Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilen hastighet får dere på et gigabit nettverk?

Anbefalte innlegg

Er bare i865/875 kort med gigabit via CSA som har en egen kanal til gigabit...

Ikke mitt. Du mener vel at enkelte av disse kortene kjører nettverkstrafikken over northbridge og dermed utenom pci-bussen. Men ikke alle.

Som jeg sa, "med gigabit via CSA". Dersom gigabit-chippen din ikke kjører på denne bussen går det på PCI som hos alle andre. Ditt kort har en 3Com gigabit-chip, som sitter på PCI bussen :)

Endret av Dollar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får rundt 3-400 mbit / sec, noen som får mere?

Bruker cat 5e kabler.

Hvordan tester du det? (Siden harddisken vil være flaskehalsen om du overfører til eller fra en harddisk)

Tester med Du meter, et lite programm til å måle trafikk. Veit om at det er begrensninger i harddisk/pcibus osv.. Det som er interesant i denne sammenhenger er hvor mye andre folk opplever å få i hastighet på gigabit nettverk.

DU-meter måler riktignok hastigheten på overføringen over linja, men jeg mente vel mer om du brukte et eget program som sender til og fra ram på maskina, og dermed ikke begrenses av harddisken.

PS:

Vanlig PCI = 32bit * 33,33..MHz = 1066,66.. Mbit/s (teoretisk)

Gigabit nettverk = 1000 Mbit/s (teoretisk)

ATA-100 kabelen = 8bit * 100MHz = 800 Mbit/s = 100 MByte/s (teoretisk)

Harddisker intern skrivehastighet = max ca 40-50 MByte/s = max ca 320-400 Mbit/s (teoretisk max for WD Raptor)

Finner du igjen tallet ditt på ca 3-400 Mbit/s?

Jepp, det kan se ut som om harddisken er flaskehalsen.. For du måler vel hastigheten når du sender noe fra harddisken på den ene maskina til harddisken på den andre?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
går det an og kople 2 maskiner sammen med Gb LAN?  uten switch?

trenger ikke å bruke krysset kabel en gang om du kjører med Cat 6 :thumbup:

Ehh, nå var jeg kansje litt rask på avtrekkeren, jeg mente Gbit switcher fikser det selv så når vi har linka sammen 2 slike switcher så har vi fått full duplex upplink med vanlig cat 6 kabel mellom switchene. når vi hadde 100 Mbit switcher så trengte vi kryssa kabel til dette og.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Får rundt 3-400 mbit / sec, noen som får mere?

Bruker cat 5e kabler.

Hvordan tester du det? (Siden harddisken vil være flaskehalsen om du overfører til eller fra en harddisk)

Tester med Du meter, et lite programm til å måle trafikk. Veit om at det er begrensninger i harddisk/pcibus osv.. Det som er interesant i denne sammenhenger er hvor mye andre folk opplever å få i hastighet på gigabit nettverk.

DU-meter måler riktignok hastigheten på overføringen over linja, men jeg mente vel mer om du brukte et eget program som sender til og fra ram på maskina, og dermed ikke begrenses av harddisken.

PS:

Vanlig PCI = 32bit * 33,33..MHz = 1066,66.. Mbit/s (teoretisk)

Gigabit nettverk = 1000 Mbit/s (teoretisk)

ATA-100 kabelen = 8bit * 100MHz = 800 Mbit/s = 100 MByte/s (teoretisk)

Harddisker intern skrivehastighet = max ca 40-50 MByte/s = max ca 320-400 Mbit/s (teoretisk max for WD Raptor)

Finner du igjen tallet ditt på ca 3-400 Mbit/s?

Jepp, det kan se ut som om harddisken er flaskehalsen.. For du måler vel hastigheten når du sender noe fra harddisken på den ene maskina til harddisken på den andre?

Jupp!

Det er derfor CSA teknologien til Intel er glimrende ettersom nettrafikken ikke skal sloss med bånbredden mellom nortbrige og pci portene. Altså så blir pci avlastet slik at lydkort, tvkort, og de andre hardiskene osv har sin egen kanal.+++At netverkskortet får direkte acsess til system minnet på HK. Dette + Intel sin IHC5r var grunnen til at jeg valgte IC7-G fremfor Asus sitt 875 kort

Asus P4C800-E har fått dette i som P4C800 manglet desverre

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
går det an og kople 2 maskiner sammen med Gb LAN?  uten switch?

Ja, hvis du bruker krysset kabel ja :yes:

Mine kort Intel PRO1000 MT/CT, samt en D-Link jeg har testet krysser faktisk kablene selv dersom det er behov for det. En helt vanlig CAT5 TP kabel som går fra PC til switch kan jeg bare ta ut av switchen og stappe rett i et annet kort - de kortene (et av dem da) krysser da automatisk.

For å svare det det egentlige spørsmålet, å bruke gigabit kort fra maskin til maskin (vi direkte kabel) er like enkelt eller enklere enn med 100mbit (hvertfall om du har "riktige kort").

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Om ikke en av enhetene har det koselige ordet "autonegotiating" i dokumentasjonen trenger du en krysset kabel for å koble to enheter sammen uten bruk av hub eller switch.

Og for å klargjøre det jeg sa om cat-6 og cat-7, disse kabelformatene er mye bedre skjermet, og vil da kunne overføre ved høyere hastigheter. Forskjellen på Cat-3 og Cat-5 er faktisk bare antall tvinninger per meter i kabeltvinningen. Dette var nok til å i sin tid ta tp-ethernet over 100mbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...