IntelAmdAti Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Jeg sykler mellom 1 og 1,5 timer hver dag på asfalt.Sykkelen jeg bruker er en Diamant Union 10 XL, den veier 12,7kg og jeg føler jeg må trø i nedoverbakker for å få fart. Jeg vet ikke om det er meg som er i dårlig form, eller om sykkelen har stor rullemotstand, men jeg blir så sliten av sykkelturen at det blir en god treningsøkt.Det jeg lurer på er om det egentlig er noen forskjell på å f.eks. spare 1kg i vekt på setet, eller å ha 1 kg lettere ryggsekk, eller selv gå ned 1 kg i vekt / kroppsmasse?Med tung ryggsekk og klær er totalvekten på over 100kg, da ser jeg ikke at det skal være merkbart om sykkelen blir f.eks. 1kg lettere. Forskjellen blir bare 1%. Kanskje om det er dekkene/pedalene som blir 1kg lettere vil det være merkbart siden det er disse som roterer og akselereres? Sykkelen jeg har nå har jeg lagt på siden og spunnet bakhjulet rundt med hendene, det stopper fort av seg selv. Bremsene er ikke borti men hjulet lager "klikk-klikk-klikk-klikk" lyd når det snurrer uten at pedalene er i bevegelse. jeg vet ikke om jeg skal gjøre noe med det, litt ekstra trening er vel bare bra, men jeg lurer på om det er normalt? Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Hjulene skal jo ikke stoppe fort av seg selv og lage klikkelyder.. Høres ut som lageret i navet er gåent. Hvis målet ditt er å sykle for treningens skyld hadde jeg fikset det. Det er myyye mer motiverende å trene på en sykkel der alt funker som det skal enn å måtte bruke ekstra krefter på å sykle på et ødelagt hjul. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 (endret) Da fikser jeg det Har lagt ut lite filmklipp av ulydene. Hva bør jeg fikse? Eller er dette normalt og det bare er meg som er i elendig form? Føltes som om jeg sykler med punktert bakdekk, men kanskje det bare er beina som er utslitt etter å sykle daglig. Endret 7. september 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Hjulene skal jo ikke stoppe fort av seg selv og lage klikkelyder.. Høres ut som lageret i navet er gåent. Hvis målet ditt er å sykle for treningens skyld hadde jeg fikset det. Det er myyye mer motiverende å trene på en sykkel der alt funker som det skal enn å måtte bruke ekstra krefter på å sykle på et ødelagt hjul. Er målet å trene så er det jo bare bra å bruke ekstra krefter Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Å ha dekkene pumpet helt fulle gir også mye mindre rullemotstand. Du skal ikke måtte tråkke i nedoverbakke. Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Klikkelydene er nok bare lyd fra bosset, altså frihjulsmekanismen som gjør at pedalene ikke går rundt når du triller. Billigere sykler kan virke tyngre å sykle på, og det kan være dekkene som er for grove og dårlige til asfalt. Ved å kjøpe noen smalere dekk med mindre knaster tror jeg det vil føles lettere å sykle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Helt normal lyd til et boss å være. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 (endret) Som nevnt før: Pass på at du har riktig lufttrykk i dekkene dine. Dette pleier å være oppført på selve dekksiden. Er man litt tung, bør man nok legge seg tett på den øvre grensen, og kanskje en smule over også i enkelte tilfeller. Hvis sykkelen fremdeles føles tungtrådd ville jeg kanskje vurdert å bytte gummi. Noen dekktyper levert på rimelige sykler er rett og slett bare grusomme... Når det er sagt, så må vi vel også få med at sykling ER tungt. Absolutt ALLE vil til slutt bli trøtte og slitne! Hvor lang tid det tar avhenger selvsagt av hvor sprek man er. Hvis du er en nybegynner så MÅ du huske på å få deg nok hvile. Føler du deg utkjørt, så ta gjerne en skulk, en eller to dager. Dette gjør underverker for både kropp og sjel. Nei, du mister ikke formen (som vanlig trimsyklist) du har bygget opp av en slik liten pause, men heller øker den. Når du har holdt på med sykling jevnlig over lengre tid vil du også oppleve at ting "løsner opp" litt etterhvert, og at motbakkene og motvinden blir en god del lettere. Endret 7. september 2016 av Chip Salte Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hjulene skal jo ikke stoppe fort av seg selv og lage klikkelyder.. Høres ut som lageret i navet er gåent. Hvis målet ditt er å sykle for treningens skyld hadde jeg fikset det. Det er myyye mer motiverende å trene på en sykkel der alt funker som det skal enn å måtte bruke ekstra krefter på å sykle på et ødelagt hjul. Er målet å trene så er det jo bare bra å bruke ekstra krefter Uenig Ja, hvis du har tenkt å ta bare én sykkeltur. Men det er en grunn til at de proffe syklistene velger lettest mulig sykler og hjul med minst mulig rullemotstand. De sykler jo ikke rundt med ekstra tunge sykler bare for å få bedre treningsutbytte. Lite dreper treningsgleden mer enn utstyr som ikke fungerer Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Jeg lånte samboerens sykkel i dag, en sykkel som ikke er vedlikeholdt på hvertfall 4 år. Det føltes som jeg kjørte EL-sykkel! Snitthastighet økte med ca 50% ifølge gps. En tur som pleide å ta over 30 min tok nå ca 20 minutter. Helt enorm forskjell, små bakker jeg før giret ned i tok jeg nå på tyngste gir. Den "store" bakken tok jeg på midterste gir av de 27 som sykkelen har, den føltes verken lang eller tung. I går slet jeg meg opp bakken på letteste gir! Noen ganger måtte jeg av sykkel og gå opp. Ingen syklet forbi meg, tvert imot så tok jeg igjen flere. Sykkelen føltes egentlig like tung å løfte med hendene, men den har smalere dekk. Og det jeg nå lurer på er, skal jeg prøve å kjøpe nye dekk til smijern-sykkelen eller skal jeg kjøpe helt ny sykkel? Hmmm Den trege sykkelen er nesten helt ny, koster ikke mer enn 2500kr men kan den være SÅ dårlig?! Endret 8. september 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Følte bakdekket sklei litt iblant, kan det være feil lufttrykk? Det er racingventiler på denne sykkelen, men den på bakdekket er bøyd og kan ikke skrus fast. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Følte bakdekket sklei litt iblant, kan det være feil lufttrykk? Det er racingventiler på denne sykkelen, men den på bakdekket er bøyd og kan ikke skrus fast. Det beste utstyret en syklist kan skaffe seg er en gulvpumpe med manometer. Har du ikke en slik pumpe anbefaler jeg deg å skaffe deg en snarest. Det er nesten helt umulig å få riktig lufttrykk bare ved å klemme på dekket. Jeg ser noen har en tendens til å ha allt for lite luft i dem - kanskje ikke noe mer enn 20 pund. Luftrykkt bør sjekkes jevnlig siden ingen slange er helt tett, og jo større trykket er, jo mer vil de lekke. Bakhjulet ditt så ut til å rotere rimelig lett, men har du sjekket fremhjulet ditt? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Følte bakdekket sklei litt iblant, kan det være feil lufttrykk? Det er racingventiler på denne sykkelen, men den på bakdekket er bøyd og kan ikke skrus fast. Det beste utstyret en syklist kan skaffe seg er en gulvpumpe med manometer. Har du ikke en slik pumpe anbefaler jeg deg å skaffe deg en snarest. Det er nesten helt umulig å få riktig lufttrykk bare ved å klemme på dekket. Jeg ser noen har en tendens til å ha allt for lite luft i dem - kanskje ikke noe mer enn 20 pund. Luftrykkt bør sjekkes jevnlig siden ingen slange er helt tett, og jo større trykket er, jo mer vil de lekke. Bakhjulet ditt så ut til å rotere rimelig lett, men har du sjekket fremhjulet ditt? Det skal jeg kjøpe, takk for tips Jeg har byttet sykkel nå, bruker nå det jeg tror er en Trek Cobia 2011 modell, men med smale bontrager-dekk. Snitthastigheten økte med 50% på denne sykkelen, helt fantastisk å sykle på. Jeg ser dekkene som står på er Bontrago Ranger 29 felger og noen smale dekk 700-32C (27") Er det noe jeg kan oppgradere på denne modellen? Endret 8. september 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Jeg trenger en ny innerslange til bakhjulet og tenkte å bytte på fremhjulet også i samme slengen, hvis jeg demonterer sykkelen vil det stå spesifikasjoner på slangen da? Slik at jeg finner ut hvilken størrelse og type jeg skal kjøpe? Eller kan det måles på en enklere måte? Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Det hender at det står innstøp på slangen eller at det skrevet med en slags maling/lakk av en eller annen type. Uansett så får du riktig slange hvis du oppgir dekkstørrelse til butikkpersonalet. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Om du sykler så mye som 1-1.5 time hver dag, så hadde jeg investert litt mer penger i en ordentlig sykkel. Se mot cyclocrosser i 10-15k klassen, så får du en helt ny hverdag. Men, for å besvare dekkspørsmålet ditt, så hadde jeg kanskje godt for noe slikt som Schwalbe G-one eller Schwalbe Marathon Supreme HS 469. Alt ettersom hvordan underlaget ditt er (Ikke all asfalt er like god). Om du heller vil ha litt høyere sikkerhet mot punkteringer og litt høyere rullemotstand så har du alltid dekk som Marathon plus hs 440.Eventuelt så har du jo Conti GP 4000 S II som det selges bøttelass med her i Norge, men som kanskje er litt vel racer rettet for det du er på jakt etter, men samtidig selges av hver eneste sportsbutikk. Endret 11. september 2016 av mreinha Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Om du sykler så mye som 1-1.5 time hver dag, så hadde jeg investert litt mer penger i en ordentlig sykkel. Se mot cyclocrosser i 10-15k klassen, så får du en helt ny hverdag. Signerer denne, cyclocross er genial som pendlersykkel. Og gå såpass opp i pris slik at du får 11-delt gir bak. Det får man med nevne prisklasse. Sett på noen hybriddekk, så ruller den godt på asfalt, og du får regnmønster slik at veigrepet er bra når det regner også. Selv sverger jeg til Maxxis Overdrive 32mm på CXen min. Lette å ta av/på, akkurat passe brede og god beskyttelse mot punktering. Har kjørt tusenvis av km på disse dekkene, kan ikke huske sist jeg punkterte på dem. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Felgene er 622x18 , kan jeg hive på 700x25C dekk på disse eller er 700x28C minimum? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Felgene er 622x18 , kan jeg hive på 700x25C dekk på disse eller er 700x28C minimum? På hva slags sykkel? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Det er en Trek Cobia 2011 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå