Gå til innhold

EU-domstolen ga Sony medhold i sak om forhåndsinstallert Windows

Anbefalte innlegg

Driftutleie kostnad? Fraktpris? Hva har de med OPERATIVSYSTEMER å gjøre? Uten OS er en datamaskin ubrukelig. Dine eksempler er ikke relevante.

Ja men man kan jo gå for linux?

Samme som internetlevrandør som telenor tar linjeleie for kun bredbånd.

Ikke det er relevant men man ser jo det er samme utgangspunkt.

I teorien kunne man også hatt OSX eller android som blir mere vanlig nå.

Nei, det er ikke det samme som linjeleie. Og nei, de kan ikke tilby macOS eller Android, for de er ikke tilgjengelig for den plattformen! Slutt å finne på ting som ikke kan sammenlignes bare for å prøve å score et retorisk poeng, og tenk over det du sier!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driftutleie kostnad? Fraktpris? Hva har de med OPERATIVSYSTEMER å gjøre? Uten OS er en datamaskin ubrukelig. Dine eksempler er ikke relevante.

Ja men man kan jo gå for linux?

Samme som internetlevrandør som telenor tar linjeleie for kun bredbånd.

Ikke det er relevant men man ser jo det er samme utgangspunkt.

I teorien kunne man også hatt OSX eller android som blir mere vanlig nå.

Nei, det er ikke det samme som linjeleie. Og nei, de kan ikke tilby macOS eller Android, for de er ikke tilgjengelig for den plattformen! Slutt å finne på ting som ikke kan sammenlignes bare for å prøve å score et retorisk poeng, og tenk over det du sier!

Osx funker ikke nei fordi Apple sitter på rettighetene der, men det er absolutt ingenting som stopper de ifra å tilby Android på en PC.

Det er heller ikke noe problem å tilby Linux.

Så hva han sier er korrekt, du betaler i praksis en "windows skatt" når du kjøper en pc.

Lenke til kommentar

Anger ikke på det jeg sier nei.

Men hvis vi snur det:

Hvis det blir forbudt med koblingsalg mellom Microsoft\Apple og andre levrandører.

Hva vil kjøperne si minsteprisen blir ca 1100 kr dyrere en dagens priser?

I så fall vil butikkene miste en del kunder da dollar kursen har gjort en del kunder ikke oppgrader laptop\pc.

Hvertfall i mindre grad en før, også har cpu markedet ikke merkbar endring siden 2007.

Dermed blir pcer i dag stadig eldre tror selv om vi er enige beste ordningen var å tvinge folk å kjøpe windows seperat.

Så tror jeg fleste butikker vil slite slik som Apple ville måtte lenges ned.

Og ferre ville kjøpt pc.

Desverre ser man i opensource at flere frivillige utvikere faller ned markedet.

Forumene blir ferre som gir god hjelp. Men godt mulig linux hadde fått flere nybegynnere og færre utviklere?

Vanskelig å si hva resutatet hadde blitt der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Anger ikke på det jeg sier nei.

Men hvis vi snur det:

Hvis det blir forbudt med koblingsalg mellom Microsoft\Apple og andre levrandører.

Hva vil kjøperne si minsteprisen blir ca 1100 kr dyrere en dagens priser?

I så fall vil butikkene miste en del kunder da dollar kursen har gjort en del kunder ikke oppgrader laptop\pc.

Hvertfall i mindre grad en før, også har cpu markedet ikke merkbar endring siden 2007.

Dermed blir pcer i dag stadig eldre tror selv om vi er enige beste ordningen var å tvinge folk å kjøpe windows seperat.

Så tror jeg fleste butikker vil slite slik som Apple ville måtte lenges ned.

Og ferre ville kjøpt pc.

Desverre ser man i opensource at flere frivillige utvikere faller ned markedet.

Forumene blir ferre som gir god hjelp. Men godt mulig linux hadde fått flere nybegynnere og færre utviklere?

Vanskelig å si hva resutatet hadde blitt der.

Merker godt stagnasjon i nye pc'er på verkstedet. Får bare inn 5-7-9 år gamle computere. Ofte jeg må driste meg frampå og anbefale Linux, da optimistene forsøker å oppgradere til Win10. Skjønner jo at de ikke er interesert i å bruke mer enn maks 1000kr, Når de heller burde gått og kjøpt en billig laptop til ~2500'ish kroner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke penger er noe problem for folk flest.

Er vel både windows 10 siden windows 7 ikke har fått en del pepper og kunder er lei microsoft skal endre noe som funger.

