stigfjel Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Historen viser, i hvert fall med tanke på Flash at Apple hadde rett, så til de grader. Deres svar på å ikke støtte Flash var HTML5, og det var en sterk medvirkende faktor til at det ble fart på HTML5. Og nå har alle kommet etter. Men Airpods fortjener Apple tyn for, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Du glemte visst å svare på den delen av innlegget mitt som tok deg i feilaktige påstander om Apples datainnsamling. Sånt skjer. Det var du som påsto at Apple samler inn data om brukerenes bruk av minijack. Ikke meg. AtW 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Ja, en midlertidig løsning for et mindretall av kundene. Apple optimaliserer for det typiske bruksmønsteret. Nisjene som har spesielle behov må ta til takke med stygge ting. Slik har det jo alltid vært. Apple lager produkter for den jevne person, ikke for hver enkelt nisjegruppe med sine absolutte krav til alt. Det typiske bruksmønster for trådbasert lyd er ikke lightning men minijack. AtW Akkurat som det typiske var VHS en gang i tiden. Verden utvikler seg. Men når jeg snakker om det typiske bruksmønsteret snakker jeg ikke om spesifikke teknologier som sådan. Jeg snakker om hvilke behov som dekkes av produktet. De fleste er ikke så opphengt i om det er minijack eller ikke. De fleste vil bruke det som følger med telefonen. Og de som har minjack-produkter vil fint kunne bruke overgangen. Kun en liten nisje vil være så fisefine på det at overgangen er helt uakseptabel. Og Apple kan ikke hele tiden tilpasse seg hver enkelt liten høylytte nisje. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Jo da Apple har sikkert fordelen med omfattende overvåking av sine brukere, om de vil eller ikke. Men de gjør like fullt dårlige valg som alle andre. Å avfeie all kritikk med "apple vet hva de gjør" som hekemo gjorde er meningsløst. AtW Jeg avfeier ikke all kritikk med det, men jeg avfeier hysteri og rene overdrivelser. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) En annen ting, som påpekt før er at det ikke bare er Apple som har vurdert muligheten for å droppe den utgangen. USB-C har blitt nevnt som en erstatning. Men ingen andre har turt, før Apple nå gjorde det. Endret 10. september 2016 av stigfjel Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Men, det er ikke lett å skjønne hva Apple tenkte på med designet av Airpods. Her fortjener Apple all den tyn de kan få. Hva er problemet med AirPods? Her er noen som har prøvd dem: http://www.macworld.com/article/3117706/headphones/airpods-hands-on-they-stayed-in-my-ears-and-sounded-awesome.html Historen viser, i hvert fall med tanke på Flash at Apple hadde rett, så til de grader. Deres svar på å ikke støtte Flash var HTML5, og det var en sterk medvirkende faktor til at det ble fart på HTML5. Og nå har alle kommet etter. Men Airpods fortjener Apple tyn for, bare så det er sagt. Jeg skjønner ikke sammenligningen din. AirPods er bare et konkret produkt, ikke Apples endelige løsning på alt som har med lyd å gjøre. Flash er for HTML5 det minijack er for trådløs lyd. Du kritiserer et konkret produkt som bruker trådløs lyd, men det er ikke produktet som erstatter minijack. Det er en annen teknologi. Selv om du ikke liker dette konkrete produktet så har ikke det noe med at minijack ble erstattet å gjøre. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Skal produsenter droppe Jack utgangen bør de følge én standard i hverfall...men skjer det? 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) En annen ting, som påpekt før er at det ikke bare er Apple som har vurdert muligheten for å droppe den utgangen. USB-C har blitt nevnt som en erstatning. Men ingen andre har turt, før Apple nå gjorde det. Motorola droppe vel utgangen på Motorola Z i år, men ingen bryr seg da de ikke er så relevante i denne sammenhengen, og det får ingen ringvirkninger for 3.parts produsenter. Endret 10. september 2016 av Mala Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Et umiddelbart problem jeg ser med Airpods er at de er lette å miste. Billige er de heller ikke. Og nå handler vel denne diskusjonen om hva Apple lanserte sist onsdag, så da er det relevant. Skal produsenter droppe Jack utgangen bør de følge én standard i hverfall...men skjer det? For trådløs lyd har vi jo Bluetooth. Og det følger med overgang fra lightening -> minijack. Dessuten, selv i dag kommer flere headset i forskjellige utgaver, basert på type telefon. Bose QC25 kommer i to versjoner, iOS og Android. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Et umiddelbart problem jeg ser med Airpods er at de er lette å miste. Billige er de heller ikke. Og nå handler vel denne diskusjonen om hva Apple lanserte sist onsdag, så da er det relevant. Skal produsenter droppe Jack utgangen bør de følge én standard i hverfall...men skjer det? For trådløs lyd har vi jo Bluetooth. Og det følger med overgang fra lightening -> minijack. Dessuten, selv i dag kommer flere headset i forskjellige utgaver, basert på type telefon. Bose QC25 kommer i to versjoner, iOS og Android. Nåja..det er snakk om to forskjellige utgaver, en for Apple og en for alle andre... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Jo da Apple har sikkert fordelen med omfattende overvåking av sine brukere, om de vil eller ikke. Men de gjør like fullt dårlige valg som alle andre. Å avfeie all kritikk med "apple vet hva de gjør" som hekemo gjorde er meningsløst. AtW Jeg avfeier ikke all kritikk med det, men jeg avfeier hysteri og rene overdrivelser. Hva i alle dager av det jeg har skrevet mener du er hysteri og overdrivelser? AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Ja, en midlertidig løsning for et mindretall av kundene. Apple optimaliserer for det typiske bruksmønsteret. Nisjene som har spesielle behov må ta til takke med stygge ting. Slik har det jo alltid vært. Apple lager produkter for den jevne person, ikke for hver enkelt nisjegruppe med sine absolutte krav til alt.Det typiske bruksmønster for trådbasert lyd er ikke lightning men minijack. AtW Akkurat som det typiske var VHS en gang i tiden. Verden utvikler seg. Men når jeg snakker om det typiske bruksmønsteret snakker jeg ikke om spesifikke teknologier som sådan. Jeg snakker om hvilke behov som dekkes av produktet. De fleste er ikke så opphengt i om det er minijack eller ikke. De fleste vil bruke det som følger med telefonen. Og de som har minjack-produkter vil fint kunne bruke overgangen. Kun en liten nisje vil være så fisefine på det at overgangen er helt uakseptabel. Og Apple kan ikke hele tiden tilpasse seg hver enkelt liten høylytte nisje. Man har to varianter, lightning og minijack. De som bruker det som følger med hadde det gjort det med minijack også. Så det relevante er hva de som ikke bruker medfølgende utstyr gjør. AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Det finnes forskjellige typer 3.5mm-headset fordi Apple valgte å følge den gjeldende standarden for 3.5mm-pinout mens Androidverden valgte å være sær og finne på sin egen. Denne artikkelen kan anbefales til alle som mener 3.5mm er en enkel standard uten issues: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)#TRRS_standards Endret 10. september 2016 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Det finnes forskjellige typer 3.5mm-headset fordi Apple valgte å følge den gjeldende standarden for 3.5mm-pinout mens Androidverden valgte å være sær. Denne artikkelen kan anbefales til alle som mener 3.5mm er en enkel standard uten issues: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)#TRRS_standards Ingen har vel sagt det er uten issues , men på hodetelefonfronten så er det jo i praksis ikke noen issues. Hodetelefoner funker fint på Android Apple og andre. AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Tja, jeg har opplevd at hodetelefoner ikke har fungert på pc. Stereolyd funker dog stort sett greit mellom telefoner. Mikrofon stort sett også. Men hele standarden er egentlig en clusterfuck som bør avlives snarest. Mekanisk kompatibilitet uten elektrisk burde forbys. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Nei, det gjør det ikke. Apple-ørepropper med handsfree fungerer dårlig på Android-telefoner og vica versa. Så jeg skjønner godt at f.eks. QC25 kommer i iOS og Android-versjon. Men jeg tipper det går mest på kabelen. Jeg har i hvert fall fått Apple-"kompatible" ørepropper og headset til å fungere bra på PC. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Hver gang denne diskusjonen om utganger kommer opp, blir jeg sittende å mimre om tidligere ditto fra mine 12 år på forumet, og før det. Fra de første bærbare PC'ene kom uten parallellport, til Apple droppet serieporten. Det var alltid noen som var såra og vonbroten fordi de selv trengte det, eller bekymret på verdens vegne. Verden gikk videre... Det som derimot kan være en teoretisk bekymring, er som en eller annen kommentator sa: Digital overføring, enten den er trådet eller trådløs, åpner for DRM. Det problemet slår to veier, dels at Apple kan bestemme hvilket utstyr som får koble seg til iPhone og på hvilke betingelser (mindre konkurranse), og at plateselskapene kan presse Apple til ikke tillate musikk uten gyldig DRM. Sier ikke at det er noe annet enn et teoretisk problem, dog. Geir Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Husker godt den perioden hvor DRM var noe elektronikkbransjen var veldig ivrige på å dytte på oss forbrukere. Men så kom Sony-skandalen, og det var et vendepunkt. Men absolutt, heldigital overføring åpner for slik kontroll, teoretisk sett. Imidlertid er det viktig ikke å male fanden på veggen også. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Utifra kommentarfeltet her skulle en tro at et selskap enten vet mye mer enn alle andre og nesten alltid gjør det rette, eller så tar de feil i alt de gjør. Går det ikke an å bare si at Apple generelt gjør mer riktige beslutninger enn gjennomsnittet? Og jeg ville ikke klassifisert fjerning av minijack som hverken riktig eller galt. Det kommer til å ha konsekvenser, men det er ikke som om det kommer til å ha store økonomiske følger. Det tror jeg ikke det er noen som tror. Hverken i den ene eller andre enden. Så jeg er usikker på hvorfor fokuset er på om det må være rett eller gal beslutning. Den diskusjonen kommer jo ingen vei. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Kan Apple-pluggene brukes på andre telefoner med audio over blåtann? Kan andre blåtann-headsett brukes med iphone 7? Eller låser Apple nok en gang kundene til en proprietær løsning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg