sitter i fengsel på livstid, og hvordan havnet vedkommende der? Jeg foreslår du leser igjennom tråden før du kommenterer på noe du tydeligvis ikke er oppdatert på. Du sier altså at det ikke er noen som holdes i fengsel på livstid uten noen form for rettssak? Dette ser ut til å være en figur i samme nettverk som Ingunn Røiseland (Sigurdsdatter). De mener staten ikke har noen autoritet over noen og at de er fri til å gjøre nøyaktig hva de vil. Når de ikke får det er det overgrep fra staten. De er spik spenna gærne, hele gjengen. Det er tilsvarende grupperinger i USA, og de anses for å være terrorister. De tyr gjerne til våpen. Også de norske personene bør overvåkes da de også utgjør en risiko. Når noen er såpass fjernt fra virkeligheten er det ikke godt å si hva de kan finne på. Du bør overvåkes du også, helst kastes på glattcelle for å ha andre meninger enn staten. Aller helst burde vi hatt det slik som i gode gamle DDR, med total statlig kontroll over all kommunikasjon og uten noen form for frihet. Da hadde vi alle kunne stolt på staten og hatt det best. Eller? Man bør ikke overvåkes bare fordi man har andre meninger enn staten. Men når man utgjør en direkte trussel mot andre så bør man det. "Free Men" i USA har allerede stått bak flere terrorangrep. Kan ikke si jeg stoler helt på mange av de kommentarene folk skriver på Facebook, men det er ganske ubehagelig å se de videoene der politi og andre instanser kommer mannsterke og tar seg inn i hjemmet og kaller mannen for en rekke usaklige ting mens de med makt bryter kontakt mellom familien. Uansett lover og dommer så er det nok ganske skremmende for enhver familie å oppleve. Hvilke videoer kanner politiet mannen en rekke usaklige ting? Hva er grunnen til at de bryter kontakt mellom familien med makt? Gjør de det helt uten grunn? Det er sikkert skremmende for en drapsmann å bli pågrepet av politiet også, men hans subjektive opplevelse betyr ikke at politiet ikke skal pågripe ham. Ser du ikke selv hvor svak argumentasjonen din er? Du sammenligner en som har økonomiske problemer og som har fått besøk av politiet pga bankens makt, med en drapsmann... og du mener MIN argumentasjon er svak? lol Jeg bruker en drapsmann som eksempel fordi jeg antar at du er helt enig i at det er riktig å fengsle en person som har drept noen. Det betyr ikke at jeg sammenligner det å være gal i hodet med å drepe noen, men det er et forsøk på å dobbeltsjekke at du er enig i prinsippet med at en persons subjektive opplevelse ikke kan være avgjørende for hvorvidt det er riktig å fengsle ham eller ikke. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Jeg gidder ikke bruke mer tid på deg. Du sitter bare i hullet ditt og pisser rundt deg, og jeg er lei av å prøve å løfte deg opp. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 21 års forvaring er maks man kan dømmes til, vi snakker om Norge. Og slutt å bruk stråmenn og gjennomsiktige hersketeknikker! Slutt å bruke stråmann som unnskyldning når du ikke vet hva det betyr engang. I Norge kan man med forvaring sone livet ut, jo. Ett eksempel er Norges største forbryter, AAB, som mest sannsynlig aldri slipper ut. Mange har også sitte lengre enn 21 år. Så du sammenligner ABBs terrorhandling med disse personenes virkelighetsforvirring? Siden du nevner det å sitte på livstid, som om det var relevant for disse personene... Om ABB sitter på livstid eller ikke avhenger av om han slutter å være en trussel mot samfunnet eller ikke. Når noen sitter på forvaring så skal man hele tiden revurdere situasjonen for å se om kriteriene for forvaring fortsatt er oppfylt. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Jeg gidder ikke bruke mer tid på deg. Du sitter bare i hullet ditt og pisser rundt deg, og jeg er lei av å prøve å løfte deg opp. Så fint, jeg ser stadig at du ter til personangrep mot andre debattanter når du går tom for argumenter, så da slipper jeg mer av det. 21 års forvaring er maks man kan dømmes til, vi snakker om Norge. Og slutt å bruk stråmenn og gjennomsiktige hersketeknikker! Slutt å bruke stråmann som unnskyldning når du ikke vet hva det betyr engang. I Norge kan man med forvaring sone livet ut, jo. Ett eksempel er Norges største forbryter, AAB, som mest sannsynlig aldri slipper ut. Mange har også sitte lengre enn 21 år. Så du sammenligner ABBs terrorhandling med disse personenes virkelighetsforvirring? Siden du nevner det å sitte på livstid, som om det var relevant for disse personene... Om ABB sitter på livstid eller ikke avhenger av om han slutter å være en trussel mot samfunnet eller ikke. Når noen sitter på forvaring så skal man hele tiden revurdere situasjonen for å se om kriteriene for forvaring fortsatt er oppfylt. Jeg sammenligner ikke ABB med denne saken, det er det du som gjør. Jeg legger bare fakta på bordet; det er mulig å sone livstidsdommer i Norge, ferdig med den saken. Jeg synes derimot det er rart at du i denne tråden kaller folk som har andre meninger enn deg for "psykisk syke" samtidig som du sier det er greit å sammenligne drapsmenn som varetektfengsles med folk som varetektsfengsles fordi de har økonomiske problem. Det er slike fordommer og forenklinger som skaper diktatur og politistater. Kast alle som en i fengsel uansett lovbrudd. Tåpelig. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Jeg sammenligner ikke ABB med denne saken, det er det du som gjør. Jeg legger bare fakta på bordet; det er mulig å sone livstidsdommer i Norge, ferdig med den saken. Jeg synes derimot det er rart at du i denne tråden kaller folk som har andre meninger enn deg for "psykisk syke" samtidig som du sier det er greit å sammenligne drapsmenn som varetektfengsles med folk som varetektsfengsles fordi de har økonomiske problem. Det er slike fordommer og forenklinger som skaper diktatur og politistater. Kast alle som en i fengsel uansett lovbrudd. Tåpelig. Du reagerte jo da jeg sammenlignet med en vanlig drapsmann, men plutselig er det greit når du trekker inn den største drapsmann i moderne tid? Livstidsdom i Norge er forøvrig 21 år. Forvaring er ikke en vanlig dom. Der dømmes man ikke til livstid. Man dømmes til maksimalt 21 år. Jeg kaller ikke folk med andre meninger psykisk syke. Jeg kaller folk med vrangforestillinger psykisk syke. Jeg har allerede forklart hvorfor jeg trakk fram eksemplet med en drapsmann, så jeg skjønner ikke hvorfor du fullstendig velger å ignorere det jeg skrev og i stedet fortsetter med stråmannargumentasjonen din. Men så har jo du sammenlignet denne psykisk syke personen som sitter i varetekt med ABB, så her er det en viss dobbeltmoral. Endret 11. september 2016 av hekomo Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Du blander inn to diskusjoner her. Den ene er om Norge har livstid eller ikke. Den andre er din konklusjon at drapsmenn og folk med økonomiske problemer er en og samme type. Ikke prøv å blande dette og kalle det "stråmann". Og nei, 21 år er ikke livstidsom. Forvaring er. Man kan ha 15 år med forvaring, 19 år eller 20 år, det spiller ingen rolle, det er forvaringen som teller om man sitter livet ut eller ikke. ABB sitter mest naturlig inne resten av livet, om han har 21 eller mindre har ingenting å si, forvaringen er det som teller her. Og at du kaller folk for psykisk syke, uten å ha noen form for innsikt i saken, uten noen form for legedokumentasjon, uten noen form for faglig vekt, sier mer om deg enn om de personene du kaller for psykisk syk. Jeg skal ikke foreta en psykisk evaluering av deg basert på hva du skriver her på forumet, men det er ingen skam å oppsøke psykolog. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Du bør overvåkes du også, helst kastes på glattcelle for å ha andre meninger enn staten. Aller helst burde vi hatt det slik som i gode gamle DDR, med total statlig kontroll over all kommunikasjon og uten noen form for frihet. Da hadde vi alle kunne stolt på staten og hatt det best. Eller?Han er jo på cella for å ha brutt seg inn hos andre gjentatt ganger og trakasert de.Eller er dette greit å gjøre når man uenig i at dette er feil? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Du bør overvåkes du også, helst kastes på glattcelle for å ha andre meninger enn staten. Aller helst burde vi hatt det slik som i gode gamle DDR, med total statlig kontroll over all kommunikasjon og uten noen form for frihet. Da hadde vi alle kunne stolt på staten og hatt det best. Eller?Han er jo på cella for å ha brutt seg inn hos andre gjentatt ganger og trakasert de.Eller er dette greit å gjøre når man uenig i at dette er feil? Hæ? Uenig at dette (hva er dette) er feil? Hva skal det bety? Jeg har ikke reagert på at folk sitter fengslet, jeg setter derimot spørsmål i hvor lenge det er rimelig å ha noen fengslet uten rettssak. Det er også dette Norge har vært kritisert for flere ganger. Jeg syns også at en moderne rettsstat skal skille mellom hvordan man behandler drapsmenn og folk som ikke har skadet eller drept noen. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Mulig jeg tolket det du skrev feil 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Hvis greia med tvangssalget er en slags opponering mot bankvesenet burde den eller de som tar opp banklån latt være å ta opp lån i utgangspunktet. Det er vitterlig frivillig å ta opp lån her i landet, men tar du opp lån skal det betales ned med de betingelsene som avtales. Særskilte unntak gis vel i alvorlige gjeldssituasjoner, men da skal selvsagt hus og bil selges for å dekke så mye som mulig av kravene.Noe verre sludder enn denne saken har jeg aldri hørt. Om denne Arne Bjarne Jesusbarnet er like standhaftig som ABB burde man saktens vurdere forvaring i dommen også. Samfunnet har tross alt også behov for å beskyttes mot vanekriminelle som begår innbrudd i hytt og pine (skjønt, han kan vel bli erklært akkurat passe psykisk syk, slik at han kan fortsette å leke tulling uten å bli straffet, som fjolset i Alta det skrives om i disse dager) 5 Lenke til kommentar
clink Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 Nei, Jørgen har sittet i fengsel på grunn av at han brutt seg inn i huset til en helt uskyldig familie. Vel, et hus han mener urettmessig er tatt, så dermed ikke rett påstand. Husk at når det blir foretatt utkastelse og tvangsauksjon, så tror folk automatisk at det gjøres lovlig og riktig. Hadde alt dette foregått riktig for seg hadde ikke Jørgen Arne hatt noe å utsette på prosessen. Det er en grunn til at han drar inn menneskerettighetene (det heter FNs menneskerettighetserklæring tror jeg) i dette. Jusfolk høyt opp i systemet innrømmer at menneskerettighetene går foran loven, men problemet er at dette ikke følges, og ingen vil snakke om det. Jørgen Arnes mange erfaringer med tingretten, sorenskriver etc. er grunnen til at han har sørget for å få dokumentert på video hver gang han kontakter dem i skranke osv (lydopptak av telefonsamtaler). Disse videoene er ikke systematisk lagt ut på et sted, men mange på hans egen Facebook-profil, og noen ganger av andre i vennekretsen. Etterhvert skjønner man hvorfor det gås så drastisk til verks med å kneble Jørgen Arne og inndragelse av kommunikasjonsmidlene til hele familien. Om noen tror at rettsystemet ikke begår grove feil mot folket - ta en titt på Herman Berges nettside rettsnorge.com - der ligger grundige gjennomganger av konkrete saker som hadde blitt sensurert om det var mulig for systemet. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Vel, et hus han mener urettmessig er tatt, så dermed ikke rett påstand. Uansett hva han mener der, burde han være smart nok til å forstå at det bare går utover ham selv om han angriper en uskyldig tredjepart. Hadde alt dette foregått riktig for seg hadde ikke Jørgen Arne hatt noe å utsette på prosessen. Det er en grunn til at han drar inn menneskerettighetene (det heter FNs menneskerettighetserklæring tror jeg) i dette. Jørgen Arne virker ikke å ha helt kontroll på virkeligheten, og reaksjonen skyldes nok mer hans egen psyke enn noen urettferdighet som skal ha blitt begått. Dessverre er det folk som ser konspirasjoner rundt hvert gatehjørne som fyrer oppunder vrangforestillingene hans. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå