Gå til innhold

Forskning: Elbil-dekk demper støy like effektivt som støyskjermer


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor kan ikke såkalte elbildekk brukes på vanlige biler?

Poenget er vel at de gir ulemper som en ikke ønsker på biler hvor kjørelengde mellom hver energitilførsel er ubetydelig i markedsføringen. Ellers hadde nok alle biler hatt dekk med minimal rullemotstand siden enegrgiforbruket da blir redusert.

Eh, nei. Det stemmer ikkje. Vinnarane av dei siste dekktestane til NAF er typiske elbildekk. Dette er dekk med ekstra låg rullemotstand, som fører til lågare forbruk for alle bilar, men dei har ikkje ulemper på grunn av det. Nokian Hakkapeliiitta R2 piggfritt vinterdekk, til dømes. Dei er som regel premium-dekk som er dyrare enn dekka folk flest køyrer på, men likevel verd det for elbilar med lite batteri. (Med atterhald om at eg ikkje sjekka alle dekka i dekktestane; det kan hende at det finst dårlege dekk med låg rullemotstand òg.)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gjelder i hvert fall ikke Model S. De hører man veldig godt. Det kan dog være at noen kunder bruker andre dekk enn de som er anbefalt av Tesla.

Tesla bruker bl.a Nokian R2 som anbefalt vinterdekk. Dette er svært støysvakt og har den laveste rullemotstanden som finnes for både vinter- og sommerdekk i standarddimensjonen til Tesla.

 

Nå er vel rullestøy sjeldent et problem på snødekte veier. På bare (sommer)veier hører man godt dekk i dimensjonen 245-265, spesielt i gater/veier utenfor sentrumsområder. En i3 eller Leaf kan komme smygende på deg. Det samme tror jeg gjelder for i8 med standard dekk. En Model S med de bredeste (original)dekkene hører man nok på lang avstand hvis veien er relativt lite trafikkert.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

 

Gjelder i hvert fall ikke Model S. De hører man veldig godt. Det kan dog være at noen kunder bruker andre dekk enn de som er anbefalt av Tesla.

Tesla bruker bl.a Nokian R2 som anbefalt vinterdekk. Dette er svært støysvakt og har den laveste rullemotstanden som finnes for både vinter- og sommerdekk i standarddimensjonen til Tesla.

Nå er vel rullestøy sjeldent et problem på snødekte veier. På bare (sommer)veier hører man godt dekk i dimensjonen 245-265, spesielt i gater/veier utenfor sentrumsområder. En i3 eller Leaf kan komme smygende på deg. Det samme tror jeg gjelder for i8 med standard dekk. En Model S med de bredeste (original)dekkene hører man nok på lang avstand hvis veien er relativt lite trafikkert.

Vinterveier, spesielt der støy er et stort problem, er svært ofte ikke snødekt. AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eh, nei. Det stemmer ikkje. Vinnarane av dei siste dekktestane til NAF er typiske elbildekk. Dette er dekk med ekstra låg rullemotstand, som fører til lågare forbruk for alle bilar, men dei har ikkje ulemper på grunn av det. Nokian Hakkapeliiitta R2 piggfritt vinterdekk, til dømes. Dei er som regel premium-dekk som er dyrare enn dekka folk flest køyrer på, men likevel verd det for elbilar med lite batteri. (Med atterhald om at eg ikkje sjekka alle dekka i dekktestane; det kan hende at det finst dårlege dekk med låg rullemotstand òg.)

Høy pris er vel en ulempe?

 

En ingeniør eller 10 som designer ett bildekk har ett sett med begrensninger å jobbe innenfor. Hvis man introduserer begrensningen at rullemotstanden skal reduseres med 50% så må vel dette (alt annet likt) gjøre jobben deres vanskeligere (dvs gi seg negative utslag andre steder). Et mulig slikt negativt utslag kan selvsagt være høyere pris.

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...