Gå til innhold

Hjelp til nybegynner


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Felgene er 622x18 , kan jeg hive på 700x25C dekk på disse eller er 700x28C minimum?

 

 

622 indikerer felgstørrelsen din. Alle dekk for ETRTO 622 passer derfor på felgen din. 622 diameter er også kjent som 700C 28" eller 29". Det viktigste er at dekkene er 4-5mm bredere enn felgen din. 25-622 og helt opp til 50-622 (med forbehold) bør derfor passe på felgen din. Jeg hadde nok gått for 28-622 hadde jeg vært deg, da kan du kjøre litt lavere dekktrykk og få mer komfort. 
 

 

En ting som hadde vært flott, er om alle hadde holdt seg til en standard for å oppgi størrelse på dekk. Vi har ISO standarden (25-622), "The french system" (700x25c) og i desimaler (28 x desimal). Det hadde gjort livet til alle som ikke setter seg inn i de forskjellige standardene mye enklere :)
Endret av mreinha
Lenke til kommentar

Hvis du veier mye er det enklest å gå ned i vekt. Men forskjellige syker har stor effekt på hvor lett de "sklir" på veien. F.eks har jeg en mountainbike som er veldig lett, har tykke hjul og generelt sett er rimelig grei. Den er tung å tråkke med selv om sykkelen er lett. Jeg er selv over 90kg forresten.

 

Jeg kjøpte iallefall en ny relativt dyr sykkel for noen år siden, en "touring" sykkel, eller landeveissykkel, men ikke av sportsvariant. Jeg kaller den for haien, for den sklir bortover veien så glatt som en hai i havet. Selv med samme vekt. selv med pakksekker på sklir den bedre bortover veien og tråkket er enklere. Kvaliteten på sykkelen er helt utmerket.

 

Dekkene har en hel del å si. De er ikke tynne, men langt tynnere og glattere enn mountainbike sykkelen min. Den nye sykkelen er faktisk litt tungere enn mountainbike sykkelen og har mer dødvekt i tilleggsutstyr osv.

Jeg kan selv ikke forklare hele forskjellen med kun dekkene, for før mountainbike sykkelen hadde jeg en billig sykkel med samme dekktype som den nye sykkelen jeg har nå, og den var ikke enkel å tråkke.

 

Poenget er vel egentlig at vekten ikke er så veldig viktig, at sykkelens kvalitet er veldig viktig, og at tykkelsen og sporene i dekkene også er en viktig faktor.

 

Angående sykkelens tilstand er det viktig å ikke stramme hjulet altfor hardt når du setter det på, men selvfølgelig hardt nok! Strammer du for hardt kan det påvirke sykkelen, avhengig av type hjulmekanisme. Har du skjeve hjul blir det også tyngre å sykle på. Skjeve som tar bort i bremser (som du sier den ikke gjør) eller eggformede hjul som ikke er optimalt. Selv hadde jeg en merkelig klikk,klikk lyd i sykkelen for noen uker siden. Det var en av sprossene som hadde løsnet. Det var faktisk vanskeligere å finne ut av enn det høres ut. Jeg fikset det iallefall. Sprossene er iallefall ikke enkle å justere riktig, men om en har løsnet er det nok bare å feste den igjen (strammer du sprossene feil blir hjulet skeivt). Ellers er jo sykkel ganske enkel mekanikk, men dess bedre kvalitet og dess bedre vedlikeholdt den mekanikken er desto greiere vil nok sykkelen føles. Er den full av olje, eller rusten og tørr vil nok det innvirke. ellers kan jo også kjedet være modent for å byttes. Jeg er ingen ekspert på sykkelmekanikk, men lengden på kjedet har vel også innvirkning. I noen tilfeller går det an å ta bort et ledd hvis det er for slakt.

 

Ellers er jo girene noe som er litt for komplisert for min del, men som selvsagt kan ha innvirkning.

 

Ellers lykke til. Sykling er digg :dremel:

Lenke til kommentar

Da blir det 700Cx25 eller 28mm, skal se hva slangene jeg har er dimensjonert for :)

 

Bremsene maa fikses, frem til luftesettet kommer i posten sykler jeg paa den nyeste men daarligste sykkelen.

Jeg skal skru paa den i dag, mistenker kulelager er daarlig eller at den subber mot bremsene. 

Forstaar fremdeles ikke hvordan en sykkel fra 2016 som er nesten ny fra butikk kan vaere saa tung aa sykle paa, men det finner jeg vel ut av :)

Lenke til kommentar

Forstaar fremdeles ikke hvordan en sykkel fra 2016 som er nesten ny fra butikk kan vaere saa tung aa sykle paa, men det finner jeg vel ut av :)

 

Ny eller ei, du har kjøpt deg en sykkel til 2.500,-, hva forventer du deg egentlig? Det er spart på absolutt alt på den sykkelen, og da mener jeg absolutt alt. Sykkelen er ment for å sykle til og fra butikken, eventuelt til og fra nærmeste bussholdeplass. Den er absolutt ikke ment for å sykles på i 1.5 time hver dag.

 

Tektro V-bremser, Prowheel krank (Google dem) og nav jeg aldri har hørt om en gang. Med Shimano Revo vri shifters og tilhørende elendig drivverk. Hele sykkelen er bygd opp av restlagre og så billige deler som overhode mulig. 

 

Ikke for å være ufin, men sykkelen du har kjøpt deg, ny eller ei, står ikke i stil med bruken du har. Det er faktisk så enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en cyclocross i går, som en transportsykkel nr 2 slik at jeg alltid har en helårssykkel i fungerende stand. Sykkel er primært transportmiddel i hverdagen, samt den treningsformen jeg liker aller best. Har for lengst rundet 10000 km i år, og da blir det service fra tid til annen. Da har jeg lyst til å gjøre vedlikeholdet når det passer meg, ikke når det ikke passer. Dessuten, når det blir såpass langt (i fjor rundet jeg 13000 km, siste langtur på racer var 1. juledag, forøvrig sykler jeg nå i all slags vær) er billigsykler fullstendig uaktuelt. Shimano Ultegra gruppesett, selvfølgelig 11-delt, Shimano RS585 hydrauliske skivebremser m.m. 2016-modell, og jeg var heldig, fant en på tilbud, i min størrelse. God timing også, fordi karbon-CXen er på service de nærmeste par ukene, garantisak på rammen pga klikkelyd, man mistenker krankhuset (BB30). Både cyclocrossen jeg har brukt til nå, samt raceren jeg også eier har karbonrammer. Nå, etter at jeg har fått justert den (sete, skjermer) må jeg si at den står lite tilbake fra de andre syklene. Den ruller lett, girer opp/ned presist og er behagelig å kjøre. Den har alu-ramme, så den er kanskje litt tregere enn karbonsyklene til tider, typisk over knekkere, men det er ikke mye det er snakk om, er nok fart også i denne.

 

Hva angår lengde på kjedet, så har jeg selv funnet ut hva som er optimal lengde på syklene mine, og jeg klipper vekk det jeg ikke trenger, viktig at kjedet er stramt nok. Når det kommer til prisnivå kjøper jeg det som dekker behovet mitt til lavest mulig pris. Betale dyre dommer for et kjede bare for å spare et par skarve gram er fullstendig poengløst. F.eks. klarer jeg meg fint med et kjede til 160 kr, uansett om det er til CXen eller raceren, bare det er langt nok (kan muligens bli snaut hvis man f.eks. har 52 på storeskiva foran og 11-32 kassett, men har ikke testet akkurat den kombinasjonen).

Lenke til kommentar

 

Forstaar fremdeles ikke hvordan en sykkel fra 2016 som er nesten ny fra butikk kan vaere saa tung aa sykle paa, men det finner jeg vel ut av :)

 

Ny eller ei, du har kjøpt deg en sykkel til 2.500,-, hva forventer du deg egentlig? Det er spart på absolutt alt på den sykkelen, og da mener jeg absolutt alt. Sykkelen er ment for å sykle til og fra butikken, eventuelt til og fra nærmeste bussholdeplass. Den er absolutt ikke ment for å sykles på i 1.5 time hver dag.

 

Tektro V-bremser, Prowheel krank (Google dem) og nav jeg aldri har hørt om en gang. Med Shimano Revo vri shifters og tilhørende elendig drivverk. Hele sykkelen er bygd opp av restlagre og så billige deler som overhode mulig. 

 

Ikke for å være ufin, men sykkelen du har kjøpt deg, ny eller ei, står ikke i stil med bruken du har. Det er faktisk så enkelt.

 

 

Må presisere at jeg fikk sykkelen gratis, jeg har kjøpt en billig sykkel en gang tidligere og den ble fort ødelagt så fort at taxiturer ville vært billigere :p

 

Jeg kan friskmelde kulelagrene på sykkelen, problemet er at bremsene subber inntil hjulene fremme og bak. Det forklarer også hvorfor klossene blir slitt så fort.

 

Etter litt justering så er de blitt bedre, men jeg har også kjøpt nye bremser fremme og bak. Håper de nye blir bedre i å holde seg sentrert når bremsespaken slippes.

 

 

 

stigfjel, Jeg har sett at det er mange som anbefaler cyclocrossere, jeg tror jeg ville endt opp med noe slikt om jeg skulle kjøpt ny sykkel nå :)

Lenke til kommentar

Jeg kan friskmelde kulelagrene på sykkelen, problemet er at bremsene subber inntil hjulene fremme og bak. Det forklarer også hvorfor klossene blir slitt så fort.

Lettere på sykkel med gode skivebremser. På karbon-CXen som har mekaniske skivebremser kan jeg justere klossene på begge sider av bremseskiven slik at de er justerte. På den nye alu-CXen og raceren som har hydrauliske skivebremser kan man muligens justere kaliperen ved å løsne mutterne forsiktig og justere. Men det er sjeldent det er nødvendig, som regel er det svært lite man trenger å gjøre når man har gode hydrauliske skivebremser. Dessuten, klossene på skivebremser holder også lenge, kjørte vel bortimot 8000 km før jeg måtte bytte klosser på raceren, som har hydrauliske skivebremser.

 

stigfjel, Jeg har sett at det er mange som anbefaler cyclocrossere, jeg tror jeg ville endt opp med noe slikt om jeg skulle kjøpt ny sykkel nå :)

Det er ikke noe rart, siden cyclocross er fullstendig overlegen hybrider, som gjerne omtalses som en typisk pendlersykkel, på alle måter. Bortimot den ultimate pendlersykkel. Den er minst like anvendelig som hybrider ift. underlag, kan brukes hele året, og ikke bare på asfalt, i tillegg kan man holde følge med og til og med kjøre fra folk på racere (samt elsykler, til og med trimmede, har selv gjort det på karbon-CXen ;) ). F.eks. kjørte jeg fra en tilsynelatende sprek kar på racer i går, i oppoverbakke på min nye alu-CX med knastedekkene som sto på sykkelen da jeg fikk den. Da hadde jeg kjørt rundt hele Oslo sentrum, med sekk på ryggen. Han på racer hadde ikke sekk.

 

Edit: det er en bakdel med cyclocross ift. hybrider, og det er prisen. Cyclocross er ingen billig type sykkel, og prisnivået ligger en del høyere enn for hybrider. Men det er som med det meste annet, man får det man betaler for. Og kjører man mye og ofte lønner det seg å kjøpe kvalitet. Da blir det også mer moro å kjøre. Det er nesten sånn at jeg gleder meg til hver gang jeg skal ut og kjøre.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Grattis med ny sykkel :)

Jeg kommer til å ha tre sykler med tiden, to pendlere slik at jeg kan ta vedlikehold når det passer meg og ikke sykkelen, og en vinter/terreng-sykkel.

 

Hadde vært artig å prøve en slik sykkel en gang, men hva er det egentlig som er så spesielt med de i forhold til en MTB eller hybrid?

Er det giringen? MTBen min har 9speed og 27 gir (SRAM PG-950 11-34, 9 speed), når jeg tar i så går jeg fort tom for gir. Toppfarten blir ca 40km/t dersom GPS'en viser riktig.
Selve vekten på sykkelen plager meg lite men det å gå tom for gir på flat bakke er en ulempe. Jeg trenger ikke 20 lette gir og 7 tunge :)

Lenke til kommentar

Takk for det, er godt fornøyd med alu-CXen, men jeg gleder meg selvfølgelig til jeg får tilbake karbon-CXen. Det er noe eget med karbon. Vekten har lite å si for min del også, men når man kommer opp i prisklassene er som regel vekten ikke noe problem. Selv om alu-CXen visstnok veier 10 kg går den som bare det. Karbon-CXen min veier vel rundt 8.5, men vet ikke eksakt. Igjen, det er mindre viktig.

 

Det er flere ting. Cyclocrossen har bukkestyre, i likhet med rene landeveissykler, samt samme type girsystem (f.eks. 11-delte gruppesett som Shimano 105/Ultegra/DuraAce, SRAM Rival/Force22/Red). Skal du kjøpe en CX, velg en med 11-delt gruppsett. Bukkestyre er veldig fint, gir rom for å variere grepet, samt at man kan hvile armen på styret istedenfor å gripe rundt styret, som man må på sykler med rett styre. Faktisk er cyclocross basert på landeveissykkel, men med en noe mer oppreist sittestilling, likevel mer aerodynamisk som på racere, samt at rammen og gaffelen er forsterket ift. klassiske racere. De aller fleste CXer kommer med skivebremser, da må rammen tåle den ekstra belastningen, for skivebremser er mer effektive enn felgbremser, og de fungerer ca like godt uansett temperatur og værforhold. Det kommer mer og mer på racere nå, har også en racer med hydrauliske skivebremser (Cannondale har forresten begynt å sette på hydrauliske skivebremser selv på Supersix-serien deres, karbon-racere ment for landeveisritt, og de med mest aggressiv sittestilling). De har også plass til bredere dekk samt skjermer. Det gjør at man kan bruke sykkelen på annet underlag enn ren asfalt (var visst en som syklet Birken på cyclocross, personen knuste all motstand, etterpå ble sykler med bukkestyre forbudt). Det gjør at det også er behagelig med kjøring i sentrum, med fortauskanter, trikkeskinner osv. Utvekslingen er også gjerne noe lettere enn racere (f.eks. 46-36 foran istedenfor 50-34 eller til og med 53-39 som noen racere har), praktisk for bykjøring og ellers mye start/stopp. Og fordi sykkelen har bukkestyre kan man åle seg forbi trange hindre hvor selv andre sykler med rett styre får plassproblemer. Bakgirene, særlig 11-delte varianter er tette slik at man lett kan holde jevn tråkkfrekvens og dermed beholde mye av farten i kneiker, til forskjell fra terrengsykler som har større sprang mellom girene. Har f.eks. fått CXen opp i langt over 50 km/t og kan relativt lett holde over 30 km/t på flatmark. Med medvind, over 40 km/t på flatmark. Det går unna, med andre ord, ser ofte på andre syklister på tregere sykler som hindre på veien :p. På CX bruker jeg 11-26 eller 11-28 bak, 11-delt. Så til vanlig pendling og nyttekjøring går jeg ikke "tom for gir" på CXen når farten blir stor nok, og de aller fleste på hybrider og terrengsykler klarer ikke holde følge. På terrengsykkelen brukte jeg som regel bare de 4 tyngste girene, på CXen(e) er det annerledes, får bruk for nesten alle girene, siden jeg har 11-delt gruppsett på syklene har jeg totalt 22 gir.

 

Edit: et par mnd etter at jeg hadde kjøpt karbon-CXen og kun kjørt på denne, prøvde jeg MTBen igjen. Det var som å kjøre traktor, helt forferdelig. Så det ble med det, den ble satt i boden igjen, ikke brukt mer og gitt bort sesongen etter.

 

Kort sagt, cyclocross er en sykkel hvor man finner det beste fra hybrider og andre typiske bysykler, men hvor man også finner fordelene med racere. Så man kan si at det er cyclocross som er den virkelige hybriden. Jeg skulle kjøpe en typisk pendlersykkel for to år siden, da kjørte jeg på en råtten terrengsykkel. Var rimelig grønn da, og tenkte først på hybrid, men så oppdaget jeg cyclocross. Nå kunne jeg aldri tenkt meg en hybrid, om jeg så hadde fått en kastet etter meg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg er solgt, CX står på ønskelisten :-)

 

Sykkelturen til jobb i dag var tung, og på denne sykkelen kommer jeg hjem til kl 23 ca. Bremseklosser som subber inntil dekket er innmari irriterende, jeg får se på det som en ekstra intensiv treningsøkt.

Konkurranseinstinktet vekkes litt på sykkelstiene og det er kjedelig å være tregest i løypen og lage kø.

Bremsene på denne sykkelen er utfordrende å justere siden klossene flytter på seg når bremsen aktiveres. Håper jeg får fikset det i morgen.

 

 

Edit: Jeg fant en pumpe med trykkmåler, trykket i dekkene var på rundt 25 psi. Jeg økte til 50 og sykkelen ruller som bare det. Hvis bremsene lar seg fikse også så blir sykkelen faktisk ganske så brukbar :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Edit: Jeg fant en pumpe med trykkmåler, trykket i dekkene var på rundt 25 psi. Jeg økte til 50 og sykkelen ruller som bare det. Hvis bremsene lar seg fikse også så blir sykkelen faktisk ganske så brukbar :)

Hva står det på dekket? På CXen kjører jeg med et trykk på 5-6 bar, eller ca 80-90 psi. På raceren bruker jeg tett opp mot 8 bar, eller ca 110 psi. 25 psi er ingenting, har vel det dobbelte selv på vinterdekkene. Og da er trykket slik at dekket gir best grep på snø og is.

Lenke til kommentar

 

Edit: Jeg fant en pumpe med trykkmåler, trykket i dekkene var på rundt 25 psi. Jeg økte til 50 og sykkelen ruller som bare det. Hvis bremsene lar seg fikse også så blir sykkelen faktisk ganske så brukbar :)

Hva står det på dekket? På CXen kjører jeg med et trykk på 5-6 bar, eller ca 80-90 psi. På raceren bruker jeg tett opp mot 8 bar, eller ca 110 psi. 25 psi er ingenting, har vel det dobbelte selv på vinterdekkene. Og da er trykket slik at dekket gir best grep på snø og is.

 

 

Det står max 50 psi på de :)

 

 

Lenke til kommentar

Det står max 50 psi på de :)

Det synes jeg var lite. Nå kjører jeg med CX dekk på alu-CXen. Og på karbon-CXen har jeg brukt hybriddekk (Maxxis Overdrive og Schwalbe Marathon Plus, samt piggdekkene Schwalbe (Marathon) Winter) for 28" felger. Alle nevnte dekk har oppgitt maks trykk til 6 bar eller 90 psi. For vinterdekkene var det anbefalt å ha ~3 bar eller rundt 50 psi for maks grep.

Lenke til kommentar

 

Det står max 50 psi på de :)

Det synes jeg var lite. Nå kjører jeg med CX dekk på alu-CXen. Og på karbon-CXen har jeg brukt hybriddekk (Maxxis Overdrive og Schwalbe Marathon Plus, samt piggdekkene Schwalbe (Marathon) Winter) for 28" felger. Alle nevnte dekk har oppgitt maks trykk til 6 bar eller 90 psi. For vinterdekkene var det anbefalt å ha ~3 bar eller rundt 50 psi for maks grep.
Husk at felgene har sitt makstrykk de også. Har hørt om cx felger som ikke tåler mer enn 40 psi
Lenke til kommentar

Husk at felgene har sitt makstrykk de også. Har hørt om cx felger som ikke tåler mer enn 40 psi

Det synes jeg er veldig rart, kan jo spørre seg hva kvaliteten da er. Ingen av de hjulsettene jeg har vært borti har hatt så lavt makstrykk. F.eks. ble karbon-CXen levert med FSA Vision Team 30 Disc, et landeveishjul. Nyere modeller av karbon-CXen har blitt levert med Mavic Aksium One Disc, et landeveishjul som raceren min ble levert med. Alu-CXen ble levert med Maddux CX 2.0. Og her er heller ikke makstrykk på dekket (6 bar eller > 90 psi) noe problem. Klart, det er ikke billige sykler vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Det står max 50 psi på de :)

Det synes jeg var lite. Nå kjører jeg med CX dekk på alu-CXen. Og på karbon-CXen har jeg brukt hybriddekk (Maxxis Overdrive og Schwalbe Marathon Plus, samt piggdekkene Schwalbe (Marathon) Winter) for 28" felger. Alle nevnte dekk har oppgitt maks trykk til 6 bar eller 90 psi. For vinterdekkene var det anbefalt å ha ~3 bar eller rundt 50 psi for maks grep.
Husk at felgene har sitt makstrykk de også. Har hørt om cx felger som ikke tåler mer enn 40 psi

 

Kan du linke til en side eller artikkel der makstrykket til felgen er nevnt?

Bladde fort igjennom litt over 10 felger på Bikeshop sin webbutikk og kunne ikke finne noen plasser der et maks lufttykk var oppgitt.

Lenke til kommentar

Landeveisfelger er bygd for å tåle høyt trykk, samtidig som de ikke tåler de store slagene. Terreng- og krossfelger er bygget mer solide for slag, men for å holde vekta nede blir tåligheten for høyt trykk nedprioritet siden man aldri uansett kjører med grove dekk og 60 psi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...