K3nn3t Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Hei ! Jeg har som plan og studere Informatikk ved NTNU, også sitter jeg og ser litt på di forskjellie rettningene jeg må ta for og komme meg inn på dette studiet. Er hovedsaklig 2 veier jeg har sett på : Ta studiekompetanse med 23/5 regelen for så og fordype meg i Matte R1. Men så kom jeg over forkurs for Ingenører ved NTNU, er det slik at jeg kan starte rett på det uten studiekompetanse. Og sitte igjenn med på studiekompetanse og Matte R1 etter det årstudiumet ? Jeg har fullført ungdomskole, og har over 7 års jobb erfaring. Vell og merke ikke relevant jobb erfaring. Noen som har nå gode tips om hva man burde gjøre ? Mvh Kenneth. PS : Ser at jeg postet i feil forum så om Admin kan flytte tråden til rett underforum så er det ønskelig Endret 8. september 2016 av K3nn3t Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hei ! Jeg har som plan og studere Informatikk ved NTNU, også sitter jeg og ser litt på di forskjellie rettningene jeg må ta for og komme meg inn på dette studiet. Er hovedsaklig 2 veier jeg har sett på : Ta studiekompetanse med 23/5 regelen for så og fordype meg i Matte R1. Men så kom jeg over forkurs for Ingenører ved NTNU, er det slik at jeg kan starte rett på det uten studiekompetanse. Og sitte igjenn med på studiekompetanse og Matte R1 etter det årstudiumet ? Jeg har fullført ungdomskole, og har over 7 års jobb erfaring. Vell og merke ikke relevant jobb erfaring. Noen som har nå gode tips om hva man burde gjøre ? Mvh Kenneth. PS : Ser at jeg postet i feil forum så om Admin kan flytte tråden til rett underforum så er det ønskelig Forkurs er for de som har VG2, om det er noen andre måter og komme inn på finner du nok ut med å lese inntakskravene. Men det jeg kan si er at du ikke får studiekompetanse, du får kompetanse til å ta ingeniør utdannelse. Noen forkurs gir også bare muligheten til å ta utdanningen ved den skolen, disse heter ofte sommerkurs eller noe slikt. Lenke til kommentar
K3nn3t Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Hei ! Jeg har som plan og studere Informatikk ved NTNU, også sitter jeg og ser litt på di forskjellie rettningene jeg må ta for og komme meg inn på dette studiet. Er hovedsaklig 2 veier jeg har sett på : Ta studiekompetanse med 23/5 regelen for så og fordype meg i Matte R1. Men så kom jeg over forkurs for Ingenører ved NTNU, er det slik at jeg kan starte rett på det uten studiekompetanse. Og sitte igjenn med på studiekompetanse og Matte R1 etter det årstudiumet ? Jeg har fullført ungdomskole, og har over 7 års jobb erfaring. Vell og merke ikke relevant jobb erfaring. Noen som har nå gode tips om hva man burde gjøre ? Mvh Kenneth. PS : Ser at jeg postet i feil forum så om Admin kan flytte tråden til rett underforum så er det ønskelig Forkurs er for de som har VG2, om det er noen andre måter og komme inn på finner du nok ut med å lese inntakskravene. Men det jeg kan si er at du ikke får studiekompetanse, du får kompetanse til å ta ingeniør utdannelse. Noen forkurs gir også bare muligheten til å ta utdanningen ved den skolen, disse heter ofte sommerkurs eller noe slikt. Ser på inntakskravene til NTNU så er det ene alternative "Grunnskole og minst 5 års praksis". Det jeg lurer litt på da er om at 5 års praksis er ment som at man må ha jobbet innen det fagfeltet man ønsker og utdanne seg til, eller om all praksis er relevant. Jeg for min del har 7 års praksis innen mekaniker/sveiser. Men siden de ikke spesifiserer noe mer så er det kanskje håp for at dette er godt nok. Endret 8. september 2016 av K3nn3t Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Ser på inntakskravene til NTNU så er det ene alternative "Grunnskole og minst 5 års praksis". Det jeg lurer litt på da er om at 5 års praksis er ment som at man må ha jobbet innen det fagfeltet man ønsker og utdanne seg til, eller om all praksis er relevant. Jeg for min del har 7 års praksis innen mekaniker/sveiser. Men siden de ikke spesifiserer noe mer så er det kanskje håp for at dette er godt nok. Jeg kan ikke se for meg annet enn at det er helt perfekt praksis? Det er ikke spesifisert etter hva jeg finner på nett og dette er jo langt nærmere en ingeniør utdannelse enn si butikkansatt eller noe slik. Regner med du er godt innenfor med slik praktisk erfaring, men ta kontakt med skolen så vill de nok gi deg svar kjapt Lenke til kommentar
K3nn3t Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Har tatt kontakt med skolen og venter på svar fra dem. Takk for svar ! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Forkurs ingeniør? Da bør du ta matte veldig lett. Hvis ikke vil du gå på en knallhard smell. Jeg håer du er singel og har tid til å være superego (les, studere ræva av deg) Lenke til kommentar
K3nn3t Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Forkurs ingeniør? Da bør du ta matte veldig lett. Hvis ikke vil du gå på en knallhard smell. Jeg håer du er singel og har tid til å være superego (les, studere ræva av deg) Ja har skjønt at dette kan være ganske hardt og komme igjennom. Når det kommer til min kunnskap i matte, så var den ikke akkurat på topp da jeg prøvde meg på videregående i allefall. Men gjennom jobb så har jeg vært borti mye praktisk matte da, og syns dette er inntressangt. Satser og på at holdinga mi til skole er blitt noe bedre ifra jeg var 16 og nå er 26 Men er litt det jeg er inntressert i og høre hva folk mener også, er det best for meg og ta generel studiekompetanse gjennom 23/5 regelen for så og ta matte R1 for og komme inn på informatikk. Eller og ta forkurs for ingeniør utdanning og ta eventuelt dataingeniør. Eventuelt ta forkurs til ingeniør for så og ta batchler i informatikk (vis dette lar seg gjøre) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Ja har skjønt at dette kan være ganske hardt og komme igjennom. Når det kommer til min kunnskap i matte, så var den ikke akkurat på topp da jeg prøvde meg på videregående i allefall. Men gjennom jobb så har jeg vært borti mye praktisk matte da, og syns dette er inntressangt. Satser og på at holdinga mi til skole er blitt noe bedre ifra jeg var 16 og nå er 26 Men er litt det jeg er inntressert i og høre hva folk mener også, er det best for meg og ta generel studiekompetanse gjennom 23/5 regelen for så og ta matte R1 for og komme inn på informatikk. Eller og ta forkurs for ingeniør utdanning og ta eventuelt dataingeniør. Eventuelt ta forkurs til ingeniør for så og ta batchler i informatikk (vis dette lar seg gjøre) Det kommer litt an på deg, å ta forkurs er både billigere og krever mindre fag. Men det krever som nevnt over en del jobbing med matematikk og fysikk. Men om en går inn for det så klarer en å komme igjennom det helt fint MEN, du bør prøve deg litt nå mens du har tid. Se om matematikk er noe for deg. For det er det store valget her, ingeniørfag er stappet fult av matematikk, mens informatikk etter hva jeg har forstått går litt utenom, selv om matematikk så klart forekommer. Prøv å se noen videoer på UDL.no eller lignende sider, jobb litt med det og føl på deg selv om du liker det eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå