Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny membran kan gi elbiler som kan fylles som bensinbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For transport frem og tilbake med dieseldrevne lastebiler er jo utrolig energieffektivt. De færreste har bensinpumpe i garasjen også.

 

Tenk alle hundretusenvis av lastebiler som ikke trengs i trafikken hvis vi kan unngå flyende drivstoff. For ikke glemme alle tankskip som spyr ut tungolje co2 som millioner av biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva blir det neste sukker? Saltvann etc?

 

Da det ville blitt billigste alternativet hvis det hadde fungert.

Forerenser mimimalt også.

 

Sukker bruker de i Brasil. Elbiler åpner for en rekke spennende og forskjellige type elbiler. Klassisk med lithium batteri, hydrogenbasert, "nanoflowcell" (o.l) og masse andre typer elektrisk basert teknologi.

 

Elektrifisering er et viktig fremsteg i menneskelig utvikling. Når det først har skjedd så vil ren og fornybar produksjon av elektrisitet også være naturlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For transport frem og tilbake med dieseldrevne lastebiler er jo utrolig energieffektivt. De færreste har bensinpumpe i garasjen også.

 

Tenk alle hundretusenvis av lastebiler som ikke trengs i trafikken hvis vi kan unngå flyende drivstoff. For ikke glemme alle tankskip som spyr ut tungolje co2 som millioner av biler.

Hvilken transport? Katolytten og Anolytten er ikke noe engangsmateriale som må produseres og distribueres for engangsbruk. Bensinpumpa i illustrasjonsbildet blir også misvisende. Tenk heller på det som batteribyttestasjoner der batteriet (rettere sagt energien i det) er flytende og enkelt pumpes til tank A i bilen, samtidig som brukt væske pumpes fra tank B i bilen til stasjonen. Inne i stasjonen lades batteriet (væskene) med ny energi fra kraftnettet. Akkurat som faste batteribyttestasjoner lader batteriene på stasjonen. Altså ingen behov for logistikk med trailere som skal distribuere væske rundt i landet. Like mye væske ubrukt pumpes fra stasjonen til bilen som brukt væske pumpes andre veien.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For transport frem og tilbake med dieseldrevne lastebiler er jo utrolig energieffektivt. De færreste har bensinpumpe i garasjen også.

 

Tenk alle hundretusenvis av lastebiler som ikke trengs i trafikken hvis vi kan unngå flyende drivstoff. For ikke glemme alle tankskip som spyr ut tungolje co2 som millioner av biler.

 

Men lastebiler og skip kan vel også bruke denne som energikilde??

Lenke til kommentar

Flott, og etterlengtet  teknologi-sprang.

 

Skjønt  rekkeviddeangst er jo kun et påfunn skapt av folk som ikke ser verdien av å ta en bedre middag mens man fyller batteriet etter å ha kjørt 20 mil.   :wee:

 

Er redd jeg ville blitt ganske tjukk ,dersom jeg skulle kjørt 12 mil, spise middag ,kjøre 12 mil og spise enda mer middag, om jeg skal til Tromsø!! :-D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott, og etterlengtet  teknologi-sprang.

 

Skjønt  rekkeviddeangst er jo kun et påfunn skapt av folk som ikke ser verdien av å ta en bedre middag mens man fyller batteriet etter å ha kjørt 20 mil.   :wee:

 

Opp til Tromsø, så ville det blitt ti middager på tre dager eller noe sånt?? :-D Redd for at jeg kommer til å bli tjukk, da :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke fullt like enklet som å fylle drivstoff. Du skal ikke bare fylle tanken. Du skal også tømme tanken for gammel elektrolytt. Mulig at denne løsningen kan ha noe for seg for nyttekjøretøyer, som har stort energibehov. Men for privatbiler??

Man vil vel anta at fylling og tømming skjer samtidig og automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke fullt like enklet som å fylle drivstoff. Du skal ikke bare fylle tanken. Du skal også tømme tanken for gammel elektrolytt. Mulig at denne løsningen kan ha noe for seg for nyttekjøretøyer, som har stort energibehov. Men for privatbiler??

 

 

Er det noe problem med å tømme, da??

Lenke til kommentar

Flott, og etterlengtet  teknologi-sprang.

 

Skjønt  rekkeviddeangst er jo kun et påfunn skapt av folk som ikke ser verdien av å ta en bedre middag mens man fyller batteriet etter å ha kjørt 20 mil.   :wee:

 

Ja, når man får elbil så merker man at man ikke behøver å la livet være så hektisk, Man blir konstant søndagskjører. Man stopper gjerne på ladestasjonen for å gå en tur eller spise middag. Man blir rett og slett et annet menneske som greier å ta del i de små stundene i livet. Hvis flere hadde skaffet seg elbil, ville verden vært et bedre sted ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flott, og etterlengtet  teknologi-sprang.

 

Skjønt  rekkeviddeangst er jo kun et påfunn skapt av folk som ikke ser verdien av å ta en bedre middag mens man fyller batteriet etter å ha kjørt 20 mil.   :wee:

 

Ja, når man får elbil så merker man at man ikke behøver å la livet være så hektisk, Man blir konstant søndagskjører. Man stopper gjerne på ladestasjonen for å gå en tur eller spise middag. Man blir rett og slett et annet menneske som greier å ta del i de små stundene i livet. Hvis flere hadde skaffet seg elbil, ville verden vært et bedre sted ;)

Tror det ville gitt meg magesår, om jeg, med de elbilene som er tilgjengelig, i en prisklasse jeg har råd til skulle brukes på turer ,der man , for ikke å punge batteriet helt mellom hver lading, noe som ikke er bra for levetiden, måtte innom å lade for hver 5. mil Så ofte spiser jeg ikke, og så god tid er det ikke alltid.

På en tur som i utgangspunktet tar to timer, så er det fælt å måtte bruke en hel dag!

Men ære være de, som med elbil, fortsatt skaper kø, som med hvilken som helst annen bil ,når de kunne tatt bussen, og da gjerne med dieselvarmeren på full guffe med sine utslipp om vinteren også.

 

Nei, så lenge min fossile stasjonsvogn, med tilhengerfeste og flere timers intervall mellom fyllingene dekker mine behov tids- og kapasitetsmessig, så får en holde seg til den..ti len elbil med noenlunde samme kapasiteter dukker opp :-)

Lenke til kommentar

 

 

Flott, og etterlengtet  teknologi-sprang.

 

Skjønt  rekkeviddeangst er jo kun et påfunn skapt av folk som ikke ser verdien av å ta en bedre middag mens man fyller batteriet etter å ha kjørt 20 mil.   :wee:

Ja, når man får elbil så merker man at man ikke behøver å la livet være så hektisk, Man blir konstant søndagskjører. Man stopper gjerne på ladestasjonen for å gå en tur eller spise middag. Man blir rett og slett et annet menneske som greier å ta del i de små stundene i livet. Hvis flere hadde skaffet seg elbil, ville verden vært et bedre sted ;)

Tror det ville gitt meg magesår, om jeg, med de elbilene som er tilgjengelig, i en prisklasse jeg har råd til skulle brukes på turer ,der man , for ikke å punge batteriet helt mellom hver lading, noe som ikke er bra for levetiden, måtte innom å lade for hver 5. mil Så ofte spiser jeg ikke, og så god tid er det ikke alltid.

På en tur som i utgangspunktet tar to timer, så er det fælt å måtte bruke en hel dag!

Men ære være de, som med elbil, fortsatt skaper kø, som med hvilken som helst annen bil ,når de kunne tatt bussen, og da gjerne med dieselvarmeren på full guffe med sine utslipp om vinteren også.

 

Nei, så lenge min fossile stasjonsvogn, med tilhengerfeste og flere timers intervall mellom fyllingene dekker mine behov tids- og kapasitetsmessig, så får en holde seg til den..ti len elbil med noenlunde samme kapasiteter dukker opp :-)

 

Nå var dette både ironi og sannhet på samme tid ;) Jeg har dieselvarmer i bilen, kjørte omtrent 10 000km på et år som sevicetekniker i ventilasjonsbransjen (Inkl. all privatkjøring jeg gjør, utgjorde 2000km). Jeg brukte omtrent 10L diesel på en vinter, jeg bruker kun dieselvarmeren når det blir flere minusgrader.

 

Det skal egentlig ikke ta mer enn 20+ min å lade opp bilen for 10mil, så elbilen min bruker 1,5+ timer på 10 mil. Det er det en feil på min bil som gjør at den bruker lenger tid. Skal inn på verksted nå til uken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...