StormEagle Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Min erfaring er ihvertfall at disse dekkene har elendig grep. Sommerdekkene på min e-golf spinner veldig lett, og til og med vinterdekkene (som er normale dekk) har bedre grep på sommerføre.Jeg trodde e-golfen hadde antispinn.. Det slår ikke inn før man har spunnet i 1-2 sekunder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Sommerdekkene på min e-golf spinner veldig lett, og til og med vinterdekkene (som er normale dekk) har bedre grep på sommerføre. sett på om elbil-dekkenes inntogHar man egne dekk for ren El fremdriftsteknologi ? Hvis så, hvorfor ? Ja. På E-golf f.eks så kan man ikke velge dekk og felg på sommerhjulene, man får kun WW sine lav rullemotstand dekk, og lav luftmotstand felger (som ihvertfall jeg ikke syns ser noe fine ut), mens på vinterhjulene kan man velge fritt blant deres utvalg. Javel. Jeg går ut fra at de da opplyser kjøpere om svakere veigrep, økt bremselengde og redusert sikkerhet ihht andre dekk. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Sommerdekkene på min e-golf spinner veldig lett, og til og med vinterdekkene (som er normale dekk) har bedre grep på sommerføre. sett på om elbil-dekkenes inntogHar man egne dekk for ren El fremdriftsteknologi ?Hvis så, hvorfor ? Ja. På E-golf f.eks så kan man ikke velge dekk og felg på sommerhjulene, man får kun WW sine lav rullemotstand dekk, og lav luftmotstand felger (som ihvertfall jeg ikke syns ser noe fine ut), mens på vinterhjulene kan man velge fritt blant deres utvalg. Javel. Jeg går ut fra at de da opplyser kjøpere om svakere veigrep, økt bremselengde og redusert sikkerhet ihht andre dekk.Nei det gjorde de ikke. Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Påstand som blir gjentatt her i diskusjonsfeltet: Friksjonen mot underlaget blir lavere med smalere dekk. Dette er jeg ikke nødvendigvis helt enig i, da formelen for friksjonskraft ikke inneholder berøringsareal. Jeg tror nok at den desidert største årsaken til brede dekk er at det ser kult ut. Dessuten må et smalere dekk ha høyere trykk. Trenden er i hvertfall at dekkbredden går opp, eksempel VW Golf: http://www.megahjul.com/nb/produkter/Volkswagen-Golf 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Påstand som blir gjentatt her i diskusjonsfeltet: Friksjonen mot underlaget blir lavere med smalere dekk. Dette er jeg ikke nødvendigvis helt enig i, da formelen for friksjonskraft ikke inneholder berøringsareal. Jeg tror nok at den desidert største årsaken til brede dekk er at det ser kult ut. Dessuten må et smalere dekk ha høyere trykk. Trenden er i hvertfall at dekkbredden går opp, eksempel VW Golf: http://www.megahjul.com/nb/produkter/Volkswagen-Golf http://www.tu.no/artikler/smale-dekk-skal-spare-drivstoff/234256 deen med de smale dekkene er å minske rullemotstanden og sannsynligheten for vannplaning. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Sommerdekkene på min e-golf spinner veldig lett, og til og med vinterdekkene (som er normale dekk) har bedre grep på sommerføre. sett på om elbil-dekkenes inntogHar man egne dekk for ren El fremdriftsteknologi ?Hvis så, hvorfor ? Ja. På E-golf f.eks så kan man ikke velge dekk og felg på sommerhjulene, man får kun WW sine lav rullemotstand dekk, og lav luftmotstand felger (som ihvertfall jeg ikke syns ser noe fine ut), mens på vinterhjulene kan man velge fritt blant deres utvalg. Javel. Jeg går ut fra at de da opplyser kjøpere om svakere veigrep, økt bremselengde og redusert sikkerhet ihht andre dekk. Det er dårleg av Volskwagen dersom dei tvingar kundane til å kjøpe dårlege dekk. Vinnaren i NAF sommardekktest 2016, Nokian Hakka Green2, er eit typisk elbildekk med låg rullemotstand, men det er òg ganske dyrt:https://www.motor.no/tester/dekktester/sommerdekktest-2016/nokian-hakka-green2/ Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Gjelder i hvert fall ikke Model S. De hører man veldig godt. Det kan dog være at noen kunder bruker andre dekk enn de som er anbefalt av Tesla. Ja det koster flesk for anbefalte dekk så er nok en del som bytter etterhvert. Bilene brenner jo godt av dekk også, så det kan bli kostbart i lengden. Jeg synes det er pinlig med folk som kjøper så dyr bil og ikke har råd til anbefalte dekk. Gjelder spesielt for de som har gått for 21". Hørte en historie om en kunde som ba Tesla plugge et punktert 21" dekk. Det gjorde de selvfølgelig ikke, og kunden ville ikke betale for skifte av to dekk (pga. slitasje og ulik mønsterdybde). Kjenner ikke til utfallet, men tipper gjerrigknarken fikk dekket plugget et annet sted. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Jeg synes det er pinlig med folk som kjøper så dyr bil og ikke har råd til anbefalte dekk. Gjelder spesielt for de som har gått for 21". Hørte en historie om en kunde som ba Tesla plugge et punktert 21" dekk. Det gjorde de selvfølgelig ikke, og kunden ville ikke betale for skifte av to dekk (pga. slitasje og ulik mønsterdybde). Kjenner ikke til utfallet, men tipper gjerrigknarken fikk dekket plugget et annet sted. Det er ofte de med mest som er gjerrigst vet du Neida, det er nok plenty av folk som kjører med gode dekk også. Jeg kjører på pilot sport eller conti contact, veldig fornøyd med de Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Jeg synes det er pinlig med folk som kjøper så dyr bil og ikke har råd til anbefalte dekk. Gjelder spesielt for de som har gått for 21". Hørte en historie om en kunde som ba Tesla plugge et punktert 21" dekk. Det gjorde de selvfølgelig ikke, og kunden ville ikke betale for skifte av to dekk (pga. slitasje og ulik mønsterdybde). Kjenner ikke til utfallet, men tipper gjerrigknarken fikk dekket plugget et annet sted. Det er ofte de med mest som er gjerrigst vet du Neida, det er nok plenty av folk som kjører med gode dekk også. Jeg kjører på pilot sport eller conti contact, veldig fornøyd med de Det er stor forskjell mellom kunder av eks. Roadster og Model S. Førstnevnte har godt med penger (da bilen gjerne er nummer 2 eller 3), og kan lett avse eks. 6.000 kr per dekk.. Flere av Model S-kundene har makset ut, og klarer ikke uforutsette kostnader på rundt 12.000-14.000 kr. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Jeg synes det er pinlig med folk som kjøper så dyr bil og ikke har råd til anbefalte dekk. Gjelder spesielt for de som har gått for 21". Hørte en historie om en kunde som ba Tesla plugge et punktert 21" dekk. Det gjorde de selvfølgelig ikke, og kunden ville ikke betale for skifte av to dekk (pga. slitasje og ulik mønsterdybde). Kjenner ikke til utfallet, men tipper gjerrigknarken fikk dekket plugget et annet sted. Det er ofte de med mest som er gjerrigst vet du Neida, det er nok plenty av folk som kjører med gode dekk også. Jeg kjører på pilot sport eller conti contact, veldig fornøyd med de Det er stor forskjell mellom kunder av eks. Roadster og Model S. Førstnevnte har godt med penger (da bilen gjerne er nummer 2 eller 3), og kan lett avse eks. 6.000 kr per dekk.. Flere av Model S-kundene har makset ut, og klarer ikke uforutsette kostnader på rundt 12.000-14.000 kr. Regner ikke med det foreligger noen statistikk på dette, men det høres absolutt plausibelt ut. Mange som kjører Tesla kommer fra "trege" biler og er ikke vant med slik slitasje, og noen vill bare ikke betale premium osv. Slik er det med alt. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Jeg synes det er pinlig med folk som kjøper så dyr bil og ikke har råd til anbefalte dekk. Gjelder spesielt for de som har gått for 21". Hørte en historie om en kunde som ba Tesla plugge et punktert 21" dekk. Det gjorde de selvfølgelig ikke, og kunden ville ikke betale for skifte av to dekk (pga. slitasje og ulik mønsterdybde). Kjenner ikke til utfallet, men tipper gjerrigknarken fikk dekket plugget et annet sted. Det er ofte de med mest som er gjerrigst vet du Neida, det er nok plenty av folk som kjører med gode dekk også. Jeg kjører på pilot sport eller conti contact, veldig fornøyd med de Det er stor forskjell mellom kunder av eks. Roadster og Model S. Førstnevnte har godt med penger (da bilen gjerne er nummer 2 eller 3), og kan lett avse eks. 6.000 kr per dekk.. Flere av Model S-kundene har makset ut, og klarer ikke uforutsette kostnader på rundt 12.000-14.000 kr. Regner ikke med det foreligger noen statistikk på dette, men det høres absolutt plausibelt ut. Mange som kjører Tesla kommer fra "trege" biler og er ikke vant med slik slitasje, og noen vill bare ikke betale premium osv. Slik er det med alt. De kjenner heller ikke til kostnadene ved å kjøpe dekk i store dimensjoner (spesielt 21"). Dette vil neppe komme som noen overraskelse for eks. kunder av dyrere BMW-modeller (M-biler) eller Porsche. Endret 8. september 2016 av tlwrtpmc Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 De kjenner heller ikke til kostnadene ved å kjøpe dekk i store dimensjoner (spesielt 21"). Dette vil neppe komme som noen overraskelse for eks. kunder av dyrere BMW-modeller (M-biler) eller Porsche. Nei, men nå er jo denne bilen priset på en annen måte her til lands også. Så det er jo ikke så rart. 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Gjelder i hvert fall ikke Model S. De hører man veldig godt. Det kan dog være at noen kunder bruker andre dekk enn de som er anbefalt av Tesla. Tesla bruker bl.a Nokian R2 som anbefalt vinterdekk. Dette er svært støysvakt og har den laveste rullemotstanden som finnes for både vinter- og sommerdekk i standarddimensjonen til Tesla. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Gjelder i hvert fall ikke Model S. De hører man veldig godt. Det kan dog være at noen kunder bruker andre dekk enn de som er anbefalt av Tesla.Tesla bruker bl.a Nokian R2 som anbefalt vinterdekk. Dette er svært støysvakt og har den laveste rullemotstanden som finnes for både vinter- og sommerdekk i standarddimensjonen til Tesla. De er dog grisedyre ved kjøp av bilen, jeg kjøpte sottozero til min, fikk heldigvis 3 som fungerer bra. Dårlig rullemotstand dog, så forbruket er noe høyt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Påstand som blir gjentatt her i diskusjonsfeltet: Friksjonen mot underlaget blir lavere med smalere dekk. Dette er jeg ikke nødvendigvis helt enig i, da formelen for friksjonskraft ikke inneholder berøringsareal. Jeg tror nok at den desidert største årsaken til brede dekk er at det ser kult ut. Dessuten må et smalere dekk ha høyere trykk. Trenden er i hvertfall at dekkbredden går opp, eksempel VW Golf: http://www.megahjul.com/nb/produkter/Volkswagen-Golf Uten at jeg nødvendigvis er uenig i at "ser kult ut" er en viktig effekt, så er det i praksis sånn at brede dekk ofte har en annen friksjonskoefisient, fordi man kan lage de av mykere gummi når de er brede, og fortsatt ha dekk som godt bærer vekten av hele bilen, og har greie slitasjekarakteristikker. (samtidig er det kanskje en liten effekt at veien ikke har helt uniform friksjon, og bredere dekk øker sannsynligheten for å ha kontakt med den delen med høyest friksjon) AtW Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Gjelder i hvert fall ikke Model S. De hører man veldig godt. Det kan dog være at noen kunder bruker andre dekk enn de som er anbefalt av Tesla.Tesla bruker bl.a Nokian R2 som anbefalt vinterdekk. Dette er svært støysvakt og har den laveste rullemotstanden som finnes for både vinter- og sommerdekk i standarddimensjonen til Tesla. De er dog grisedyre ved kjøp av bilen, jeg kjøpte sottozero til min, fikk heldigvis 3 som fungerer bra. Dårlig rullemotstand dog, så forbruket er noe høyt. Lurt å kjøpe dem gjennom tredjepartsforhandler Jeg fikk dem inkl felg og tpms for 18000 Lenke til kommentar
wiz Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Ja når det er "forskere" som fastslår slike "miljøtiltak" så vil jeg anta det er en del av våre "eminente" politikere, veimyndigheter og miljøaktivister som kaster seg på. Disse nevnte evner gjerne ikke å se helhet, miljø, støy, veislitasje, veigrep, vei/kjøreegenskaper osv. Her er det jo i det minste et potensiale til å se opphav til nye avgifter. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Ja når det er "forskere" som fastslår slike "miljøtiltak" så vil jeg anta det er en del av våre "eminente" politikere, veimyndigheter og miljøaktivister som kaster seg på.Kvifor skriv du forskarar i hermeteikn? Disse nevnte evner gjerne ikke å se helhet, miljø, støy, veislitasje, veigrep, vei/kjøreegenskaper osv. Dei beste dekka i dei siste dekktestane til NAF er nettopp dekk med låg rullemotstand. I testane har dekka vorte målt etter andre kriteriar, som grep og køyreeigenskapar. Støy er jo nettopp det forskarane her har undersøkt, og støy er ein viktig miljøfaktor. Det er òg samanheng mellom rullemotstand og vegslitasje. Her er det jo i det minste et potensiale til å se opphav til nye avgifter.Kva nye avgifter er det du kan tenkje deg å innføre? Det er allereie avgift på piggdekk mange stader pga den ekstra vegslitasjen og negative miljøeffektar som støy og støv. Ynskjer du deg ei dekkavgift basert på rullemotstand? 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Hvorfor kan ikke såkalte elbildekk brukes på vanlige biler? Jeg skjønner ikke at dekk utvikles bare for én type bil. Dekkene vet jo ikke om bilen kjører på elektrisitet, bensin, diesel eller hydrogen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Hvorfor kan ikke såkalte elbildekk brukes på vanlige biler?Poenget er vel at de gir ulemper som en ikke ønsker på biler hvor kjørelengde mellom hver energitilførsel er ubetydelig i markedsføringen. Ellers hadde nok alle biler hatt dekk med minimal rullemotstand siden enegrgiforbruket da blir redusert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå