Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe, type og plassering

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg hus og tenkte jeg skulle få inn varmepumpe.

Huset er ca 200kvm, en etasje pluss innredet kjeller.

Hadde tenkt på en Mitsubishi varmepumpe FH35, tror den skal holde da lagerene ikke trenger varme og det er jo varmekabler som gir en del varme, og jeg kan jo fyre om det blir kaldt.

Men tar gjerne imot tips her også :)

Det jeg sliter mest med er hvor jeg kan ha den, har vinduer der den egentlig burde vært.

Hvor mener dere den kan plasseres? Det er ikke plass over vinduer.

Det er vindu der trappen er selv om det ikke vises på bildet

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En varmepumpe avgir støy og "blåser" varm luft nedover. Den bør ikke plasseres over, eller i nærheten av, områder hvor man oftest sitter, som sofa eller spisestue. I ditt tilfelle ville jeg vurdert å montere den på den korte veggen mellom stue og gang, ev, se på montering i gangen dersom døren kan stå åpen hele tiden. På denne veggen kan du også vurdere en gulvmodell (av innedelen), som er litt mindre "in your face" enn en vegghengt. Et alternativ kan være en gulvmodell til venstre for spisebordet (sett på din tegning). Vær også klar over at den varme trekken fra innedelen tar knekket på planter og blomster, som må plasseres slik at de er utenfor trekk.

Lenke til kommentar

Men kan de monteres på innervegger sånn?

Den korte veggen mellom stue og gang ville vært veldig fint.

Har lite lyst til å "forstyrre" spisestua med varmepumpe.

Ellers er det ikke noe dør i gangen, men ett stort garderobeskap og ett vindu som gjør at det blir vanskelig å plassere. Må evt plassere den på motsatt side av den innervegger, altså blåse mot utgangsdøra.

Har lest litt på montering, de jeg har sett krever montering på/mot yttervegg.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen pumper som krever at den må installeres mot yttervegg, heller det at det er det enkleste og at ved annen montering så må du betale ekstra, pågrunn av lengre kabler og mer monteringsarbeid

På min pumpe er det "deksler"/utganger på høyre/venstre og under

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En gulvmodell vil løse problemet der veggen er så svak at den ikke kan brukes. Skal mye til, en vegghengt innedel veier ikke så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...