Gå til innhold

Hvor mye kan jeg ta for min brukte PC?

Anbefalte innlegg

Hva synes dere er en rimelig pris for min ganske foreldede PC?
Alt er bortimot 4-5 år gammelt

cooler master HAF 932 (kabinett)

120GB SSD

1TB HDD

16 GB DDR3 RAM

Core i7 2600  3.4Ghz

Geforce GTX 570 (4GB)

Diskene vil være formatert, så den vil evt selges uten Windows lisens.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2600 er ikke så mye å hoppe i taket for, hadde vært noe annet om det var en K med god kjøler, men litt avhengig av hva du bruker maskinen til så vil et nytt skjermkort være godt en stund til ja. 

Blir vanskelig å få en veldig god pris når den har noen år på nakken allerede

Lenke til kommentar

Har du tenkt å kjøpe ny PC? I så fall er jeg enig med Knopflerbruce. Kjøp et kraftig grafikkort og få et par gode år til med PC-en. Kjøp så helt ny PC og bruk skjermkortet du kjøper nå.

Ja, vurderer å kjøe ny PC. Og ja, jeg gamer litt innimellom :)

Ulempen med å kjøpe kun 1 nytt skjermkort, er:

• Hovedkortet mitt har PCI e 2.0. Når jeg først skal kjøpe i dag bør jeg jo kjøpe 1070 eller 1080, og hovedkortet / PCI e 2.0 vil jo få litt (om ikke alt for mye) bottleneck.
  • Var dum nok til å gå for stock vifte på CPU'en, så den kan ikke overklokkes noe særlig. Uten overklokking vil antakeligvis også denne være en bottleneck.

Kan jo selvfølgelig leve med dette, men har litt lyst til å gunne på og kjøpe det ordentlig, med komponenter som er mer kompatible med hverandre (og ordentlig kjøling). Et alternativ til å selge PC'en kan jo være å skrote hovedkort, RAM, (muligens) CPU, og skjermkort, og gjenbruke HDD, SSD, tower og DVD-spiller.

Lenke til kommentar

Har du tenkt å kjøpe ny PC? I så fall er jeg enig med Knopflerbruce. Kjøp et kraftig grafikkort og få et par gode år til med PC-en. Kjøp så helt ny PC og bruk skjermkortet du kjøper nå.

Ja, vurderer å kjøe ny PC. Og ja, jeg gamer litt innimellom :)

Ulempen med å kjøpe kun 1 nytt skjermkort, er:

• Hovedkortet mitt har PCI e 2.0. Når jeg først skal kjøpe i dag bør jeg jo kjøpe 1070 eller 1080, og hovedkortet / PCI e 2.0 vil jo få litt (om ikke alt for mye) bottleneck.
  • Var dum nok til å gå for stock vifte på CPU'en, så den kan ikke overklokkes noe særlig. Uten overklokking vil antakeligvis også denne være en bottleneck.

Kan jo selvfølgelig leve med dette, men har litt lyst til å gunne på og kjøpe det ordentlig, med komponenter som er mer kompatible med hverandre (og ordentlig kjøling). Et alternativ til å selge PC'en kan jo være å skrote hovedkort, RAM, (muligens) CPU, og skjermkort, og gjenbruke HDD, SSD, tower og DVD-spiller.

Skal du kjøpe nytt hovedkort og ram kan du like gjerne gå for Skylake-plattformen, altså kjøpe ny CPU og DDR4-ram.

Det virker som du har tenkt nøye gjennom dette. Å kjøpe nytt etter 4-5 år er helt fair. Gjenbruk av enkelte deler vil også få ned prisen. Sannsynligvis kan du også bruke strømforsyningen på nytt?

Med hovedkort, i5 6600k, GTX 1060/RX 480 og 16 GB DDR4 ligger du på rundt 7000 kr. Det er ikke altfor gale for en maskin som vil holder høy 2016-standard.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...