AnonymDiskusjon Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 (endret) Hei! Dama har som sagt Hepatitt B, vi har ikke hatt samleie enda, ikke gjort noe, men lurer på om jeg burde få meg vaksinert, isåfall trenger jeg signatur fra foreldrene hjemme? Fyller 17 i okt. Søkt litt for å finne ut av mer, men blir ikke stort klokkere enn det jeg allerede er. Hun har arvet det fra sin mor som ble adoptert til norge som liten, legene sjekket henne aldri. Hun fikk vite det for et par år siden. Anonymous poster hash: 81957...98d Endret 7. september 2016 av Hårek Har flettet to tråder, TS trykket feil Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 Hei! Holder på med ei ganske fantastisk jente, men hun fortalte meg at hun har hepatitt B, hun er jomfru, så ikke fått det igjennom sex, men igjennom familien da hun ble født.. Søstrene hennes har det også. Søkt litt for å finne ut av mer, men blir ikke stort klokkere enn det jeg allerede er. Om noen kan endel om sykdommen så fortell gjerne! Hun har arvet det fra sin mor som ble adoptert til Norge som liten, legene sjekket henne aldri. Moren fikk vite det for et par år siden. Jeg fyller 17 neste mnd, så jeg trenger vel underskrift fra de hjemme? Jeg har lyst å vaksinere meg raskest mulig da iflg nettet er det en prosess der du må ta til sammen 3 vaksiner for å bli helt vaksinert. Anonymous poster hash: a3826...98b Anonymous poster hash: a3826...98b Anonymous poster hash: a3826...98b Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Full beskyttelse mot hepatitt B inngår vel i tre vaksinasjoner som må tas med hhv. 1 måned og 6 måneder mellom sprøytene. Anbefaler at du vaksinerer deg, men vær obs på at det tar tid Lenke til kommentar
oddi Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Ja, du bør vaksinere deg selv om smitterisikoen er liten. Dette er en vaksinasjon du uansett vil trenge om du skal reise eksotiske steder, tar du alle 3 vaksinesprøytene (over 1 år) får du livslang immunitet. Du trenger ikke signatur fra foresatte, ta kontakt med reisemedisinsk senter på ditt lokale sykehus så ordner de det. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Jeg kan ikke se at en unge mellom 16 og 18 ikke kan ta vaksine uten samtykke fra foresatt. Kontakt legen din for mer informasjon. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 (endret) Jeg fyller 17 neste mnd, så jeg trenger vel underskrift fra de hjemme? Hvorfor? Er det ikke bare å troppe opp på vaksinekontoret? Og betale det det koster. Edit: svar til over: det er normalt vaksinekontoret som gir vaksiner, ikke fastlegen. Endret 7. september 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 https://helsenorge.no/vaksiner/mine-vaksiner Logg deg inn her og se selv Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Regla om Hepatitt B er svært lang, og det blir veldig uhensiktsmessig å beskrive dette i et forum fordi du kommer til å ha en rekke motspørsmål. Jeg anbefaler deg derfor å oppsøke helsestasjon for ungdom. Der vil du få alle svar. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Du er 16 år, da er du helserettslig myndig. Det innebærer at du har rett til selv å bestemme om du skal ha behandling og hvem som skal vite om helsetilstanden din. Med andre ord kan du ta en vaksine uten at foreldrene dine har rett til å vite dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå