Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forskning: Elbil-dekk demper støy like effektivt som støyskjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sommerdekkene på min e-golf spinner veldig lett, og til og med vinterdekkene (som er normale dekk) har bedre grep på sommerføre.

sett på om elbil-dekkenes inntog

Har man egne dekk for ren El fremdriftsteknologi ?

Hvis så, hvorfor ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette høres jo glimrende ut, men er det noe negativt med de dekkene? Er det gjort kompromisser som dårligere veigrep eller kortere levetid eller ekstremt mye høyere pris på dekkene, eller er de ca like gode på alle andre parametere og med lavere rullemotstand?

 

Alle dekkblandinger og asfalttyper er en rekke kompromiss, så noen ulemper er det helt sikkert. Men det er ulemper med støyforurensning også, og dette er et samfunnsmessig langt billigere tiltak en støyskjermer.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt veidekke er en nytelse å kjøre på støymessig, selv med bensinbil og tradisjonelle dekk.

Norsk piggdekkslitt asfalt med grove pukksteiner er pyton å kjøre på støymessig.

 

Kanskje vi skal ta oss råd til å asfaltere litt oftere for å få mindre støy både i bilene og i nærmiljøet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt veidekke er en nytelse å kjøre på støymessig, selv med bensinbil og tradisjonelle dekk.

Norsk piggdekkslitt asfalt med grove pukksteiner er pyton å kjøre på støymessig.

 

Kanskje vi skal ta oss råd til å asfaltere litt oftere for å få mindre støy både i bilene og i nærmiljøet?

 

Støysvak asfalt hjelper mye, men har også sine egne sett ulemper.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt veidekke er en nytelse å kjøre på støymessig, selv med bensinbil og tradisjonelle dekk. Norsk piggdekkslitt asfalt med grove pukksteiner er pyton å kjøre på støymessig.

 

Kanskje vi skal ta oss råd til å asfaltere litt oftere for å få mindre støy både i bilene og i nærmiljøet?

 

Piggdekk er hovudsporblemet her. Norsk asfalt har ei anna blanding enn asfalt på kontinentet, nettopp for å tole slitasje frå piggdekk og kjettingar. Asfalt på kontinentet har betre friksjon (dei brukar gjerne sandstein i staden for granitt), men der dei brukar slik asfalt er det forbode å køyre med piggdekk. Med piggdekk på slik asfalt ville vi hatt eit veldig mykje større svevestøvproblem om vinteren, og vi måtte ha asfaltert på nytt kvar vår. Endelause vegarbeid om våren er heller ikkje udelt positivt. Med forbod mot piggdekk kunne vi brukt betre asfalt, og fått mindre støy og svevestøv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

Sommerdekkene på min e-golf spinner veldig lett, og til og med vinterdekkene (som er normale dekk) har bedre grep på sommerføre.

sett på om elbil-dekkenes inntog

Har man egne dekk for ren El fremdriftsteknologi ?

Hvis så, hvorfor ?

 

 

Mindre rullemotstand slik at rekkevidden blir bedre.

Lenke til kommentar

Gjelder i hvert fall ikke Model S. De hører man veldig godt. Det kan dog være at noen kunder bruker andre dekk enn de som er anbefalt av Tesla.

 

Ja det koster flesk for anbefalte dekk så er nok en del som bytter etterhvert. Bilene brenner jo godt av dekk også, så det kan bli kostbart i lengden. 

Lenke til kommentar

rullemotstanden redusert med et gjennomsnitt på 40 prosent. Det gir en potensiell reduksjon i energiforbruket på 12-16 prosent om man holder marsjfart i 50-sonen, og 4-6 prosent om man kjører i åtti kilometer i timen.

Jeg ville ha trodd at rullemotstanden øker proprosjonalt med (hastighet)^x, hvor x > 1?

 

Eller er dette bare et utslag av at andre faktorer (luftmotstand?) øker enda raskere?

 

-k

Lenke til kommentar

Et annet aspekt er kanskje trafikksikkerhet. Hvis bilene kommer rullende nærmest lydløst langs veien, kan det føre til mange trafikkfarlige situasjoner med gående/syklende f.eks.

 

Hvis vi trenger lyd for å skremme gående/syklende så kan det løses mer effektivt på andre måter (sørge for å stråle ut lyd aktivt bare for en kone som peker fremover f.eks).

 

Jeg tror at det er mer relevant å spørre om de dekkene og det veidekket som gir minst støy, samtidig gir god friksjon for å kunne bremse og manøvrere.

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sommerdekkene på min e-golf spinner veldig lett, og til og med vinterdekkene (som er normale dekk) har bedre grep på sommerføre.

sett på om elbil-dekkenes inntog

Har man egne dekk for ren El fremdriftsteknologi ?

Hvis så, hvorfor ?

 

 

Ja. På E-golf f.eks så kan man ikke velge dekk og felg på sommerhjulene, man får kun WW sine lav rullemotstand dekk, og lav luftmotstand felger (som ihvertfall jeg ikke syns ser noe fine ut), mens på vinterhjulene kan man velge fritt blant deres utvalg.

 

Det er for å tyne ut mer rekkevidde, men som sagt så går det utover grepet på dekkene ihvertfall.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

rullemotstanden redusert med et gjennomsnitt på 40 prosent. Det gir en potensiell reduksjon i energiforbruket på 12-16 prosent om man holder marsjfart i 50-sonen, og 4-6 prosent om man kjører i åtti kilometer i timen.

Jeg ville ha trodd at rullemotstanden øker proprosjonalt med (hastighet)^x, hvor x > 1?

 

Eller er dette bare et utslag av at andre faktorer (luftmotstand?) øker enda raskere?

Luftmotstanden aukar med farten opphøgd i 2.

 

Fart har lite å seie for rullemotstand. Dreiemoment er viktigare. Drar du på, eller bremsar (regenerativ bremsing er mest relevant i so fall) vil dekket slippe litt meir mot asfalten. Du treng høgare dreiemoment for å halde oppe farten ved høgare luftmotstand, og difor er rullemotstanden til ein viss grad avhengig av fart òg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom toppfart på elbiler (bortsett fra Tesla) er ca 148 km/t, klarer elbilene seg med dekk som er Q-merket (maks 160 km/t). Dette gir en ypperlig mulighet til å lage støysvake dekk i bytte mot hastighetstålighet, uten at det behøver å gå utover de andre egenskapene (veigrep, komfort, holdbarhet, osv).

Jeg mener at de fleste elbiler er levert med slike Q-merkede dekk. Ikke særlig dyre er de heller. Jeg har sett slike Continental dekk vært solgt for vel 800,- /stk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt veidekke er en nytelse å kjøre på støymessig, selv med bensinbil og tradisjonelle dekk.

Norsk piggdekkslitt asfalt med grove pukksteiner er pyton å kjøre på støymessig.

 

Kanskje vi skal ta oss råd til å asfaltere litt oftere for å få mindre støy både i bilene og i nærmiljøet?

 

Helt rett. Spesielt her på Vestlandet består veiene bare av grovpukk med litt asfaltlake rundt. Steiner store som knyttnever er dumpet i veibanen som kjøreunderlag, og så er meningen at denne steinen skal bildekkene pusse ned.

 

Er det noe rart at støy, vibrasjoner og romling dominerer på det pillråtne veinettet vårt? 

Endret av 5FFP1X9W
Lenke til kommentar

Min erfaring er ihvertfall at disse dekkene har elendig grep. Sommerdekkene på min e-golf spinner veldig lett, og til og med vinterdekkene (som er normale dekk) har bedre grep på sommerføre.

Jeg trodde e-golfen hadde antispinn.. ;)

 

Dette høres jo glimrende ut, men er det noe negativt med de dekkene? Er det gjort kompromisser som dårligere veigrep eller kortere levetid eller ekstremt mye høyere pris på dekkene, eller er de ca like gode på alle andre parametere og med lavere rullemotstand?

El-dekkene er stort sett smalere. Fordelene er lengre rekkevidde og lav pris. Ulempene er dårligere grep, "ukult" utseende og kortere levetid. Og hvis du parkerer på våt plen/jord ved hytta/bondegården så skjærer dekkene seg lettere ned i jordsmonnet.

 

Luftmotstanden aukar med farten opphøgd i 2.

Det skal sies at det er en grov forenkling som fungerer tålig greit i et begrenset spekter av hastigheter. Men blant annet endringer i utbredelsen av turbulente områder rundt bilen gjør det langt fra presist. Presisjonen til forenklingen blir også elendig i høye hastigheter. Svinging og sidevind endrer også luftmotstanden selv om ikke hastigheten endres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...