Gå til innhold

Operasjon "cool down"


Eplenektar1

Anbefalte innlegg

Operasjonen går ut på at viftesystemet i kabinettet skal endres radikalt. :thumbs:

 

Putte inn en 120mm i front og en evt to 80mm vifter bak. :w00t:

 

Planen kan dere sjekke her

bare trykk på linken på den sida, og dere får se bildet.

 

så har jeg funnet at at det er smart å få lufta bort mot cpu-en,

og kan noen anbefale meg en måte å få overført lufta fra

vifta over til cpu-en ved hjelp av en slange(eller noe i den dur)?

 

All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det finnes selvsagt unntak, men jeg ville eller borret hull i kabinettet og satt in 120 mm vifte enn å bruke 80mm vifter.

Poenget er at det er byggi plass til noen vifter. og jeg har absolutt ingen planer om å ødelegge kabinettet bare for det. Så jeg putter på et par vifter og da blir det veldig bra, (forhåpentligvis). :cool:

 

For nå er det delvis ganske :devil: inni der. :cry:

Lenke til kommentar

Hvis det er et Avantech kabinett, så er det jo plasser til to 80mm vifter bak og ikke 60mm som du hadde skrevet på bildene. Forresten så er luftstrømmen slik at den styres fra inntaksviften, og ledes av eksos-viftene. Det betyr at du ikke vil få all lufta blåst rett mot alle AGP/PCI kortene slik du spurte om på tegninga.

Lenke til kommentar

Og fjerner man alt av unødvendige ting som den "vifteholderen" og mitt bjelken så er mye gjort når det gjelder å få plass..

 

Ja det er sant, og da er det lettere å få en fin plexiglass mod i sidedøra. Det eneste minuset er da at en mister ei svært nødvendig plassert vifte, og en utrolig kjekk sak som holder de tunge (skjerm)kortene på plass slik at de ikke bøyes.

 

Vifteholderen skal jeg si meg enig i er unødvendig stor og knotete, og den er på mange HK i veien for CPU-kjøleren =/

 

Det er et stort minus med de kabinettet og det er at det er trangt og knotete med alt på plass ;)

 

Skal være enig i at det blir liten plass, men det er da så fantastisk enkelt å ta ting ut for å komme lettere til. Alt i alt er det svært så lett å jobbe inni kabinettet ;)

Lenke til kommentar
HUSK:

 

1. Varm luft stiger oppover.. derfor lufta som skal ut bør gå ut oppe.

2. Kald luft stiger ikke , inn-luftvifter nede i kabinettet..

 

 

Du kan jo lage plass til en vifte på toppen.. i taket av kab. ?

Eller?

Nå snakker du om hvordan lufta beveger seg uten at det er noen vifter til stede. Når det er vifter inni maskinen så blir saken noe helt annet. Det mest praktiske er selvsagt ikke å ha eksos-viftene oppe i kabinettet da det vil ødelegge luftstrømmen ganske så grundig. Viftene bør bestandig plasseres i bakenden slik det f.eks. er på Chieftec kabinettene. I følge en del forsøk som AMD gjorde, så viste det seg at PSU'en også helst bør trekke inn luft fra undersiden pga. at dette vil gi en enda bedre luftstrøm enn hvis den trekker lufta inn slik bla. Chieftec PSU'ene gjør. Det viktigste er altså å få styrt lufta til CPU og deretter får den ut av kabinettet så for som mulig når den er blitt oppvarmet. Alt i alt kan du se på de fleste kabinettene du får kjøpt i dag hva som har vist seg å være best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...