DarrenShan Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hei, jeg begynner straks på en fireårig integrert master i England, og jeg har fått invilget både lån og stipend av Lånekassen. Så langt er jeg fornøyd. Derimot sliter jeg veldig med å få utbetalt alle pengene og jeg møter på elendig service og folk som gjør det vanskelig for meg hos Lånekassen. Her er hva som har skjedd: Jeg fikk tidligere i høst utbetalt halvparten av støtten, og den andre halvparten skal utbetales i desember. Problemet er at jeg må betale skolepenger for et heilt år i oktober hvert år, og jeg har da kun halvparten av beløpet inne på konto. Resten kommer i desember, altså etter fristen. Jeg tar da kontakt med Lånekassen, og de kan ikke gjøre noe før jeg har sendt de mail med beskrivelse av saken. Jeg gjør dette og får da aldri svar. Noen uker etterpå begynner jeg å bli nervøs og ringer de opp igjen, denne gangen mer bestemt på å få hjelp. De setter meg over til kontoret for utdanning utenlands, og jeg forklarer hun situasjonen. Hun vil ha dokumentasjon på at jeg skal betale skolepenger i oktober og ikke to ganger i året, og hun vil ha dokumentasjon på at jeg mister skoleplassen om jeg ikke betaler alle skolepengene i oktober. Hva i all verden for slags dokumentasjon er dette?! Er det ikke naturlig at skolepenger betales årlig når jeg tar en integrert master? Jeg skal jo ikke akkurat ha mer penger, jeg vil jo bare ha de i tide så jeg kan få betalt skolepengene. Det kan heller ikke være vanskelig for henne å gjøre ett Google-søk for å se at jeg snakker sant. Men greit, jeg søker opp et "Terms and conditions"-dokument som universitetet har som en del av kontrakten for alle studenter. Her står det på svart-hvitt at skolepenger skal betales første uka og jeg kan miste plassen viss ikke. For den interesserte står det under punkt 25 og 26 her: http://www.admin.ox.ac.uk/media/global/wwwadminoxacuk/localsites/aad/documents/University_of_Oxford_Terms_and_Conditions_2016-2017.pdf Jeg sender dette inn, samt en forklaring. Jeg får ikke svar på flere uker og jeg blir skikkelig nervøs fordi skolestart nærmer seg. Så jeg ringer de igjen og møter hun samme dama som ville ha dokumentasjon sist. Hun nekter å godta dette som gyldig dokumentasjon, og hun mener at gyldig dokumentasjon må ha mitt navn i seg og dokumentet må være et signert brev fra universitetet til meg. Åssen kan hun forvente at jeg skal få slik særbehandling?! Dokumentet over gjelder ALLE studenter, hvorfor skulle det ikke gjelde meg? Nå er det jo slik at det er Lånekassens policy å betale i to deler, dette står på hjemmesida deres. "Støtten fra Lånekassen blir delt i to like store utbetalinger, en for høstsemesteret og en for vårsemesteret. Dette er alle lærestedene klar over. Utbetaling av støtte for vårsemesteret skjer tidligst i desember.". Det jeg reagerer på er at "dette er alle lærestedene klar over". Er ikke dette meget urimelig? Hvorfor skal verdens universiteter tilpasse sine innbetalinger av skolepenger etter Lånekassen sin policy?! Er det ikke Lånekassen som skal tilpasse seg etter andre, spesielt med tanke på at ingen i verden vil bry seg om bitte lille Norge sin tullete Lånekasse...? Det skal nevnes at jeg skal begynne på fysikkstudiet på University of Oxford, som er ganske dyrt. Foreldrene mine er ikke akkurat rike, så jeg har jobba skikkelig mye heile sommeren for å tjene inn 60 000 kr til å studere, i tillegg til litt støtte fra foreldrene mine. Jeg føler at de lange vaktene i sommer er forgjeves når Lånekassen stikker kjepper i hjulene for meg på denne måten... Jeg lurer da på hva dere syns om dette? Er Lånekassen litt urimelige på dette området, eller er jeg kanskje litt for bortskjemt her? Personlig syns jeg de er firkanta, lite forståelsesfulle og vanskelige. Det kan umulig kun være meg som betaler skolepenger årlig og ikke hvert semester? Beklager litt lang post, takk for at dere tar dere tid til å lese! 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 I staten er det ikke ålreit å bruke sunn fornuft; ei heller nødvendig å yte service. Du må nok bare finne deg i det de sier ellers risikerer du å miste studieplassen din. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Du har min sympati. Som sagt ovenfor, må du finne deg i Lånekassen's sære regler, de har dessverre vært firkantede og lite fleksible i mange år nå. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Ta kontakt med NSO, ANSA og diverse medier. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 I høyere utdanning finnes det også situasjoner der Lånekassen ikke utbetaler støtte for skolepenger ved utveksling før skolen har bekreftet at du har fått plass der. Skolen i utlandet derimot vil ikke bekrefte at du har fått plass der før du har betalt skolepengene. Dette har visst seg å være et issue på mitt studie hvor løsningen var å låne penger for å betale skoleplassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå