Gå til innhold

Følg Apple-lanseringen direkte her fra 19:00

Anbefalte innlegg

Nei si det, av samme tåplige "grunn" til å fjerne minijack? Fremme trådløst?

AtW

Men hvorfor skal de ha to porter på samme telefon som kan gjøre det samme (lighning kan strengt talt gjøre mer), når de kan fjerne en og gjøre mer plass til andre ting?

For å slippe en stygg og upraktisk overgang?

AtW

Allerede fikset med det medfølgende adapteret.

Ja, den stygge og upraktiske overgangen jeg snakket om.

AtW

Tenkte du mente overgangen som i "overgangen fra analog til digital", jeg.

Men uansett:

De som lar seg mest irritere er de som i utgangspunktet aldri hadde vurdert å kjøpe en iPhone uansett. Thklinge, lade hver 6 time? Trolling klokken 05:13 om morgenen? det llan jo umulig være noen god start eller slutt på dagen?

Så til de grader.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Telenor.no selger jo ikke med vanlig abonnement lenger så der ryker jo min vanlige, og sikre måte å sikre meg en telefon til lansering.... Noen som har erfaring med Elkjøp og lanseringer? De opererer ikke med forhåndssalg i butikk, der går det etter "første mann til mølla" prinsippet. Noen som har erfaring med det fra tidligere lanseringer?

Lenke til kommentar

Hmm.. Telenor.no selger jo ikke med vanlig abonnement lenger så der ryker jo min vanlige, og sikre måte å sikre meg en telefon til lansering.... Noen som har erfaring med Elkjøp og lanseringer? De opererer ikke med forhåndssalg i butikk, der går det etter "første mann til mølla" prinsippet. Noen som har erfaring med det fra tidligere lanseringer?

Kan du ikke bare ta med frihet å så bytte abb dagen etterpå?
Lenke til kommentar

Galaxy SIII, håpløs ustabil den første perioden jeg brukte den. Gikk over til den to år eldre iPhone 4 da den fungerte bedre på alle måter.

Samsung Kies hadde ikke samme scope som det iTunes har, det programmet synkroniserte bare enkelte elementer, som kontakter. Man er fortsatt avhengig av skyen for andre ting, som f.eks. apper. iTunes dekker langt mer (apper m/ app-data, video, bilder, musikk m.m.). Med "Separat program" i denne konteksten betyr at programmet brukt for synkronisering ikke dekker det man ønsker å synkronisere, som Samsung-alternativet ikke gjør, i motsetning til iTunes, som dekker over det aller meste. OSet er forøvrig utenfor scope i denne sammenhengen.

Du sier at iTunes er så "forferdelig" i Windows. Hva mener du egentlig med det (dette er vel på siden av diskusjonen)?

Jeg har ikke statistikk på hvor mange som ønsker å slippe skyen, og det tallet du kommer med er nok dratt ut av lufta. Men med iPhone har man i hvert fall muligheten, uten at ting blir veldig vanskelig. Det er slike ting jeg forbinder med frihet, nemlig frihet til å gjøre ting på min egen måte. Den friheten har jeg ikke med en Android-telefon, så jeg ser på Android som en mer ufri plattform som sådan.

Og jeg har en gammel SIII liggende, som jeg kan ta frem etter et år, og den er akkurat slik den var før. Føles litt treg, men det er bare fordi den ikke er like rask som telefoner nå. Det tar rett og slett bare mer tid å starte nye apper. Det stemmer at SIII ikke er støttet med noen oppdateringer lengre, så om du vil ha en telefon som er oppdatert i 4-5 år så er det jo bare å kjøpe en iPhone.

Vet at Kies ikke dekker like mye som iTunes, var bare det at du sa du måtte ha eksternt program for å synce SIII. Vel, det må du jo med iPhone og... Du har og rett i at jeg ikke har noen tall, men for å si det slikt. Hvis folk virkelig hadde hatt lyst og brukt det, så hadde det eksistert. Apple har det, fordi de hadde det før iCloud, men det er jo åpenbart at de pusher iCloud til å brukes til å synce absolutt alt der mellom alle Apple enheter du har. Men at det finnes er jo veldig bra for deg, slikt at du får gjøre det slik du vil. Da blir jo iPhone et åpenbart valg for deg.

iTunes er kjent for å fungere svært dårlig på Windows. Sannsynligvis brukte  de lite tid å penger på å lage det til Windows, og resultatet ble deretter. Apple kan gjøre det bra, men vil ikke. De vil at folk skal bruke iTunes på OSX, ikke Windows. Akkurat som Office pleier å fungere bedre på Windows enn OSX. Langt ifra på iTunes nivå da.

Lenke til kommentar

iTunes er ikke akkurat noen blomst på Mac heller. Det jeg setter pris på er muligheten til å ta en skikkelig full backup av hele telefonen med alt, støttet av OS-produsenten. Da kan man være helt sikker på at alt blir med. De gangene jeg har hatt andre telefon-os har det ikke vært enkelt å gjøre akkurat dét.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke så fryktelig mye erfaring med moderne Nexus-telefoner, men har erfaring med det meste av Samsung sine toppmodeller opp igjennom årene, samt de fleste fra Sony.

Akkurat på backup, om det så er lokal backup eller kontinuerlig backup via nettsky så kan jo ingen av disse sammenlignes med en iPhone og backup via iCloud eller iTunes i det hele tatt.

Tar jeg en kryptert backup til iTunes, eller benytter iCloud for backup og skal gjenopprette telefonen eller eventuelt bevege meg over til en ny en så er jo absolutt alt med, ja alt. Alt av apper, innstillinger, innhold i apper, passord, innlogginger, ja rett og slett alt. Alle SMS-er, konfigurasjonen til Apple Watch, Health-data, alt. Til og med ruter og NSB-billetten er med over.

Når jeg har forsøkt meg på Google Cloud Backup så tar jo den nesten ingenting. Men det er mulig den fungerer langt bedre med Nexusmodeller. Når jeg har testet Samsung Kies så har jo det vært et helvete, den programvaren får jo iTunes til å fremstå som guds gave til verden. Heldigvis så har Kies blitt erstattet med Smart Switch som er en hel del bedre, men fremdeles når jeg tar backup og gjenoppretter så tar den ikke med organisering av hjemskjerm, tar ikke med eventuelle temaer og det er en hel masse systeminnstillinger osv som ikke blir tatt med over.

Med Sony så er det jo enda verre. Nå har jo Samsung kommet med en ny Cloudløsning så mulig den fungerer bedre, har ikke fått testet denne. Men jeg er mildt sagt sjokkert over hvor dårlig disse løsningene og hvor kronglete det er å få en ren carbon copy av data ifra en telefon til en annen på disse Sony og Samsungmodellene.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok Apple vet bedre enn deg og meg hva den jevne bruker trenger.

Trådet lyt med Lightning gir nye muligheter som ikke er mulig med andre ting, f.eks. det som ble nevnt om støykansellerende hodetelefoner styrt fra telefonen el.l.

Så apple gjør aldri feil, er det logikken? Aner ikke samsung eller sony hva brukeren trenger? At et stort firma gjør noe er ikke det samme som det automatisk er det rette.

AtW

Når Apple gjør noe så pleier det å være det rette. Husk på hvordan de har fått mange høylytte røster mot seg hver gang de har gjort noe. iPod skulle floppe, iPhone, skulle floppe, iPad skulle floppe, fjernet støtte for Flash ville bety døden for Apple, mangel på DVD-leser var katastrofe, osv.

Apple har en viss historikk som tilsier at de stort sett vet hva de driver med.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal de ha to porter på samme telefon som kan gjøre det samme (lighning kan strengt talt gjøre mer), når de kan fjerne en og gjøre mer plass til andre ting?

AtW

Ja, en midlertidig løsning for et mindretall av kundene. Apple optimaliserer for det typiske bruksmønsteret. Nisjene som har spesielle behov må ta til takke med stygge ting. Slik har det jo alltid vært. Apple lager produkter for den jevne person, ikke for hver enkelt nisjegruppe med sine absolutte krav til alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det å fjerne hodetelefoninngangen som er nyheten, men det at de satser på ny trådløs teknologi og kablet tilkobling som er bedre enn minijack og som gir nye muligheter.

Du velger å overfokusere på at de har fjernet noe, mens Apples PR går ut på hva de har erstattet det med og de nye mulighetene der.

Trådløs teknologi som trådløs lading som er standard? Nei vent..... Spar meg. Apple satser på trådløs teknologi, de er Apple som har minst trådløs teknologi. Husker du hvor lang tid Apple brukte på å støtte trådløse NFC?