Derfor vil flest mene Windows XP og windows 7 er mere en bra nok.

Så har vi den andre siden som går kun for Apple.

Tror det er sannhet det er enklere for mobilselgere i dag en for Dataselgere å få solgt noe.

Eneste er kanskje lettere med nettbrett.

Lenke til kommentar

Kommentar til artikkelen/EU-redgjørelsen: De støtter seg altså på flertallstyrraniet. Hvis Ola dunk nikker og tar til takke med den programvaren som blir levert med maskinvaren så skal altså de mer spesielt interesserte tvinges til å gjøre det samme. Det virker ikke som de har fått med seg den markedsvridningen og styrkingen av et de facto monopol en slik praksis medfører. Det er ikke samfunnstjenelig å motarbeide sunn konkurranse på OS-markedet.

LMH1: Dette handler ikke om et skarve småbeløp for én Franskmann, dette handler om prinsipper for Europas befolkning generelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kommentar til artikkelen/EU-redgjørelsen: De støtter seg altså på flertallstyrraniet. Hvis Ola dunk nikker og tar til takke med den programvaren som blir levert med maskinvaren så skal altså de mer spesielt interesserte tvinges til å gjøre det samme. Det virker ikke som de har fått med seg den markedsvridningen og styrkingen av et de facto monopol en slik praksis medfører. Det er ikke samfunnstjenelig å motarbeide sunn konkurranse på OS-markedet.

Hva betyr det for deg? Er du enig at vi få som vil helt styre unna windows bør ha rett å kreve penger tilbake?

Nå er det ikke store penger det er snakk om. Men på annen side har kjøperen på en måte godtatt at windows er med kjøpet.

Lenke til kommentar

Hva betyr det for deg? Er du enig at vi få som vil helt styre unna windows bør ha rett å kreve penger tilbake?

Ja, jeg mener det bør være sånn som i Italia. 

Nå er det ikke store penger det er snakk om. Men på annen side har kjøperen på en måte godtatt at windows er med kjøpet.

Tja, nå trodde jo kjøperen at den godkjennelsen ble avslått da han fikk spørsmål om han ville godkjenne ved første oppstart. Noe han avslo. Hva er poenget med å ha det spørsmålet hvis Frankrike går for synet i EUs redgjørelse og anser kjøpsavtalen som godkjennelse av lisensavtalen?

Om det blir billigere å kjøpe en PC, med et OS (man ikke vil ha), ser jeg ikke helt problemet. -Så installerer man da bare det man ønsker når man kommer hjem.

Noen synes sikkert det er lett å svelge en kamel på noen få hundrelapper når man bruker mange tusenlapper på ny PC, men blir man overfakturert med noen hundrelapper i andre sammenhenger så er det mange som reagerer kraftig. Hvorfor skal det være akseptabelt i denne sammenhengen, men ikke andre?

Spørsmålet bør løftes opp fra en simpel enkeltpersons hverdags-kamel, til et høyere nivå. Noen hundrelapper her og der blir fort millioner og milliarder når det er snakk om hele Europas befolkning. I tillegg til det rent privatøkonomiske (mange små beløp) og det bedriftsøkonomiske (millioner eller millarder for Microsoft) handler det også om rettferdige prinsipper for å legge grunnlag for sunn konkurranse. På sikt kan de potensielle utviklingsretningene for konkurransen bety forskjellen mellom en framtid med Microsoft-monopol (omtrent det vi har i dag) og et marked med flere OS og sunn konkurranse på både innhold, lisensbetingelser og pris. Jeg vil påstå sistnevnte modell er langt mer samfunnstjenelig enn et (de facto) monopol.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som de fleste vil betale litt ekstra for noe annet en Linux.

http://www.cw.no/artikkel/utvikling/ingen-vil-ha-linux-pc

Ifølge Everex selv er pc-en nesten utsolgt, og selskapet mener salget var en suksess.

- Vi anser dette som en vellykket test, og Wal-Marts avgjørelse overrasker oss, sier Paul Kim, markedssjef i selskap, til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Endret av Grumphy
Lenke til kommentar

Nå kan man jo diskutere om det er lov å tvinge kjøperne å kjøpe windows lisens eller OSX lisens

Jeg synes det er feil måte å se det på. Jeg er ikke noen tilhenger av Microsoft sine løsninger, men det er ingen som tvinger meg til å kjøpe noen Windows-lisens. Det er et valg produsenten tar å tilby modellen med det operativsystemet. Problemet er mangelen på alternativer.

Kan noen forestille seg at man skal kunne kjøpe bil og så forlange tilbake pengene for setene fordi man har tenkt å sette inn andre seter som man heller foretrekker?

Markedet for alternative løsninger er dessverre for lite - og det hjelper overhodet ikke at enkelte Linuxbrukere heller ikke er villige til å betale for å få Linux installert av leverandøren. Når (hvis) etterspørselen blir stor nok vil tilbudet komme. Det er jo fullt mulig i mange andre land - problemet er at tastaturet er feil hvis man vil ha norsk tastatur (heldigvis fikk jeg glimrende hjelp når jeg kjøpte en ThinkPad fra EmperorLinux med openSUSE forhåndsinstallert, så jeg byttet tastatur selv og det var overraskende enkelt).

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om et skarve småbeløp for én Franskmann, dette handler om prinsipper for Europas befolkning generelt.

Det handler også om følgende prinsipp: Skal en forretningsdrivende selv få bestemme hva han/hun vil tilby (innenfor lovens grenser) - eller skal kunden kunne forlange å bli tilbudt varer som den forretningsdrivende ikke ønsker å selge?

La oss si du skal selge en bruktbil. Er det rimelig at kjøperen skal kunne ta ut stereoanlegget og forlange deler av kjøpesummen tilbake (verdien av anlegget) fordi vedkommende foretrekker et annet anlegg? Eller er det rimelig at du selger en pakke og så må kjøperen godta hele pakken eller velge å kjøpe en annen bil.

Som jeg skrev et annet sted: problemet er mangelen på alternativer. Hvem som helst her kan begynne å tilby PC-er med Linux (eller BSD om de vil) forhåndsinstallert. Når tilbudet uteblir er det fordi etterspørselen er for lav til at noen vil satse sparepengene sine på å kunne leve av å selge slike PC-er.

Lenke til kommentar

Nå kan man jo diskutere om det er lov å tvinge kjøperne å kjøpe windows lisens eller OSX lisens

Jeg synes det er feil måte å se det på. Jeg er ikke noen tilhenger av Microsoft sine løsninger, men det er ingen som tvinger meg til å kjøpe noen Windows-lisens. Det er et valg produsenten tar å tilby modellen med det operativsystemet. Problemet er mangelen på alternativer.

Kan noen forestille seg at man skal kunne kjøpe bil og så forlange tilbake pengene for setene fordi man har tenkt å sette inn andre seter som man heller foretrekker?

Kan ikke sammenlignes, setene i bilen er ett fysiskt produkt som produsenten har laget og har hatt betydelige utgifter med.

Så om kunden nekter å betale for setene så sitter eventuelt produsenten igjen med ett sett med seter de kanskje ikke kan bruke.

Windows derimot er ingen utgift for produsenten foruten hva de betaler for lisensen til Microsoft, om derimot maskinen selges uten lisens for Windows så har heller produsenten ingen utgifter med det. 

Og det er ikke noe mangel på gode alternativer men det største hinderet for alternativer er nettopp Microsoft og metodene de har brukt og bruker for å holde kveletak rundt desktop markede. 

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om et skarve småbeløp for én Franskmann, dette handler om prinsipper for Europas befolkning generelt.

Det handler også om følgende prinsipp: Skal en forretningsdrivende selv få bestemme hva han/hun vil tilby (innenfor lovens grenser) - eller skal kunden kunne forlange å bli tilbudt varer som den forretningsdrivende ikke ønsker å selge?

Så om f.eks Norgesgruppen gjør en deal med Coca Cola og heretter så blir alle poser med chips bundlet med en flaske Cola, skal du ha en pose chips så får du med en flaske Cola enten du vil ha den eller ikke, føler du at det er helt innafor?

Eller er det misbruk av markedsdominanse?

Lenke til kommentar

Så om f.eks Norgesgruppen gjør en deal med Coca Cola og heretter så blir alle poser med chips bundlet med en flaske Cola, skal du ha en pose chips så får du med en flaske Cola enten du vil ha den eller ikke, føler du at det er helt innafor?

Epler og appelsiner. Et operativsystem er nødvendig for å kunne bruke PCen. En Cola er ikke nødvendig for å bruke potetgullet.

Lenke til kommentar

Epler og appelsiner. Et operativsystem er nødvendig for å kunne bruke PCen. En Cola er ikke nødvendig for å bruke potetgullet.

Ingen spiser potetgull uten drikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...