moffeloffen Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Får rundt 3-400 mbit / sec, noen som får mere? Bruker cat 5e kabler. Lenke til kommentar
faust_ Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Får rundt 3-400 mbit / sec, noen som får mere?Bruker cat 5e kabler. Med cat5e har du vel nådd det som er mulig rundt den hastigheten du har nå. Skal du noe lenger opp må du ha Cat6 eller Cat7. De selger sånt for en uhyrlig samling små runde metallstykker på Elkjøp. Den jeg så hadde livstidsgaranti, så det kan være en bra investering likevel. Hvem har ikke vraket cat5-kabler før? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 trodde cat5 skulle hyre jeg? ta tok jeg tydeligvis feil? om kortene har dedikert cpu har jo også mye å si Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 husk at så lenge kortet står i en vanlig pci slot vil d være en øvre grense på noe rundt 50mb/s Lenke til kommentar
moffeloffen Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Får rundt 3-400 mbit / sec, noen som får mere?Bruker cat 5e kabler. Med cat5e har du vel nådd det som er mulig rundt den hastigheten du har nå. Skal du noe lenger opp må du ha Cat6 eller Cat7. Etter som jeg veit, skal cat 5e støtte mellom 1 og 2 gigabit? Man må ikke ha cat 6 eller bedre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Får rundt 3-400 mbit / sec, noen som får mere?Bruker cat 5e kabler. Hvordan tester du det? (Siden harddisken vil være flaskehalsen om du overfører til eller fra en harddisk) Tror forresten ikke kabelen skal ha så mye å si. Det blir uansett ikke noe særlig signalstøy (og dermed pakketap) på korte avstander. Med korte avstander mener jeg under 10 meter. Lenke til kommentar
capy Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 cat 6 og 7 er vel bare bedre skjermet. tror ikke du kommer til å oppnå noen større hastigheter ved å bytte kabel. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 husk at så lenge kortet står i en vanlig pci slot vil d være en øvre grense på noe rundt 50mb/s Hm, jeg får da 90mb/s ut av 3com kortet mitt, og det står i en pci slot :O Du tenker ikke nå på 50MB/s? er litt vesentlig forskjell i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 32 bit pci slot = maks ~700 Mb/s Lenke til kommentar
SirDanceAlot Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 husk at så lenge kortet står i en vanlig pci slot vil d være en øvre grense på noe rundt 50mb/s Hm, jeg får da 90mb/s ut av 3com kortet mitt, og det står i en pci slot :O Du tenker ikke nå på 50MB/s? er litt vesentlig forskjell i denne sammenhengen. Du mener antagelig Mb=megabit og MB=megabyte Lenke til kommentar
hazhe Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 (Siden harddisken vil være flaskehalsen om du overfører til eller fra en harddisk) Hørt om RAMdisk? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 (Siden harddisken vil være flaskehalsen om du overfører til eller fra en harddisk) Hørt om RAMdisk? Det er derfor han spør hvordan, fordi det er en vanlig feil når man måler slikt. Da får han bekreftet/utelukket om det er feilen. AtW Lenke til kommentar
moffeloffen Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Får rundt 3-400 mbit / sec, noen som får mere?Bruker cat 5e kabler. Hvordan tester du det? (Siden harddisken vil være flaskehalsen om du overfører til eller fra en harddisk) Tester med Du meter, et lite programm til å måle trafikk. Veit om at det er begrensninger i harddisk/pcibus osv.. Det som er interesant i denne sammenhenger er hvor mye andre folk opplever å få i hastighet på gigabit nettverk. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Vanlig PC med 32bit PCI og innebygget eller PCI gigabit kort. Der har alt som kjører på PCI 133MB/s å dele på (sier vi 100MB/s i praksis tror jeg likevel vi tar godt i), dette deler båndbredde med alle disker som kjører på PCI, det vil si disker på SCSI kort, RAID kontrollere og såkaldt on-board RAID (promise, highpoint, SiL). I praksis kan du nå opptil 50MB/s her. 3GHz, SCSI PC maxet ut rett under 60MB/s her (min erfaring) Dersom diskene som er "målet" for gigabit traffikken står på Intel/nVidia's innebygde IDE eller S-ATA i southbridge så går de ikke på PCI så i praksis (teoretisk) kan du nå opptil 100MB/s mot disse. Ser du etter noe med mye båndbredde (uten å snakke Xeon priser) er P4 på i865/875-hovedkort med gigabit over CSA (dette vil si en gigabit kontroller fra Intel) som f.eks Abit IC7-G o.l. tingen. CSA er en egen 266MB/s kanal til gigabit (133MB/s hver vei). Da har har du 266MB/s til gigabit kortet, 133MB/s til PCI og 100, 100, 150 og 150MB/s til disker på Intel's egne kontrollere. Dette *fyller* gigabit (har testet) PS: CAT5 kabel har jeg selv klart 760Mbit på. CAT6 er sikkert fint, men ikke noe krav. Lenke til kommentar
fomlepung Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Hvis du har et integrert "onboard" Gigabit NIC, så skal vel ikke det la seg påvirke av hastigheten en PCI slot har?! Det vil jo gå på en annen bus enn PCI bus'en. Da skal du jo i teorien slik jeg har forstått få fulle 1Gbps så sant kabler og utstyr støtter 1Gbps fullt ut! Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Hvis du har et integrert "onboard" Gigabit NIC, så skal vel ikke det la seg påvirke av hastigheten en PCI slot har?! Det vil jo gå på en annen bus enn PCI bus'en.Da skal du jo i teorien slik jeg har forstått få fulle 1Gbps så sant kabler og utstyr støtter 1Gbps fullt ut! Er bare i865/875 kort med gigabit via CSA som har en egen kanal til gigabit, alle andre (AMD (også Opteron), SIS, VIA, Nvidia og gamle Intel kort) får all onboard gigabit trafikk sendt gjennom PCI. Heldigvis er PCI-Express her om noen månder Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Bruker dere sisoft sandra til å teste overføringshatigheten? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Sandra tar ikke data fra diskene dine men genererer trafikk fra systemminnet ditt (tar ikke hensyn til disker, subsystem eller CPU i særlig grad) og vil ikke gi deg noe realistisk bilde av hva du faktisk klarer å overføre. Test med å kopiere en divx, eventuelt to filer til/fra to PC'er for å være sikker på at flaskehalsen ligger hos deg (og ikke mottakere). Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Er bare i865/875 kort med gigabit via CSA som har en egen kanal til gigabit... Ikke mitt. Du mener vel at enkelte av disse kortene kjører nettverkstrafikken over northbridge og dermed utenom pci-bussen. Men ikke alle. Lenke til kommentar
Olaphone Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 går det an og kople 2 maskiner sammen med Gb LAN? uten switch? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå