Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere Senterpartiet / SP?

Anbefalte innlegg

Da jeg så tråden "Hvorfor stemmer ikke flere DLF", så tenkte jeg å gjøre det samme med SP, noe jeg synes er et langt bedre spørsmål.

Selv tipper jeg mange har et slags "fordomsfullt" (men kanskje ikke helt feil) bilde av at SP bare er for folk ute på bygda som er kledd i Felleskjøpets kjeledresser.

Men Senterpartiet har mye bra for seg, uavhengig av landbrukspolitikk:

• Er sterkt imot outsourcing av arbeidsplasser. F.eks outsourcing av IT-jobber
  • Er imot EU og EØS. Godt nytt for norske håndtverkere og arbeidere
  • Er for bedre infrastruktur og veibygging, men har kommet litt i skyggen av FrP her.
    Er generelt skeptisk til økte avgifter på drivstoff og straffetiltak for bilister
  • Har generelt sett en mer realistisk orientering til innvandring, kontra f.eks Venstre, KRF og SV
  • Er imot regjeringens sentraliseringspolitikk som f.eks sammenslåing av brannstasjoner, politistasjoner og lokalsykehus.
  • Økonomisk sentrumsparti, men er positive til industrisatsing, inkludert oljeindustrien(men sårbare områder som Lofoten er de skeptiske til å bore i)
  • SP vil ha et sterkt forsvar og styrke heimevernet

Etter min mening burde SP være større enn både Venstre, KRF og MDG til sammen.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok SP har mer ett imageproblem enn ett politisk problem. Jeg stemte selv SP ved siste stortingsvalg, fordi de fører den politikken jeg er mest enig/minst uenig i.

Skulle ønske de kunne kikke mer til høyre mtp. samarbeid. Det gjelder forsåvidt andre rød partier som kun holder seg unna av ideologiske, ikke politiske, grunner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

- Rovdyrpolitikk

- Svake ledere, samt få gode politkere ellers i partiet som markererer seg.

- Per Olaf Lundteigen

blant annet.

Lundteigen og Kleppa har ikke akkuratt hjulpet partiet nei, det er sant.

Trygve Slagsvold Vedum er derimot en skikkelig skøyer.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg er født og oppvokst innenfor ring 3 i Oslo men har allikevel stor respekt for senterpartiets politikk, jeg tror de har fokus på noen viktige ting ingen andre har og jeg syntes Slagsvold Vedum virker uredd og kom inn som ett friskt pust for partiet.

Men som mange andre byfolk så blir det liksom ikke nok til at jeg stemmer på dem, føler på en måte ikke det er min jobb. Men skulle de derimot nærme seg sperregrensa så hadde jeg nok vurdert det.

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert fordi folk flest helst vil ha sleipe austlendingar i fine dresser til å sitje i regjering, og då passer det seg ikkje med bygdefolk som seier det dei meinar utan tåkeprat.

... eller bygdefolk fra østlandet som avfeier fagfolk de er uenige med og bruker retorikk som kan minne om retorikken til Donald Trump og andre til dels ekstreme politikere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikkje snart på tide å inkludere Trump i Godwin's law?

In December 2015, Godwin commented on the Nazi and fascist comparisons being made by several articles on Republican presidential candidate Donald Trump, saying that "If you're thoughtful about it and show some real awareness of history, go ahead and refer to Hitler or Nazis when you talk about Trump. Or any other politician."

https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law
Lenke til kommentar

Hvorfor stemmer ikke flere Senterpartiet / SP?

Folk har kommet seg ut i verden på ferie og innsett at matprisene i Norge er riv ruskende galskap.

Vi som er ifra Norge vet da at vi har helt andre (og langt dyrere) forutsetninger her på berget kontra de aller fleste andre Europeiske nasjoner når det kommer til matproduksjon.

At vi på grunn av kostnadsnivå ikke skal kunne opprettholde egen matproduksjon og heller outsourche hele produksjonen til store fabrikker i Tyskland o.l. hvor returvaren er underprisa belgiske blå og tomater som aldri råtner, så tenker jeg ikke er alene om å heller gladelig gi 4 kroner ekstra for melka tappet på en gård på østlandet som igjen holder ett lokalsamfunn i live. Alt annet blir å sage over den greina vi alle her sitter på.

Og nei, å være norsk bonde er ikke en snarvei til rikdom og det legges ned bondegårder over lave cherrox over hele landet. Da hjelper det ikke at vi byfolk skal sitte her og snu på hver krone og presse prisene unaturlig lave, så å tenke lenger enn akkurat sin egne lommebok en gang iblant tror jeg er avgjørende.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...