Nå er det snakk om trådlys lyd, så jeg skjønner ikke hva du vil med avsporingene dine. Apple kan helt fint satse på en ting om gangen. Kanskje ønsker de å gjøre noe med trådløs lyd før de eventuelt går videre til noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor det er noe rart eller galt i å anta at Apple har tatt et valg jeg vil bli fornøyd med. Jeg har har nesten utelukkende brukt produktene deres siden 2000 og vært godt fornøyd hele veien - selvsagt stoler jeg på valgene de gjør. Hvis de slutter å gjøre meg happy bytter jeg selvsagt produsent, men den dagen har ikke kommet ennå.

Det blir som med restauranter - stoler jeg på kjøkkenet bestiller jeg alltid bare "mat" og lar dem bestemme.

Lenke til kommentar

AtW

Ja, en midlertidig løsning for et mindretall av kundene. Apple optimaliserer for det typiske bruksmønsteret. Nisjene som har spesielle behov må ta til takke med stygge ting. Slik har det jo alltid vært. Apple lager produkter for den jevne person, ikke for hver enkelt nisjegruppe med sine absolutte krav til alt.

Jeg antar normale earpods er de mest brukte proppene/headset til iPhone, så ja. Vi som kjøper andre headset er vel strengt tatt i "mindretall". Men nisjene? Absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok Apple vet bedre enn deg og meg hva den jevne bruker trenger.

Trådet lyt med Lightning gir nye muligheter som ikke er mulig med andre ting, f.eks. det som ble nevnt om støykansellerende hodetelefoner styrt fra telefonen el.l.

Så apple gjør aldri feil, er det logikken? Aner ikke samsung eller sony hva brukeren trenger? At et stort firma gjør noe er ikke det samme som det automatisk er det rette.

AtW

Når Apple gjør noe så pleier det å være det rette. Husk på hvordan de har fått mange høylytte røster mot seg hver gang de har gjort noe. iPod skulle floppe, iPhone, skulle floppe, iPad skulle floppe, fjernet støtte for Flash ville bety døden for Apple, mangel på DVD-leser var katastrofe, osv.

Apple har en viss historikk som tilsier at de stort sett vet hva de driver med.

I år utgjør iPhone-salget rundt 68 % av omsetningen til Apple. iPad var en stor suksess i 2010-11, men de siste par årene har interessen vært lav (som for nettbrett generelt). Apple Watch (går vel under "Other" nedenfor) har heller ikke vært en stor suksess, selv om Apple skryter at klokken snart slår totalomsetningen til Rolex.

piechart.png

Lenke til kommentar

Følger jo uansett med både kablede hodetelefoner og en helt grei Lightning til 3.5mm jack-adapter når man kjøper telefonen. Den jevne forbruker vil neppe ha store problemer med dette. Eneste er at man ikke kan lade samtidig som man bruker kablede hodetelefoner, men det tror jeg aldri at jeg har gjort eller kommer til å gjøre uansett.

Enkelt og greit. Tviler på at dette hindrer vanlige folk i å kjøpe seg en ny iPhone.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke så fryktelig mye erfaring med moderne Nexus-telefoner, men har erfaring med det meste av Samsung sine toppmodeller opp igjennom årene, samt de fleste fra Sony.

Jeg har ikke prøvd det selv, men Apple har vel generelt vært best på backup ganske lenge, og tviler ikke på at det fortsatt er slik, selv om Samsung nå har kommet med en cloud løsning.

Det er jo og ellers et eksempel på hva som er bra med tillegg som TouchWiz, da Samsung har bedre backup enn Android. Angående systeminnstillinger så regner jeg med at de ikke overføres fordi Samsung har mye mer forskjeller i innstillingene enn Apple. Men det er jo sånn sett en ting i seg selv de bør fikse. Gjøre innstillingsmenyene på enheter så like som mulig (f.eks så må Note modellene ha andre innstillinger). Jeg var uansett ikke ute for å si at andre har like bra backup som Apple, men at andre har fått ganske bra backup. Nå viste det seg at det var snakk om cloud-less backup, og da er jo Apple helt klart bedre enn noe annet.

Nå er det snakk om trådlys lyd, så jeg skjønner ikke hva du vil med avsporingene dine. Apple kan helt fint satse på en ting om gangen. Kanskje ønsker de å gjøre noe med trådløs lyd før de eventuelt går videre til noe annet.

Apple kan satse på en ting om gangen, mens andre selskaper gjorde alle de andre tingene for to år siden? :p

Apple gjør ingenting med trådløs lyd. De bare fjerne muligheten for en versjon kablet lyd. Det er ikke noe å fokusere på. Som om HP skulle brukt et år på å fjerne en USB port for sine bærbare, og så si at de ikke hadde tid til mer i år.

Noen her inne snakker så mye om fremtiden og hvordan pusher trådløst (og de sier ikke trådløs lyd). Så jeg bare påpeker at det ikke stemmer. Apple pusher ikke trådløst, de sitter tilbake og ser hvordan teknologien utvikler seg før de implementerer den. Helt ok det, men da kan ikke folk komme og si at de pusher fremtidsteknologi eller trådløse løsninger, fordi det gjør de ikke.

Selskapet som adopterer ny teknologi raskest nå for tiden er helt klart Huawei. Hvis Samsung/Apple/Andre har rykter om noe, så er Huawei klar og lanserer en modell med akkurat det før Apple/Samsung/Andre. (Safirglass og 3D touch er eksempler fra Apple).

Jeg forstår ikke hvorfor det er noe rart eller galt i å anta at Apple har tatt et valg jeg vil bli fornøyd med. Jeg har har nesten utelukkende brukt produktene deres siden 2000 og vært godt fornøyd hele veien - selvsagt stoler jeg på valgene de gjør. Hvis de slutter å gjøre meg happy bytter jeg selvsagt produsent, men den dagen har ikke kommet ennå.

Det blir som med restauranter - stoler jeg på kjøkkenet bestiller jeg alltid bare "mat" og lar dem bestemme.

Det gjelder jo for andre siden også. Jeg argumenterer jo mot dette, men samtidig er jeg jo ikke en bruker av Apple produkter. Altså er jeg allerede ikke enig i beslutninger de gjør. Dermed blir det jo ikke merkelig at dette også er en beslutning jeg er uenig i, og derfor argumenterer imot.

Samtidig kan jeg godt forstå folk som har kjøpt Apple i mange år, som kan si allerede nå at dette ikke vil bli et problem, og at de stoler på Apple. Jeg ser ikke noe problem i å bestille med en gang heller. Folk som bruker uttrykket "iSheeps" har åpenbart ikke forstått hva tillit er. Og hvis du kan stole på andre mennesker, hva er så galt med å stole på selskaper?

Det kan godt være at du har helt rett i at folk kommer til å glemme dette ganske raskt (av de som kjøper iPhone) og ikke oppleves som et stort problem. Men samtidig som det ikke er rart eller galt å anta at dette er en god avgjørelse, ville jeg og sagt at det ikke er rart eller galt å kritisere dette og mene det ikke er en god avgjørelse. 

Jeg er helt for å gjøre alt trådløst, jeg tror ikke det blir et stort problem for iPhone 7 eiere, og vil ikke påvirke slaget nevneverdig. Likevel er jeg imot beslutningen.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke enig i akkurat denne beslutningen, bare så det er sagt. Men det er en bitteliten irritasjon og bekymring over Apples retning i produktdesign, ikke noe stort problem og overhodet ikke noe som påvirker om jeg kjøper da jeg har brukt trådløse headsett i flere år allerede.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Tar jeg en kryptert backup til iTunes, eller benytter iCloud for backup og skal gjenopprette telefonen eller eventuelt bevege meg over til en ny en så er jo absolutt alt med, ja alt. Alt av apper, innstillinger, innhold i apper, passord, innlogginger, ja rett og slett alt. Alle SMS-er, konfigurasjonen til Apple Watch, Health-data, alt. Til og med ruter og NSB-billetten er med over.

Ja, Apple er flinke der. Byttet iPad to ganger, alle data, innstillinger etc. ble med over, brukte iTunes. Og man kan, som jeg sa over, oppnå dette med eller uten bruk av skytjenester. Man har valget. Det, og det faktum at jeg kan holde mine egne data der jeg selv ønsker å lagre dem er et meget godt argument for å holde på iPhone.

Flere sier at iTunes er så dårlig etc. Men det er rart de ikke utdyper hvorfor de mener akkurat dette. Selv synes jeg iTunes har gjort en helt grei jobb til den bruken jeg har, nemlig å holde styr på Apple-dingsene, men det er et par ting jeg savner i iTunes (forøvrig iOS generelt). Det er støtte for FLAC, samt at jeg ikke var veldig fornøyd med at muligheten for å synkronisere notater med Outlook forsvant. Det siste hadde å gjøre med iOS 9, men likevel, ser gjerne at det kommer tilbake.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...