TheyStoleMyName Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Heisann! Jeg har leid ut en helt ny leilighet (sent 2015) til et "firma" som videre sørger for at barn/ungdommer o.l får et sted å bo, fullføre studie osv.. Da jeg møtte dem for 1 år siden virket hun som skulle bo der veldig grei ogsånt. Jeg sendte for litt over en uke siden en melding til firmaet om at jeg kommer xidag fordi bygger skulle ha ettårsbefaring sammen med meg, og da fikk jeg beskjed om at hun som bor det kommer til å være på skolen, men det var greit at jeg tok befaringen selvom. Rett før befaringen, åpner jeg døren for å ta en liten gjennomgang og se om det er ting som bør tas opp med byggefolka.. Og det er helt kaos der inne: - Klær overalt, gulvet, sofa, senga, badet osv. - Stekt kjøtt på panna som ser ut å ha ligget der en god stund. - generelt rot/smuler/chips i hele leiligheten og kjøkken - Brent fyrstikk på bakken og noe svart som ser ut som kull eller lignende. - 3-4 søppelposer som ligger på gulvet i kjøkkenet (Åpen løsning, stue/kjøkken) - Toalett-lokket var ødelagt. - Sminke/eller lignende på lysbryter på badet. - Ytterdøra var det spor av farge fra ulike type sko (Når man bruker foten til å sparke/dytte ut/åpne døra), samt at det kommer knirkelyder fra døra (altså ikke smurt, vedlikeholdt) - Nøkkel fungerer ikke helt i postkassa, (altså ikke smurt/vedlikeholdt) - Ikke byttet luftfilter/ filter-alarm - Vifte på kjøkkenet hadde noe riper og spotlys/lokk som er integrert på vifta var knust og funket ikke. Sikkert mer som jeg ikke har lagt merke til. Og leiligheten er helt NY, bygd i 2015. Hva bør jeg gjøre? Aldri hatt en slik situasjon. Hva bør jeg/hvordan bør jeg formulere dette til firmaet som har ansvaret på en ordentlig måte? Ser ut som firmaet ikke har fulgt opp, besøkt for å sjekke om ting er i orden og slikt. Hva og hvor mye kan jeg kreve o.l? Trenger virkelig hjelp her, håper på raske og gode råd! Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
Populært innlegg Ståle Nordlie Skrevet 7. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 7. september 2016 Det aller meste av dette er bagateller. Du bør ikke blande deg opp i annet enn permanente skader på leiligheten. Og selv da bør din fokus være på at du får erstatning ved endt leieforhold for skader leier er ansvarlig for. 13 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Høres ut som en helt normal leilighet der det bor ungdom(er) så vidt jeg kan se. Toalettsete og skadene på vifta kan du kreve erstattet ved opphør av leieforhold. 8 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Moderatormelding Flyttet tråden til rett seksjon. Tilbakemeldinger på moderering taes på PM. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Hei. Hvord rent og ryddig leietaker har det inne er vel ikke din sak. Du kan jo notere deg noen punkt som du sjekker den dag leieforholdet opphører. Synes ikke noe av dette er stort nok til å ta opp nå mens leieforholdet løper. Normal slitasje bør du ikke bemerke i det hele tatt. Mulige skader - sjekkes ved utflytting: - Toalett-lokket var ødelagt. - spotlys/lokk som er integrert på vifta var knust og funket ikke. Renhold, sjekkes ved utflytting: - Sminke/eller lignende på lysbryter på badet. - Ytterdøra var det spor av farge fra ulike type sko 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Så lenge hun ikke ødelegger noe har du vell ingenting med hvordan hun velger å leve? Ang de tingene som er ødelagt/skadet bør du jo nevne dette for selskapet som igjen tar det opp med hun og ordner opp. Ellers burde jo leietaker blitt varslet god tid på forhånd slik at hun kunne ryddet og ordnet til du skulle på befaring. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Leieboer skal ha beskjed i rimelig tid før tilsyn skal skje. Dette er ikke noe som burde skje, men skal skje. Ut i fra opplysningene trådstarter har gitt, så har dette blitt gjort. Det eneste trådstarter kan reagere på, er skadene som har blitt påført boligen. Mangelen på renhold er ikke en skade, med mindre en skade er en direkte effekt av mangelen på renhold. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 Men dette er noe byggmann ba meg ta opp med leietaker fordi dette skader blant annet, ventilasjonsystemer; dersom det er mye støv, rot, smuler osv. Og at vedlikehold og slikt er pålagt leietaker. Leietaker ble informert over en uke før befaringen som jeg tror jeg har nevnt i tråden. Men da bør jeg kanskje bare vente til endt leieperiode ? Og ta det opp der og da. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Både du og leieboer er pliktig til å holde utgiftene til begge parter nede, så du kan fint ta en prat med leieboer nå. Hvis rot og smuler har en ødeleggende effekt på ventilasjonssystemene i boligen, så har du installert for kraftige vifter. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Jeg vil også påminne om at du ikke kan kreve erstatning for skadene uten at leieboer har hatt mulighet til å utbedre skadene selv. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Dersom utleiger hadde komt til meg og sagt "du har det for rotete her", so hadde eg nok spurt han om kor det står i kontrakta at det må vere ryddig til ein kver tid. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Knirkete dører er vel noe alle har og så lenge noe funker er det sjeldent det blir fikset Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Men dette er noe byggmann ba meg ta opp med leietaker fordi dette skader blant annet, ventilasjonsystemer; dersom det er mye støv, rot, smuler osv. Og at vedlikehold og slikt er pålagt leietaker. Hvordan i alle dager kan dette påføre ventilasjonssystemet skade?? 4 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Jeg regner med du (trådstarter) aldri har leid ut før, for det du beskriver høres fullstendig normalt ut. Når folk bor et sted, blir ting skittent, ting kan gå i stykker, og de færreste har det ryddig til en hver tid. Så vidt jeg kan se kan du ikke krever erstatning for noen ting, og det kan få konsekvenser for forholdet med leieboer og ditt forhold til utleiebedriften om du begynner å påpeke bagateller som det du beskriver. Ting som hører til leiligheten, og som er mer utslitt/ødelagt enn hva som kan forventes, kan det kreves erstatning for. Men som sagt, ikke før etter endt leieopphold. Innen da er det selvfølgelig mulig at leietaker har fikset toalett-sete og spot-lampe, samt vasket bryter og ytterdør. Ting som slitasjemerker, riper, små hakk, osv. er naturlig slitasje, og kan ikke kreves erstatning for. Jeg regner med dette (svært sensitive) ventilasjonsanlegget er en del av bygningen. I så fall er det vel huseier som har ansvaret for dette (regner med du er huseier), og så vidt meg bekjent kan ikke dette ansvaret pålegges leietaker. Det er altså, etter min forståelse, du (evt. annen huseier) som har ansvar for at ventiler og filtre er vedlikeholdt. Når det gjelder knirkende dører og låser, er dette også helt normalt. Er usikker på om dette er huseier eller leietakers ansvar. Uansett er det ikke verre enn å spraye på litt WD40 Det du beskriver gir altså ingen grunn til verken anmerkninger eller oppsigelse av leietakers forhold. Så får du heller se an situasjonen når leietaker flytter ut. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Utleier har null og niks med om leietaker har det rotete. Men inventar skal ikke ødelegges uten reaksjoner. Du kan ikke belære henne om å ha det ryddig rundt seg. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Å ha klær liggende er en ting - matrester/smuler mm tiltrekker seg smådyr og kan lage merker mm ... som ikke er normal slitasje. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 ... - Klær overalt, gulvet, sofa, senga, badet osv. ... Har du varmekabler på badet? Klær bør ikke ligge på gulv med varmekabler over tid. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Å ha klær liggende er en ting - matrester/smuler mm tiltrekker seg smådyr og kan lage merker mm ... som ikke er normal slitasje. Ja, det er akkurat sånn jeg tenker også. ... - Klær overalt, gulvet, sofa, senga, badet osv. ... Har du varmekabler på badet? Klær bør ikke ligge på gulv med varmekabler over tid. Ja, det har jeg. At det er rotete angående klær på sofa osv, skjønner jeg. Og det er vel ikke stort. Men at det ligger smuler og brent fyrstikk på gulvet, aske/kull på gulvet. Mat/kjøtt som ser ut til å ha ligget en god stund/dager. Flere stappfulle søppelposer som ligger åpent i stua, og som ikke knytes.. Dette tiltrekker også skadedyr osv? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Å ha klær liggende er en ting - matrester/smuler mm tiltrekker seg smådyr og kan lage merker mm ... som ikke er normal slitasje. Vil nå virkelig påstå at smuler osv. er helt normalt. En ting er å ha muggne brødskiver liggende i en haug borti en krok, men matrester på stekepanne, og litt smuler her og der mener jeg huseier ikke kan legge seg opp i. Om bossposer er åpen eller lukket er heller ikke noe du kan legge deg opp i, med mindre det er tydelig at avfallet gjør skade på eiendommen. Når det gjelder brent fyrstikk på gulvet, og aske/kull, har ikke dette noe å si med mindre f.eks. gulvet har blitt brannskadet. Og selv da må det nok være mer enn en liten prikk fra et fyrstikkhode. Som sagt, eneste du kan kreve er at leiligheten leveres tilbake til deg uten vesentlige skader, osv. Hvordan det ser ut der underveis har du ingenting med. Og eneste problemene jeg kan se utifra det du skriver, er toalettsete og ødelagt spotlys. Og dette burde ikke være noe problem for leietaker å få fikset den dagen hun flytter ut. Alt annet fremstår for meg som helt normalt. Husk at ved å leie ut en leilighet, leier du den ut til noen som skal bo og leve der. Slitasje og fare for at ting går i stykker er en del av risikoen du tar ved å leie ut. 4 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Dette høres ut som huset der jeg, kona og sønnen min bor. Det blir flekker på lysbrytere, klær som ligger utover, til tider oppvask som ikke er tatt fra dagen før og etterhvert litt knirk i dører både her og der. Jeg har selv sprekt dasslokket det siste året. Skal man bo i en utstillingsleilighet til enhver tid kreves det daglig vask. Ikke alle har tid til eller prioriterer å få til dette. Dette hadde jeg personlig tatt med knusende ro. Vi bodde relativt rotete da vi en gang leide, men sørget for at ting var ship shape da vi ga fra oss nøkkelen og flyttet videre. Skulle huseier kommet og kjeftet på oss fordi vi hadde det rotete hele tiden hadde jeg flytta et annet sted. Det eneste jeg husker jeg var litt obs på var de hvite, helsparklede gipsveggene som var i hele kåken. Det er verre å få gjort noe med om det skulle bli en skade eller til og med en flekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå