Gå til innhold

[Løst] Projektor, stille den skrått ift lerret?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en projektor og montert den opp, men bildet er for lite i forhold til lerretet, ganske mye også.

Går det ut over kvaliteten om jeg stiller den ganske mye på skrått slik at avstanden blir større eller går det bra?

Evt hva skal man se etter med en prosjektor for å få stort nok bilde? De jeg har drevet med tidligere har hatt stor mulighet til å justere bildet, men min har veldig liten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du vil sette projektoren skrått, så er det lens shift eller keystone som gjelder.

Fant ein fin artikkel som beskriver dei forskjellige konsepta. 

Kort fortalt så er det lens shift som er den beste måten, men er det ikkje alle projektorer som har moglegheita til det. Og ofte kun horisontal korrigering.

Lenke til kommentar

Her er det en ganske god kalkulator for ulike projektormodeller, og hvilken avstand de må settes for å gi riktig bilde

https://www.projectorscreen.com/projector-screen-calculators

Stort sett så går det ganske bra å ha projektoren skrått, for deretter å stille på bildet, men jeg antar at det også varierer mye fra modell til modell.

Dette skjønte jeg ikke mye av, fylte ut men der stopper der.

Jeg har størrelse på lerretet og avstand, jeg mangler riktig projektor som gir den størrelsen på den avstanden.

Lerretet er 108", 16:9og projektoren er 3m unna.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du brukte feil del av kalkulatoren, det er versjonen nede til høyre (på desktop) som du skal bruke. Mulig den krever flash

post-91287-0-43291900-1473497136_thumb.png

EDIT: Så at du har skrevet både størrelse på lerret modell på projektoren. Det blir muligens i nærmeste laget med 3m

post-91287-0-66097000-1473497302_thumb.png

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva skal til for å endre det til 1600-0800?

Neida, har funnet ut av den kalkulatoren, men ettersom Eidsiva bredbånd ikke klarer å gjøre jobben sin har jeg ikke tilgang til pc med nett hele tide lengre og jeg er allerede langt over kvoten på 4G.

Har ikke noe hast med å finne en, så tar det på tilbud om det kommer noe innen fornuftig tid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...