Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er man dømt til å leve alene om man er psykisk syk?

Anbefalte innlegg

Trådtittelen sier sitt. Da tenker jeg på psykiske sykdommer som personlighetsforstyrrelser og andre lidelser som kan defineres som kroniske, men som nødvendigvis ikke er det. Eksempelvis bipolar lidelse er noe man gjerne må leve med livet ut, det er iallefall det jeg går utifra her når jeg stiller spørsmålet. Jeg har selv en lidelse og har nærmest gitt opp håpet om å få en kjæreste. Tør heller ikke åpne meg om sykdommen min i fare for å skremme bort andre. Jeg får jo hjelp, medisiner og det som skal til for å fungere i hverdagen, men det er visst ikke nok...? 

Noen som har noen innspill rundt dette? Jeg er faktisk veldig redd.. 

Anonymous poster hash: 8b4bc...070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange med psykiske lidelser som har kjæreste og forhold som fungerer utmerket. Det er store variasjoner i de forskjellige lidelsene og noen er rett og slett for "krevende" til at noen orker det i lengden, eller at det er vanskelig å finne noen som orker det.

Jeg har godtatt at jeg kommer til å leve alene resten av livet, jeg har en del hodegreier og noen særegenheter som gjør at jeg ikke vil prøve mer. Jeg har ødelagt alle forholdene mine pga idioti og vil ikke såre fler jenter. Selvfølgelig trist, men slik er det.

Skal jo sies at jeg trives godt i mitt eget selskap og har alltid vært ganske så introvert. Har aldri hatt noe stort behov for nærhet med andre mennesker.

Edit; Det der hjalp kanskje ingenting, kan prøve igjen; La folk bli kjent med deg og ikke prøv å vise "glansbildet" hele tiden, å snakke om diverse problemer og livshistorie vil falle naturlig etterhvert. En ordentlig gutt/ jente vil ikke bli skremt bort når man åpner seg. De ser ikke på deg, de ser deg :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å anta at psykisk lidelse kategorisk resulterer i at man må være evig singel. Det eksisterer mennekser med psykiske lidelser som ikke er single.

"Psykisk lidelse" omfatter imidlertid en stor mengde ulike problemer. Typen lidelse, og graden av omfanget spiller naturligvis en rolle for et samliv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dama mi er bipolar. Vært sammen i snart et år. Går fint for meg, selvom det kan være vanskelig til tider. Noen ganger er hun langt nede, men så plutselig er hun kjempelett til sinns igjen. Det svinger opp og ned med hun, men jeg elsker hun og er villig til å leve med dette. Jeg er bare glad jeg kan være der for hun<3

Anonymous poster hash: 83f5c...c88
Lenke til kommentar

Det er vell masse folk som har kjæreste sjølv om dei ikkje er like trivelige å omgås kvar einaste dag.

Om du har ein kjæreste som innimellom er deprimert, eller du har ein kjæreste som blir full og utrivelig kvar helg, eller ein kjæreste som fort blir sint, osv, så går det omtrent for det samme i forhold til eit samliv.

Mange vil nok også driste seg til å påstå at dei har ein kjæreste som ikkje akkurat ser lyst på livet meir enn maks 27 dagar i måneden og at ting det er best å holde litt avstand til ho dei resterande dagane.

I tillegg så kjem sjølvsagt grada av psykisk sjukdom inn i bildet, det er stor forskjell på lettare psykisk sjukdom og dei som har sterke personlegheitsforstyrrelsar, blir voldelige, osv. Men sjølv dei kan leve i eit omtrent normalt samliv.

Til og med mannfolk som banker både kona og ungane klarer å få eit samliv til å "fungere" på eit vis, so då må det være håp for alle.

Ein "fordel" for dei som er bipolare er jo at dei langt på veg gjer opp for dei dårlige periodene med å være kjempepositive resten av tida. Så av skavankane som ein kjæreste eller ektefelle kan ha, så er ikkje akkurat bipolar lidelse den verste å leve med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...