Gå til innhold

EU-domstolen ga Sony medhold i sak om forhåndsinstallert Windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om de får 20-30% rabatt så er det fremdeles en ganske markant utgift.

Microsoft har også tidligere vært ganske lumsk med disse rabattordningene, typ om produsenter ikke følger deres kriterier så mister de avtalen, f.eks at produsenter ikke får bundle med andre os.

Sis jeg hørte om denne prisen så lå den på ca 200,- for en PC for produsenten, +ca 150 for Pro.

Det må isåfall ha vært for enheter med 9" skjerm eller mindre.

For vanlige pc'er er prisen betydelig høyere.

Jeg vet ikke om noen som selger store mengder PCer med så liten skjerm nei. - Prisen har vanligvis ligget på 30-45$ i de profit-recovery regnestykkene jeg har sett. (For pro)

Lenke til kommentar

Selv om de får 20-30% rabatt så er det fremdeles en ganske markant utgift.

Microsoft har også tidligere vært ganske lumsk med disse rabattordningene, typ om produsenter ikke følger deres kriterier så mister de avtalen, f.eks at produsenter ikke får bundle med andre os.

Sis jeg hørte om denne prisen så lå den på ca 200,- for en PC for produsenten, +ca 150 for Pro.

Det må isåfall ha vært for enheter med 9" skjerm eller mindre.

For vanlige pc'er er prisen betydelig høyere.

Jeg vet ikke om noen som selger store mengder PCer med så liten skjerm nei. - Prisen har vanligvis ligget på 30-45$ i de profit-recovery regnestykkene jeg har sett. (For pro)

Kilde?

Lenke til kommentar

Jeg tror mitt poeng nå er godt dokumentert. Talk to the hand.

Hvilket poeng? At du ikke hadde noen flere argumenter?

At jeg er lei av å påpeke at dine argumenter er feil :)

Isåfall tror jeg du har misforstått hvordan en debatt fungerer.

Det nytter ikke bare å si at motstanderen har feil uten å faktisk komme med motargumenter for hvorfor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Vil du ha Windows til 1000kr ekstra eller vil du ha Linux til 0kr?"

Hvorfor i alle dager forventer du at kostnaden ved å velge Linux ska være null kroner?

Hvorfor skulle lisenskostnadene ved linux være noe annet enn 0kr?

Jeg skrev ikke at *lisens*kostnaden skulle være noe annet enn null, selv om den utmerket godt kan være det for eksempel for SUSE Linux Enterprise Desktop. Jeg spurte hvorfor du forventer at du skal få et alternativ som ikke skal koste deg noe.

Henry Ford revolusjonerte bilproduksjonen med sin standardisering og samlebåndtilnærming, og han sa at kunden kan få bilen i den fargen kunden ønsker - så lenge det er svart. Mye god økonomisk teori der. Det er klart det ikke er uten kostnader at bilmodeller i dag har kort levetid og et utall konfigurasjoner.

På samme måte kan vi ikke forvente at PC-leverandører skal tilby flere ulike konfigurasjoner uten å dekke inn de ekstrakostnadene de har ved å tilby alternativer. At noen leverandører *velger* å gjøre det er ikke det samme som at du kan forlange/forvente at det skal være slik.

Forøvrig vil jeg gjerne kunne velge akkurat den Linux-distribusjonen og det skrivebordmiljøet jeg foretrekker, med full støtte for all maskinvare. Noen produsenter tilbyr (i alle fall tilnærmet) dette, men det er selvsagt ikke gratis.

Lenke til kommentar

PC-produsentene må da få lov til å selge hva de vil! Kundene står fritt til å velge noe annet hvis de ikke vil ha det. Skal telefoner selges uten operativsystem også? Macbook uten operativsystem?

Det er ikke noe problem å finne noen som selger uten operativsystem hvis det er det man er ute etter.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke at *lisens*kostnaden skulle være noe annet enn null, selv om den utmerket godt kan være det for eksempel for SUSE Linux Enterprise Desktop. Jeg spurte hvorfor du forventer at du skal få et alternativ som ikke skal koste deg noe.

Jeg har aldri skrevet at jeg forventer at alternativet ikke skal koste noe, det var en forenklet fremstilling med henhold til debatt om skjulte lisensutgiftene til Microsoft.

Det kan liksegodt være: "Ønsker du med Windows lisensnøkkel til 1000kr?"

På samme måte kan vi ikke forvente at PC-leverandører skal tilby flere ulike konfigurasjoner uten å dekke inn de ekstrakostnadene de har ved å tilby alternativer. At noen leverandører *velger* å gjøre det er ikke det samme som at du kan forlange/forvente at det skal være slik.

Jeg forventer og forlanger at jeg skal kunne kjøpe en pc men velge vekk lisensnøkkelen for Windows.

Dette skaper ingen ekstra utgift for pc-produsenten, bare for Microsoft. 

Henry Ford revolusjonerte bilproduksjonen med sin standardisering og samlebåndtilnærming, og han sa at kunden kan få bilen i den fargen kunden ønsker - så lenge det er svart. Mye god økonomisk teori der. Det er klart det ikke er uten kostnader at bilmodeller  

Ja, og det er jo brilliant økonomisk teori å innføre en defacto skatt på alt pc salg.

Uansett hva pc'en skal brukes til så får du en bit av kaka, litt som mafia virksomhet. 

Men det er jo da åpenlyst ikke til gode for forbrukerene. 

Lenke til kommentar

PC-produsentene må da få lov til å selge hva de vil! Kundene står fritt til å velge noe annet hvis de ikke vil ha det. Skal telefoner selges uten operativsystem også? Macbook uten operativsystem?

Det er ikke noe problem å finne noen som selger uten operativsystem hvis det er det man er ute etter.

Det har ingenting med at de spesielt interesserte "kan" finne en pc uten OS, poenget er at 99% av pc'er blir tvangsbundlet med Windows uten informasjon til kunden om kostnaden rundt dette eller mulighet til å velge det vekk.

Dette er snakk om grov konkuransehemmelse. 

Lenke til kommentar

Det er nesten komisk hvordan resultatet av kapitalistenes sunne og frie konkurranse (i betydningen fri for konkurranselovgivning) nok en gang ender opp med usunt fravær av konkurranse, monopolsituasjoner, som kjøper opp og griper om seg i stadig større omfang. Selv de mest ihuggede kapitalistene må vel murre når dette sunne og frie blir snudd så til de grader på hodet. Ser vi over til den motsatte siden av ideologien så hadde man statlige selskaper som Lada i Sovjet som produserte kun étt bilmerke til hele befolkningen. Ingen konkurranse, og dårlig effektivitet i fabrikkene, akkurat samme sluttresultat som vi ser på den kapitalistiske/monopolistiske siden.

Poenget mitt er at sunn konkurranse ikke kan vedvare med noen av ytterlighetene. Det må være en aktiv konkurransefremmende lovgivning og håndheving. Et rammeverk som sikrer forbrukernes interesser og ikke på den ene siden en stats interesser på bekostning av befolkningen eller på den andre siden et selskaps interesser på bekostning av befolkningen.

Programvarelisenser som GPL og lignende sikrer nettopp denne mellomtingen. Det er ikke noe statlig monopol og heller ingen private selskaper som kan ha monopol på kildekoden. Åpenheten sikrer sunn konkurranse, som noen dessverre forveksler med gratis (= ingen forretningsmodell). Åpen kildekode utvikler seg ikke av seg selv på et gutterom, det trengs profesjonelle selskaper med inntekter for å gjøre det. Derfor er det også glimrende ta betalt og betale for programvare med åpen kildekode. Om så donasjonsbasert eller med et skille mellom kommersiell og ikke-kommersiell bruk, eller med en nedskalert gratis utgave og en pris på fullversjonen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Personlig er det et ikke-problem. Ut med alt forhåndsinstallert. Inn med ren og pen nyinstallasjon. 99% av alle ekstra programmer er søppel likevel. -Ut på nettet og hente siste versjon av det jeg trenger. 7zip, Ccleaner, Malwarebytes, Libreoffice, K-lite+Mediaplayer classic, Steam. Lage image. Ferdig. Alt annet installeres på en anna disk.

Sånne skjulte partisjoner med gjenoppretting er jeg nådeløs mot.

Etter nyinstallasjon med diskopprydding får man utrolig mye mervlageingsplass.

Bare ved å rydde opp i WinSxS-mappa kan man jo få 40-50GB mer diskkapasitet.

-Etter å ha kjørt diskopprydding, som fjerner 20GB med Windows installasjons-/oppdaterings-, og logg-filer.

Det er helt utrolig hvor mye søppel Windows produserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...