Redaksjonen. Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Tord Lien gjør full retrett.Regjeringen snur om Lofoten Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Olje og fisk har eksistert fint sammen i Nordsjøen og Norskehavet i 40 år, og oljen har gjort oss til et av verdens rikeste og beste land å bo i. Det har aldri blitt dokumentert at vår offshore næring har påført skade på våre fiskerier. Å hevde at man i Lofoten/Vesterålen må velge mellom fisk og olje er ren, udokumentert skremselspropaganda og tøv. Når det er flertall i landets befolkning for oljeutvinning her, hvordan kan det da ha seg at de to minipartiene SV og V kan stoppe det? Ap sier de er for oljeutvinning i LoVe, men stemmer likevel mot det i Stortinget. Når Sverte Helga, Ap's nestleder, forteller at Ap's viktigste oppgaven i opposisjon er å sverte regjeringen heller enn å bidra til en utvikling som gagner landet, så forklarer det hvorfor Ap på en skamfull måte stemmer mot noe de egentlig er for - og det må være lov å spørre: Hva pokker skjer med våre demokratiske prosesser? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 De demokratiske prosessene der vi dytter papiralapper i en boks en gang hvert skuddår? De funker like bra som de alltid har gjort etter hva jeg har sett de siste par tiårene. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Olje og fisk har eksistert fint sammen i Nordsjøen og Norskehavet i 40 år, og oljen har gjort oss til et av verdens rikeste og beste land å bo i. Det har aldri blitt dokumentert at vår offshore næring har påført skade på våre fiskerier. Å hevde at man i Lofoten/Vesterålen må velge mellom fisk og olje er ren, udokumentert skremselspropaganda og tøv. Når det er flertall i landets befolkning for oljeutvinning her, hvordan kan det da ha seg at de to minipartiene SV og V kan stoppe det? Ap sier de er for oljeutvinning i LoVe, men stemmer likevel mot det i Stortinget. Når Sverte Helga, Ap's nestleder, forteller at Ap's viktigste oppgaven i opposisjon er å sverte regjeringen heller enn å bidra til en utvikling som gagner landet, så forklarer det hvorfor Ap på en skamfull måte stemmer mot noe de egentlig er for - og det må være lov å spørre: Hva pokker skjer med våre demokratiske prosesser? Dette er jo tøys, jeg sitter på målinger fra vatsfjorden hvor det ligger ett anlegg som driver med decommissioning av rigger. Fiskene der er betydelig berørt. 1 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Selvfølgelig snur man om lofoten, norsk olje og gass har ikke forurenset nevneverdig de siste 20 årene. Det fiskes masse i farvann som allerede er utbygt uten problemer. Det finnes ikke noe argument for å hindre lofoten. Og når regjeringen går i underskudd, ja da åpnes det selvfølgelig opp. Var ikke til å unngå dette. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Selvfølgelig snur man om lofoten, norsk olje og gass har ikke forurenset nevneverdig de siste 20 årene. Det fiskes masse i farvann som allerede er utbygt uten problemer. Det finnes ikke noe argument for å hindre lofoten. Og når regjeringen går i underskudd, ja da åpnes det selvfølgelig opp. Var ikke til å unngå dette. Tror du har missforstått, de snur om å snu. Altså de åpner ikke. 1 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Olje og fisk har eksistert fint sammen i Nordsjøen og Norskehavet i 40 år, og oljen har gjort oss til et av verdens rikeste og beste land å bo i. Det har aldri blitt dokumentert at vår offshore næring har påført skade på våre fiskerier. Å hevde at man i Lofoten/Vesterålen må velge mellom fisk og olje er ren, udokumentert skremselspropaganda og tøv. Når det er flertall i landets befolkning for oljeutvinning her, hvordan kan det da ha seg at de to minipartiene SV og V kan stoppe det? Ap sier de er for oljeutvinning i LoVe, men stemmer likevel mot det i Stortinget. Når Sverte Helga, Ap's nestleder, forteller at Ap's viktigste oppgaven i opposisjon er å sverte regjeringen heller enn å bidra til en utvikling som gagner landet, så forklarer det hvorfor Ap på en skamfull måte stemmer mot noe de egentlig er for - og det må være lov å spørre: Hva pokker skjer med våre demokratiske prosesser? Dette er jo tøys, jeg sitter på målinger fra vatsfjorden hvor det ligger ett anlegg som driver med decommissioning av rigger. Fiskene der er betydelig berørt. AF Decom sine anlegg har ingenting med oljebransjen å gjøre, dem decomisjonerer alt ifra rigger til båter, oppdrettsanlegg, industriutstyr, gruvemaskiner og skrapjern. Dem er noen forurensende svin uansett om dem jobber på rigger eller tunellborremaskiner. 1 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Selvfølgelig snur man om lofoten, norsk olje og gass har ikke forurenset nevneverdig de siste 20 årene. Det fiskes masse i farvann som allerede er utbygt uten problemer. Det finnes ikke noe argument for å hindre lofoten. Og når regjeringen går i underskudd, ja da åpnes det selvfølgelig opp. Var ikke til å unngå dette. Tror du har missforstått, de snur om å snu. Altså de åpner ikke. bare vent. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 AF Decom sine anlegg har ingenting med oljebransjen å gjøre, dem decomisjonerer alt ifra rigger til båter, oppdrettsanlegg, industriutstyr, gruvemaskiner og skrapjern. Dem er noen forurensende svin uansett om dem jobber på rigger eller tunellborremaskiner. Absolutt, men å si at oljebransjen ikke fører til problemer er fortsatt feil. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Selvfølgelig snur man om lofoten, norsk olje og gass har ikke forurenset nevneverdig de siste 20 årene. Jasså? Hva kaller du Full City 2009, Statfjord 2008 og Statfjord 2007? Skal det mer til? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Når det er flertall i landets befolkning for oljeutvinning her [...] Det er det ikkje. Eg har googla litt, utan å finne ei einaste meiningsmåling som tilseier noko anna enn at fleirtalet er mot oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen. Eit par meiningsmålingar har hatt eit lite fleirtal for konsekvensutgreiing.http://www.aftenposten.no/norge/politikk/Oljekampen-som-splitter-Norge-110291b.html Mitt problem med oljeleiting der er at det er vekkasta pengar. Hugs at staten betaler 78% av leitekostnadane når oljeselskapa leitar etter olje. Det er ikkje mogeleg å tene inn att dei pengane på utvinning av olje. Verda har nok oljereservar for 50 år til med utvinning på dagens nivå, og reservane aukar for kvart år som går. Problemet er at vi ikkje kan halde fram med å utvinne olje i dagens tempo i 50 år til. Alt tyder på at det heller ikkje kjem til å skje. Oljeforbruket i verda steig jamnt i mange år, med unnatak av finanskrisa, men no har det stabilisert seg. OECD nådde toppen allereie i 2005. Bloomberg New Energy Finance har rekna seg fram til at vi brukar 2 milionar fat mindre pr dag i 2023 enn vi gjer no. Det tyder berre at prisfallet kjem til å halde fram. Om ti år er uljeprisen uner 20 dollar fatet. Då vil berre den aller lettast tilgjengelege oljen vere lønsam å utvinne, og den finst i Midt-Austen, ikkje her. 2 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 AF Decom sine anlegg har ingenting med oljebransjen å gjøre, dem decomisjonerer alt ifra rigger til båter, oppdrettsanlegg, industriutstyr, gruvemaskiner og skrapjern. Dem er noen forurensende svin uansett om dem jobber på rigger eller tunellborremaskiner. Absolutt, men å si at oljebransjen ikke fører til problemer er fortsatt feil. Klart, men fordelene med oljebransjen overveier ulempene med en faktor så høy at den er umulig å argumentere mot. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Selvfølgelig snur man om lofoten, norsk olje og gass har ikke forurenset nevneverdig de siste 20 årene. Jasså? Hva kaller du Full City 2009, Statfjord 2008 og Statfjord 2007? Skal det mer til? Full city kaller jeg en grunnstøting av et gjødselskip, hva faen har det med oljebransjen å gjøre? Statfjord 2007: 4 dager etter utslippet var det ikke mulig å detektere noen forurensing. I ettertid har det ikke blitt påvist miljømessige konsekvenser. Statfjord 2008: Ingen påviselige miljømessige konsekvenser. Ikke påviselig skade = ikke nevneverdig spør du meg. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 (endret) Selvfølgelig snur man om lofoten, norsk olje og gass har ikke forurenset nevneverdig de siste 20 årene. Jasså? Hva kaller du Full City 2009, Statfjord 2008 og Statfjord 2007? Skal det mer til? Full city kaller jeg en grunnstøting av et gjødselskip, hva faen har det med oljebransjen å gjøre? Statfjord 2007: 4 dager etter utslippet var det ikke mulig å detektere noen forurensing. I ettertid har det ikke blitt påvist miljømessige konsekvenser. Statfjord 2008: Ingen påviselige miljømessige konsekvenser. Ikke påviselig skade = ikke nevneverdig spør du meg. Men innholdet i skipet har ingenting med faktumet at skip fortsatt ikke er feilfrie. Så langt jeg vet så stiller ikke oljetankere bedre. Synes du det er greit da at om Statfjord hadde vært i Lofoten og Vesterålen, slik at vi kan gamble på at det går like bra neste gang også? Dette er syltynn argumentering om du spør meg. Lekkasjer fra oljeplattformer skjer forøvrig hele tiden, men alvorsgraden varierer veldig. Endret 9. september 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Klart, men fordelene med oljebransjen overveier ulempene med en faktor så høy at den er umulig å argumentere mot. Det er ganske mange poenger som tilsier at en ikke bør gjøre det. Men klart, det blir lite penger i kassen. Men igjen, mindre utgifter om den blir liggende. For all del, i mitt yrke er oljebransjen en stor del så jeg er ganske nøytral til hele greia. Lenke til kommentar
Xonophobia Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Kanskje litt off topic, men Norge har mistet sin verdi. Norge må begynne å vende seg mot østen og Kina. Østen er framtiden og vesten er fortiden. På tide å skifte allianser og handelspartnere, mens vi kan. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Kanskje litt off topic, men Norge har mistet sin verdi. Norge må begynne å vende seg mot østen og Kina. Østen er framtiden og vesten er fortiden. På tide å skifte allianser og handelspartnere, mens vi kan. Fordi vi ikkje konkurrerer med kinesisk bilproduksjon? Eg trur kanskje du bør orientere deg litt om kva våre verdiar er, og ikkje minst kven våre handelspartnarar er.. Kinesarane sluttar ikkje å ete fisk sjølv om dei eksporterer bilar til Midt-Austen. 1 Lenke til kommentar
Xonophobia Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 (endret) Fordi vi ikkje konkurrerer med kinesisk bilproduksjon? Eg trur kanskje du bør orientere deg litt om kva våre verdiar er, og ikkje minst kven våre handelspartnarar er.. Kinesarane sluttar ikkje å ete fisk sjølv om dei eksporterer bilar til Midt-Austen. Tror ikke du forstod poenget mitt. Norge må ha bedre relasjoner til Kina. Dette innebærer at vi må forlate USA alliansen. Fordi når Kina åpner silkeveien. Så er vesten kjørt ned i grashaugen. Jeg mente ikke at vi skulle konkurere mot Kina i bilproduksjon. Jeg skrev også at Norge må skifte handelspartnere og allianser. Noe som innebærer at vi må bevege øst over mot Kina. Fordi når silkeveien blir åpnet. Så vil Europa få en stor økonomisk kollaps. Husk at 80% av eksport varer til vesten kommer fra Asia. Når eksporten av varer i Asia går til Kina og ikke vesten. Så vil vesten bli fattigere og fattigere. I tillegg har asiaterne ikke lenger behov for handel med vesten. Når silkeveien blir åpnet. Vi må ikke være stabukker. Vi må bevege oss mot Asia, mens vi ennå kan gjøre dette. Her er også en foredrag fra økonomer om den Kinesiske silkeveien. Endret 9. september 2016 av Xonophobia Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Selvfølgelig snur man om lofoten, norsk olje og gass har ikke forurenset nevneverdig de siste 20 årene. Jasså? Hva kaller du Full City 2009, Statfjord 2008 og Statfjord 2007? Skal det mer til? Full city kaller jeg en grunnstøting av et gjødselskip, hva faen har det med oljebransjen å gjøre? Statfjord 2007: 4 dager etter utslippet var det ikke mulig å detektere noen forurensing. I ettertid har det ikke blitt påvist miljømessige konsekvenser. Statfjord 2008: Ingen påviselige miljømessige konsekvenser. Ikke påviselig skade = ikke nevneverdig spør du meg. Men innholdet i skipet har ingenting med faktumet at skip fortsatt ikke er feilfrie. Så langt jeg vet så stiller ikke oljetankere bedre. Synes du det er greit da at om Statfjord hadde vært i Lofoten og Vesterålen, slik at vi kan gamble på at det går like bra neste gang også? Dette er syltynn argumentering om du spør meg. Lekkasjer fra oljeplattformer skjer forøvrig hele tiden, men alvorsgraden varierer veldig. Så hele shippingbransjen burde legges ned? Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Slik jeg ser det har vi med oljebransjen en mulighet til å løfte norge opp på et nivå som er bærekraftig uten oljebransjen. Hvis vi kan gjøre det uten å forurense for mye så burde vi gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå