Gå til innhold

Finnes det PWM-til-spenning adaptere for styring av vifter?


Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fikk en flott noctua kjøler billig on the cheap, og selv om kjøleren og viftene (noctua P14FLX) er tipp topp så er de desverre bare 3-pin og kan ikke PWM styres. Hovedkortet mitt er heller ikke av typen som har alternativ styring via regulering av spenning.

 

Så spørsmålet er, finnes noen gode og rimelige adaptere av noe slag som kan ta imot et PWM signal fra hovedkortet og så spytte ut en passende spenning til viften?

 

Elektronikken for dette skulle jo være både billig og enkel så jeg forventer nesten av noen har laget dette. Jeg finner også masse slike enheter på ebay som gjør noe lignende, men de regulerer alle sammen basert på (egen) temperatursesor i stedet for PWM.

 

Etter en del søking var faktisk det eneste jeg fannt et kjipt hong-kong produkt til typ 5 dollar. Det fungerer, men styrings-vidden er alt for trang og grovkornet (går vel bare mellom 75-100% i praksis vil jeg tippe). Riktig funksjonalitet - men kvaliteten er for dårlig, som forventet til den prisen.

 

I stedet for å kjøpe nye kvalitets PWM vifter for 3-400kr, finnes det noe rimelig slikt som kan gjøre de gode 3-pins viftene mine brukbare i stedet?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må frem med loddebolten og lage et lite kretskort/PCB.

 

4p PWM vifter har vel en PWM chip i seg, noe 3p DC vifter ikke har. Så en "enkel adapter" finnes vel ikke.

http://www.overclock.net/t/1505404/guide-convert-3-pin-fan-to-pwm-56k-warning-courtesy-of-lazzer408

 

Tipper det er enklere å kjøpe en viftekontroller for 3p vifter :)

 

Ja, "adapter" er kanskje feil terme å bruke i denne sammenhengen rent teknisk sett. Det er en kontroller vi snakker om selvfølgelig siden et PWM signal må konverteres til en spenning.

 

Å lag det selv tror jeg blir uaktuellt for min del - men som du ser i den tråden så er det jo relativt enkle greier bygget av billige deler, så det virker jo nesten umulig at noen ikke har laget dette allerede.

 

Fankontrollere for 3-pin vifter finnes jo i flusst, men det virker som at manuell kontroll eller kontroll via temperatursensor på controlleren er alt de typisk tilbyr - og det er for primitivt for min del.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

Tror du må frem med loddebolten og lage et lite kretskort/PCB.

 

4p PWM vifter har vel en PWM chip i seg, noe 3p DC vifter ikke har. Så en "enkel adapter" finnes vel ikke.

http://www.overclock.net/t/1505404/guide-convert-3-pin-fan-to-pwm-56k-warning-courtesy-of-lazzer408

 

Tipper det er enklere å kjøpe en viftekontroller for 3p vifter :)

 

Ja, "adapter" er kanskje feil terme å bruke i denne sammenhengen rent teknisk sett. Det er en kontroller vi snakker om selvfølgelig siden et PWM signal må konverteres til en spenning.

 

Å lag det selv tror jeg blir uaktuellt for min del - men som du ser i den tråden så er det jo relativt enkle greier bygget av billige deler, så det virker jo nesten umulig at noen ikke har laget dette allerede.

 

Fankontrollere for 3-pin vifter finnes jo i flusst, men det virker som at manuell kontroll eller kontroll via temperatursensor på controlleren er alt de typisk tilbyr - og det er for primitivt for min del.

 

-Stigma

 

Aquaero 5 LT tror jeg kan fungere. Den billigste av de koster en 5-600 kr tror jeg...

Lenke til kommentar

Hva er det du egentlig er ute etter da?

 

NZXT Grid+ V2 henter jo CPU temp .. Det er ikke noe annerledes det enn hva headeren på hovedkortet gjør.

 

Det jeg ser etter er en controller som kan basere sin spenningsoutput på et PWM signal fra hovedkortet - og dermed la meg styre og sette opp profiler via hovedkortets kontrollmekanismer og software. De aller fleste enkle fancontrollere virker å ha egen CPU-probe som du da må fysisk lime til kjøleribben et sted. Det blir aldri særlig responsivt eller nøyaktig, og lite konfigurerbart er det som regel også.

 

Denne som du nevner gjør jo egentlig noe i den retning dog - det ser ut som den henter verdier via USB, men det er jo ett-fett. Dette er jo en del mer enn det jeg trenger. Alt jeg egentlig har behov for er en enkel PWM-inn-til-spenning-ut converter.

 

Takk likevel for forslaget. Den ser rimelig ut, og om denne kan gjøre ting betydelig bedre enn kontroll via hovdkort kan gjøre (som muligheten til å slå av vifter totalt ved behov, høy trinnoppløsning osv.) så kan det jo fort være bedre å kjøpe en slik fremfor nye vifter. Det eneste som ikke kommer veldig klart frem er om den kan styre ikke-PWM vifter via spenning, men jeg skal se gjennom noen reviews og snuse litt på den.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Den dc regulerer vifter ja.

 

Hvis du vil kan jeg sende deg 1 du kan teste.

 

Det var jo et usedvanlig snillt tilbud. Er du assosiert med firmaet som lager dem eller noe sånt?

 

Jeg tror kanskje jeg har funnet en minimalistisk og veldig billig løsing dog, så jeg vil prøve det ut før jeg plager deg med slikt og evt. investerer noe mer penger i det.

 

Denne er akkurat det jeg har snakket om - en veldig enkel PWM-til-spenning konverter:

https://www.aliexpress.com/item/NEW-PCW-12V-PWM-4Pin-to-3pin-Computer-Case-CPU-VGA-Cooling-Fan-Speed-Controller-Control/1911526853.html?spm=2114.01010208.3.1.fu5DzL&ws_ab_test=searchweb201556_10,searchweb201602_3_10057_10056_10065_10068_10055_10054_10069_10059_10058_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_1&btsid=7375d21c-61ae-45cc-8974-86f92068d694

 

Jeg fikk lånt meg en som jeg testet litt output på, og her er resultatene under(på en Noctua NF-P14 1200rpm vifte).

 

Jeg hadde faktisk en slik en tidligere og jeg hadde altid dårlige resultater på den (føltes som den var alt for sensitiv og snever bredde på) men etter litt testing så jeg faktisk at hele den problemstillingen kommer at den av en eller annen grunn regulerer hele sin rekkevidde mellom 0 - 35% og ikke 0 - 100%. Med en gang vifteprofilen min ble laget med det i tankene så virker den ypperlig. Det er faktisk også mulig å skru av viftene totalt med denne i og med at den kan levere ned i 2,27volt, som er langt under startverdien for de aller fleste vifter.

 

For 40 kroner inkl. frakt er det ikke mye å si på :)

(dog lang leveringstid)

 

Norm:

40% - 1260rpm

35% - 1260rpm

30% - 1125rpm

25% - 935rpm

20% - 750rpm

15% - 500rpm

14% - 400rpm //minimum needed to start, 4,40v

10% 190rpm //minimum needed to keep running

0% // ca 440rpm

 

voltage output:

40 11.90

39 11.90

38 11.90

37 11.90

36 11.90

35 11.90

34 11.90

33 11,46

32 11,10

31 11,62

30 10,14

29 9,80

28 9,37

27 9,08

26 8,63

25 8,34

24 7,91

23 7,61

22 7,17

21 6,87

20 6,43

19 5,98

18 5,68

17 5,24

16 4,95

15 4,50

14 4,21

13 3,77

12 3,48

11 2,89

10 2,61

9  2,28

8  2,27

7  2,28

6  2,27

5  2,49

4  2,50

3  2,51

2  2,56

1  2,27

0  4,42

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det der er vel et potensiometer på godt norsk. Trodde den ble for simpel for deg :whistle:

 

Neida, jeg jobber ikke for NZXT :rofl: (Jobber med PLS/Softwareautomasjon).

Jeg liker tanken med å kunne sende litt HW rundt forbi hvis noen trenger noe. Som eksempel har jeg sendt prosessor og skjermkort til mangfoldige tusen til "ukjente" på forumet. Har også gitt fra meg HW jeg ikke trenger til noen som trenger det mer .. Kjøp&Salg har jeg også god erfaring med, med folk på forumet. Alt har gått helt smertefritt.

 

Man må selvsagt gjøre slik med de man stoler på, og du vil jeg tro man kan stole på :)

Det er vel noe med "de navnene som går igjen" liksom ...

 

Er du happy med det du har gjort så er det vel greit da.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg tipper nok det er en spenningsregulator og ikke potensiometer - for den skal visstnok takle 12watt output, og da hadde det vel blitt for varmt i lengden for en såpass liten device uten betydelig kjøleribbe. Sikkert en liten mosfet eller noe sånt? (jeg har ikke så enorme elektronikkkunnskaper). Den er PWM kontrollert altså, på tross av den knotten på fronten. Jeg tror den er der som alternativ til PWM styring dersom du bare har 3-pin header på hovedkortet (har ikke testet).

 

Men ja, så lenge den kan styres fra PWM så er det greit liksom - og software-delen av dette kan settes opp via speedfan (god funksjonalitet om noe rotete UI).

 

Denne som jeg linket er jo litt basic, uten tvil - men rekkevidden og oppløsningen er god nok i praksis. Største begrensning er nok at du bare har 1 regulertbart uttak. Skal du regulere flere vifter uavhengig må du ha flere.

 

Jeg har mistet min gamle desverre, men jeg bestillte en ny - så jeg får avvente noen ukers tid for levering og håpe det går bra. Klarer meg intill da. Tenker dette er en enkel brukbar fiks for å gjøre de eksisterende gode 3-pins viftene mine last-dynamiske.

 

Takker likevel for tilbudet. Hadde du bodd i nærheten så hadde jeg fort takket ja enn om bare for nysgjerrighetens skyld, men det er ikke verdt tur-retur frakten :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...