Gå til innhold

DAW (digital audio workstation) bygg ~12k

Anbefalte innlegg

Hei,

Planlegger å bygge en stasjonær som i hovedsak skal brukes til musikkproduksjon. Budsjettet mitt er på ca. 12k. Systemkrav er igrunn kun at det må være en kraftig CPU og at det skal være relativt stillegående - minimalt med viftestøy. Vil også muligens oppgradere til 2 skjermer ved et senere tidspunkt. OS, skjerm, tastatur&mus inngår ikke i budsjettet.

Har allerede satt opp et system på prisjakt som jeg gjerne ønsker tilbakemelding på. Er noen år siden jeg bygde stasjonær sist, så er ikke helt oppdatert.

Evt. kompatibilitetsproblemer e.l. ?

http://www.prisjakt.no/list.php?l=284999

Kan være verdt å nevne at jeg planlegger å overklokke CPU'en så langt det lar seg gjøre mtp. stabilitet og støy.

Har aldri overklokket før, men etter hva jeg har forstått har dette blitt enklere å gjøre på nyere HK?

Har valg av ram noe å si når jeg skal overklokke?

Har kikket mye på reviews og støy-tester på ulike CPU-kjølere, og kom frem til at Scythe Ninja 4 var et godt valg. Presterer nesten like bra som de større Noctua-kjølerne til en billigere penge. Eneste minus er klarering til minne, men tror dette skal gå bra med brikkene jeg har valgt(?). Skal visst være ~40mm klarering fra HK og opp til vifta, og rammen min er 34mm høy ifølge et specsheet jeg fant fra Kingston.

Tar imot forslag til endringer med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding! Kommer ikke til å gjøre noe recording av live instrumenter/vokal bortsett fra piano - som går via MIDI/USB-signal. Er kun fordi jeg ønsker minst mulig bakgrunnsstøy når jeg mixer i DAW-verktøyet mitt. Sånn sett har jeg ikke noen ekstreme krav mtp. støy - jeg bor i byen, og rommet mitt er ikke kjempegodt lydisolert. Vil allikevel holde unødvendig bråk på et minimum.

Lydisolert boks blir nok et fremtidig prosjekt isåfall, tror ikke det skal være nødvendig :) Da senker jeg heller overklokkingskravene mine i første omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...