Gå til innhold

EU-domstolen ga Sony medhold i sak om forhåndsinstallert Windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kan man jo diskutere om det er lov å tvinge kjøperne å kjøpe windows lisens eller OSX lisens.

Per dags dato er det kun multicom i norge som har laptoper man slipper å kjøpe operativsystem.

Sannheten er lisens på OEM er lite kostnader i seg selv, tror det er kjent lenge oem lisens koster mellom 300-500 kr per maskin.

Så det er liten utgift.

Største problemet man ofte får recovery partisjon istedenfor DVD som er vesentlig ulempe f.eks hvis harddisken ryker.

Må man ta tapet selv. Hvis man ikke får aktivert å laste ned operativsystemet fra microsoft og bruke produktnøkkelen under maskinen på eldre pcer, nyere er det i bios. Men byttes hovedkort ved reklamasjon må man betale ny lisens.

Lenke til kommentar

Nå kan man jo diskutere om det er lov å tvinge kjøperne å kjøpe windows lisens eller OSX lisens.

Per dags dato er det kun multicom i norge som har laptoper man slipper å kjøpe operativsystem.

Sannheten er lisens på OEM er lite kostnader i seg selv, tror det er kjent lenge oem lisens koster mellom 300-500 kr per maskin.

Så det er liten utgift.

Microsoft har forsøkt å konkurere imot nettbrett ved å dumpe prisen på Windows 10 på enheter med 9" skjerm eller mindre, men på vanlige pc'er er prisen på en vanlig oem lisens 1140,- kr. Ikke hva jeg vil definere som en liten utgift.

Men hey, vi må jo ikke forvirre kundene med å informere de om hva de faktisk betaler for. :p

Lenke til kommentar

Men er jo kjent produsentene har volumavtale så Asus\Lenovo\Sony etc får ganske billigere pris for å masseprodusere og selge laptopen billig, reklame dekker også kostnadene for lisens.

Hvis du syns windows 10 er dyrt, gå for apple\Linux istedenfor.

Eller gå en langsiktig demoversjon altså uten å aktivere windows så lenge du kan.

Kanskje ikke helt lovlig men bedre en priatkopiering der man risikerer virus\spyware og større sansynlighet for å bli tatt.

Man har vel personvern også så microsoft kan ikke sende epost til forbrukerne å si du må betale for windows ellers går de sakens vei.

Aldri opplevet det. Har hatt før microsoft technet så ville hørt fra microsoft om det var tilfelle.

Selv er jeg enig retail lisens og OEM kjøpt seperat i butikk er dyrt.

Man får ikke hjelp fra microsoft kun 3 ganger telefonsupport\epost eller noe slik per lisens det dekker ikke utvikling eller avanserte feil særlig drivere etc.

Jeg har for mange pcer det ville blitt for dyrt å ha lisens for alle pcer, måtte være brukerlisens som går til alle pcene jeg eier det ville ha lønnet seg for meg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis du syns windows 10 er dyrt, gå for apple\Linux istedenfor.

Problemet er at om du skal kjøpe en pc uten windows preinnstallert så blir utvalget ditt kraftig redusert, jeg har windows retail lisenser så jeg trenger ikke oem lisensen og har heller ikke lyst til å betale for en lisens jeg ikke bruker.

Det andre er konkurranse, det at kostnaden rundt Windows blir skjult er grovt konkurransehemmende for alternative OS.

Men er jo kjent produsentene har volumavtale så Asus\Lenovo\Sony etc får ganske billigere pris for å masseprodusere og selge laptopen billig, reklame dekker også kostnadene for lisens.

Selv om de får 20-30% rabatt så er det fremdeles en ganske markant utgift.

Microsoft har også tidligere vært ganske lumsk med disse rabattordningene, typ om produsenter ikke følger deres kriterier så mister de avtalen, f.eks at produsenter ikke får bundle med andre os.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det der holder ikke helt vann, Hørt om Chromebook? Selges også med Acer\HP enkelte modeller.

Vet enkelte prøve å selge med linux som ligder express gate.

Men det gikk aldri gjennom produsentene fant ut det var ingen interisert i.

Hvor mange kjøper retail lisens til laptop?

Det sier mere om deg, selv om jeg er enig retail lisens er bedre. Særlig hvis man vil bytte laptop uten kjøpe ny lisens.

Er vel kun multicom laptop brukerne som ofte kjøper lisens seprat.

Det er kanskje 1 til 10% av alle norges kjøperene som er minimalt.

Resten er jeg kanskje enig blir som internetlevrandørene selger pakkesalg med TV\internett og Telefoni i en pakke.

Jeg er enig det kanskje bør diskuteres er lovlig, da de få som er interisert får få valgmuligheter.

Men produsentene innser det er lite marked.

Derfor prioriter de det ikke.

Per dags dato er det Clevo (Multicom) eller Sager som er de kjente som man kan gå for linux\windows slik man vil.

Apple har kun en levrandør de andre blir sett som ulovlige å kopiere. Men vet noen prøver seg som phystar eller  andre som Pear OS etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er kanskje 1 til 10% av alle norges kjøperene som er minimalt.

Men produsentene innser det er lite marked.

Det er jo lite marked når folk i realiteten ikke får noe valg, nesten alle maskiner solgt kommer med Windows uten mulighet til å velge det vekk kombinert med at kostnaden av det gjemmes vekk i totalprisen så fleste folk er ikke engang klar over hvor mye de faktisk betaler for det.

Om derimot kunder hadde blitt spurt hvilket os de ønsket på pc'en og blitt informert om kostnaden rundt Windows så er jeg rimelig sikker på at interessen for alternative os hadde steget dramatiskt.

"Vil du ha Windows til 1000kr ekstra eller vil du ha Linux til 0kr?"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft har også tidligere vært ganske lumsk med disse rabattordningene, typ om produsenter ikke følger deres kriterier så mister de avtalen, f.eks at produsenter ikke får bundle med andre os.

Sis jeg hørte om denne prisen så lå den på ca 200,- for en PC for produsenten, +ca 150 for Pro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sis jeg hørte om denne prisen så lå den på ca 200,- for en PC for produsenten, +ca 150 for Pro.

Tror det kan stemme ja ca 200-300 kr per pc for windows 10 home og ca 450 kr for windows 10 pro.

Windows 10 bing tror jeg produsentene knapt betaler for, siden man er låst i bing søkemonitor.

Synd den ikke kan få tak i da enkelte som vurder linux kanskje ville heller gått for den.

Lenke til kommentar

Det må isåfall ha vært for enheter med 9" skjerm eller mindre.

For vanlige pc'er er prisen betydelig høyere.

Lenke til kommentar

Ingen kan bevise noe som er problemet, vet MSI\Asus og Gigabyte er veldig stive på pris på gaming laptop.

Så ja det kan være dette gjelder gjennomsnitt pcer til rundt 8000 kr eller lavere, solgt på elkjøp\komplett eller andre.

Men ja gaming pcer kan lisensen være høyere f.eks hvis laptopen koster rundt 20 000 kr eller mere.

Da slik det er nå vurder jeg multicom var de bedre på support.

Da asus\lenovo\msi etc er ræva hvis man opplever problemer med maskinen må ta kontakt med butikken eller leve med problemet om man ikke får tatt det på garanti.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at maskinene er billigere FORDI de kommer med mye programvare ferdig installert? Slikt sett har jo mannen allerede ved kjøp fått tilbake pengene for programvaren.

Skulle han vinne saken, åpner det for en uheldig praksis, der man kan kjøpe en dyr og ren datamaskin, eller kjøpe en billig maskin med bloatware, for så å få ytterligere kompensasjon for bloatwaren.

Lenke til kommentar

Skulle han vinne saken, åpner det for en uheldig praksis, der man kan kjøpe en dyr og ren datamaskin, eller kjøpe en billig maskin med bloatware, for så å få ytterligere kompensasjon for bloatwaren.

Vel da slipper vi vertfall Signature Edition versjoner som gjør laptopene dyrere.

Det tar under 20 minutter å reinstallere operativsystem på brukbare maskiner med SSD.

Ergo kun for å gjøre det så dyrt for kjøperne som mulig.

Men ja det burde blitt pålagt å informere om man mister returretten for programvaren og det følger med reklame på kjøpet.

Hvis det ikke vil bli slik man kan kjøpe laptopen uten programvare.

Normalsett burde man spørre om det før man kjøper.

Da det ikke nytter å se etter bolig å spørre om få tomten uten boligen i fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Du kan også prøve å få kjøpt en Toyota uten vinduer. Faktum er at du ikke har "rett" til å få kjøpt hva du vil i hvilken form du vil. De som selger noe til deg bestemmer hva de vil selge, og hva det skal koste. Din frihet ligger i at du selv kan velge å kjøpe eller ikke.

Vel det er vel ikke helt riktig heller?

Butikkene kan ikke ta driftutleie kostnad seperat til prisene f.eks hvis du kjøper en laptop kan de ikke ta frakt pris i butikk, selv om butikkene må betale frakt fra levrandørene. De kan ikke kreve du kjøper mus\tastatur hvis du kjøper laptop av den med mindre det er pakkesalg.

Men vet ikke om det kan forbrukerrådet forby eller om det er avtaleloven som setter at man må ha enkelt måte å få oppgitt totalprisene istedenfor å måtte frem med kalkulatoren å regne frem til prisen. Mobilselgerne har blitt stoppet ved å selge mobiler til 1 kr uten å oppgi kostnaden totalsett kan være 7000-8000 kr etter 1 eller flere år men det er ofte opplyst i en kontrakt med liten skrift.

Så forbrukerrådene setter seg kun på bakbeina i de mest urimilige tilfellene.

Men enkelte saker midt mellom 2 stoler er det lite som skjer.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da det ikke nytter å se etter bolig å spørre om få tomten uten boligen i fleste tilfeller.

Det blir mer som at du skal kjøpe en bolig men at det henger et maleri i boligen som gjør at boligen blir 20% dyrere og du får ikke kjøpt boligen uten den på kjøpet.

Lenke til kommentar

Du kan også prøve å få kjøpt en Toyota uten vinduer. Faktum er at du ikke har "rett" til å få kjøpt hva du vil i hvilken form du vil. De som selger noe til deg bestemmer hva de vil selge, og hva det skal koste. Din frihet ligger i at du selv kan velge å kjøpe eller ikke.

Vel det er vel ikke helt riktig heller?

Butikkene kan ikke ta driftutleie kostnad seperat til prisene f.eks hvis du kjøper en laptop kan de ikke ta frakt pris i butikk, selv om butikkene må betale frakt fra levrandørene. De kan ikke kreve du kjøper mus\tastatur hvis du kjøper laptop av den med mindre det er pakkesalg.

Men vet ikke om det kan forbrukerrådet forby eller om det er avtaleloven som setter at man må ha enkelt måte å få oppgitt totalprisene istedenfor å måtte frem med kalkulatoren å regne frem til prisen. Mobilselgerne har blitt stoppet ved å selge mobiler til 1 kr uten å oppgi kostnaden totalsett kan være 7000-8000 kr etter 1 eller flere år men det er ofte opplyst i en kontrakt med liten skrift.

Så forbrukerrådene setter seg kun på bakbeina i de mest urimilige tilfellene.

Men enkelte saker midt mellom 2 stoler er det lite som skjer.

Driftutleie kostnad? Fraktpris? Hva har de med OPERATIVSYSTEMER å gjøre? Uten OS er en datamaskin ubrukelig. Dine eksempler er ikke relevante.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir mer som at du skal kjøpe en bolig men at det henger et maleri i boligen som gjør at boligen blir 20% dyrere og du får ikke kjøpt boligen uten den på kjøpet.

Enig det er frusterende men faktisk ikke ulovlig å tilby på den måten.

Men godt mulig hvis maleriet koster 50% av boligens verdi kanskje forbrukerådet ville vurdert det?

Da det bildet egentlig ikke er en del av selge boligen.

Husk også på selgernene vil tape hvis de ikke får solgt delen som fulgte med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Driftutleie kostnad? Fraktpris? Hva har de med OPERATIVSYSTEMER å gjøre? Uten OS er en datamaskin ubrukelig. Dine eksempler er ikke relevante.

Ja men man kan jo gå for linux?

Samme som internetlevrandør som telenor tar linjeleie for kun bredbånd.

Ikke det er relevant men man ser jo det er samme utgangspunkt.

I teorien kunne man også hatt OSX eller android som blir mere vanlig nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også på selgernene vil tape hvis de ikke får solgt delen som fulgte med?

Normalt sett ja, men i dagens situasjon med pc'er så har du gjerne ikke så mye valg.

Pluss, måten prisen blir skjult i totalprisen så ville ikke folk engang få vite at 20% av boligverdien var det bildet på veggen. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...