Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Altså ingen bekreftelse, som jeg etterspurte. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Landeveisfelger er bygd for å tåle høyt trykk, samtidig som de ikke tåler de store slagene. Terreng- og krossfelger er bygget mer solide for slag, men for å holde vekta nede blir tåligheten for høyt trykk nedprioritet siden man aldri uansett kjører med grove dekk og 60 psi. Nå som skivebremser er på full fart inn også for landeveissykler vil det gjøre at hjulene og felgene for disse syklene også vil være forsterket ift. klassiske landeveishjul og felger for å tåle den ekstra belastningen. De aller fleste cyclocrosser som selges i dag har nettopp skivebremser. Så da endrer bildet seg ift. hva som tidligere har vært situasjonen. Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Altså ingen bekreftelse, som jeg etterspurte.Var visst 45 psi max: http://www.notubes.com/ZTR-Iron-Cross-24-Hole-Black-P1200.aspx Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Landeveisfelger er bygd for å tåle høyt trykk, samtidig som de ikke tåler de store slagene. Terreng- og krossfelger er bygget mer solide for slag, men for å holde vekta nede blir tåligheten for høyt trykk nedprioritet siden man aldri uansett kjører med grove dekk og 60 psi.Nå som skivebremser er på full fart inn også for landeveissykler vil det gjøre at hjulene og felgene for disse syklene også vil være forsterket ift. klassiske landeveishjul og felger for å tåle den ekstra belastningen. De aller fleste cyclocrosser som selges i dag har nettopp skivebremser. Så da endrer bildet seg ift. hva som tidligere har vært situasjonen.Jeg er ingen felgekspert, men jeg vet at Notubes opererer med makstrykkanvisninger på noen av felgene sine. Kan godt sende bilde om du er interessert Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Landeveisfelger er bygd for å tåle høyt trykk, samtidig som de ikke tåler de store slagene. Terreng- og krossfelger er bygget mer solide for slag, men for å holde vekta nede blir tåligheten for høyt trykk nedprioritet siden man aldri uansett kjører med grove dekk og 60 psi.Nå som skivebremser er på full fart inn også for landeveissykler vil det gjøre at hjulene og felgene for disse syklene også vil være forsterket ift. klassiske landeveishjul og felger for å tåle den ekstra belastningen. De aller fleste cyclocrosser som selges i dag har nettopp skivebremser. Så da endrer bildet seg ift. hva som tidligere har vært situasjonen.Jeg er ingen felgekspert, men jeg vet at Notubes opererer med makstrykkanvisninger på noen av felgene sine. Kan godt sende bilde om du er interessert Men er det hva felgen tåler eller når hjulet popper ut? Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Landeveisfelger er bygd for å tåle høyt trykk, samtidig som de ikke tåler de store slagene. Terreng- og krossfelger er bygget mer solide for slag, men for å holde vekta nede blir tåligheten for høyt trykk nedprioritet siden man aldri uansett kjører med grove dekk og 60 psi.Nå som skivebremser er på full fart inn også for landeveissykler vil det gjøre at hjulene og felgene for disse syklene også vil være forsterket ift. klassiske landeveishjul og felger for å tåle den ekstra belastningen. De aller fleste cyclocrosser som selges i dag har nettopp skivebremser. Så da endrer bildet seg ift. hva som tidligere har vært situasjonen.Jeg er ingen felgekspert, men jeg vet at Notubes opererer med makstrykkanvisninger på noen av felgene sine. Kan godt sende bilde om du er interessert Men er det hva felgen tåler eller når hjulet popper ut?Er nok hva felgen tåler ved bruk. For å poppe dekket må jeg ofte opp i 60psi... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Som sagt, høres veldig rart ut. Det er knapt trykk overhodet. Men som sagt, nå ved inntreden av skivebremser både for landeveissykkel og cyclocross vil også landeveishjul være mer solide enn tidligere, og eventuelle argumenter for hjul etter din beskrivelse vil trolig ikke lenger ha livets rett. Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Kan kanskje tenkes at terrengfelger har en hrense for å hindre at dekket rett og slett smeller av felgen? Terrengdekk er jo en god del bredere enn selve felgen, i motsetning til et landeveisdekk.. men jaja. Har vi ikke gått litt off-topic? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Kan kanskje tenkes at terrengfelger har en hrense for å hindre at dekket rett og slett smeller av felgen? Terrengdekk er jo en god del bredere enn selve felgen, i motsetning til et landeveisdekk.. men jaja. Har vi ikke gått litt off-topic? Joda, det er nå så. Men nå er det slik at det ikke er noe problem å f.eks. sette et cyclocross-dekk på et landeveishjul, og da snakker vi 35-40mm bredde, som typisk er bredden på cyclocross-dekk (f.eks. står det nå Schwalbe Rapid Rob 35mm på min alu-CX, og det var det samme dekket som ble levert med karbon-CXen, med maks trykk på 6 bar). F.eks. har jeg sett at både cyclocrosser og racere har blitt levert med hjulsettet Mavic Aksium (One) Disc. Har det selv på raceren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Landeveisfelger er bygd for å tåle høyt trykk, samtidig som de ikke tåler de store slagene. Terreng- og krossfelger er bygget mer solide for slag, men for å holde vekta nede blir tåligheten for høyt trykk nedprioritet siden man aldri uansett kjører med grove dekk og 60 psi.Nå som skivebremser er på full fart inn også for landeveissykler vil det gjøre at hjulene og felgene for disse syklene også vil være forsterket ift. klassiske landeveishjul og felger for å tåle den ekstra belastningen. De aller fleste cyclocrosser som selges i dag har nettopp skivebremser. Så da endrer bildet seg ift. hva som tidligere har vært situasjonen.Jeg er ingen felgekspert, men jeg vet at Notubes opererer med makstrykkanvisninger på noen av felgene sine. Kan godt sende bilde om du er interessertMen er det hva felgen tåler eller når hjulet popper ut?Er nok hva felgen tåler ved bruk. For å poppe dekket må jeg ofte opp i 60psi... Nå har jeg kjøpt Stans Notube hjul og der er et klistremerke på felgen som forteller at jo bredere dekk man har, jo mindre trykk må man i dekkene. Det betyr at det ikke er hva felgen tåler, men hvilket trykk som må overstiges så ikke dekket popper ut av felgen ved for høyt trykk. Det står at man ikke skal ha over 40 psi, men jeg pumpet over 80 psi og som riktig tenkt, dekket poppet ut og ikke felgen som sprakk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå