Cola911 Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hei! Jeg jobber i en matbutikk hvor vi stempler oss inn og ut ved hver vakt. Idag sendte sjefen denne meldingen i Facebook gruppen våres: "Hei, viktig beskjed i forhold til stempling! Når dere begynner på jobb må dere stemple inn. Altfor mange av dere glemmer å stemple. Stemplingen danner grunnlaget for lønnen deres. Dersom dere fra nå av glemmer å stemple får dere ikke betalt for dette." Er det noe lovverk som beskriver at dette er ulovlig? Har veldig lyst til å sende skjermdump av meldingen til distriktssjefen og referere til den relevante loven. Er helt på trynet at man ikke skal få betalt for en hel arbeidstaker bare fordi man har glemt å stemple.. Lenke til kommentar
Cola911 Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Hvis man har glemt å stemple tidligere holdt det å si ifra på Mail, så årna hun opp i det Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Det koster ingenting å stemple og det burde da ikke være et problem å huske noe så enkelt? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 For SlikGårNoDagan og slik går no jobben Lenke til kommentar
y tho Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Det handler vel kanskje om at sjefen ikke skal måtte sitte å sjekke vaktlister å føre det inn bare for at du skal ha lønn og at du ikke klarer å huske dette selv. Lenke til kommentar
Cola911 Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Så dere mener at det er riktig at man ikke skal få betalt en hel arbeidsdag fordi man har glemt å stemple inn? Det koster ingenting å stemple og det burde da ikke være et problem å huske noe så enkelt? Det er ikke noe problem å huske dette, men det skjer av og til. At jeg ikke skal få betalt for en hel arbeidsdag de få gangene jeg glemmer, det blir ganske feil for meg. Det handler vel kanskje om at sjefen ikke skal måtte sitte å sjekke vaktlister å føre det inn bare for at du skal ha lønn og at du ikke klarer å huske dette selv. Sjefen sjekker de ikke, hvis vi ikke sier ifra om glemt stempling blir ikke disse timene ført. Dette er en ordning som er helt okei for meg egentlig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 De få dagene du glemmer.... Det blir som å glemme å ta på seg bukser før man skal ut... Null problem å få skikkelig rutine på dette så man gjør det hver gang, jeg regner med at det er en del andre ting på jobben du må gjøre regelmessig som du husker 100% Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Får kutte ut og glemme å stemple da. Det er faktisk viktig. Stempler du ikke inn kan du diktere hva som helst tider når du melder det inn i etterkant. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Dette er en instruks fra sjefen. Brudd på instrukser kan vanligvis ikke møtes med nedsatt lønn. Hvis du etter avtalen skal ha lønn for hver time du er på jobb, så kan ikke sjefen ved ensidig instruks endre dette til "hver time du er på jobb og har stemplet inn". Sjefen kan imidlertid si deg opp om du ikke følger instrukser, og muligens i prinsippet kreve erstattet ekstrakostnader ved å føre dette manuelt. Den åpenbare løsningen her er at du tar deg sammen og stempler inn. Lenke til kommentar
Cola911 Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Er tydeligvis jeg som er problemet her og ikke sjefen. Takker for svar Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Vilkår for lønn må inn i arbeidsavtalen, og kan ikke fastsettes ensidig. Dersom man glemmer å stemple, og ikke har andre håndfaste bevis på når man har vært på jobb, har imidlertid sjefen adgang til å bruke et visst skjønn for å beregne hvor mye du er berettiget til i lønn. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Utover det juridiske går det også på det at sjefen ønsker å bruke tiden sin konstruktivt, og ikke bruke tid på å rette opp i andres feil/sløvheter. Dersom man f.eks. har ett system der timelister eksporteres automatisk fra stemplingsuret, er det faktisk en del merarbeid å kontrollere og korrigere dette. Som arbeidstaker er du nok tjent i lengden med at sjefen bruker tid og ressurser på andre ting. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Ja. Skjerp deg og husk å stemple inn. Ikke gå rundt i dine egne tanker når du kommer på jobb. Det er ikke triviellt å "glemme" å stemple inn gang på gang. Da kan du jukse med timene når du melder dem inn mye senere. Det er denne praksisen sjefen din vil få slutt på, pluss det medfører ekstraarbeid for sjefen å fylle inn de timene i etterkant. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Eg vil nok anta at sjefen ikkje meiner det heilt bokstavelig at dere ikkje skal få lønn dersom dere ikkje har stempla inn. Men som fleire har påpeikt så har arbeidsgiver gjennom styringsretten adgang til å legge føringar for korleis arbeidet skal utførast. Arbeidsgiver kan ikkje einsidig nekte å betale ut lønn, men dersom du ikkje stempler inn så må du bevise på andre måtar ovanfor arbeidsgiver at du faktisk var på arbeid. Sjølv om du er satt på på vaktlista og skulle ha vært på jobb i det bestemte tidsrommet, så treng ikkje det å bety at du faktisk var der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå